Transport in de winter, hoe doe je dat met dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Transport in de winter, hoe doe je dat met dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 20:13

Van de winter moet mijn paard een aantal keren op de trailer (om de week, misschien elke week). En ineens kwam ik in mijn jacht naar een nieuwe winterdeken de term transportdeken tegen... Nu vroeg ik me af, wat zijn de voordelen van zo'n ding?

Ik dacht er over om me paard gewoon met d'r buitendeken er in te zetten. Kan dat of is dat om een bepaalde reden niet zo'n goed idee? (die ik met mijn ik-fiets-overal-met-paard-heen-ervaringen net zie)

Caira

Re: Transport in de winter, hoe doe je dat met dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:15

Met een nieuw naampje kun je weer meer verdienen he. Ik zet mijn paarden met een ademde zweetdeken op de trailer of als het echt heel erg koud is met een wollen. In elk geval iets wat ademt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:25

Ik zou je paard niet met zijn gewoonlijke deken op de trailer zetten. In de trailer is het gauw warm. En een winterdeken wil dan nog wel eens zweet tot gevolg hebben!
Zou hem met een zweetdeken of cooler ofzo iets in de trailer zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:01

ponyparadijs schreef:
Ik zou je paard niet met zijn gewoonlijke deken op de trailer zetten. In de trailer is het gauw warm. En een winterdeken wil dan nog wel eens zweet tot gevolg hebben!
Zou hem met een zweetdeken of cooler ofzo iets in de trailer zetten.

Of gewoon bloot?
Zeker als de traier aan de achterkant gesloten is (klep of zeil) is de noodzaak voor een deken eigenlijk nihil.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:04

Transportdeken? Zo kan ik er nog wel 10 verzinnen, nacht deken, dag deken, voor de zondag deken.

Oke zonder gekheid, ik gooi er in de trailer
(afh. van welk paard ik meeneem en of die al dan niet geschoren is en het weer)
geen of een fleece of wollen deken op.
En voor de terug weg heb ik dan een droge bij me, voor het geval dat paard op de trailer toch
heeft staan zweten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 00:24

Sjolvir schreef:
Transportdeken? Zo kan ik er nog wel 10 verzinnen, nacht deken, dag deken, voor de zondag deken.

_O- Ik voelde me echt serieus dom omdat ik er nog nooit van gehoord had...

Citaat:
Oke zonder gekheid, ik gooi er in de trailer
(afh. van welk paard ik meeneem en of die al dan niet geschoren is en het weer)
geen of een fleece of wollen deken op.
En voor de terug weg heb ik dan een droge bij me, voor het geval dat paard op de trailer toch
heeft staan zweten.

Ik denk omdat het koud is in de winter en omdat ze daar even moet wachten (en werken), ze vast wel een deken nodig heeft. Maar het is zeker ene idee om er gewoon 2 klaar te leggen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:20

Hmmm, hangt een beetje af van je paard denk ik.
Mijn vos die staat te slapen in de trailer, dus die kreeg zijn gewoon winterdeken op.
Wel zweetdeken mee voor na het werk, uiteraard.

Mijn kleintje is (voorlopig nog, hij is nog maar 5 keer vervoerd) een zenuwpees en staat dus ook te zweten. Die zou ik met een zweetdeken opzetten.

Om het 'warm' te houden in de trailer gaat het doek achteraan toe, maar om frisse lucht te hebben gaat het ruitje aan de paardloze zijde lekker open.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:09

Mijn paard zweet vrij snel in de trailer, die doe ik dus altijd een zweetdeken op in de trailer, dikte afhankelijk van de temp buiten en of ze geschoren is of niet...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:18

Als het paard geschoren is of als het erg koud is dan zou ik een fleece of wollen deken omdoen.
Ik zou niet haar buitendeken om doen want dat is denk ik gewoon veel te warm.
En het ligt er ook aan of het paard het zelf snel warm heeft, en of ze met meerdere paarden in de vrachtwagen of trailer staan. Dat is dan ook weer een stuk warmer. Mijne hadden dan nooit een deken om. Wel neem ik altijd een fleecedekentje mee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:20

Ze is de eerste keren niet geschoren, maar later waarschijnlijk wel.

Ze heeft het erg snel warm en gaat alleen op de trailer. Maar omdat ze een uur moet werken en ze meestal na 5 minuten al bezweet is en na 30 minuten vol schuimkoppen staat... Ik zou natuurlijk 2 zweetdekens mee kunnen nemen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:42

Ik heb altijd 2 dekens mee. En een ander op als ze heen gaat! Mocht ik wat langer daar staan en paard is redelijk droog en de deken nat wissel ik altijd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:49

Tijdens transport een zweetdeken of dunne staldeken. De tweede alleen bij temperaturen onder nul!
Na het rijden gaat een cooler op totdat hij droog is.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:28

Heb altijd of mn gewone winterdeken op, als het écht koud is.
Anders een zweetdeken! :)

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:37

Ik heb afgelopen winter tijdens de echt koude dagen mijn paard 2 wollen dekens opgelegd in de trailer, 1 met hals en 1 zonder. Ging altijd prima; hij had het niet te warm, niet te koud.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:21

Ik doe meestal een vliegendeken, cooler of een wollen deken met hals op (hals kan terug geslagen worden). Afhankelijk van het weer :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:37

ik heb mijn paard voorheen altijd helemaal geschoren gehad en hij stond met enorme dekens op.
ECHTER, in de trailer krijgt hij alleen een fleece lapje om, een trailer is zo'n benauwd hok, vooral met achterkant gesloten. Zelfs als hij kaal was had hij het prima met alleen een fleece dekentje, neem voor de zekerheid goede zweetdeken mee voor de terugreis.