Uitlenen Trailer Vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DebOptimaal

Uitlenen Trailer Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 15:11

Ik heb een trailer staan en wil deze graag zo nu en dan uitlenen, wanneer er behoefte aan is vanuit stalgenoten die geen trailer hebben. Nu vraag ik mij af hoe dat zit met de verzekering. Er wordt door mijn eigen verzekering voor de trailer niets uitgekeerd wanneer een andere gebruiker dan ikzelf, gebruik maakt van de trailer. Bij het juridisch loket heb ik geinformeerd wat ik dan kan doen. Zij stelden voor een contractje op te stellen, waarin je aangeeft dat schade gemaakt door de gebruiker altijd door de gebruiker vergoed dient te worden. Hiermee dek je jezelf in...
Echter vraag ik mij af hoe het nu precies in elkaar steekt... Wat nu als ik mijn trailer uitleen en mijn trailer raakt (door wat voor reden dan ook) beschadigd? Wie betaalt dan en is de gebruiker ervoor verzekerd?

Bedankt voor jullie reacties!

upendo

Re: Uitlenen Trailer Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:12

Wat te denken van een situatie waarbij iemand anders een ongeluk krijgt met jouw trailer?

Dan kan je wel een contract hebben maar dan denk ik niet dat je daar veel aan hebt hoor..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:13

Dit zou te doen moeten zijn.. Informeer anders eens bij bedrijven die trailers verhuren, hoe zij dit aanpakken?

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 15:58

@ upendo... We hebben het inderdaad ook al gechecked bij de verzekering van een potentiele gebruiker en die geeft inderdaad aan dat er vanuit hun verzekering (WA) nooit iets gedekt wordt en dat het risico wat dat betreft bij de verhuurder ligt... Maar dan moet je eens nagaan hoeveel mensen er onverzekerd rondrijden als het ware...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:02

Als het goed is, valt de trailer onder de verzekering van de auto waar hij aan zit gekoppeld. Daarbij denk ik dat er ook een verschil kan zitten of de trailer wordt uitgeleend of verhuurd. Heb je met je autoverzekering contact gehad?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:08

ik had eens een splinternieuwe trailer. zo nieuw, dat ik hem zelf geeneens gebruikt had. de staleigenaar vroeg hem te leen.ik ging akkoord, op voorwaarde ; wat kapot is -moet je betalen..
uiteraard werd er gezegd ;spreekt vanzelf.
ik kreeg de trailer terug met een kapot opstapje achter, en een beschadigde (van het trappen) zijwand. er werd bij hoog en laag volgehouden dat dat al zo was. ondanks dat ie 3 weken oud was, en het terrein nooit had verlaten.dus ik een beschadigde trailer, voordat mijn eigen paard er maar in had gestaan.aangezien het de staleigenaar was, kan je ook niet op je strepen staan.
dat was dus voor mij de laatste keer; nooit- nooit meer... :n
een zelfgemaakt contract is niet rechtsgeldig.een mondelinge afspraak is niet te bewijzen.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:14

Daar was ik al bang voor... We gaan nu kijken of we de trailer extra kunnen verzekeren voor uitlenen. We hebben reeds de verzekering van een stalgenoot gesproken, die de trailer wil lenen. Deze geeft aan dat een trailer niet verzekerd is, ook al hangt hij achter een verzekerde auto... Erg vaag allemaal dus. De kans dat er iets gebeurt, is weliswaar nihil, maar je zult net zien...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:23

Ik heb zowel een trailer (splinternieuw) geleend zeg maar particulier van iemand. Hoefde er niks voor te betalen e.d. kon er gewoon gebruik van maken. Maar heb ook meerdere keren gehuurd van een bedrijf en toen moest ik wel degelijk altijd formulieren ondertekenen.

Helaas heb ik die nooit zo goed doorgelezen, maar ging zich o.a. dat hij weer schoon terug moest en zonder beschadigingen o.a. Bij beschadigingen was jij verantwoordelijk er voor. Maar in hoeverre dit met een verzekering zit, durf ik ook niet te zeggen.

Ik zou het wel eerst even goed navragen, want ik zie vaak genoeg nog mensen stunten met een trailer. En erop letten dat de bestuurder bevoegd is om er mee te rijden!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:28

Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met een trailer/aanhangerverhuur bedrijf, zij zullen vast weten hoe ze hun spullen hebben verzekerd.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:43

Volgens mij zit er behoorlijk wat verschil tussen verhuren vanuit een bedrijf en uitlenen/verhuren vanuit particulier. Ik heb namelijk een trailerverhuurbedrijf gebeld en die zeiden dat de trailer automatisch verzekerd is als hij achter een verzekerde auto hangt. Dit blijkt dus volgens de verzekering niet te kloppen... Lekker handig zo he?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:01

Dat dacht ik inderdaad ook. En dat de aparte trailerverzekering is voor als hij ergens losstaat. Hoe moet je dan verzekerd zijn? Wie weet als je nog een keer belt krijg je iemand aan de tel due het wel weet?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:07

Vandaar dat je bij verhuurbedrijven altijd een fiks bedrag aan borg mag inleveren. Die krijg je pas terug als ze de trailer terug hebben, nagekeken en eventueel gefikst hebben :) Maar als er iets stuk gaat, krijg je dus een deel van de borg niet terug :+

Mijn trailer komt binnenkort, maar die wordt echt niet uitgeleend hoor :+ ben niet gek!
Desnoods rij ik zelf als het nodig is, maar zelfstandig met mijn trailer op stap :n
Laatst bijgewerkt door Keet op 22-09-11 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:07

DebOptimaal schreef:
Daar was ik al bang voor... We gaan nu kijken of we de trailer extra kunnen verzekeren voor uitlenen. We hebben reeds de verzekering van een stalgenoot gesproken, die de trailer wil lenen. Deze geeft aan dat een trailer niet verzekerd is, ook al hangt hij achter een verzekerde auto... Erg vaag allemaal dus. De kans dat er iets gebeurt, is weliswaar nihil, maar je zult net zien...

Het zou voor mij al genoeg reden zijn om de trailer gewoon níet uit te lenen. Denk je eens in wat een gedoe je krijgt als er wel iets gebeurt. En jij trekt aan het kortste eind.

Wij hebben onze trailer ook wel uitgeleend, maar we kregen hem vaak kapot weer terug, dus ik doe het niet meer.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:13

spicegirl schreef:
een zelfgemaakt contract is niet rechtsgeldig.

Tuurlijk wel. Maar een wettelijke aansprakelijkheid kan je daarmee niet creëren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:19

Houd je ook nog rekening met bekeuringen? Als iemand te hard rijdt met jouw trailer dan krijg jij de bekeuring thuis.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:26

Eerste keer dat ik de trailer van mijn vriendin leende had mijn paard hem meteen gemold (vastgelegen in de trailer met flink verzet --> neuswiel kapot en achterstang kapot ) was erg banketstaaf dus!
Heb hem gewoon uit eigen zak gerepareerd, weet inderdaad ook niet hoe dat zit met verzekering dus ben ook erg benieuwd!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:20

Er zijn denk ik veschillende senario's... Als een aanhanger achter een auto hangt is naar mijn weten de aanhanger verzekerd via de auto:let wel de schade die met rijden is veroorzaakt. Helaas komt het meer voor dat een paard de beschadiging aan de trailer maakt. In dat geval zal de eigenaar van het paard de schade moeten betalen. Ik weet dan niet of die schade via de wa verzekering van de eigenaar te vergoeden is.
Ik zou als ik jou was zelf wat senario's voorleggen aan de verzekeringen zelf:Je leent zelf een trailer van een vriendin en er is onder het rijden schade veroorzaakt, Krijg je dat vergoed? Bel je wa en vraag daar of je de schade die je paard aan de trailer van je vriendin heeft gemaakt wordt vergoed. Ik denk dat zij het juiste antwoord kunnen geven....
Het is heel aardig dat je wat stalgenoten wilt helpen bij hun gebrek aan een eigen trailer maar zit je echt op al die rompslomp te wachten?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:26

Wij hebben eens schade gereden aan een trailer die we leende.
Zagen met achteruit inparkeren een tak over het hoofd die precies achter het openstaande raampje schiet waardoor deze eruit breekt.
Zelf nieuw raampje gehaald en contact gehad met verzekering.
Dit werd gewoon vergoed.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:29

Jol1 schreef:
Houd je ook nog rekening met bekeuringen? Als iemand te hard rijdt met jouw trailer dan krijg jij de bekeuring thuis.

De bekeuring komt toch op het trekkend voertuig?
Een trailer kan zelf niet rijden volgens mij :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:33

Is dat niet onder je gewone WA verzekering? (voor schade dóór het paard dan he. Dus trapschade, vastliggen etc) :o Dat is wat ik altijd dacht.
Mijn paard zit in mijn WA verzekering. Dus schade door hem aangebracht aan eigendommen van anderen...
Ik blijf even volgen :j

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:40

Winddancer schreef:
Jol1 schreef:

De bekeuring komt toch op het trekkend voertuig?
Een trailer kan zelf niet rijden volgens mij :D

Nee hoor, de bekeuring staat op de nummerplaat van de trailer, heb ik zo ervaren :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:46

Je zou idd logischerwijs zeggen 'schade aan de trailer veroorzaakt door een paard valt onder WA eigenaar paard' .

Ik leen de trailer ook regelmatig uit en heb tot nu toe eigenlijk nog nooit iets gehad *klopt af*. Ja, 1 keer het glas van een achterlichtje kapot, maar toen heeft degene die de trailer leende gewoon zelf even dat vervangen.

Bekeuring komt idd thuis bij degene die de trailer op zn naam heeft staan :-) , kenteken hoort bij de trailer en een flitskast neemt een foto van de kentekenplaat van de aanhanger en niet van de auto.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:22

Apple schreef:
Bekeuring komt idd thuis bij degene die de trailer op zn naam heeft staan :-) , kenteken hoort bij de trailer en een flitskast neemt een foto van de kentekenplaat van de aanhanger en niet van de auto.

Oh echt??? Wist ik echt niet, ben er altijd vanuit gegaan dat het trekkend voertuig aansprakelijk is en niet de aanhanger (trailer).
Alhoewel ik alleen met de auto regelmatig te hard rijd :o ....doe ik dat met de trailer nooit. Is mijn paard me te dierbaar voor ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:26

ja maar soms moet je net door rood rijden misschien met aanhanger, krijg je ook een flip?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:27

Ja :) want je mag niet door rood rijden :) dan had je daar beter rekening mee moeten houden of de boete voor lief nemen :)