Bescherming voor klein stukje met trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Bescherming voor klein stukje met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:18

Hi, vrijdagavond ga ik mijn E-pony naar een andere stal verhuizen per trailer,
maar het is ongeveer 100 meter maar..
We gaan met de trailer omdat Blizzard zo on-verkeersmak is dat zelfs zo'n klein stukje niet veilig is..

Maar nu zat ik me af te vragen of ik bescherming om zal doen bij zijn benen.. En zoja, wat voor...
Ik heb een tijdje terug hoge transportbeschermers gekocht omdat ik naar een cross moest en dat was ong een uur rijden.
Maar als ik bijv naar de vereniging ga om te lessen (kwartiertje rijden) dan krijgt ie gewoon peesbeschermers, strijklappen en springschoenen om aan de voorkant..

Maar het is dus hooguit 3 minuutjes... Wat zouden jullie doen? Hij staat redelijk rustig op de trailer, is heel braaf met in en uitladen.
Het gene waar ik bang voor ben is dat hij op die andere (voor hem nog onbekende) stal om zich heen loopt te kijken met uitladen en dat hij niet goed kijkt waar hij zijn voetjes neerzet, wat zouden jullie dus doen?

suuzepuus

Re: Bescherming voor klein stukje met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:20

Sjemig, wat een gedoe al die bescherming..... ik heb vandaag mijn pony naar een nieuw baasje gebracht waarbij ze 2,5 uur in de trailer moest staan. Ze had geen bescherming om. Ik vind dat echt onnodig!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:27

gewoon niks, of doe die hoge transportbeschermers om, die zijn vlug erom en eraf.
komt paardlief eerst op stal, of wordt hij direct bij andere gegooid? in laatste geval mss niet slecht om springschoenen en peesjes om te doen voor de eerste tijd op de wei.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:40

ik snap je argument, maar dat was niet mijn vraag, sorry :) ik zeg altijd ; better safe then sorry..

paardlief komt gewoon op stal te staan.. als hij voor 't eerst op de wei gaat met de andere paarden krijgt hij wel peesjes, strijklappen en springschoenen om, bedankt voor de tip! :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:04

VSW -> TAO

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:10

dan zou ik gewoon voor de hoge transportbeschermers gaan ;)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:11

Ik zou alleen bescherming omdoen als je paard op ijzers staat. Vaak gaan ze van bescherming gek bewegen als ze dat nog nooit om gehad hebben. Heb wel eens een paard zien omvallen omdat hij van die lange transportbeschermers omhad. Hij tilde een van zijn achterbenen zo hoog op (als een hondje dat plast) dat hij omkiepte. Kont en vlank beschadig, maar zijn been iig niet ;-)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:24

Gewoon ff z'n peeskappen om als je toch iets van bescherming wil, al zou ik het niet doen en als je paard gewoon normaal trailermak is al helemaal niet voor zo'n klein eindje.
Je bent langer bezig met alles aan te doen dan het rijden zelf.

Ik neem aan dat je paard gewoon normaal de trailer op- en afgaat en zich ook tijdens het rijden normaal gedraagt?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:28

Hij staat niet op ijzers, is verder heel braaf en is gewend aan de transportbeschermers..

Maar ik denk er nog ff over na dan ;) ik zet hem sowieso niet bloot, dus of de transportbeschermers of peesbeschermers met springschoenen ;)

Haha klinkt inderdaad ernstig overdreven voor een ijzerloze pony.. Maarja, het is meer een 5 jarig draakje..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:22

Als hij normaal al die dingen ook om heeft doe je het dan toch lekker ook. Is hij immers gewend.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:42

Allemachtig. Ik vervoer mijn pony's gezamenlijk zonder tussenschot en die staan vaak wel 3 a 4 uur op een trailer zonder bescherming. Ze zijn niet achterlijk of zo

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:54

bij iedere rit moeten ze op en af de trailer
de meeste verwondingen gebeuren bij het laden. hij zal er maar af komen, schrikken van iets, opzij springen, en RATSJ, met been langs de laadklep, kan al mooie wonden veroorzaken die hij met wat bescherming niet zou hebben.
de mijne vervoer ik ook zonder bescherming (wegens geen bescherming in maatje trekpaard), maar heb ze onlangs er ook afgehaald dat ze blijkbaar gehaperd had, had ze ook een mooie schaafwond, en dit was een ritje van 500 m...

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:05

Napie schreef:
Allemachtig. Ik vervoer mijn pony's gezamenlijk zonder tussenschot en die staan vaak wel 3 a 4 uur op een trailer zonder bescherming. Ze zijn niet achterlijk of zo

Maar dat heeft toch niks met achterlijk te maken :?
Als je plotseling moet remmen of uitwijken dan kan er toch wat gebeuren? Of als één van de pony's schrikt, al is het maar minimaal en tegen de ander aan komt met een hoef? Of idd met laden/lossen, kan altijd iets gebeuren van buitenaf!

Dat je pony's niet achterlijk of wild zijn betekend niet dat er niks kan gebeuren!
Zoals gisteren heeft Jan de Hoop van het nieuws tegen een paardentrailer aangereden, als jou dat nou gebeurt en je pony's schrikken zich het apelazerus, weg gezonde benen en pezen :evaw:

Dus ook voor 100 meter zou ik bescherming omdoen, wat kan jou die 5 minuten nou schelen? Liever die 5 minuten dan maanden revalideren...ieder zijn keuze maar je speelt hier wel met een paard niet met een dinkietoy, dan maar "de moeite" nemen om wat om z'n benen te doen hoor poe poe...

EDIT: ik weet dat jij wel wat van plan bent om te doen hoor TS, ik zou overigens gaan voor de peesjes in jou geval :)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:10

die van mij krijgt op wedstrijd zoiezo bandages aan op de trailer, met de heenweg,

ik had eerst transportbeschermers maar dat vond ik overdreven,

mijn pony staat altijd netjes op de trailer, soms schrikt hij wel van vrachtwagens achter zich, maar ik rij vanaf maart vorig jaar wedstrijden en er is nog nooit iets gebeurd op de trailer

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:22

zoals bijna iedereeen hier al zegt gewoon om doen je bent mischien 5 min langer bezich maar het is wel een stukje veiliger :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:28

Ik zou voor gemak gaan en de peesjes doen.

Overigens ben ik het wel eens met Suuzepuus en Napie. Mijn paard staat ook altijd zonder bescherming op de trailer. Met laden sta ik altijd naast de klep en stuur ik aan de staart zodat ze niet aan de andere kant de klep af zou kunnen stappen.
Ik heb nogal nare ervaringen met transportbeschermers die afzakken en waardoor het paard dus echt in de stress raakte. Dan ben je veel verder van huis.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:31

@ponyparadijs, snap je nare ervaring met transportbeschermers, maar waarom geen andere bescherming?
Tuurlijk kan je je paard sturen en naast de klep gaan staan, maar als er écht iets gebeurt, en hij schrikt, stuur je niks meer bij en beschadigd hij zijn benen misschien flink, wat met een peesje o.i.d. voorkomen had kunnen worden. Dan ben je toch ook veel verder van huis?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:34

Ik vindt het geen fijn idee dat de benen 2,5 uur in de beschermers staan omdat dat nogal warm is voor de pezen. Vandaar dat ik er voor kies om niets om te doen. Dat is puur mijn idee. Daarnaast ken ik mijn paard en weet ik hoe ze is met laden. En weet ik ook dat ze zolang ze op de klep staat niets zal doen. Tenslotte zet ik mijn trailer ook niet op een plaats waar ze eventueel van dingen zou kunnen schrikken!

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:35

Ik zou gewoon transport beschermers om doen of je nou een uur rijd of 3 minuten er kan net zo iets ergs gebeuren in 3 minuten wat ook in een uur kan gebeuren. Voor je het weet krijg je spijt. je weet het gewoon maar nooit. paarden zijn niet dom maar als ze in paniek raken om een reden dan denken ze niet meer na.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:40

Ik zou gewoon bescherming omdoen als je jezelf daar het beste bij voelt.
En dan zou ik wel voor gemak gaan en voor de peesjes gaan.

Ik gebruik bij mij eigen paarden nooit geen bescherming, simpelweg omdat er altijd wel een kans is dat een paard wat oploopt en ik hem dus eigenlijk altijd wel ingepakt ergens moet neer zetten.
Alleen mn schimmel heeft bescherming om de benen richting concour, zodat hij zn witte benen niet weer onderpoept.

Paarden van klanten krijgen bescherming om wanneer de eigenaren dat willen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 17:19

Oke dan toch maar voor bescherming, en gewoon transportbeschermers. Dankjullie allemaal voor 't antwoord, ik ga hem dus echt niet bloot zetten :=

dat het wat langer duurt om de bescherming om te doen, tja ik heb echt alle tijd.. en vind ook dat je er tijd voor moet nemen. :)

Nogmaals bedankt :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:19

haha voor de ge-interesseerden : blizz is gisteren zonder enige moeite verhuisd met de trailer, met zijn lange transportbeschermers om, maar goed ook, want hij liep schuin de klep af, en schaafde zijn been langs de klep, zonder die beschermer zat er nu een mooie wond ;)

xjaniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:59

'tlijkt me niet erg nodig.. als het nou een sport paard was...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:01

Toen mijn pony hier naartoe werd gebracht door het oude baasje, een rit van ruim 3 uur, had ze niet eens bescherming om. Ik doe het eigenlijk wel altijd, omdat ze nog wel is wat raar de trailer uit wil komen.

LilStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:02

ik zou soieso de transportbeschermers aan doen!
want, zelfs in die drie minuten..
weet jij veel wat ze met dr benen doet?
het zekere voor het onzekere !

groetjes!