Vragen over stokmaat, wat is "officieel"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Vragen over stokmaat, wat is "officieel"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 02:41

Officieel, ik krijg daar veel vragen over. "Meet u ook officieel?". Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik me realiseer dat ik er te weinig van weet. Hoe zit dat eigenlijk juridisch in elkaar?

In 2004 heb ik een methode bedacht om nauwkeuriger dan met de bekende "stok" paarden te meten. Waarom? Ik deed het er gratis bij en het gaf veel te vaak een hoop gelazer bij de paarden. Vrijwel alle paarden reageren in meer of mindere mate panisch op de "stok". Daar zat ik dus niet op te wachten.
Vandaar dus dat ik op de laser-meting kwam, die ook nog eens veel nauwkeuriger blijkt, en het paard merkt er niets van. (Ik heb inmiddels begrepen dat het in Italië in bepaalde gevallen zelfs verplicht is om een laser meting aan te kunnen tonen.)

Nu hebben we natuurlijk het ijkwezen. (zo heet dat geloof ik) Die controleert bij de slager op de hoek als het goed is de weegschaal zodat hij/zij u een officieel onsje rookvlees mag verkopen. Ook meetinstrumenten worden geijkt.
Maar het meten van paarden is toch wel even iets anders. Af en toe is het bijna een kunst, al dwaal ik nu af. Terug naar mijn vraag dus.

Wie meet er allemaal de stokmaat van paarden zogenaamd officieel? Is dit de KNHS, de diverse stamboeken, wedstrijdorganisaties, dierenartsen ?? Wie "mag" de stokmaat in het paspoort vermelden en op grond van welk recht en door wie verleend?

Al een aantal keren heb ik hierover contact gezocht met de KNHS. Jammer genoeg resulteert dat telkens in een daverend stilzwijgen.
Wie doet het daar trouwens, en hoe, en door wie worden die mensen gecontroleerd?

Zonder iemand te beschuldigen heb ik in 7 jaar ervaring wel vast kunnen stellen dat dat er merkwaardige verschillen vast te stellen zijn tussen de "officiële" maat en de werkelijke maat, en dat commerciële belangen hier vaak niet vreemd aan zijn.

Kortom, wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?

Balou_k

Re: Vragen over stokmaat, wat is "officieel"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 02:43

In het paspoort van mijn haf staat er 1.52, wanneer dit gemeten is weet ik niet..
Weet niet hoe groot ze nu werkelijk is..
Bij mijn vorige ruin is het geschat voor het paspoort (geen stamboek) dus of het echt allemaal zo betrouwbaar is..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 02:48

Ik weet dat bij voor de KNHS een alleen door hen erkende ponymeter mag meten.
Maar hoe je dat wordt? ... zou ik niet weten.
http://www.knhs.nl/Kennisbank-cat.asp?p ... wsID=14043

Citaat:
Als je pony dit jaar nog niet is gemeten moet de pony voor je eerstvolgende wedstrijd worden gemeten door een erkende KNHS ponymeter.

Citaat:
Een meetcertificaat moet worden opgesteld door een officiële ponymeter van de KNHS. Deze KNHS-ponymeter noteert de stokmaat van de pony in het paspoort. Rijverenigigen beschikken meestal over een eigen ponymeter die gevraagd kan worden om de pony op te komen meten. Hier zijn kosten aan verbonden die vermeld staan op de site van de KNHS onder 'tarieven'.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:01

Idd, door een officieel ponymeter van de KNHS.

Ik heb het mee gemaakt, een merrie als 3 jarige voor het stamboek 103 gemeten. Toen werd ze 1,5 jaar later als 4 jarige voor de sport 101 gemeten door een ponymeter van de KNHS (maar er is toen maar 103 genoteerd omdat 101 zo ongeloofwaardig klonk). 3 maanden later werd ze weer door die zelfde ponymeter op 104 gemeten.
In 1,5 jaar krimpen ze niet 2 cm om vervolgens in 3 maanden 3 cm te groeien.
De rest van mijn pony's heeft hij op verschillende leeftijden wel gelijk of 1 cm groter dan de maat gemeten bij stamboek opname gemeten. Dat is wat mij betreft dus wel aardig kloppend.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:05

Wat een goed idee om dat met de laser te doen. Ik denk dat wij aankomende week ook eens ons (nooit officieel gemeten) paardje gaan meten!!

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:37

Ponymeter word je door een cursus te volgen bij de KNHS. Je eigen regio moet bij de KNHS aangeven of er behoefte is aan nieuwe ponymeters. Aangezien maar af en toe een ponymeter ermee stopt, wordt er maar om de paar jaar een cursus gegeven. Hiervoor moet je twee dagen naar Ermelo om de cursus te volgen. Vervolgens moet je een examen afleggen waarbij je voor je theorie minimaal een 7 moet halen en voor de praktijk (het meten ) mag je er niet meer als een centimeter naast zitten. Na het behalen van je examen krijg je een officiele meetstok en een chipreader in bruikleen. Voor de wedstrijden van de KNHS mogen alleen de officiele ponymeters de hoogtegegevens in het paspoort invullen.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, zoniet stel gerust je vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:40

IJzers en bekappen heeft ook invoed en kan iid ook zomaar 2 cm schelen...zo ken ik iemand die bewust kort liet bekappen om nog net onder een maat te kunnen komen om nog mee te kunnen doen. Dan zijn er mensen mee gebaat om een E pony gemeten te hebben ipv klein paard. En daar kan bekappen ook weer een hulpje voor zijn, evenzo lekker lange (hoge) hoeven..voor toch net nog paard te mogen heten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:47

WD-V => TAO

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 02:19

Anoniem schreef:
WD-V => TAO

Nu breekt mijn klomp! Is dit gewoon om iets te doen te hebben of steekt hier iets anders achter?

De stokmaat heeft alles met wedstrijden te maken, ik heb daar vragen over en wil er graag over discussiëren mocht dat aan de orde komen.

Met transport of afspraken heeft dit niets van doen, of ben ik nu gek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:26

TAO staat voor Transport, Afspraken en Overige, met Transport heeft je vraag niets iid niets van doen maar omdat je juist naar de juridische aspecten van het meten van de stokmaat met vraagt zoals "Wie mag er officieel meten?" en "Wie mag dit in het paspoort vermelden?" valt het wel onder Afspaken en Overige.

Daarnaast is het meten van de stokmaat niet een puur wedstrijd gerelateerd iets maar wordt er ook voor stamboek-, ver- en aankoopkeuringen gemeten en dat maakt dat het niet specifiek op WD thuis hoort.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-11 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tikfouten verwijderd