Wedstrijd, wat moet kloppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Wedstrijd, wat moet kloppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:31

Hoi,
Ik ben nu bezig met het overkopen van een paard. Maar wat moet kloppen als je een wedstrijd wil rijden? Zn gegevens kloppen allemaal met zn naam,geslacht,chipnummer, zn pa en ma en de huidige eigenaar(sticker met daarop de gegevens) Alleen de volgende dingen ontbreken/zijn helemaal leeg:
-identiteitscontroles
-vaccinatiegegevens
-" andere dan paardeninfluenza
-gezonheidsconreoles uitgevoerd door laboratoria
-medische behandelingen
-controle op ongeoorloofde middelen
-inschrijving in ander stamboek
-gebruikersnaam in sport
-hoogtemaat gegevens voor sportoranisaties

WIEOWIE,kan mij alsjeblieft helpen??
Het is allemaal voor mij het eerst dat ik een paspoort in mn handen heb gehad en wil graag even wat meer info hebben :D

Sim

Re: Wedstrijd, wat moet kloppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:20

Zowiezo is het belangrijk dat het paard juist (basisenting, plus elk jaar tetanus/influenza) geent is. Daarnaast moeten de aftekeningen weergegeven in het paspoort kloppen.
De rest is niet van belang omdat dat weinig tot niet gebeurt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:22

Zn aftekeningen kloppen idd ook :j
Alleen zn basisenting staan er niet in :n maar ik weet wel dat ze gegeven zijn... Maar dat zal wel niet genoeg bewijs zijn...
Moeten ze vanaf zn geboorte kloppen? of vanaf een bepaalde tijd?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:23

Wat Sim zegt klopt, maar dat dat er nu niet in staat, hoeft geen probleem te zijn als je hem gewoon een basisenting gaat geven. Die komt er dan in met verklaring van DA dat alles voorgaande aan die enting ok was. Dat de rest niet ingevuld is betekent dat het waarschijnlijk nooit is uitgevoerd.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:24

Okeej dus als ik vanaf nu gewoon de basisentingen laat geven kan ik gwn met hem naar een wedstrijd?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:26

Ja. Basisenting doe je 1 keer, daarna is 1 keer per jaar voldoende.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:30

Okeej. ze zullen dus niet vragen als ze zien dat er maar 1 enting in staat waar al de andere zijn? :P sorry ben een beetje laat van begrip O:)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:35

Nee. Een basisenting (op welk moment ook gegeven) plus 1 keer per jaar is genoeg.
Er zijn wel veulenentingen maar daar wordt niet naar gevraagd. Enkel de basisenting dus en daarna 1 keer per jaar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:36

Nee. Ik ben jury, en wij leren te kijken naar de basisenting. Als die op latere leeftijd gegeven si, of het is een duplicaat paspoort omdat de eerste kwijt is geraakt, zet de dierenarts zijn paraaf erin met de opmerking dat dit dier aan alle entingen voldoet. Als de basisenting op de juiste wijze is gegeven, dan mogen ze je er niet uitsturen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:38

Oh Okeej, je hebt dus de basisentingen die hoef je maar 1 maal per jaar te geven.
Sorry, raak nu een beetje in de war :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:38

Nee, je hebt een basisenting, dat zijn twee entingen met een bepaalde tijd ertussen, en daarna de jaarlijkse enting, die moeten kloppen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:39

Een basisenting hoeft maar 1 keer in het paspoort vermeld te staan. In principe krijgt het paard die dus eenmaal in zijn leven. Na die basisenting moet je 1 keer per jaar een influenza/tetanus enting te geven.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:40

kleinvosje schreef:
Nee. Ik ben jury, en wij leren te kijken naar de basisenting. Als die op latere leeftijd gegeven si, of het is een duplicaat paspoort omdat de eerste kwijt is geraakt, zet de dierenarts zijn paraaf erin met de opmerking dat dit dier aan alle entingen voldoet. Als de basisenting op de juiste wijze is gegeven, dan mogen ze je er niet uitsturen.

Okeej dus je moet wel alle entingen hebben. Anders iets van een paraaf erin hebben dat ze ze wel ooit heeft gehad?
Okeej naja daar moet ik dus nog wel even wat mee doen..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:40

Ja, klopt, maar die paraaf moet je gewoon de dierenarts laten zetten als hij de basisenting komt geven!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:43

Okeej dankjulliewel..
De tijd moet dus kloppen van de basis enting. Daarna moet je elk jaar de entingen doen.
Als ik dat doen bijhoud als ie van mij is is er niks aan de hand.Of moet ik dan alsnog de vorige entingen hebben die niet zijn opgeschreven?
(Voel mezelf echt een zeikerd sorry!!! :o )

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:43

kleinvosje schreef:
Ja, klopt, maar die paraaf moet je gewoon de dierenarts laten zetten als hij de basisenting komt geven!

Oh okeej, zij zet die gewoon je hoeft daarvoor niks te laten zien?(ookal weet ik niet wat ik dr dan zou moeten laten zien :) )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:45

Nee hoeft niet! Even goed logisch denken, het maakt niet uit WANNEER de basisenting gegeven is ALS hij maar gegeven is.

En hoe de dierenarts beoordeelt dat de entingen kloppen weet ik niet, ben geen dierenarts ;-)! Als de basisenting maar klopt!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:46

Haha,, Okeej dankjewel.
Ik begrijp het nu beter :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:48

Goed zo! Tis al laat ;-)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:49

Haha jaa idd ;')
Ik duik nu ook lekker mn bed in ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 09:11

heb mn ma even dit topic laten lezen en zij begrijpt het nu ook beter :D
Zij heeft vanmiddag een gesprek met de huidige eigenaar van het paard. Zij gaat dan het ook hebben over de entingen die hij mist.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 15:39

Gesprek is geweest ;)
Het paard had een ander boekje met de vaccinatie erin. Basisentingen en de jaarlijks entingen heeft ie gehad alleen de jaarlijks entingen zijn gestopt 5 jaar geleden. Is dit een probleem of kan ik dit weer gewoon oppakken ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:44

Dan moet je eerst weer een basisenting doen. En dan weer elk jaar laten enten.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:45

Als zijn laatste enting al 5 jaar geleden gegeven is moet je weer opnieuw beginnen met de basisentingen :)
Dus: basisenting, maximaal 6 weken er tussen nog een basisenting en daarna ieder jaar opnieuw. Corrigeer me als ik het fout heb :)

Edit: dit komt van de KNHS site:

Vaccinatiegegevens

- In het paspoort moet een geldig overzicht zijn geregistreerd van de aan het paard of de pony toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influen
De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag niet aan wedstrijden worden deelgenomen.
- Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.
- Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.
- Vermeldingen van vaccinaties zijn pas geldig als deze zijn voorzien van de entingdatum met handtekening en (praktijk)stempel van de dierenarts.
- Wanneer de basisenting en de vervolgentingen vroeger in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, moet de dierenarts de volgende tekst in het Paardenpaspoort opnemen: "The vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: DATUM". In het paspoort van paarden of pony’s die uitsluitend tijdens KNHS-wedstrijden worden uitgebracht volstaat de regel in het Nederlands ook. De Engelse of Nederlandse regel moet wel zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts.
- Per 1 april 2007 dient de sticker met het batchnummer van de entstof (van de vaccinatie) in het paspoort te zijn geplakt door de dierenarts. Vaccinaties die op of na 1 april 2007 zijn gegeven moeten dus zijn voorzien van deze sticker, voor vaccinaties die voor 1 april 2007 zijn gegeven geldt dit niet

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 15:47

Olympus_ schreef:
Als zijn laatste enting al 5 jaar geleden gegeven is moet je weer opnieuw beginnen met de basisentingen :)
Dus: basisenting, maximaal 6 weken er tussen nog een basisenting en daarna ieder jaar opnieuw. Corrigeer me als ik het fout heb :)

Dus elk jaar een nieuwe basisenting?