aluminium bodem maken in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

aluminium bodem maken in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 17:20

Zojuist hebben we een nieuwe, tweedehandse, Brenderup tweepaards trailer met zadelkamer gekocht.

De trailer komt uit '99 en is in principe, op een voorpaneeltje na, nog prima.
Echter vertrouw ik de bodem niet helemaal, je weet maar nooit.

Dus hebben we eigenlijk al besloten om er een nieuwe bodem in te maken. Gelukkig heb ik een handige vader+vriend die samen de vorige trailer ook al hebben opgeknapt. Daarbij hebben ze de bodem en de zijwanden vervangen door betonplex.

Mijn vriend zit in de metaal en nu zoek ik eigenlijk wat meer informatie over het maken van een aluminium bodem.
Hoe ziet zo'n bodem er uit?
Hoe dik is het aluminium en wat is de opbouw?

Ashley5760

Re: aluminium bodem maken in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:23

Wij hebben in een 2,5 paards trailer een aluminium bodem laten leggen. Waren hoop kosten en ivm grootte breedte ook lastig (mbt draagpunten etc). Is inmiddels helemaal in orde. Ik heb er gewoon (losse) koeienmatten opliggen. Die haal ik eruit als er koeien in moeten/schoongespoten moet worden.
Gaat 100 jaar mee, zou geen gietvloer meer willen :o
Mbt hoe het precies moet allemaal geen idee.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:01

Maar is het dan gewoon echt alleen maar een aluminium bodem?
Komt geen hout oid meer aan te pas?

Beetje veel gevraagd misschien.. Maar zou je eens foto's kunnen maken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:48

Ik hoop dat Ikke hier even voorbij komt waaien, die weet precies hoe het zit met aluminium en andere metalen die elkaar bijten, je kunt nl niet zomaar een alu bodem over een ander metaal heen leggen, dat gaat niet goed.

Ikke schreef:
Aluminiumrot ontstaat door contact tussen aluminium en staal (of het zink dat erop zit). Het electrochemisch proces wat ontstaat doordat water en vuil (wegenzout bijvoorbeeld) tussen het staal en het aluminium komt, zorgt voor het rottingsproces.
Afhankelijk van de wijze waarop je met de trailer omgaat (schoonmaken, droog wegzetten enz.) geef ik je vijf tot tien jaar voordat de eerste problemen ontstaan.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:57

Gelukkig zit mijn vriend in de metaal en hij wist me dat ook al te vertellen inderdaad..

Alleen vraag ik me dus af hoe zo'n constructie bij trailers in elkaar zit. Leggen ze zo'n aluminium bodem bovenop de houten bodem? en waar staat het paard dan op? Toch niet op aluminium neem ik aan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:07

Volgens mij (ook weer vanuit info die Ikke gaf) ligt de bodem niet bovenop een andere vloer maar rechstreeks op de balken, daarnaast moet hij ook vrij dik zijn (30 mm massief??) en maakt het wel je trailer flink zwaarder, hou daar ook rekening mee.
Zoek maar eens terug in zijn berichten, dan kom je al heel veel info tegen :) search.php?st=0&sk=t&sd=d&author_id=190&ch=600
Laatst bijgewerkt door cissy op 24-09-11 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:08

Oké! Bedankt, daar kan ik wat mee..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:08

ik had mn berichtje nog wat aangepast... :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:08

Nou, daar is ie dan :D

Wanneer je die aluminium bodem netjes scheid van de stalen constuctie middels een degelijke kunststof strip en de boel vast zet met goede (RVS) bouten, waarbij je gebruik maakt van nylon tussenlegringen om RVS en aluminium te scheiden, dan kun je zo'n alu bodem wel redelijk straffeloos inbouwen.

Wanneer ik echter naar mijn eigen trailer kijk, met een houten bodem van ondertussen 8 jaar oud, dan zie ik niet in wat er mis is met houten bodems volgens mijn opvattingen. Het is in ieder geval niet duurder.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 14:01

Bedankt!

Maar hoe is zo'n bodem opgebouwd? Dat is waar ik achter probeer te komen.
Waar staat het paard uiteindelijk op bijvoorbeeld?

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:57

Hoi Nina,

Wij verkopen trailers met houten vloeren en met zogenaamde alubicomb vloeren, dit is een vloer opgebouwd uit verschillende lagen,
de constructie van de sandwichpanelen is samengesteld uit twee deklagen die bestaan uit een speciaal bedekte aluminiumplaat ( zodat dus aluminium niet op een ander metaalsoort komt) en een harde schuimkern van polypropyleen. De speciale deklaag van de aluminiumplaten voorkomt oxidatie, bijv. door ammoniak uit de uitwerpselen van paarden. Het paard staat dus op de rubberen toplaag.

Het is een ideale vloer, toch bouwen wij alleen houten vloeren in de trailers van klanten, met daarop verlijmd een rubberen topvloer. Daar doe je echt wel lang genoeg mee, je moet het alleen onderhouden in die zin dat je regelmatig controleerd of de kitnaden nog goed aansluiten en niet ergens los zitten, zodat er ook geen vocht bij kan.

Je kan ook de vloer laten controleren bij een erkend bedrijf ( wij doen dat nl kosteloos ;) ) dat kan je een hoop werk schelen, ipv hem er direct uit te halen, of is de vloer in je trailer naar jouw gevoel echt slecht??

Ik zal morgenavond even wat foto's posten van de opbouw vd alubicompvloer :)* , ik moet nu gaan werken ;)

Voor vragen kun je ook pben ;)

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:03

De aluminiumbodem bestaat vaak uit losse 'planken' (aluminiumprofielen). Het is inderdaad voor een lange levensduur belangrijk dat je direct contact met staal zo veel mogelijk vermijd. Contact met verzinkt staal is geen echt probleem indien het niet langs elkaar schuurt, contact met RVS moet je mee uitkijken. Verder is geanodiseerd aluminium of profielen bestaande uit een legering die zo veel mogelijk bestand is tegen zouten (urine / strooizout) zeer aan te raden. Zo voorkom je dat je bodem over een x aantal jaren niet meer sterk genoeg is om je paard te dragen.

Belangrijker nog is dat je vloer straks sterk genoeg is om de veranderlijke belasting/puntbelasting van je paard op te kunnen nemen. De een gebruikt holle kokerprofielen, de ander een T profielplank. Böckmann gebruikt bij de fabricage van hun alu bodem beide, de sterkste op de plek waar het paard met de hoeven staat, de andere in de rest van de trailer. De benodigde sterkte (en daarmee de plankkeuze) kun je uitrekenen als je constructief onderlegd bent, dit is per situatie verschillend en afhankelijk van onder andere de afstand tussen de oplegpunten. Je kunt natuurlijk ook naar een traileronderhoudsbedrijf in de buurt gaan en ff een babbeltje maken wat zij in zo'n geval zouden toepassen.

Op de nieuwe aluminiumbodem zou ik zelf kiezen voor een degelijk verlijmde en afgekitte rubberen mat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:12

Even de oude voorschriften erbij genomen (van voor 2005) en die schrijven voor paarden het volgende voor:
zacht hout 50mm
hard hout 30mm
multiplex (hechthout) 24mm
Lichtmetaal 20mm

Dit zijn maten bij massief materiaal.
Leg eens uit hoe dat dan zit met die alu planken.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:55

Kokerprofielen en die T planken (er zitten per plank in lengterichting een aantal ribben onder) zijn bij een doorsnede/sterkte verhouding zeer gunstig ten opzichte van massief van het zelfde materiaal. Bij een belasting op de plank zal aan de bovenkant druk in het materiaal optreden en aan de onderkant trek. Je wilt dit laten optreden zover mogelijk van de neutrale lijn. In het midden van een massieve doorsnede (neutrale lijn) gebeurt vrijwel niets. Daar heb je dus geen materiaal nodig. Je wilt dus zo'n hoog mogelijk profiel met weinig materiaal per strekkende meter doorsnede (gunstig qua gewicht maar ook qua sterkte). dan zul je hem dus hol moeten maken of er ribben onder plaatsen. Om dezelfde redenen worden in de bouw de I, H, koker en buisprofielen toegepast, om met een relatief laag gewicht toch een hoge sterkte te halen.

Een trailer is een constructie. Ik neem aan dat de trailerfabrikanten de vloer qua sterkte dus ook uitgerekend hebben om een goedkeuring te krijgen. Wat je in feite uit dient te rekenen is het optredend moment en evt. doorbuiging wat maximaal zal optreden vermenigvuldigd met (veiligheids)factoren. Je kiest het materiaal (aluminiumlegering) wat je wilt toepassen. Deze heeft een maximale sterkte. Je berekend het benodigde weerstandsmoment (W) en in de tabellen of productbladen zoek je op welke plank of T liggerplank een hogere W heeft. Deze kies je. Vervolgens toets je de doorbuiging aan de toelaatbare.

Kan ook simpeler voor een trailerrenovatie: (conservatief en even kort door de bocht) uit documentatie is te halen hoe sterk een 24mm plywood vloer is, je berekend het benodigde weerstandsmoment om dezelfde sterkte te halen als de plywood vloer en je kiest een aluminium profiel dat even sterk of sterker is.

@gap: heb je ook productinformatie en sterktegegevens van deze Alubicomb vloer? Mag ook per pb. Dan kan ik dit aan mijn documentatiemap toevoegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:07

Royallady schreef:
Kokerprofielen en die T planken (er zitten per plank in lengterichting een aantal ribben onder) zijn bij een doorsnede/sterkte verhouding zeer gunstig ten opzichte van massief van het zelfde materiaal. Bij een belasting op de plank zal aan de bovenkant druk in het materiaal optreden en aan de onderkant trek. Je wilt dit laten optreden zover mogelijk van de neutrale lijn. In het midden van een massieve doorsnede (neutrale lijn) gebeurt vrijwel niets. Daar heb je dus geen materiaal nodig. Je wilt dus zo'n hoog mogelijk profiel met weinig materiaal per strekkende meter doorsnede (gunstig qua gewicht maar ook qua sterkte). dan zul je hem dus hol moeten maken of er ribben onder plaatsen. Om dezelfde redenen worden in de bouw de I, H, koker en buisprofielen toegepast, om met een relatief laag gewicht toch een hoge sterkte te halen.

Een trailer is een constructie. Ik neem aan dat de trailerfabrikanten de vloer qua sterkte dus ook uitgerekend hebben om een goedkeuring te krijgen. Wat je in feite uit dient te rekenen is het optredend moment en evt. doorbuiging wat maximaal zal optreden vermenigvuldigd met (veiligheids)factoren. Je kiest het materiaal (aluminiumlegering) wat je wilt toepassen. Deze heeft een maximale sterkte. Je berekend het benodigde weerstandsmoment (W) en in de tabellen of productbladen zoek je op welke plank of T liggerplank een hogere W heeft. Deze kies je. Vervolgens toets je de doorbuiging aan de toelaatbare.

@gap: heb je ook productinformatie en sterktegegevens van deze Alubicomb vloer? Mag ook per pb. Dan kan ik dit aan mijn documentatiemap toevoegen.

Maar juist treksterkte is niet de sterkste kant van aluminium.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:22

Dat is mijn inziens niet correct. De treksterkte van aluminium is voornamelijk afhankelijk van de legering en behandeling die het aluminium ondergaan heeft. Er zijn aluminiumlegeringen die sterker zijn dan standaard constructiestaal bij dezelfde dikte. De treksterkte hoeft dus geen probleem te zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:36

Royallady schreef:
Dat is mijn inziens niet correct. De treksterkte van aluminium is voornamelijk afhankelijk van de legering en behandeling die het aluminium ondergaan heeft. Er zijn aluminiumlegeringen die sterker zijn dan standaard constructiestaal bij dezelfde dikte. De treksterkte hoeft dus geen probleem te zijn.

Yep, staat heel leuk, maar sorry, het is niet waar. Aluminium heeft gewoon een lagere treksterkte dan staal, daar kun je aan legeren tot je een ons weegt, gaat niet werken.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:46

Dan ben ik wel benieuwd waar je dat op gebaseerd hebt; een 7xxx aluminiumlegering heeft een sterkte hoger dan 500N/mm2.

Maar stel dat je een andere legering kiest voor de constructie met lagere sterkte dan staal is dit nog geen probleem, je profielkeuze zal dan anders worden.

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:41

en hoe zit het dan met de rumoerigheid in de trailer met alu vloer ?
na mijn mening is de houtenvloer het meest geluidsdempend

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:05

Wow, ontzettend bedankt!

Voor mij zijn sommige termen abacadabra, maar mijn vriend heeft het ook allemaal al gelezen en snapt precies waar jullie het over hebben, gelukkig. Hartstikke bedankt!

Geka, over het geluid hoef ik me geen zorgen te maken gelukkig. Ik heb 2 paarden die heerlijk rustig op de trailer staan, ook als ze even moeten wachten.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:55

Hier nog even de beloofde foto's van de alubicomp vloer, heb je een beetje een idee ;)

Afbeelding

De Rubberkant ( zwart) ligt aan de bovenkant
Afbeelding

Dwarsdoorsnede
Afbeelding

Groetjessss

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:02

@ Royallady daar ga ik even voor je achteraan, kom donderdag uit de nacht ;) ik laat het je weten ;)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 00:03

Dat geeft inderdaad een goed beeld!! Hartstikke bedankt!
Super fijn al die behulpzame mensen..

Is het aluminium massief? Hoe dik is die laag?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:36

Ook ik heb navraag gedaan over een aluminium bodem in mijn verder aluminium trailer.
Dit was haast niet mogelijk.

Beste/ makkelijkste was om er gewoon weer hout in te gaan zetten in geval van rotten.
Dit omdat de Bockmann geen profiel heeft waar de bodemplaat makkelijk in/uit geschoven kan worden.
DIt kan bij een Humbaur weer wel.