Iemand paard meegeven voor ponykamp, iets op papier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Iemand paard meegeven voor ponykamp, iets op papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:31

Hallo medebokkers,

Ik heb een vraag en misschien staat ergens op bokt wel het antwoord maar ik doe het toch even via een eigen topic!
Het is namelijk zo dat iemand mijn heeft gevraag of ze de pony mocht lenen voor een ponykamp.
Ik vind het geen probleem maar als ik eroverna denk besef ik me ook dat er iets zou kunnen gebeuren, ik wil haar de pony wel meegeven maar heeft iemand voor mij een geldig contactje die ik kan gebruiken?
Dus dat de verantwoordig voor de pony/ruiter en alle andere schade wat misschien word aangericht voor hun rekening is.
Dus ook evt. dierenartskosten.

groetjes heidi

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:35

troi

Re: Iemand paard meegeven voor ponykamp, iets op papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:48

@ cissy, interessant stuk! Voor TS heb ik even een stukje gekopieerd:

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:52

Juist en dat geldt dus wanneer er derden bij betrokken zijn. Je hebt daar een AVP verzekering voor.
Maar wil je ook dat alle dierenartskosten voor hun zijn mocht er iets met het paard zijn? Wat als het dier bijvoorbeeld koliek krijgt? En mogelijk een operatie noodzakelijk zou zijn? Wat als het dier zou komen te overlijden?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:54

wat je wel zou kunnen laten beschrijven is dan eventuele schade aan spullen zoals zadel, hoofdstel etc.
maar ik zou persoonlijk me pony niet uitlenen je weet nooit, en vooral omdat jij ten alle tijde aansprakelijk bent en blijft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:55

StalNollie schreef:
wat je wel zou kunnen laten beschrijven is dan eventuele schade aan spullen zoals zadel, hoofdstel etc.
maar ik zou persoonlijk me pony niet uitlenen je weet nooit, en vooral omdat jij ten alle tijde aansprakelijk bent en blijft.

Ja je bent aansprakelijk voor schade aan derden, maar je bent daarvoor verzekerd. Dus ik zie het probleem niet?
Enkel de schade aan de pony zelf is een twistpunt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:00

het gaat me inderdaad om dat wanneer mijn pony schade aanricht door bv uit te breken.
Maar voor mij is ook belangrijk dat wanneer de pony bv zelf een ongeluk krijgt en daardoor naar de DA moet, die kosten moeten op hun rekening lijkt mij.. en natuurlijk een belangrijk punt, het ruitertje... als haar wat overkomt(moet er niet aan denken zeg)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:04

Mijn paard is laatst ook meegegaan op ponykamp met iemand anders, maar dit waren maar 3 dagen. Ik kende de omgeving, de mensen waarvan de manege is en mijn paard is daar al vaker geweest.
En 3 dagen is niet zo lang, heenbrengen, dagje missen en weer terug naar huis. Het scheelde ook dat het redelijk dichtbij was en via de ponyclub georganiseerd werd. Maar een contract was misschien wel handig geweest voor 'als' er iets zou gebeuren met mijn paard.

Ik weet niet hoelang die van jouw weggaat en hoeveel je van die omgeving kent?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:05

Maar dat kan dus juridisch niet. Mondelinge afspraken kun je ook proberen maar als er iets gebeurt en ze komen de afspraken niet na heb je geen poot om op te staan, ook niet als je iets op papier zet. Dat is wat het stukje tekst zegt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:12

Dat begreep ik uit de tekst troi maar als ik het dus goed begrijp heb ik dus niets om op de staan mocht er iets gebeuren?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:13

pponykamp is ook maar een paar dagen michellkuh.. maar in een paar dagen kan er natuurlijk wel iets gebeuren

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:15

Nee, in principe zijn alle kosten altijd voor jou. En het is niet rechtsgeldig om dit anders vast te leggen. Sterker nog, als jouw paard schrikt, er vandoor gaat en t ruitertje valt eraf dan kunnen haar ouders de kosten op jou verhalen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:19

phoe!! Lastig verhaal word dit..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:22

De vraag is eigenlijk hoe goed ken je deze mensen, vertrouw jij erop dat als er kosten komen zij deze zullen vergoeden ja of nee. Ik zou er persoonlijk erg voorzichtig mee zijn.