Nu zat ik mij eens te verdiepen in de trailer, BE rijbewijs en dat soort zaken..
(mijn vader rijdt altijd hij heeft een BE, dus geen zorgen dat ik illegaal de weg op ga, maar ik ben toch wel benieuwd hoe dit nou zit..)
Het volgende heb ik van de wiki gehaald:
Je mag met B rijbewijs met een trailer rijden als de volgende regels van toepassing zijn:
Maximaal toegestane massa (MTM) trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg
Nu kwam ik ergens tegens dat je je trailer ook terug kunt laten keuren in maximaal toegestane massa.
Gegevens van onze auto:
Leeggewicht trekkend voertuig is: 1165 kg
Max massa auto: 1760 kg
Gegevens van onze trailer:
Max toegestane massa trailer: 1600 kg
Leeggewicht trailer: 675 kg
Laadvermogen: 925 kg
Nu mag er niet met B rijbewijs worden gereden, maar als ik de trailer nu terug zou laten keuren in maximaal toegestane massa naar 1160 kg, zou dit wel mogen.
Want dan kom ik op:
(MTM) trailer (1160) lager dan leeggewicht trekkend voertuig (1165)
MTM trailer (1160) plus MTM auto (1760) minder dan 3500 kg = 1160+1760= 2920 kg = te rijden met B rijbewijs.
Maar nu de vraag, is het zomaar mogelijk de MTM van de trailer terug te keuren van 1600 naar 1160?
Zou ik beter een andere trailer kunnen kopen (ik heb er al gezien met MTM van 1300 en 1200) en die iets terug laten keuren?
Nu rijd mijn vader altijd (BE rijbewijs), maar ik zou toch ook wel graag zelf willen gaan rijden, maar vindt het behalen van een BE rijbewijs erg duur en daarnaast hoeft dat mischien niet meer in 2012/2013.
Ik hoef dus geen reacties over een BE rijbewijs halen enzovoort!!
Ik ben puur nieuwsgierig naar het verlagen van de MTM van de trailer en of dit mogelijk zou zijn en of de rekensom van mij dan klopt.
En je rekensommetje is volgens mij helemaal perfect