recht op restitutie weidegang ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_C

recht op restitutie weidegang ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:53

Beste Bokkers,

Gelieve de bokkers die het idee hebben over welke stalling dit gaat dit niet bekend te maken of alleen via PB.

de situatie;

De stalling waarover het gaat vraagt maandelijks een behoorlijk bedrag om je paard van en naar het land te brengen. Dit is natuurlijk geen probleem. Maar nu is de situatie zo dat ze het gehele weidegang ruim 2 maanden binnen hebben gestaan maar over deze maanden is gewoon geld betaald. Nu is mijn vraag heb ik recht op restitutie of niet. Naar mijn mening heb ik ergens voor betaald wat niet gebeurd is en heb ik dus recht op restitutie.

Daarnaast is er nu via de mail medegedeeld dat ze dit weekend NIET op het land gaan staan omdat er veel gastpaarden komen en die dus het land op mogen en onze paarden binnen moeten blijven terwijl het van het weekend heel erg mooi weer word en ik hier heel erg pissed off over ben.

wat zijn mijn rechten??

bedankt voor jullie hulp !

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:56

Nou het lijkt mij meer dan normaal dat je dat geld terug krijgt. Je betaald voor iets, maar je krijgt het niet!! Niet netjes dus. :n

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:57

Ik vind het onterecht als je voor iets moet betalen wat je niet hebt gekregen. Dus in die zin zou je het geld terug moeten krijgen. Maar vind het ook vreemd jouw paard moet wijken voor gastpaarden, daar zou ik ook niet blij mee zijn. Gebeurd dit vaker? Anders zou ik naar een andere stalling uitkijken.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:59

Al jaar en dag krijgt men dit geld niet terug. maar ik ben het er absoluut niet mee eens en ook echt niet van plan me erbij neer te leggen. Met aankomen ik wil me geld terug want daar heb ik recht op doen ze niks mee dus moet echt wettelijk gezien me rechten uitpluizen ik zit hele avond al in me wetboeken maar ik vind het een erg moeilijke situatie.

Andere stalling is absoluut geen optie meer uitleg dan dat kan ik er niet over geven helaas. maar het gebeurd wel al vaker dat geld niet teruggeven word.

Ik wil gewoon dat se buiten staat ipv in die stoffige stal met dit moooie weer!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:05

S_C schreef:
Al jaar en dag krijgt men dit geld niet terug.

Andere stalling is absoluut geen optie meer uitleg dan dat kan ik er niet over geven helaas. maar het gebeurd wel al vaker dat geld niet teruggeven word.

Ik wil gewoon dat se buiten staat ipv in die stoffige stal met dit moooie weer!

Als dit al vaker gebeurd, dan ben ik bang dat je ook deze keer weer naar je geld kunt fluiten. Vervelend dat je niet naar een andere stal kunt. Dat zou deze ergernis wel oplossen...

secricible

Re: recht op restitutie weidegang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:08

Hebben ze 2 maanden aan 1 stuk niet in de wei gestaan of in het totaal? Ik vrees dat je er weinig mee kunt, heb je een contract getekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:09

Wat staat er in het contract?

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:13

Hier word in het contract niks over genoemd.

ze hebben niet 2 maanden achtereen niet op t l and gestaan maar dan weer een week niet dan weer 2 weken niet enz.
Maar opgeteld is het een beste smak geld die je betaald voor niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:16

Nergens in het contract komt het woord weidegang voor?

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:20

nee dit komt omdat het niet bij de stalprijs inbegrepen zit. hier kan je voor kiezen word apart voor betaald en word dus niet verbonden aan stalling

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:27

het bericht over dit weekend vind ik wel een raar verhaal... dat ze de pension klanten overslaan vind ik niet horen op een pension stal, ik vind dat je zoveel gastpaarden alleen kan ontvangen bij voldoende weiland.

en over de andere periode denk ik niet dat je ergens recht op hebt, het bedrijf kon er zelf ook niets aan doen dat het weiland te nat was, iedereen had en heeft er last van... er is veeel te weinig stro, veel oogsten zijn mislukt omdat het veel te nat was konden landbouw voertuigen het land niet op.

Ik denk dat menig pensionstal eigenaar heeft gebaald want volgens mij wil iedereen "zijn" dieren lekker buiten hebben lopen. Voor hun blijven de kosten het zelfde of worden zelfs meer, geen wei betekend minder gras dus moeten ze extra bij voeren (althans ik hoop dat dat gebeurd is) door het slechte weer zijn de voer prijzen ook erg gestegen... dus ik denk dat ze niet eens minder kosten hebben gemaakt dan toen ze wel op het land stonden....

Maar als pensionklant sta je daar niet bij stil en wil je gewoon het beste voor je paard!
Dus ik snap dat je baalt...

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:32

De paarden worden niet bijgevoerd op het moment dat ze niet naar buiten gaan. Daarnaast word het land niet onderhouden en hebben ze hier geen extra kosten aan. De enige kosten die ze hebben is het personeel dat ze moet halen en brengen maar die zijn op de dagen dat ze niet naar buiten gaan met anderen klussen bezig dus kosten niet extra om het zo te zeggen.

Zou het nou zo zijn dat ze er echt alles aan doen om het land zo snel mogelijk weer top te krijgen enz. zou je mij niet horen klagen maar er gebeurd niks met het land en dan vind ik de smak geld die ervoor betaald word niet in proportie als ze vrvolgens dan niet op het land staan. daarnaast is het stallinggeld ook ruim boven de 300,- en daar zit dus GEEN weidegang bij in. Op een gegeven moment is het klaar ook. daar gaat het mij om.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:34

Zijn er meer stalgenoten die deze regeling hebben? Want dan zou ik met zn allen in opstand komen. Als ik het zo lees heb je er echt wel recht op en ik snap er dan ook geen fluit van dat ze niet gewoon het geld teruggeven... Kijk, een pakje hooi meer of minder is lastig te beoordelen, maar dit is gewoon niet gebeurd en wel betaald....
@ Fryskhynders: Dat er meer strokosten zijn gemaakt is waar, maar iedereen op stal betaald hetzelfde bedrag zoals ik het begrijp. Er moet extra geld betaald worden voor de weidegang. Dus ik vind niet dat je dan het extra geld van de weidegang-mensen mag houden om de extra kosten te dekken. Verhoog dan het complete bedrag aan stalling, nu zijn alleen de weidegang-mensen de pineut }:0 .

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:36

Ik heb zoiets ook meegemaakt, mijn paard staat normaal snachts binnen en krijgt sochtends en savonds brokken. Voor deze brokken moet je een flink bedrag bijbetalen. Er zelf achter moeten komen dat zij al 3 maanden dag- en nacht buiten staat en ook geen brokken meer kreeg(oftwel: alleen weidegang voor bijna 300 euro per maand, dat gaat echt te ver)!. Dit vond ik zo ontzettend fout van een eigenaar dat hij dit niet mededeelt dat ik daarom ben weggegaan en heb die maand ook niet meer betaald.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:38

Er zijn geen extra kosten voor stro gemaakt. Staan zehele dag binnen oke leuk dit is wat ze krijgen en meer niet. dus dat is niet het geval ! er zijn meer mensen idd die er last van hebben maar we willen eerst weten wat onze rechten zijn voordat we gaan roepen ja we hebben er recht op en het niet kunnen onderbouwen. We willen de sfeer ook goed houden op stal

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:43

oke... jammer... hier staan de paarden nu 2 weken ofzo weer lekker op de wei...
ja dit is een moeilijke kwestie...
Maar samen sta je sterk!

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:43

Samen staan we sterk.

Maar wat zijn onze rechten wettelijk gezien ?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:45

Maar het is toch vrij makkelijk te onderbouwen?
Je betaald stalling voor stalling.
En je betaald weidegang voor weidegang. De kosten voor weidegang worden, volgens jou, gemaakt door de "vervoerskosten" van en naar het weiland. Verder zit daar wel iets onderhoud, stroom etc in, maar grootste kostenpost is personeel. Dat personeel heeft nu minder hoeven werken *en dan is het aan de stalhouder hoe hij dat regelt qua personeelsuren en contracten* omdat weidegang niet mogelijk was.

Toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:46

Je hebt helemaal niets zwart op wit mbt de weidegang dus?

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:48

hetgeen waar men akkoord mee gaat is betalen voor weidegang voor het halen en brengen van het paard naar en van het land. dat is wat er over de weidegang staat. maar dit is dus niet gebeurd en toch weigerd men geld terug te geven.

sting; jouw onderbouwing hebben we al zooovaak gebruikt en word compleet genegeerd. Nu willen we dus met een sterker iets aankomen en dus ook onderbouwen met wetten.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:01

LZP --> TAO

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:06

Heel veel manege's staan met hun armen wijd open als je bij ze komt staan, als je er eenmaal staat kan je het laserus krijgen, bak is bezet voor de lessen of het gras groeit niet hard genoeg, kan je je paard niet buiten zetten enzv.

Maar de portemonee van de eigenaar is nooooit vol genoeg en daar gaat het hen om!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:30

Jij betaald voor een bepaalde dienst. Als die dienst niet geleverd wordt, heb je recht op restitutie.
Kijk anders eens op consuwijzer, daar staat wellicht iets over restitutie bij niet geleverde diensten.
Ik vraag me alleen af of het voor de sfeer wel zo goed is om je pensionstalhouder met rechten en wetten om de oren te gaan slaan. ;)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:39

Het bedrag dat je betaalt voor het halen en brengen vermenigvuldigen met 12, dan heb je het bedrag per jaar. Dat delen door 365, dan heb je het per dag. Komende periode goed bijhouden hoeveel dagen ze NIET op de wei zijn gebracht.

Verder een hele nette brief maken waar je ze in gebreken stelt voor de geleverde dienst (het halen en brengen van/naar de wei) en dat je in het vervolg het aantal dagen dat ze niet op de wei hebben gestaan in mindering brengt op het bedrag dat je volgende maand moet betalen.

Wel alles schriftelijk en ik zou het niet gezamenlijk doen maar per klant zo'n brief. Desnoods dezelfde brief maar allemaal apart.

Wie niet horen wil moet maar voelen in z'n portemonnee }>

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:42

Lijkt mij ook wat Ester 28 zegt. Je betaald dus apart voor de "normale" dingen en daarboven op nog apart voor weidegang. Dus het bedrijf heeft dat zelf in twee dingen gesplitst. Lijkt mij dat het dan ook makkelijk aan te tonen moet zijn dat het gedeelte weidegang niet betaald hoeft te worden, wanneer daar geen gebruik van gemaakt kan worden. Bij veel stallen betaal je ook apart voor de trainingsmolen. Als je daar vier keer per week gebruik van maakt, betaal je ook maar voor vier keer en niet voor zeven keer. Rare bedrijfsvoering.....
Succes ermee in ieder geval. Kan me voorstellen dat je hier boos om wordt.