Paard verkopen, contract nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Paard verkopen, contract nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:13

Ik ben bezig met de verkoop van een paard en vraag mij af of ik, als verkoper een contract op zou moeten stellen. Of dit voor mij toegevoegde waarde heeft.
Kopers lijken mij hele fijne mensen, en het wordt via een bekende van mij verkocht dus het lijkt mij een goed tehuis. Ik heb niet echt eisen, alleen zou ik graag illen dat als het toch niet mocht klikken uiteindelijk ze het paard niet zomaar doorverkopen maar contact met mij opnemen zodat ik het paard eventueel terug kan kopen. Dat hebben wij ook mondeling besproken en dat vonden ze prima.
Vraag me ook af of het wel rechtsgeldig is als je dit in een contract op zou nemen en de vraag is natuurlijk of ik dat in de gaten kan houden of ze het paard niet doorverkopen. Het is wat verder weg en ik ga niet iedere dag marktplaats afspeuren....

Ik heb wel eerder een paard gekocht, altijd zonder contract, maar nooit een paard verkocht.

Ojajoh

Re: Paard verkopen, contract nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:13

Ik heb het destijds wel gedaan ondanks dat de mensen hele goede kennissen van mij waren
Achteraf heel blij om!! Want daarna kregen we ellende....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:18

Ben met een mod bezig om een standaard koopcontract voor paarden hier op TOA te plaatsen omdat er toch veel vraag naar is.
Als je mij even een pb stuurd met je e-mail dan stuur ik hem in een word-bestand naar je op.

Dit is een standaard contract wat je zelf,eventueel in overleg met de koper,aan kunt passen aan jullie wensen.Voordeel is dat alles duidelijk en helder op papier staat met datum,plaats en handtekening van koper- en verkoper.

Als koper is het fijn dat je een geldig eigendoms bewijs hebt en als verkoper prettig dat je weet dat je bewijs hebt dat het paard niet meer van jou is en dus ook niet meer onder jouw verandwoording valt.

Mijn beide paarden heb ik gekocht met zo'n contract en ook de verkopers van de paarden vonden het een goed idee.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:36

Is zo'n contract wel geldig indien het niet via de notaris is gegaan?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:37

Ik zou het zeker doen als ik jou was. :).

Kijk eens op de site van Equestes, www.equestes.com. Zij bieden een koopcontract inclusief veterinair keuringsrapport met uitstekende wettelijke dekking mocht het mis gaan. :).

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:38

jahoor is gewoon geldig :j
in feite is het gewoon de afspraak op papier zetten, en dat is rechtsgeldig

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:38

Ja,je hoeft niet naar een notaris.Het is een moderne versie van het verkoopbriefje van vroeger.

Door ondertekening,datum en plaats is het een rechtgeldig document...net wat Jilletje zegt ;) .

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:08

Bedankt voor de reacties.

Heb enkelen een pb gestuurd.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:11

Ik heb ook een koopcontract opgesteld, gewoon om mezelf in te dekken mbt verborgen gebreken. Anders sta je nergens zodra er iets niet goed is, want bewijs het dan maar eens :) Denk zelfs dat het voor de verkoper ook heel safe is :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:16

ik zou zeker een soort van contractje/verkoopbevestiging opstellen, in tweevoud uiteraard, als is het alleen maar om het bewijs te hebben aan wie en voor hoeveel je wanneer welk paard hebt verkocht.
Better safe than sorry.
Zorg dat beider namen en adressen er onder staan en dat er een meerderjarige tekent.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:39

Er staan (ver)koopcontracten op bokt, deze kan je aan passen aan je wensen:

Ondergetekenden:

Mevrouw / De Heer .............. , wonende te ................., ..............., te ...............
verder te noemen verkoper;

en

Mevrouw / De Heer .........., wonende te .........., ..........., te ..............,
verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van de pony / paard:

Naam Vader :
Naam Moeders Vader :
Ras :
Geslacht :
Geboortedatum :
Kleur :
Aftekeningen : Zie paspoort en/of stamboekpapier of omschrijving
Levensnummer :
Chipnummer :

2. Verkoper verkoopt en koper is voornemens deze pony te kopen, met inachtneming van een b.v. proefperiode van .......... (maand of weken).
De koper betaalt aan de verkoper bij levering een contante aanbetaling van ......... (zegge: .............euro en ..........cent).
De totale koopsom bedraagt € ......... (zegge: ............... euro en............. cent).
Het restant, groot € ........ (zegge: ............euro en............ cent) zal worden voldaan (via
internetbankieren / middels bankoverschrijving) als er wordt overgegaan tot de daadwerkelijke aankoop, uiterlijk na de proefperiode van 1 maand.
Indien er wordt besloten dat de koop geen doorgang zal vinden, dan zal de verkoper het bedrag, groot € ............ (zegge: ............ euro en............... cent), contant terug betalen bij het ophalen van de pony.

3. De proeftijd (indien van toepassing) bedraagt .............., ingaande de dag van de levering.
Eventuele dierenartskosten / hoefsmidkosten / overige noodzakelijke kosten zullen worden gedeeld (ieder de helft) door verkoper en koper.

4. De pony / paard wordt geleverd met het bijbehorende halster en halstertouw en b.v. borstels, dekens, beenbescherming en ................... .

5. De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op d.d. .............., (wanneer), op de locatie van: ..........................

6. Verkoper is verplicht bij uiteindelijke aankoop het onder 1 beschreven dier het paspoort aangetekend op te sturen naar het adres van de koper.
Uiterlijk 2 weken nadat de klinische keuring heeft plaats gevonden en nadat de dierenarts van de verkoper de laatste enting nog heeft ingevuld, vermoedelijk week ...........
Het onder 1 beschreven dier wordt bij de levering vergezeld van zijn stamboekpapieren, deze worden dan ook afgegeven aan de toekomstige koper.

7. Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van daadwerkelijke koop, uiterlijk 1 maand na levering, met inachtneming van punt 3.

8. Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling:
onder het zadel en aangespannen.

9. Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

10. De koper geeft aan dat de pony aan de volgende kenmerken dient te voldoen b.v.: 100% betrouwbaar; 100% verkeersmak; 100% gezond; goed de trailer op en af gaat en een normaal gedrag laat zien tijdens het vervoer; géén stalgebreken heeft of andere vervelend gedrag vertoont; het geen felle pony betreft, maar rustig; kind vriendelijk is; geen verborgen gebreken heeft; vrij is van eczemen (zoals zomereczeem); altijd regelmatig is ontwormt en bekapt; er op een normale manier mee is omgegaan; dat er een paspoort bij zit en gechipt is en dat de pony altijd op tijd ingeënt is.

11. Verkoper verklaard kennis te hebben genomen van punt 9 en verklaart dat het geheel van toepassing is op de onder 1 beschreven dier.

12. Verkoper heeft voor het laatst in de maand ........... zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van ...............

13. Als er wordt overgegaan tot de daadwerkelijk aankoop, zal dierenarts ..........., praktiserende te ........... op d.d. …………………………………………….
het in artikel 1 beschreven dier klinisch en / of röntgenologisch onderzoeken.
Deze bevindingen worden vastgelegd, in een later bij evt. werkelijk aankoop toe te voegen keuringsrapport voorzien van nummer: ……………………………………………………..
Om tot een positieve aankoop te kunnen komen is een positief koop- / keuringsadvies noodzakelijk van de dierenarts. .

14. Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan enige aandoeningen, zie ook punt 9. Indien door een dierenarts enig gebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het gebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, dan heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte (aangetekende) brief van de koper nodig.

15. Wanneer de koper zijn/haar verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst met nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte (aangetekende) brief van verkoper nodig.

16. Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst, in tweevoud ondertekent,

Verkoper: Koper:

Naam: Naam:

Datum: Datum:

Plaats: Plaats:

Handtekening: Handtekening:

Het is maar een voorbeeld ;)
Je kunt alles veranderen wat voor jou/jullie van toepassing is.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:54

Jeetje zeg, ik vind het nogal wat.

Ik heb het idee dat de koper hier meer baat bij heeft dan de verkoper.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:57

Die van mij is wat minder uitgebreid maar wel wat overzichtelijker,daar kun je altijd nog samen dingen aan toevoegen.

Het is maar net wat je prettig vind :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:00

Allebei bedankt trouwens!

De jouwe heb ik dus ook gezien Tinky12. Zoiets had ik ook meer in gedachten dan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:48

Veel succes ermee en mochten er nog anderen zijn die het contact in een word-bestand willen hebben...stuur gerust pb met je mail.Dan druk ik hem voor je door het draadje :D

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:03

Stipje, even volgen !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:08

maar ook al staat in het contract dat je een paard niet mag dorverkopen bij wijze van, als eigenaar beslis je daar alsnog gewoon zelf over, dus die vlieger gaat volgens mij niet op!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:14

Persoonlijk vind ik ....als je een paard verkoopt, en dan bedoel ik niet voor een symbolisch bedrag, dat je geen recht van spreken meer kan/mag hebben.
Als de kopers eventueel een contract willen tekenen dat je het paard, mits weer de handel in, als eerste terug kan kopen voor het bedrag dat hij is aangekocht zou je kunnen proberen, maar..stel paard is al 4 jaar van nieuwe eigenaar en krijgt trap van ander paard of iets dergelijks en is blijvend kreupel??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:15

nou ik heb ook niet een bedrag erin staan en dat is ook niet mogelijk, als iemand je jonge paard van de B naar de Z rijdt krijg je hem echt niet meer terug voor de oorspronkelijke prijs hoor ;)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:15

Ja hoor, wij hebben ook een contract gemaakt voor de kopers van onze pony. :) Zo heb je toch meer zekerheid qua verkoop, ook voor de koper zelf!

Een contract op papier (al is het op een bierviltje :') ) is rechtsgeldig en moet worden nageleefd door de ondertekenaars. Het contract moet wel aan eisen voldoen die de wet stelt, dus niet in strijd met de wet. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:37

Het voorbeeld contract staat ook inmiddels bij de FAQ [TAO] als je toch liever een word-bestand wilt mag je uiteraard alsnog je mail naar mij pb-en :)

Aerdenhout...het contract is ook meer bedoeld dat je weet waar je aan toe bent zowel koper als verkoper.Je maakt een afspraak op papier,niets meer...niets minder.
Ook fijn als je een paard verkoopt en een half jaar later komt er iemand bij je aan de deur...paard heeft schade gemaakt en jij bent verantwoordelijk :+ Niet dus,met dit conract ben je dus van deze verplichting af...kun je anders ook wel maar kost veel meer moeite.Nu hoef je alleen maar met papiertje te wapperen :)
Noem maar even wat hoor :P

Zoals ik al ergens eerder al had gezegt...moderne versie van verkoopbriefje :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:44

Nu kom ik even storen, ben toevallig zelf bezig met mijn paard verkopen, en ze willen hem 1 maand op proef en gedeeltelijk betalen, dit vind ik allemaal prima, maar stel hij raakt in die maand bij hun kreupel, of ziek of zou zelfs dood gaan, wie is hier dan verantwoordelijk voor?
En stel hij raakt zo ernstig kreupel dat het nog heel lang zou duren eer hij beter is?

alvast bedankt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:18

JurdyWonan : niet doen dus, eerst helemaal betalen en dan maand op proef en in contract zetten dat paard weer in dezelfde staat moet worden teruggebracht als hij is meegenomen.
Als je het paard nl verkocht hebt is het hun risico gedurende die maand, anders is het jouw risico en je wilt niet weten hoeveel ze kunnen verkl*ten in een maand tijd!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:37

inderdaad cissy, als het goed is blijft hij dus ook staan bij mij, en nemen ze hem niet meer.