BE rijbewijs, wat van te voren oefenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

BE rijbewijs, wat van te voren oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:35

4 nov. ga ik voor mijn BE rijbewijs. Ik heb zelf van af Augustus mijn B rijbewijs, en heb al redelijk vaak gereden.
Door mijn relatie breuk ben ik nu verplicht om het rijbewijs BE te halen, anders kan ik niet meer op wedstrijd komen helaas..

Wat oefenen jullie van te voren?

veersche

Re: BE rijbewijs, wat van te voren oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:37

Recht achteruit rijden, achteruit op een parkeerplaats/laaddok, aanhangen in 1 keer dus zonder hulp van iemand die buiten meekijkt (hier is het ook de bedoeling dat je de trekhaak onder de koppelstuk parkeert en niet de trailer naar voren trekken). Verder je weggedrag dus hoe je rijdt en op de snelweg.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:38

Bochtje achteruit, inparkeren en recht achteruit rijden.
Denk er om dat je tijdens je examen niet rijdt alsof je een paard achter je auto hebt. Doortastend rijden en laat zien dat je inzicht hebt.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:34

Ik heb juist wel gezegd dat ik rustig rij met een aanhanger omdat ik dat gewend al
was met mijn trailer. En daarom niet mijn rijstijl ging veranderen.
Wel lekker blijven kijken en overal op anticiperen.
Ik persoonlijk vond het een stuk makkelijker dan mijn A of B rijbewijs.
Examinator vertelde mij dat ook, en hij had zelfs geruild met collega omdat hij de hele dag
al B rijbewijzen had afgenomen. En nu even wat makkelijker wou examineren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:27

een paar lessen nemen? Of zeg ik nu iets doms?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:29

Ik heb ook van te voren geoefend met achteruit rijden, recht en bochten :) Moest in het begin erg nadenken welke kant ik ook alweer op moest sturen. Succes!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:47

Ik heb 1 proefles gehad en daarna zo'n 1dagscursus.
Ik heb vantevoren bewust niks geoefend, zo kon ik me ook niks verkeerds aanleren.
met aankoppelen krijg je gewoon hulp van je instructeur of examinator, je moet 'm zelf er recht voor zetten maar met de afstand wordt je geholpen, dat kun je gewoonweg niet zien als je achter het stuur zit.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 07:58

@ Evelyne, Ja ik heb ook een proef les. 2 uren lessen over 2 weken. En dan 4 nov. zo'n dag cursus! :D
Ik heb ook aan de telefoon gezegd dat het is voor de trailer in de toekomst, dus dat ik wel graag wil dat het me wordt aangeleerd op de manier dat mijn pony het kan overleven achterin haha!

Soms zie ik sommige mensen zo wild over een rondtonde gaan met een aanhanger.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:13

Het is toch wel even anders rijden, meer afstand houden en je realiseren dat je best lang bent ;)
Als je de bocht om gaat in je spiegel je bak volgen(ik hoor het mijn instucteur nu nog zeggen als ik rij ;))
Ik vind zelf bochtje achteruit nog steeds best lastig omdat je dat op je spiegels moet doen en niet achterom mag kijken.
Succes!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:18

Ik zou eerst niets oefenen en eerst die proefles doen. Want je zit met kijken en bepaalde technieken. Ik denk dat je in die proefles al wel merkt hoe het zit en dan kan je daarna altijd nog zelf oefenen.

ik heb 7 uur les gehad (in 1 keer gehaald) en dat verspreid in 4 keer (3 keer 2 uur en nog een los uur met examen). na 1e keer zei instructeur ook van oefen thuis nog maar even (omdat je tegen je gevoel in moet sturen) dat kwam er toen niet van wegens omstandigheden en les erna ging het wel heel goed, kwartje was gevallen, dus het zegt ook niet altijd iets.

ik heb trouwens met de examinator over gehad dat ik hem ging gebruiken voor trailer en trekker met aanhanger. En bv op 1 lastig kruispunt waar het super druk was zei ik ook gewoon van, pff het is wel druk zeg (want voor mijn gevoel stonden we er al uren haha) en toen zei de examinator ook gewoon, ja het is echt druk dus we wachten gewoon rustig tot we ertussen kunnen. Kijk dat stelt dan toch weer gerust.

heel veel succes alvast!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:21

Ik heb niet geoefend, want mijn lege anderhalf paards (of met paard erin) reageerde heel anders dan de aanhanger waar ik mijn E mee heb gehaald. Ik denk dat wanneer ik geoefend had, er weinig van terecht was gekomen!

Misschien als je een tweepaards met twee paarden erin hebt, dat de combi soort van hetzelfde reageert.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:24

_Sim_ schreef:
Bochtje achteruit, inparkeren en recht achteruit rijden.
Denk er om dat je tijdens je examen niet rijdt alsof je een paard achter je auto hebt. Doortastend rijden en laat zien dat je inzicht hebt.

Als je voor het examen meldt, dat je normaal met trailer rijdt, dan houden ze daar rekening mee.
Maar dan moet je wel consequent rustiger rijden.

Ik rij volgende week donderdag af (1dags cursus) en rij met hun combinatie.
Als ik zak, dan doe ik het examen de keer erop met mijn eigen combinatie.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:43

De ervaring dat ze daar rekening mee houden kan ik niet delen sorry.

Als jij overal te rustig of te langzaam rijdt is het gewoon niet goed de exameneisen worden niet ineens anders. Als er een dame binnenkomt in de examenzaal weet een examinator meestal wel genoeg maar ik zou het niet benadrukken en zeker niet gaan rijden of er een paard achterin staat.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:43

Brainless schreef:
Als je voor het examen meldt, dat je normaal met trailer rijdt, dan houden ze daar rekening mee.

Dat was bij mij niet het geval. Ik reed in het begin zoals ik met de trailer rijd, maar dat was niet zoals het moest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:51

_Sim_ schreef:
Brainless schreef:

Dat was bij mij niet het geval. Ik reed in het begin zoals ik met de trailer rijd, maar dat was niet zoals het moest.

Mijn vriendin gaf aan dat ze E haalde om met de trailer te kunnen rijden, en daar werd zeker naar gekeken.
Ook vroegen ze het mij (van de cursus) op welke manier ik E het meeste ga gebruiken.

Mij maakt het niet zoveel uit, want ik rij nu zowel met trailer als met een grote caravan.
Ben gewend om rekening te houden met mijn lengte en breedte. En keren/draaien/achteruitrijden ed is gelukkig geen probleem. Ik las gisteren in de regels van het examen dat je uit mag stappen om te kijken hoeveel ruimte je nog hebt. Dus dat is helemaal lekker (bij twijfel).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:56

dan was dat een uitzondering want de examinatoren die ik ken houden daar geen rekening mee. En terecht als ik kijk hoe bv mijn stalgenootje rijdt die stapvoets alle bochten neemt, als je dat op examen doet is het echt niet goed..
Maar je eigen instructeur kan je daar misschien verdere tips over geven.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:01

Brainless schreef:
Ik las gisteren in de regels van het examen dat je uit mag stappen om te kijken hoeveel ruimte je nog hebt. Dus dat is helemaal lekker (bij twijfel).

Dat mag inderdaad (ik heb net afgereden), maar mijn instructeur gaf aan niet meer dan 1 keer uit te stappen, omdat je anders onzeker overkomt en toont dat je te weinig inzicht hebt. Hij raadde mij aan alleen gebruik te maken van het uitstappen als je de aanhanger achteruit op een meter afstand van een bepaald punt moet parkeren en dit niet goed kan inschatten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:02

Gewoon lessen en natuurlijk kwam bij mij even de vraag of het soms voor de paardentrailer is, veel van de dames die E willen halen schenen namelijk paard te rijden volgens de instructeur :+

Gewoon normaal rijden en verder niet teveel over nadenken. Ik heb er ook zelf niet bewust voor geoefend ofzo.

Als je trouwens expres voorzichtig rijdt zou een examinator dat eerder kunnen opvatten als onzeker en niet assertief genoeg. Bij twijfel vanwege wat kleine foutjes kan dat dan alsnog de doorslag geven dat ze je het examen over willen laten doen bijvoorbeeld.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:02

Polly schreef:
dan was dat een uitzondering want de examinatoren die ik ken houden daar geen rekening mee. En terecht als ik kijk hoe bv mijn stalgenootje rijdt die stapvoets alle bochten neemt, als je dat op examen doet is het echt niet goed..
Maar je eigen instructeur kan je daar misschien verdere tips over geven.

klopt,het word afgeraden om te rijden alsof je met je paard op stap bent.
wel rekening houden met je gewicht en lengte maar zeker niet gaan trutten.
bijna op zeker dat je dan zakt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:05

Ik heb ook meerdere keren te horen gekregen dat ik vooral niet moest rijden alsof er een paard achterin staat. Ik denk ook dat dat belangrijk is, want als je bijv een paard gaat halen en je rijdt de heen weg met een lege trailer dan moet je ook gewoon doorrijden. Ik heb overigens wel gewoon laten weten, ook aan de examinator, dat ik mijn E wilde om met de paarden op pad te kunnen, het enige verschil dat dat opleverde was dat hij het bochtje achteruit bij de manege wilde oefenen om een denkbeeldig paard op te gaan halen :)) Het was echter zo druk bij de manege dat er geen ruimte was, hele bochtje achteruit dus niet meer hoeven doen :+

Deze site vind ik trouwens erg fijn, staat de theorie die je moet kennen op http://www.viatura.nl/pdf/Praktijkboek_ ... iatura.pdf
Tijdens het examen stelt de examinator een paar theorie vragen en ik heb er altijd baat bij om dat soort dingen meerdere keren door te lezen om goed te kennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:06

XoNo schreef:
Brainless schreef:
Ik las gisteren in de regels van het examen dat je uit mag stappen om te kijken hoeveel ruimte je nog hebt. Dus dat is helemaal lekker (bij twijfel).

Dat mag inderdaad (ik heb net afgereden), maar mijn instructeur gaf aan niet meer dan 1 keer uit te stappen, omdat je anders onzeker overkomt en toont dat je te weinig inzicht hebt. Hij raadde mij aan alleen gebruik te maken van het uitstappen als je de aanhanger achteruit op een meter afstand van een bepaald punt moet parkeren en dit niet goed kan inschatten.

Het klopt dat bij recht achteruit rijden je 1x mag uitstappen (niet vaker), en bij bochtje achteruit een oprit op, mag je bij twijfel wel vaker uitstappen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:09

Ik heb tijdens mijn lessen geleerd dat je bij het aandokken ook maar 1x uit mag stappen en 1x mag steken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:12

Wat je alvast kunt oefenen zonder trailer is vlak sturen. Zet een kopje met water op je dashboard en stuur zo je bochten dat het water er niet uit gaat. Hoe vlakker je bochten, hoe fijner het is voor het paard.

Ik ben destijds "gewoon" gaan lessen. Is hier in DL ook verplicht om een bepaald aantal uur les te hebben gehad onder bepaalde omstandigheden (zoals bijv. donker, snelweg, woonwijk, 100 weg, speciale verrichtingen). Ik had nog nooit met een aanhanger gereden, maar ben ik 1 keer geslaagd met daarvoor 10 lessen (dus 10 uur rijden).

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:38