Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Klijntjuh schreef:.. dat kan ik niet vinden..
Ik lees termen zoals terugkeuren.. en weet ik het.
Vragen waar ik mee loop:
1. Je hebt altijd een B/E rijbewijs nodig toch?
Nee, als het ledige gewicht van je auto meer is als het maximum laadvermogen van je trailer mag je hier mee rijden.
Het maximum wat je auto mag wegen ( incl laadvermogen) + het maximum laadvermogen van de trailer moet dan onder de 3500 blijven.
( even een voorbeeldje. Onze auto weegt 1850 leeg, maar mag nog 690 laden. Mijn trailer weegt max 1300.
1850 + 690 + 1300 = 3840 dus moet je een E rijbewijs hebben )
2. Hoe zit dat met trekgewicht? en hoeveel zou dat zijn bij een simpele 1 of 1,5 paards trailer met een D pony?
Trailer is zo'n 650 kilo ( maar dit verschilt heeeeeeel erg per trailer!! ) Gewicht van de pony verschilt natuurlijk ook
3. Zit er iets van wegenbelasting, apk e.d. op een trailer?
Geen wegenbelasting en geen APK, wel is het verstandig om de trailer jaarlijks een beurt te geven
4. Wat zijn valkuilen/dingen waar je op moet letten bij aanschaf van een (2de hands) trailer?
Rotte wanden, de bodem, onderstel
5, Wat is terugkeuren?
Als je trailer bijvoorbeeld totaal 1300 kg mag wegen, en jij zou max maar 1250 kg mogen trekken met de auto omdat je geen E rijbewijs heb, kan je de trailer terug laten keuren. Dan komt er op papier dat je nog maar 1250 kg mag trekken. Hier weet ik het precieze niet van, maar denk dat CBR je wel kan helpen.
6. wat is het voordeel van een 1,5 paards trailer ten opzichte van een 1 paards trailer?
1 paards worden al even niet meer gemaakt. Anderhalf paards is breder waardoor het wat stiebeler op de weg ligt naar mijn idee.
7. Hoe kun je erachter komen wat je auto mag trekken?
Staat op je kenteken bewijs.
alvast bedankt!
Merlinde schreef:Klijntjuh schreef:.. dat kan ik niet vinden..
Ik lees termen zoals terugkeuren.. en weet ik het.
Vragen waar ik mee loop:
1. Je hebt altijd een B/E rijbewijs nodig toch?
Nee, als het ledige gewicht van je auto meer is als het maximum laadvermogen van je trailer mag je hier mee rijden.
Het maximum wat je auto mag wegen ( incl laadvermogen) + het maximum laadvermogen van de trailer moet dan onder de 3500 blijven.
( even een voorbeeldje. Onze auto weegt 1850 leeg, maar mag nog 690 laden. Mijn trailer weegt max 1300.
1850 + 690 + 1300 = 3840 dus moet je een E rijbewijs hebben )
2. Hoe zit dat met trekgewicht? en hoeveel zou dat zijn bij een simpele 1 of 1,5 paards trailer met een D pony?
Trailer is zo'n 650 kilo ( maar dit verschilt heeeeeeel erg per trailer!! ) Gewicht van de pony verschilt natuurlijk ook
3. Zit er iets van wegenbelasting, apk e.d. op een trailer?
Geen wegenbelasting en geen APK, wel is het verstandig om de trailer jaarlijks een beurt te geven
4. Wat zijn valkuilen/dingen waar je op moet letten bij aanschaf van een (2de hands) trailer?
Rotte wanden, de bodem, onderstel
Klopt het kenteken met de trailer die voor je neus staat? chassisnummer, uitvoering
5, Wat is terugkeuren?
Als je trailer bijvoorbeeld totaal 1300 kg mag wegen, en jij zou max maar 1250 kg mogen trekken met de auto omdat je geen E rijbewijs heb, kan je de trailer terug laten keuren. Dan komt er op papier dat je nog maar 1250 kg mag trekken. Hier weet ik het precieze niet van, maar denk dat CBR je wel kan helpen.
Correctie, de RDW is de instantie om hiermee lastig te vallen. www.rdw.nl
Nog een aanvulling: bij B-E rijbewijs is terugkeuren zinloos; dit in tegenstelling tot sommige beweringen hier op Bokt.
6. wat is het voordeel van een 1,5 paards trailer ten opzichte van een 1 paards trailer?
1 paards worden al even niet meer gemaakt. Anderhalf paards is breder waardoor het wat stiebeler op de weg ligt naar mijn idee.
Niet alleen naar jouw idee; het is DE reden dat er geen 1-paards trailers meer zijn.
Even voor de beeldvorming: een 1,5-paards trailer zit ergens rond de 130cm binnenbreedte. 1 3/4 trailers gaan naar 140cm en tweepaads zitten op zo'n 150cm. Maten bij benadering.
7. Hoe kun je erachter komen wat je auto mag trekken?
Staat op je kenteken bewijs.
Check daarnaast de toegestane kogeldruk van de auto EN de trekhaak! Zie het instructieboekje van de auto en het typeplaatje op de trekhaak.
alvast bedankt!
_Liselot schreef:Wat fijn dit topic! Dit zijn vragen die ik mij als mede aanstaande trailer eigenaar ook stelde. Als ik zo vrij mag zijn wil ik graag nog een vraag toevoegen aan het rijtje![]()
8. Hoe zit het verzekeringstechnisch? Moet de trailer een eigen verzekering hebben?