achterkleppen open of dicht tijdens rijden? Williams trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterkleppen en dakraampje open of dicht tijden het rijden?

Achterkleppen dicht.
10 (21%)
Achterkleppen open.
14 (30%)
Dakraampje dicht.
2 (4%)
Dakraampje open.
20 (43%)

Totaal aantal stemmen: 46

miss_lizje

achterkleppen open of dicht tijdens rijden? Williams trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:28

Ik had al gezocht en kwam wel een ouder topic tegen over dit onderwerp, maar daar ging het vooral om zeiltjes.
Aangezien een Williams trailer geen zeiltjes heeft maar 2 openslaande kleppen stel ik deze vraag hier opnieuw.

Tot nu toe hebben we nooit slecht weer gehad met het vervoeren van ons paard en hebben we altijd de kleppen open gelaten.
Maar wanneer doen jullie ze dicht?
Alleen met slecht weer of ook andere redenen?
En hebben jullie het dakraampje open of dicht staan tijdens het rijden?

Toelichting is zeer welkom :).

Morris

Re: achterkleppen open of dicht tijdens rijden? Williams trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:31

Tot nu toe, en ik heb jawel 1 keer de trailer gebruikt :o , was dakraampje open en de achterkleppen open. Het schijnt wel een goed ventilerende trailer te zijn, ook met de achterkleppen dicht (maar ik denk dat ik dakraampje 99 van de 100 open zal hebben).

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:33

Als het hard regent, doen we ze dicht. Mocht het dan eventueel te warm zijn, laten we gewoon één klep open staan, aan de kant waar het paard niet staat (we hebben een 2-paards trailer). Als de kleppen dicht moeten, doen we altijd het dakraampje open.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:33

Oja wanneer ik de kleppen dicht doe. Jeetje, ik denk als het onder de 12 a 13 graden is. Ofzo,.....tja ik weet hetzelf eigenlijk ook niet. Maar als ik gewoon binnendoorweggetjes neem, doe ik de trailer niet zo snel dicht (nooit gedaan).

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:34

Ik laat ze altijd open staan mits het onwijs regend dan doe ik hem dicht en het klepje op het dak open. Mijn paard vind het ook niet zo leuk als het dicht is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:36

Ik heb geen I For Williams maar een Jean Luc Fautras, die lijkt er een klein beetje op.
Het dakraampje heb ik altijd open en het schot achter meestal wel, alleen niet als het erg koud/nat is.
En als het erg warm is doe ik ook nog eens een schuifraampje voor open. Paarden hebben het sneller warm dan mensen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:53

denk dat het een hele fijne trailer is met veulentjes vervoer, geen risico dat ze over de klep gaan hangen en je zeiltje mollen. Daarvoor zou ik hem dichtdoen en das ook de enige reden dat ik zeiltjes dichtdoe eigenlijk, als er veulentjes in staan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:02

Kleppen (of zeiltje) dicht is een keuze die je voor het paard maakt. Het ene paard vindt het rustiger om de boel dicht te hebben (minder visuele prikkels), een ander wordt dan juist compleet gek omdat het niets kan zien maar wel veel hoort.
Op de snelweg heb je vaker last van vrachtwagens die nogal kort achter je gaan rijden, niet alle paarden worden daar vrolijk van. Dat kan dus ook een reden zijn om de kleppen dicht te doen.
Wel van belang dat als je de kleppen dichtdoet je een raampje of dakluik open hebt voor de ventilatie.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:06

Fentileerd dat kleine dak raampje genoeg dan? Ben nog niet zo thuis in de trailers en mijn paard heeft wel vaak als hij uit de trailer komt wat zweet plekjes.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:18

Zitten er geen zijraampjes in die ook open kunnen?
Met koel weer kan er natuurlijk meer dan met warm weer. Op een warme dag zou ik gewoon de kleppen open houden. Als een paard de trailer spannend vindt zal hij ook eerder bezweet raken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:31

Nee, de zijraampjes kunnen niet open bij mij. Alleen een dakraampje en de achterkleppen kunnen bij mij open.
Tot nu toe altijd met beide open gereden omdat het mooi weer was.
Maar nu het wat minder weer soms is twijfel ik wanneer ik ze dicht zou doen of juist open laten. Zou het sneu vinden als mijn paard doordat ik alles te snel dicht gooi het super warm heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:39

Als hij verder geen problemen heeft met open kleppen, dan zou ik ze gewoon open laten. Als het echt serieus regent kun je hem een regendeken opdoen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:39

het ligt er ook aan hoe je paard zich voelt. De een zal er geen problemen mee hebben,
maar sommige volen zich opgesloten.
En een paniek paard wil je niet hebben in je trailer

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 02:00

Hou goed rekening met je vloer-bedekking! Gebruik je hout snippers dan kleppen/zeiltje dicht!

Als je rijdt en dan wervelwind binnen krijgt, maakt dat de hout snippers aan het dwarrelen, dat is geen pretje voor je paard!

Hou daar rekening mee!

Stro maakt niet zo veel uit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 05:46

Wij gebruiken nooit iets van stro in de trailer. Er zit een goede mat in en hij is ooit gevallen (in een 2-paards met een beetje stro). Hij staat dus altijd kaal, en anders wil hij ook de trailer niet op.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:17

hier gaat eigenlijk altijd het zeiltje/klep dicht achter de trailer. Vanwege dicht oprijdende vrachwagens ect. Of het vervoeren van merrie met veulen. Wel altijd zijraampje open en ze kwam in het begin er nog wel eens nat vanaf maard at was denk ik meer stress dan hitte, nu is ze namelijk altijd netjes droog als ze eraf komt.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:44

Ik heb ook een Ifor Williams (2-paards), en nooit de achterkleppen dicht tijdens vervoer.

Mijn rijpaard maalt er niets om of de kleppen open of dicht zijn, de menpony klimt over de voorstang als ik ze dicht doe. Meerdere malen geprobeerd, of we nu stilstaan of rijden, hij vindt ze doodeng.

Als het warmer weer is zet ik het dakluik altijd open. De mijne is wél voorzien van schuifraampjes, of ik ze open schuif is afhankelijk van het weer en of ze sterk bezweet zijn. Mijn idee is dat de schuifraampjes meer 'tocht' opleveren, en dat is voor een bezweet paard natuurlijk niet prettig.

Onze trailer fungeert ook als stalling, op menwedstrijden. De tussenschotten en de stang waar ze aanhangen haal ik er dan uit, stro er in en de pony heeft een eigen stal bij zich. Dan doe ik 's nachts de achterkleppen wel dicht, en laat ik de klep boven de voorlader open. Dan is het toch wat behaaglijker en krijgt ie nog genoeg frisse lucht. Dakraam gaat open/dicht, afhankelijk van wel/geen regen. Omdat de pony dan gewoon los in de trailer staat kan ie zich omdraaien naar de dichte achterkleppen, en dan vindt ie ze ineens niet meer eng :+.

Als je trouwens schuiframen wilt, die zijn gewoon te plaatsen door een IW-importeur. De mijne was een demo-model, met dichte ramen. Ik heb ze laten vervangen door schuiframen. Kostte niet zo veel extra.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:48

De achterluiken heb ik altijd open. Het dakraampje heb ik alleen open als het erg warm is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:29

Ik heb de achterkleppen altijd dicht omdat het paard dan rustiger is. Met heel warm weer doe ik wel eens 1 klep open, dat is de klap waar hij niet staat. Ik heb wel het dakraampje altijd open en op hete dagen ook de raampjes aan de voorkant.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:52

ik heb de kleppen altijd open
2x geprobeerd ze te sluiten vanwege slecht weer maar paard werd gelijk heel druk, kleppen open en alles weer oké

dakraampje heb ik nooit open
ik heb het één keer gedaan, kreeg ik het niet meer dicht, kan er niet meer bij

als ik ergens ben doe ik het luik open aan de voorkant boven de voorlader, die ik ook nooit gebruik

ik heb trouwens een tweepaards extra groot

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:51

Eerst en vooral: wat vindt je paard!

Waar bijvoorbeeld het paard van Spatter erg druk wordt, wordt mijn paard juist rustiger als het zeiltje (of de luiken) dicht is.
Maar mijn paard wordt ook erg druk als er zo'n 40-tonner probeert naar binnen te rijden (en nee, ik rijdt flink door; heb een goed gemotoriseerde combi!). Wanneer het zeiltje dicht is, heb ik nergens last van.

Kwestie van proberen en kijken wat er gebeurt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:04

Gisteren zijn we naar onze instructrice gereden en hebben we het dakraampje en kleppen achter open gelaten omdat het erg warm was. "s avonds na het rijden daar heeft hij lekker in de paddock gestaan en het koelde snel af dus even de zweet deken op. Toen weer opgeladen en deken omgelaten want het was toch wel snel afgekoeld. Alles weer open gelaten maar hij was onder zijn deken (alleen borst) toch best wel nat weer te trailer uit. (stres zweet of warmte zweet?)

Opzich gaat het nu aardig goed, hij staat er zo in en is ook gewoon braaf met uitladen. Het enige wat hij aan stres heeft is dat hij continu mest met beschermers omdoen en wanneer hij voor de klep staat. Dan mest hij nog een keer in de trailer en dan is het voor het mesten wel klaar. Maar voor de rest blijft hij er aardig koel in en is handelbaar.
We voelen ook weinig van hem in de trailer en we houden zijn lijntjes in de gaten via de spiegels.