Vraag over paspoort overschrijven en 1 missende enting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Vraag over paspoort overschrijven en 1 missende enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:27

Hoi,
Ik heb twee vragen over het paspoort van onze nieuwe pony.

1. Paspoort is GEEN eigendomsbewijs weet ik. Paspoort staat nu niet op onze naam. Bij het KWPN waar de paspoort van is kost overschrijven me totaal ruim 50 euro (incl aangetekend verzenden) Is overschrijven op mijn eigen naam ergens handig voor? En mag het ook op ene minderjarig persoon worden geschreven?

2. Entingen staan erin. Pony is bijna 8. Alle entingen zijn gegeven alleen is er een gat van 1 jaar tussen 30-7-2008 en 20-11-2010. In 2009 dus niet geent volgens dit boekje. Stel dat ik over een jaar (of 2) op wedstrij ga en pony verder keurig laat enten. Is dit gat dan een probleem? Zo ja, hoe op te lossen en wanneer?

Naomi_Star

Re: Vraag over paspoort overschrijven en 1 missende enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:30

Op vraag twee weet ik wel een antwoord. Het handigste is dan om de basisenting opnieuw te laten doen. Dan maakt dat ene jaar niet uit en kun je gewoon op wedstrijd met de pony.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:32

Ik zie het nut van het overschrijven ook niet. Paspoort kan op naam van elke levende persoon, ongeacht leeftijd.
Wat betreft de entingen is er 1 oplossing: nieuwe basisenting :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:33

Zilfstar schreef:
Hoi,
Ik heb twee vragen over het paspoort van onze nieuwe pony.

1. Paspoort is GEEN eigendomsbewijs weet ik. Paspoort staat nu niet op onze naam. Bij het KWPN waar de paspoort van is kost overschrijven me totaal ruim 50 euro (incl aangetekend verzenden) Is overschrijven op mijn eigen naam ergens handig voor? En mag het ook op ene minderjarig persoon worden geschreven?

2. Entingen staan erin. Pony is bijna 8. Alle entingen zijn gegeven alleen is er een gat van 1 jaar tussen 30-7-2008 en 20-11-2010. In 2009 dus niet geent volgens dit boekje. Stel dat ik over een jaar (of 2) op wedstrij ga en pony verder keurig laat enten. Is dit gat dan een probleem? Zo ja, hoe op te lossen en wanneer?

Vraag 1, hoeft niet op naam, kan wel. minderjaring geen idee.

Vraag 2, dat gaat hem niet worden voor op wedstrijd, dat gat is echt een probleem.
Dus basis enting er overnieuw in laten stoppen en zorgen dat hij altijd op tijd geent wordt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:34

Hoi,

overschrijven op eigen naam is handig als je aan keuringen wil deelnemen, wilt fokken en ook als je landelijke wedstrijden gaat rijden is het wel beter om het op je eigen naam te hebben staan.
Je kunt als minderjarige gewoon een paard op je naam hebben staan.

Dat gat in je entingen is irritant. Je zult inderdaad de basis enting, bestaande uit 2 entingen met een week of 6 er tussen in en daarna jaarlijks.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:34

En basisenting is: 2 entingen maand na elkaar?

Edit Piezze was me voor met het antwoord.

Nou fokken gaan we niet doen, keuring ook niet (ze is een kruising) en voor landelijk is dochter voorlopig nog te jong haha.
Maar dan ga ik nu wel basisenting opnieuw laten doen :j

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:15

Is er na 20-11 2010 nog geënt?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:28

vraag 1 is net als wat piezze zegt.
vraag 2 als je de basisinenting weer kloppend wilt maken dan moet je nu enten, na 3 weken weer en niet later dan 92 dagen nog een keer laten enten. als je binnen 92 dagen weer laten enten is je basisenting weer compleet.
ik heb dit ook gehad met mijn paard, die entingen klopten ook neit meer en er zat een gat bij 2007/2008 van 4 maanden.
ik heb mijn paard (nog) niet over laten schrijven op mijn naam... kan altijd nog....

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:29

Zilfstar schreef:

Nou fokken gaan we niet doen, keuring ook niet (ze is een kruising) en voor landelijk is dochter voorlopig nog te jong haha.

Ja basis enting is 1x enten en dan na 4/12 weken herhalen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:34

One_Love schreef:
Zilfstar schreef:

Ja basis enting is 1x enten en dan na 4/12 weken herhalen.

Correctie: tussen 21 en 92 dagen is de exacte omschrijving.
Komt ongeveer neer op wat je schrijft, One_Love, maar net niet helemaal. Overigens is 6-8 weken het optimum voor de herhalingsprik.

Paspoort op naam schrijven is (nog) niet verplicht. Zou me niets verbazen als de I&R wetgeving tzt wel wordt aangescherpt, aangezien men nu nog niets weet over waar welke paarden gehouden worden, etc.
Maar zolang het bij de schapen en geiten nog niet lukt om I&R kloppend te krijgen, gok ik dat ze er bij de paarden nog niet aan beginnen.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:54

Ik zou een pony niet bij het kwpn laten overschrijven. Dat kan je beter bij de KNHS doen. Stuk goedkoper en waarschijnlijk heeft de pony geeneens een kwpn papier?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:11

Active, overschrijven kan alleen bij de PUI die het paspoort heeft uitgegeven, in dit geval moet het dus bij het KWPN-stamboek gebeuren en kan het niet bij de KNHS.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:19

Active, de TS zegt in de OP, dat de pony een KWPN paspoort heeft.
Wat ik wel weet is, dat er verschil zit in prijs van het overschrijven op naam bij het KWPN. Leden betalen aanzienlijk minder als niet leden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 00:38

linda_arnold schreef:
Is er na 20-11 2010 nog geënt?

Nee nog niet (uiteraard). Dat wilde ik nov 2011 laten doen (dan zit er een jaar tussen)
Maar toen zag ik dus dat er in 2009 niet geent was.
Vandaar mijn vraag.
Pony is trouwens van 2004 en de jaren ervoor prima basisenting en elk jaar vervolg enting gehad.
Is denk ik bij overname 2 jaar terug (2009 dus) erbij ingeschoten.
Of miss wel gedaan en niet in paspoort gekomen, maar daar heb je op wedstrijd niet veel aan.

Ga dus eerdaags de basisenting opnieuw laten doen (2 entingen heb ik begrepen met en x weken ertussen).

En idd: pony heeft een KWPN paspoort, is een kruising dus verder geen stamboom ofzo. Maar moet dus wel bij het KWPN als ik wil laten overschrijven.
En ik ben daar geen lid (zou niet weten welke voordelen dat zou hebben. ben recreatieruiter en dochter rijdt voorl geen wedstrijden. Als wel dan wordt ze lid van KNHS. Ga geen ruim 100 euro betalen voor lidmaatschap KWPN om goedkoper mijn pony over te kunnen laten schrijven :D )

vaantjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:13

Mijn pony is ook een jaar overgeslagen met enten.. Volgens de dierenarts inderdaad de basisenting opnieuw en dan is er niets aan de hand.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:26

Mijn merrie is van 1998 en ik denk dat haar basisenting in het oude entboekje heeft gestaan. Toen ik der kocht heb ik een basisenting laten zetten en ik heb al meerdere malen te horen gekregen dat de basisenting niet in orde was. Even aangewezen dat die niet boven in het paspoort staat maar in het midden, dus er wordt wel degelijk naar gekeken. Ik zou het paspoort niet op naam zetten, kost een hoop geld en het heeft weinig nut. Wel kan je er een briefje in doen dat jij nu de eigenaar bent ( met contactgegevens). Kan men bij verlies altijd contact met je opnemen. Alleen zou ik dat niet over de naam van de oude geregistreerde plakken ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:20

Aangezien je pony gaan KPWN-er is hoef je toch ook niet lid te worden van het KWPN om m over te schrijven? Of vind het KWPN van wel? Het gaat alleen om het paspoort nl en niet om een stamboekpapier.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:22

Dat ligt eraan of ze in 2010 de basisenting opnieuw hebben laten enten? Zo niet dan moet je dat alsnog gaan doen, anders ben je aan het enten voor niets n.l
En op wedstrijden kun je daar controle op krijgen en is het verplicht basis geent te hebben en daarna ieder jaar voor de datum te enten van het voorgaande jaar.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:16

wanneer je wedstrijden rijd moet je paard vanaf de basisenting elke keer binnen het jaar opnieuw geent zijn. bij je nieuwe pony is dit niet gebeurd, dus inderdaad een nieuwe basis enting en dan steeds binnen het jaar opnieuw enten.

dus 1 oktober 2011 geent betekent uiterlijk 30 september 2012 de nieuwe enting.

paard op naam zetten heef alleen zin als je gaat fokken, aangezien je dit niet van plan bent is dit dus niet nodig. tenzij je het leuk vind om je eigen naam is het paspoort te hebben en daar geld voor over hebt. je moet hiervoor lid zijn van het kwpn en zo'n lidmaatschap kostte voorheen zo'n 100 euro per jaar.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:13

Interessant dit, ik dacht dat overschrijven van paspoort verplicht was.. Ik vraag me dan af he, stel je bent je paspoort kwijt, en die staat zoals bij veel mensen nog op naam van de fokker bv of een vorige eigenaar, kun je dan gewoon t paspoort opnieuw opvragen bij t stamboek die t heeft uitgegeven? En hoe weten die dan dat jij echt de eigenaar bent?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:21

goede vraag. volgens mij is het wettelijk zo dat degene die kan aantonen voor het paard te betalen de eigenaar is. je kunt dit dus aantonen door rekeningen van de stal, DA, voer enz.

hoe ze dit doen bij het aanvragen van een nieuw paspoort zou ik eigenlijk niet weten.