[Beginner] algemene vragen / raad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

perrush

[Beginner] algemene vragen / raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:56

[indien de mod vindt dat dit onderwerp niet in de goede categorie staat mag hij/zijn die best verplaatsen. Heb ff gezocht, maar vond geen betere categorie]

Hallo allemaal,

ff snel de situatie schetsen. Ik ben vader van 4 kids van 13, 12 ,12 en 9 jaar oud. (jaja *\o/* ) en tot voor een jaar was er geen vuiltje aan de lucht. De kids speelden met playmobil of lego, of gingen buiten in het bos wat rakkeren. Maar plots wilde eentje paard gaan rijden en voor ik het wist zaten ze alle vier in een manege op een paard. Beetje kostenlijk ... maar ach, als ze maar gelukkig zijn.

Dit is nu ongeveer een jaar aan de gang en 3 vd 4 zijn helemaal weg van paarden (1tje zelfs obsessief imho). En nu voelt u hem al komen zekers :j ?? idd, ze zouden graag een /3 willen. >;)

Ik heb heel mijn leven al dieren gehad (honden, papegaaien, aquaria en nu nog een kat), dus de basistechnieken van het verzorgen van dieren heb ik wel onder de knie. Enkel de paard-specifieke zaken moet ik nog leren (dit forum is daar o.a. een fantastische informatie bron voor).

Ik heb al wat rondgekeken en hier en daar mijn licht opgestoken. Doch ik zit nog met enkele vragen.

-----

1) hoeveel eten ?
We hebben de beschikking over 2 aangrenzende weides van elk 'slechts' 1000 m2, waar op eentje dan nog een stal moet komen. We willen het paard heel het jaar bij ons houden (dus niet ergens gaan opstallen in de winter). De 1800 m2 weide zal te weinig zijn om het paard heel het jaar door te voeden. Nu vraag ik me af in welke grootte orde in moet denken qua bijvoeren. M.a.w. hoeveel kg hooi / krachtvoer / bieten of wat dan ook, moet ik voor een groot paard per jaar voorzien indien deze enkel de beschikking heeft over 1800 m2 weide ?

Het gaat me niet om het exacte getal, gewoon een richtwaarde. Want eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoeveel zo'n beest eet.

-----

2) Ras / hengst ? / recreatiepaard.
Het paard zal vooral gebruikt worden als recreatiepaard voor de kinderen. Ik denk dat er vooral in de natuur mee gewandeld zal worden, wat rondjes op de weide of een les op de manage ... Dus geen wedstrijden o.i.d.

De vraag is nu welk ras kiezen we. Voor de kids maakt het allemaal niet zoveel uit, als zij hun verzorg- en wandelpaard maar hebben. Ikzelf ben van mening dat ik liever iets 'speciaals', iets 'moois' in de weide zie staan dan een paard waarvan er 13 in een dozijn zitten (kunnen ook lieve paarden zijn, daar niet van 8)7 ). Ikzelf ben heel gecharmeerd door een robuust gebouwde Tinker. In hoeverre ik heb kunnen opzoeken is een tinker best geschikt als recreatiepaard (correct me if I'm wrong). Ik vroeg me achter af of een hengst dat ook wel is ?? Of kun je toch beter opteren voor een ruin of merrie ?

-----
3) alleen op de wereld ?
Omdat we we slechts een kleine weide hebben, kunnen we maar 1 paard houden (anders wordt het al helemaal een modderpoel en dat wil ik in geen geval). Nu dacht ik dat dit niet echt ideaal. Ik zou zelf ook niet graag heel de dag ergens alleen staan te kijken. Heb ik het hier mis ? (en kan je een paard best alleen houden) Of is het toch beter om er bvb een kleine shetlandpony bij te zetten als gezelschap ?

-----

Tot dus ver mijn eerst post. Zullen er nog wel volgen hoor :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:11

1) Qua eten, reken ik op een kleine hooibaal (15 kg) per dag per paard in de winter, als er geen gras meer is. Ik zou zeker een stuk voor de stal verharden, en zorgen dat je dit stuk kan afsluiten, zodat het paard in erg modderige periodes een stal + uitloop heeft waar hij droog kan staan, maar dat jullie nog iets van weide overhouden in de lente. Hooi (ruwvoer) is het belangrijkste en hier mag je niet op bezuinigen. Bieten en krachtvoer is extra.

2) Geen hengst, zeker niet voor (beginnende) kinderen. Een ruin of merrie is veel gemakkelijker. Een hengst heeft voor jullie ook helemaal geen meerwaarde. Een tinker is een relatief rustig ras.

3) Ik zou het paard niet alleen zetten. Je hoeft niet perse zelf een 2de paard/pony aan te schaffen, maar je kan ook iemand zoeken die een weide zoekt voor zijn eigen pony en dan huurgeld vragen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:26

2) Ras / hengst ? / recreatiepaard.
Het paard zal vooral gebruikt worden als recreatiepaard voor de kinderen. Ik denk dat er vooral in de natuur mee gewandeld zal worden, wat rondjes op de weide of een les op de manage ... Dus geen wedstrijden o.i.d.

De vraag is nu welk ras kiezen we. Voor de kids maakt het allemaal niet zoveel uit, als zij hun verzorg- en wandelpaard maar hebben. Ikzelf ben van mening dat ik liever iets 'speciaals', iets 'moois' in de weide zie staan dan een paard waarvan er 13 in een dozijn zitten (kunnen ook lieve paarden zijn, daar niet van 8)7 ). Ikzelf ben heel gecharmeerd door een robuust gebouwde Tinker. In hoeverre ik heb kunnen opzoeken is een tinker best geschikt als recreatiepaard (correct me if I'm wrong). Ik vroeg me achter af of een hengst dat ook wel is ?? Of kun je toch beter opteren voor een ruin of merrie ?

Hengst is onverstandig omdat die een sterke drive hebben om kuddeleider te worden. Dat betekent dat je altijd moet opletten. Ze kunnen aardig sterk en bij vlagen ook knap vals zijn (om het in lekentermen uit te leggen), denk dan aan uit het niets gaan schoppen/bijten als een merrie in zicht is en de lente in de lucht. In elk geval niet dat wat je zoekt voor een leuke pown bij je kinderen. Qua rassen kun je idd gaan voor een tinker (of ander relaxed ras zoals quarter/paint/ haflinger etc) maar nog veel handiger is het om te kijken naar een individueel dier. Zoek op betrouwbare goed doorgereden recreatie paard (bijv hier op bokt kun je een advertentie zetten) wacht op de reacties en ga met de kinderen kijken en rijden. Je voelt vanzelf wel of een bepaald paard/pony past bij jullie.

-----
3) alleen op de wereld ?
Omdat we we slechts een kleine weide hebben, kunnen we maar 1 paard houden (anders wordt het al helemaal een modderpoel en dat wil ik in geen geval). Nu dacht ik dat dit niet echt ideaal. Ik zou zelf ook niet graag heel de dag ergens alleen staan te kijken. Heb ik het hier mis ? (en kan je een paard best alleen houden) Of is het toch beter om er bvb een kleine shetlandpony bij te zetten als gezelschap

Paard alleen is idd knap sneu. Krijg je verknipte dieren van. Idd een shet erbij, of iets groter zodat je jongste kinderen er ook op kunnen rijdne is altijd verstandig.

Wat betreft je weilanden. Het is voor je paard erg fijn en gezond om altijd bewegingsvrijheid te hebben. Dus het liefste ook in de winter. Alleen is dat erg slecht voor je land. Daarom veranderen veel mensen een deel van het weiland in zandbak (paddock genoemd) zodat er weinig stuk te trappen is en de dieren in de winter toch lekker kunnen rennen/gek doen. Dan zit je toch vast aan bijvoeren en passen er makkelijk meerdere dieren op de oppervlakte die je noemde. Ook een paard en een wat grotere rijpony.

tutlola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:29

pas maar op.. voor je het weet wordt je 's nachts wakker omdat je denkt dat er een paard in de slaapkamer staat...alleen bij jou is het een nacht(merrie): of je de hekken wel goed gesloten had, of is jullie droompaard over het hek gesprongen etc etc...haha..

Nee alle gekheid op een stokje:
Het is natuurlijk super dat jij je kinderen hun DROOMwens kunt laten uitkomen.

goed voorbereiden, een paard is niet iets wat je na een paar maanden weer omruilt of weg doet. ga bij verschillende paardenmensen in de buurt eens een praatje maken en kijken.
als voorbereiding op de aanschaf: spit eens op internet tussen verschillende rassen. ga eens kijken bij verschillende fokkers van deze rassen. en als jullie zo ver zijn dat je echt gaat kijken bij een mogelijk kandidaat-paard, neem een kenner mee! als leek nooit op eigen houtje een paard gaan kopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:32

Mijn tip:
ik vind 1 jaar manege ervaring nog erg weinig om een eigen paard te nemen, zeker als de ouders ook geen ervaring met paarden hebben.
Mijn tip zou zijn; geniet lekker van de manegelessen en misschien een verzorgpaard en kijk of ze over 2 jaar nog zo enthousiast zijn. Het is een groot verschil om 1 x per week naar de manege te gaan of om elke dag een paard te verzorgen.

Ik moest van mijn ouders destijds eerst 1/2 jaar elke dag naar manege en daar helpen stallen uitmesten, paarden poetsen, opzadelen, leren over ziektes etc. alles leren over de verzorging van paarden. En vooral regelmaat leren van elke dag voor een dier zorgen. Ook als het mooi weer is en je vrienden gaan zwemmen, ook als je ziek bent en ook als je teveel huiswerk heb.
Ik heb in dat 1/2 jaar ongelooflijk veel geleerd en uiteindelijk toen ik 16 was een pony gekregen, toen ik bewezen had ook daadwerkelijk elke dag de zorg aan te kunnen.

tutlola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:34

in Nederland is het bij wet bepaalt (sinds kort) dat een paard of pony altijd samen met een soortgenoot moet lopen. dit voor het welzijn van een pony/paard
voor jullie zou een shetlander erbij een mooie oplossing zijn. en die zijn er in overvloed.

Veulen84

Re: [Beginner] algemene vragen / raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:50

Waarom kies je er niet voor om eerst een paard te lease? Dan kan bij de meeste manege's al voor 400/500 euro. Dan kun je rustig wennen aan wat voor werk het mee brengt. Een jaar is ook nog niet erg veel ervaring zelf met het verzorgen. Dan is het wel fijn als ze op een manege staan om je te helpen. Denk aan de 'moeilijke dingen'. De hoefsmid, ontwormen enzo.

Tutlola: Die wet is er nog niet, heel misschien komt die er in de loop van 2012.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:58

1 jaar is inderdaad nog erg weinig,een paard erop na houden is een kostbare zaak.Niet alleen finaciëel maar ook zeker wat tijd betreft.
Zou ze eerst nog zeker een jaar door laten gaan op de manege en ga eens kijken of je iemand met een eigen pony kunt vinden die ze mogen verzorgen.

Op deze manier kun je er al snel achter komen of een eigen paard/pony wat is voor jullie.Dan kun je zelf ook meteen wat bijleren want een brave manegepony is een ander verhaal dan een privé pony die niet zoveel werkt en wellicht ook wel een beetje teveel zijn zin krijgt ;)
Elke lieve kinderpony kan in een eigenwijze draak veranderen als de opvoeding steken laat vallen. }>

Wat een dier eet is afhankelijk van het ras,de voedingswaarde van het (ruw)voer en wat voor arbeid er wordt verricht.

Welk ras...tsja net wat je leuk vind,raspaarden hangt vaak een prijskaartje aan en er zijn ook erg veel rasloze paarden/pony's die minder duur zijn.
Je moet iig voor een supermakke kinderpony gaan (en zoals al eerder opgemerkt,paard is een kuddedier en moet dus niet alleen staan),bij voorkeur ouder dan 7 (uit de pubertijd en beleerd) maar hogere leeftijd is geen punt.Oudjes hebben vaak meer geduld en vinden het vaak best als ze 10x het pad op- en neer moeten hobbelen ;)
Geslacht...ruinen zijn het meest stabiel,merries kunnen nog wel eens het weer afwachten :+ en hengst moet je nooit aan beginnen met kleine kinderen en geen ervaring.
Hengsten kunnen snel op hun teentjes getrapt zijn als ze in hun ogen slecht/verkeerd behandeld worden.Ook kunnen ze makkelijk bedenken dat er ergens een merrie staat die wellicht meer zijn interesse wekt dan een kindje wat op zijn rug hopst :+

Omdat je beperkt bent met je ruimte kun je misschien hier wat ideetjes opdoen:

[VSW] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*

Maar als ik eerlijk ben...wacht er nog even mee.Echt,doe zelf wat meer ervaring op want er komt heel veel bij kijken en laat de kinders eerst maar eens bewijzen dat ze 7 dagen p/w,265 per jaar bereid zijn om de paarden/pony's te verzorgen.Dus ook als het regent of sneeuwd of naar en koud is en als je geen zin hebt of ziek bent...eigenlijk met vriendjes op stap bent,huiswerk hebt en ga zo maar door :D
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 09-09-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tutlola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:58

oke, had begrepen dat deze wet erdoor was..sorry!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:32

Hallo hier nog een vader die door zijn dochter de paarden wereld is in gesleurd toen ze voor haar 10e verjaardag "eens op een paard wou rijden", we zijn nu 12 jaar later en ze rijd nog steeds.
De eerste vijf jaren waren op een manege en nadien met een eigen paard, eerst engels en sinds enkele jaren rijd ze western, ik denk dat ik mij dan ook een ervaringsdeskundige mag noemen.

Mijn eerste advies is : wacht nog enkele jaren om een eigen paard te kopen want dit is een grote investering : financieel, materieel, tijd en emotioneel, veel groter dan dat je verwacht.
Mijn tweede advies is : gebruik de komende jaren om kennis en kunde op te doen over alle aspecten van het "leven met paarden" zodat jullie evolueren van "mensen met een paard" naar "paardenmensen".
Laat je kinderen verder evolueren in hun rijden, 1 jaar ervaring is niet veel. Een vroegere trainer van ons zij altijd : " bij leren paardrijden zijn de eerste 25 jaar het moeilijkst, vanaf dan gaat het wel.
Verdiep jullie samen in het verzorgen en houden van paarden, dit is niet zo simpel en er komen veel facetten bij te kijken. Probeer of jullie niet regelmatig een handje mogen gaan helpen bij mensen die paarden hebben. Zo leer je veel meer dan op een manege over verzorging en paarden houden.
Een van de belangrijkste facetten en dat door de meeste mensen verwaarloosd word is dat het nodig is dat jullie zich verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden zodat jullie jullie paard kunnen opvoeden zodat het jullie als de leider van de kudde gaat zien.
Een paard is een prooi- en kudde dier en heeft volledig andere denkpatronen en instincten dan wij mensen, die voor hen roofdieren zijn. Als jullie voldoende engels kennen kan je eens kijken op www.thinklikeahorse.org, dit is een site van een Amerikaanse trainer met veel interessante info. Je moet wel opletten want er staan filmpjes op "to do" en "not to do".

Als western aanhanger zou ik je aanraden om eens goed kennis te maken met de paarden uit het quarter en paint stamboek.
Dit zijn meestal paarden met een rustig en coole karakter en een kleinere, compacte bouw. Ga eens kijken naar enkele western wedstrijden en ga eens langst bij enkele ruiters, zo leer je de paarden en de western wereld kennen. Omdat je graag "iets speciaal" ziet kan een paint een goede keuze zijn, door hun tekeningen zijn er geen twee dezelfde en er zijn niet zoveel paints in Nederland.

Het geslacht is niet zo belangrijk, je moet meer kijken naar het karakter, dominant of onderdanig en hoe het paard opgevoed is.

Nog veel succes met jullie reis door de paardenwereld

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:51

Hier vind je gratis video's over het houden van paarden, uitgegeven door de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische SPortbond). Hier valt veel te leren en te zien. Misschien leuk om met je kinderen te kijken.
http://www.abouthorses.tv/cursus.asp?CatID=2&ID=225

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:29

Ik weet wel zeker dat blijven rijden op de manege veel voordeliger is dan zelf een pony aanschaffen.

Je hebt 4 kinderen die alle 4 op diezelfde pony rijden dus gem. rijden ze 1 keer per week. He tis onzin om te denken dat alle kinderen met een de aanschaf van een paard meer dan 2 maal in de week zouden kunnen rijden.

Kostenplaatje van paard op weitje thuis:
brokjes en ruwvoer €35,- pm
hoefsmid [blote voeten], entingen, tandarts en wormkur €35,- pm
verzekering €20,- pm
Vergeet ook niet de lessen voor de kids, tel maar €10,- per week per kind voor 30 min. les aan huis [en dat is echt super weinig] €160,- pm
totaal €250,- per maand [in het meest gunstige geval]

de volgende kosten komen er nog bij:
aanschaf paard €3500,-
tuigage €1000,-
dekens en poetsspullen €400,-
Reserveringskosten voor onvoorziene [medische] uitgaven €500,- per jaar

Hebben we het nog niet eens gehad over onderhoud aan je omheining, schrikdraad, bemonstering en inzaaien van de weide, afvoer van je mest, aanleg van de waterleiding, electriciteit.

Nog een andere vraag; waar moeten je kinderen rijden? Ga je een rijbaan aanleggen of wil je ze in de wei laten rijden? Hoe doe je dat in de winter met sneeuw of zoals nu wanneer de weide door regenval extreem glad is? Dan toch maar met paard op pad naar de manege om te kunnen rijden. Vergeet dan niet de aanschaf van je trailer, de auto die de trailer moet trekken, brandstof en huur voor de rijbaan :)

Tja, paarden het kost een vermogen, maar ja dan heb je ook wel wat :))

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 18:21

tnx voor de gegeven raad. Op alles antwoorden zal moeilijk zijn, maar hier gaan we.

Citaat:
reken ik op een kleine hooibaal (15 kg) per dag per paard in de winter

De vreetvarkens :D

Citaat:
Geen hengst, zeker niet voor (beginnende) kinderen & Hengst is onverstandig

die is duidelijk

Citaat:
Ik zou het paard niet alleen zetten & Paard alleen is idd knap sneu.

ook duidelijk. Al kan dat wat problemen geven met onze beperkte ruimte. Zeker in de winter daar de gemeente een verrassing voor ons had (onderaan meer)

Citaat:
goed voorbereiden, een paard is niet iets wat je na een paar maanden weer omruilt of weg doet. ga bij verschillende paardenmensen in de buurt eens een praatje maken en kijken.

Daar zijn we dus mee bezig. Al koop je meestal toch sneller als gewenst / verwacht >;) al proberen we dat wel te vermijden

Citaat:
ik vind 1 jaar manege ervaring nog erg weinig om een eigen paard te nemen, zeker als de ouders ook geen ervaring met paarden hebben.

Daar moet ik je gedeeltelijk in bijtreden. Maar door het internet is de leercurve wel veel steiler als in het non-internet tijdperk. Iemand met genoeg motivatie kan op een paar maanden een heleboel leren. Al blijf je natuurlijk in de praktijk een leek.

Citaat:
Waarom kies je er niet voor om eerst een paard te lease? Dan kan bij de meeste manege's al voor 400/500 euro. Dan kun je rustig wennen aan wat voor werk het mee brengt.

Vind ik persoonlijk veel voor iets dat niet van jou is. één van de redenen om een paard te nemen is ook om alles dicht bij huis te hebben zodat je niet gebonden bent aan de 'openingsuren' van de manege. Het is wel zo dat ik op dierengebied geen leek ben, ik *denk* wel dat ik de impact van zo'n aankoop op de werklast kan inschatten (alleen hopen dat ik me niet vergis)

Citaat:
een paard erop na houden is een kostbare zaak.Niet alleen finaciëel maar ook zeker wat tijd betreft.

Dat het financieel niet goedkoop is, daar twijfel ik niet aan. En het is zeker niet zoals abacab suggereert dat we een paard zouden nemen omdat dit goedkoper is dan een manege. We nemen een paard omdat de betrokkenheid dan veel groter is. Je hebt er uiteindelijk meer plezier aan dan een paard uit de manege.

Citaat:
Mijn eerste advies is : wacht nog enkele jaren om een eigen paard te kopen want dit is een grote investering : financieel, materieel, tijd en emotioneel, veel groter dan dat je verwacht.

zoals je waarschijnlijk zult vrezen, is de kans groot dat we dit advies in de wind slaan :o Maar alle andere adviezen neem ik wel ten harte, dus geen paniek ;) Alleen kom je op een punt dat je beslist om een paard te nemen. Deze beslissing is dan, vooral emotioneel, moeilijk terug te draaien.

Citaat:

tnx, we zullen eens kijken 8-)

Citaat:
Nog een andere vraag; waar moeten je kinderen rijden? Ga je een rijbaan aanleggen of wil je ze in de wei laten rijden? Hoe doe je dat in de winter met sneeuw of zoals nu wanneer de weide door regenval extreem glad is? Dan toch maar met paard op pad naar de manege om te kunnen rijden.

Dat is gedeeltelijk nog een vraag. Hoe gaat de weide zich houden, tijdens de winter / de zomer ? Als ze te veel afziet om zowel als begrazing te dien en om op te rijden dan moet ik idd overwegen om een paddock aan te leggen op één van de percelen.
We hebben wel het voordeel dat we nogal landelijk zitten. Er loopt hier iig een ruiterpad op 1 km vandaan. Voor de rest voldoende bossen (al weet ik niet hoe toegankelijk die zijn.) En op 10km hier vandaan hebben we een groot bosgebied waar veel met paarden gereden wordt Dus er zijn wel mogelijkheden, alleen moeten we ff zien hoe dat in de praktijk gaat lopen (daar komt mijn onwetendheid om de hoek kijken, zoiets kan ik nu moeilijk inschatten)

-------------------
nieuwe vraag
-------------------

Verder had de gemeente een onaangename verrassing voor ons. De 2 percelen die we hebben zijn bouwgrond en liggen in een verkaveling. Daar mogen we dus geen stal opzetten 8)7 . In eerste instantie dachten we dat we het hele idee moesten opbergen. Een paard in de winter stallen op een manege zag ik niet zitten. Ook even gedacht om te kijken of hier in de buurt een weiland te koop was (god, wat dwalen we af van de kern, dan wordt het wel echt duur 8)7 )

Uiteindelijk zien we maar 1 optie (buiten alles afblazen). We hebben aan onze woning een houten 'tuinhuis' van 4*4 m dat eigenlijk niet in gebruik is. Het idee is, na aanpassing van dat tuinhuis, om het paard in de winter en tijdens slecht weer daar te stallen. Aangezien de 2 weiden op minder dan 100m van ons huis liggen is het wel mogelijk om het paard regelmatig terug in de weide te laten en 's avonds opnieuw te stallen (of moet ik zeggen te 'tuinhuizen' 8)7 ). In de weiden zouden we dan een simpel schuilhok zetten.

Ik weet dat dit niet echt een courante oplossing is. Maar buiten de extra meters die het paard van weide naar 'tuinhuis' moet afleggen zie ik niet direkt echte problemen. Maar misschien hebben jullie daar een ander idee over. Dan hoor ik ze graag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:26

Een paard in de winter heel de dag op stal zetten is not done. Gaat het je enkel om 's nachts, dan zie ik geen problemen. In principe is een simpel schuilhok ook voldoende, maar kan je het tuinhuis als noodstal achter de hand houden.

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 18:41

Solleke_Noah schreef:
Een paard in de winter heel de dag op stal zetten is not done. Gaat het je enkel om 's nachts, dan zie ik geen problemen. In principe is een simpel schuilhok ook voldoende, maar kan je het tuinhuis als noodstal achter de hand houden.

ik wil sowieso een oplossing hebben als het weer echt te slecht is. Als hij/zij buiten kan blijven des te beter / makkelijker.

Nu zeg je dat het not done is om een paard een hele dag te stallen ? Vind ik zelf ook maar zielen, maar toch kom je dit imho in maneges regelmatig tegen. Paarden waar weinig op gereden wordt (omwille van uiterlijk of karakter) komen volgens mij niet te dikwijls uit hun kot |(

Als hij/zij in de winter grotendeels buiten blijft, dan is het wel best dat ik een 'zandbak' rond dat schuilhok voorzie denk ik. Anders gaat dat een slijkboel worden vrees ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:43

Ik zou inderdaad een paddock of een stuk bestrating voorzien, dat scheelt ook veel frustratie voor jullie, een modderbende is echt niet leuk ;)

Een paard de hele dag op stal is gewoon niet goed voor de gezondheid, mijn nieuwe paard heeft er dampigheid (kapotte longblaasjes) aan over gehouden.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:09

Zo wat een toffe papa hebben jouw kids zeg!!

Haha ik had ook zulke ouders, kreeg mijn eerste pony toen ik zes was, en ik ben nu 32 jaar en heb nog altijd paarden bij mijn ouders staan!

Ik zou ook zorgen voor een deel bestrating in de wei. Dat ze in elk geval ergens droog staan om hooi te eten. Bij mij gaat er met een fjord ook 3/4 baal hooi doorheen (oja ik heb er ook wel 2 shetters bij hihi).

En zeker weten een shet erbij. Dat moet je gewoon doen. Een paard hoort niet alleen en kan behoorlijk gedragsproblemen ontwikkelen als hij/zij alleen komt te staan, met alle gevolgen van dien.

Zou kijken of je een schuilstal kan maken in de wei. Desnoods een carpoort idee. Als ze maar droog kunnen staan. Er zijn ook paardententen. Geen idee wat de gemeente daar van vindt overigens.

Vier palen en daarop een dak, weet niet of de gemeente dat ziet als bebouwing?

Ik heb mijn paarden ook 24/7 in de wei en swinters in de paddock met inloopstallen. Ik zou zeker er niet meer voor kiezen om mijn paard op te sluiten.

Ook ik heb hierdoor een dampig paard eraan overgehouden. Zij is er trouwens al 6 jaar niet meer. Ik heb haar 17 jaar gehad. Maar door die dampigheid was ik al snel arm door hoge dierenarts kosten en ik kon niet meer rijden op haar.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:37

Mag een verplaatsbare beschutting niet? Kan me zeker ook vergissen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:42

Realiseer je je wat er voor tijd bijkomt en welke extra dingen je nog moet bedenken.

Paard kost aan tijd veel:
Paard wil 2x per dag (minimaal) eten. Heb je automatisch water, dan is het makkelijk. Maar moet je met water gaan slepen kost je dat vaak behoorlijk wat tijd.
Je hebt een kleine weide, dus je zal om de dag (of zelfs elke dag) de mest er uit moeten halen. Dit om te voorkomen dat je veld een onkruidbende word en de wormen gaan tieren.

Dit beetje werk kost je al 1,5 uur per dag. Dan nog poetsen en rijden. Dus ben je gewoon 3,5 uur kwijt per dag aan een paard. Allemaal met minima. Ga je kiezen om paard in de winter op te stallen (waar dan ook). Dan moet je een stal gaan uitmesten, dat kost je tijd. Vervolgens moet je er voor zorgen dat je paardjes (1 is nog steeds not done) er elk minimaal wel 4 uur uitkomen. Vriest het, heb je vaker problemen met water. Reken in de winter maar op 5 uur.

Dan zijn er nog de volgende vraagstukken...
Waar laat je de mest? Met 1 paard en een shetlander heb je wel ene paar kruiwagens per week. Bij ons past het zeker niet in de kliko.
2 Paarden is zeker wel 1 baal hooi per dag. Zeker omdat ze van je gras niet kunnen leven (tenminste niet altijd). Waar ga je dat opslaan?
Ga je ze opstal zetten, dan heb je strooisel nodig. Waar sla je dat op en waar voer je het af?

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:07

Heel goed dat je informatie vraagt via internet :)

Ik vind ook dat een jaartje rijles te kort is voor een eigen pony. Mijn eerste pony kreeg ik toen ik 8 jaar was. Achteraf gezien niet ideaal; ik had nog nauwelijks rijervaring (we hadden geen trailer dus ik kon niet met de pony op les), het weiland was erg klein en modderig (pony stond te veel op stal in de winter).
En mijn stiefvader had niet de meeste kennis van paarden....

Als je toch echt een pony wil, neem dan de tijd om alles voor te bereiden. Vraag advies van de instructrice, die kan een inschatting maken wat goed bij je kinderen past. Laat de pony keuren.
Is de weide van jezelf? Als het van de gemeente is, blijf dan goed op de hoogte van de bestemmingsplannen. Voor je het weet worden er bedrijven op gebouwd en zit je met een probleem.

Hoe fanatiek zijn je kinderen? Vinden ze elk jaar een andere sport leuk, of is het blijvend?
Mijn broer heeft vroeger ook een paard gehad, maar deze is later weer verkocht omdat hij er op was uitgekeken :P

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 02:34

Citaat:
Zo wat een toffe papa hebben jouw kids zeg!!

nou, geloof me, dat vinden ze niet altijd ~~}>

Citaat:
Vier palen en daarop een dak, weet niet of de gemeente dat ziet als bebouwing?

een schuilhok zet ik er gewoon op. Dat moet wel goed gaan als er geen klachten komen. Das toch helemaal iets anders dan een definitieve stal.

Citaat:
Realiseer je je wat er voor tijd bijkomt en welke extra dingen je nog moet bedenken.

ik heb dan ook 4 kids. Ieders een uurtje per dag en we komen al een heel eind. Al blijft het mest vraagstuk me bezig houden. Waar blijven jullie trouwens met die mest ? Je ziet regelmatig ergens 'gratis mest af te halen' staan. Dus ik veronderstel dat het voor meerderen een probleem is. Of kun je dat toch kwijt aan tuinders o.i.d. ?

Citaat:
Waar sla je dat op en waar voer je het af?

opslaan is niet direct het probleem. Het afvoeren misschien wel ? (zie hierboven)

Citaat:
Ik vind ook dat een jaartje rijles te kort is voor een eigen pony. Mijn eerste pony kreeg ik toen ik 8 jaar was. Achteraf gezien niet ideaal; ik had nog nauwelijks rijervaring (we hadden geen trailer dus ik kon niet met de pony op les), het weiland was erg klein en modderig (pony stond te veel op stal in de winter).
En mijn stiefvader had niet de meeste kennis van paarden....

Je lijkt wel onze situatie te schetsen >;)

Citaat:
Is de weide van jezelf? & Hoe fanatiek zijn je kinderen?

Gelukkig is alles onze eigendom, dat is geen probleem. En hoe fanatiek ?? tja, dat weet je nooit, ze zijn nog vrij jong. Maar het zijn wel geen nieuwsgezinden, ze zijn nogal standvastig. Bovendien zijn ze met 4. Dan is de kans al groter dat er 1 of 2 de microbe echt oppakken en blijven rijden.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 03:22

Even mijn twee centen:

Een jaar rijervaring en wat ervaringen lezen via internet is imo niet voldoende om een paard te houden.
Praktijkervaring is veel belangrijker. Waarom zoeken je kinderen geen verzorgpony voor een aantal jaren?
Weet je zeker dat ze het in de winter als het vriest en hagelt ook nog zo leuk vinden?

Een paard alleen is geen paard. Het is een kuddedier, en alleen zetten is dan ook not done. Echt niet.

De hele dag op stal zetten is ook al not done :) Het zijn loopdieren en hebben veen beweging nodig. Voor mij is het maximum 's nachts op stal, en overdag lekker naar buiten. Met soortgenoten uiteraard.
En dat het wel voorkomt op sommige stallen betekend natuurlijk niet dat jij dat ook maar moet doen, of dat het een acceptabele manier van paarden houden is.

De ruimte vind ik te beperkt. Je hebt geen bak dus zullen de kinderen in het weiland moeten rijden. Dat gaat dan kapot waardoor je geen gras overhoudt. En omweiden gaat ook al niet met het kleine stukje grond dat je hebt. Hier al over nagedacht?

Al eens de kosten van een veearts bekeken, hoe hoog die kunnen oplopen?

Waar ga je hooi, bodembedekking van de stal etc opslaan? Dat neemt veel meer ruimte in als je denkt.
Ook gaan die prijzen als een gek de lucht in, houdt daar ook rekening mee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:53

Tip die ik al eerder gegeven heb en ook al door meerdere bokkers hier,ga op zoek naar een verzorgpony voor ze.Goed voor hun,goed voor jou...
Echt op deze manier kun je verschrikkelijk veel leren over de dingen die je tegen komt bij de dagelijkse verzorging van een paard/pony.Ook uiteraard de problemen...wat als de pony ziek wordt of een blessure krijgt.

Hoe gaat dat met mesten,wat voor bodembedekking wil je gaan gebruiken (er is namelijk meer dan alleen stro ;) )wat werkt het meest prettig en hoe voer je het af.
Opslaan is ook een punt,elke type voer/vloerbedekking vraagt qua opslaan enige creativiteit als je beperkt zit met ruimte.Een grote schuur is natuurlijk het fijnst maar niet altijd voor handen.
Ga je een klamp maken zodat de opslag buiten kan?Hoe bouw je het op en hoe dek je het af...wanneer kun je hooi/stro gaan gebruiken na oogst.Kies je voor 1e of 2e sneede of graszaadhooi en welk type wil je gaan gebruiken.
Hooi of voordroogkuil,heeft beide voor- en nadelen.

Goed nu is paardje geblesseerd en moet 5x p/d 10 minuten stappen voor 3-6 weken,bandages aan leren leggen...hoe herken ik koliek,hoefbevangen,slokdarmverstopping.Paard is kreupel...wat moet je dan doen.
Wanneer moet de tandarts langskomen en de hoefsmid?

Thirty zegt het en ook meerdere hebben het gezegt...1 jaar rijervaring is echt niet voldoende.Ik zit al ruim 25 jaar in de paarden waarvan een groot deel professioneel en ik loop nog steeds tegen dingen aan waarbij ik achter mijn oor moet krabben.
Toen ik mijn 1e paard kocht stond ik op een plek met paardenmensen om mij heen zodat ik alles kon vragen wat ik niet wist,later kwam ik bij een echte ouderwetse paardeman terecht.Van hem heb ik nog veel meer geleerd,dingen die vaak in de vergetelheid zijn geraakt.

Als je met zo weinig ervaring een eigen paard aan huis gaat nemen ga je echt tegen grote problemen oplopen wat niet positief zal zijn voor het welzijn van het paard en het plezier van je kinderen.

Vandaar het advies...eerst een tijdje een verzorgpaard,zie het als een periode om een diplomate halen...een vooropleiding.
Jaartje hobbelen in een bak is iets anders dan een paard buitenrijden namelijk...mijn ervaring is dat veel mensen vinden dat ze na een paar jaartjes manege makkelijk een eigen paard kunnen rijden.Soms wel...meestal niet,genoeg drama gezien :\

Het is echt niet dat we jullie van het plezier van een eigen paard misgunnen,we willen jullie gewoon behoeden voor een grote teleurstelling.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:39

Is het niet veel handiger als je gewoon eens een gesprekje hebt met een ervaren paardenman/vrouw die je eventueel ook verder kan helpen bij de mogelijke aanschaf? Iemand die jou, je kinderen en je situatie kent en goed kan inschatten?
Een paard aanschaffen met hier en daar wat tips van bokt is niet verstandig. :n

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:08

MarcR schreef:
bij leren paardrijden zijn de eerste 25 jaar het moeilijkst, vanaf dan gaat het wel.

Deze heb ik nog nooit gehoord trouwens, maar ik vind hem briljant en ohhhhh zo waar, kan het alleen maar onderschrijven :j .