Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jo85

Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:06

Hoi allemaal,

Ik heb een situatie waar ik graag jullie mening en advies over wil.

Ik ben op zoek naar een nieuw paard en vond via bokt een 4 jarig paard xxxxx en ging kijken.
Leuk paard, dus ik gaf aan dat ik het paard graag wilde laten keuren. In eerste instantie alleen klinisch.
Eigenaresse gaf aan dat keuring kosten koper waren en ik ging hiermee akkoord.

Keuring geweest en de dierenarts had enkele aanmerkingen en kon het paard niet voor 100% goedkeuren. Dit omdat de achterhand links te weinig activiteit liet zien. Ook had het paard duidelijk pijn wanneer er op zijn rug gedrukt werd. Dierenarts wist niet waardoor dit kwam en gaf als advies om de koop uit te stellen en over een maand te laten herkeuren eventueel, als xxxxx naar de smid (hoeven waren redelijk verwaarloosd) en iets meer getraind was. Want mogelijk kon het ook komen door ongelijk bekappen of zwakte achterhand wegens te weinig training. Maar het kon dus ook een rugprobleem of een ataxie zijn.
Ik schrok van dit advies bij zo'n jong paard en heb dus gezegd dat de koop nu niet doorging en dat we na een maand verder zouden kijken.

Eigenaar ging verder met zoeken van een koper en vroeg mij op een gegeven moment of ik het keuringsrapport naar haar wilde sturen. Ik gaf aan dit dat rapport mij zo'n 150 euro ging kosten (de rekening had ik nog niet ontvangen) dus dat zij het rapport mocht hebben als zij bereid was de kosten te delen a 75 euro. Eigenaar vond dit te veel geld en gaf aan het rapport dan niet te willen.

Nu heeft de eigenaar mij inmiddels verteld dat zij achter mijn rug om de dierenarts heeft gebeld en het rapport gratis van hem heeft gekregen. Ik heb aangegeven dat dit niet de afspraak was, maar zij is niet bereid de helft van de kosten te betalen. (paard is inmiddels verkocht op basis van het keuringsrapport, die koper heeft het paard niet opnieuw laten keuren..)

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Ben zelf van plan contact op te nemen met de dierenarts en aan te geven wat er gebeurt is maar de helft van de rekening te betalen en aan te geven dat ze de rest bij haar kunnen verhalen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-08-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd, doet niet terzake in dit topic.

Pashon

Re: Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:08

tja simpel je hebt geen poot om op te staan. Keuren is kosten koper om dan alsnog de eigenaar mee te laten betalen bij afkeuring vind ik niet bepaald netjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:10

Ik denk toch wel dat het mag. De koop is niet doorgegaan en de eigenaar heeft het recht om gegevens van zijn paard op te vragen. Jij hebt de keuring betaald, dat klopt en je hebt ook advies gekregen dus waar voor je geld. Door de helft te betalen kom jij je afspraak niet na namelijk dat de keuring voor kosten koper was.
Ik denk toch dat de eigenaar dit gewoon mag doen hoor, het is nog steeds zijn paard en dus mag hij gegevens opvragen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:11

Ik vind het niet netjes dat de eigenaar achter de rug van TS de DA heeft gebeld voor het keuringsrapport. Vind het ook niet kunnen dat de DA dat zomaar heeft gegeven. Mag ze wel de eigenaar van het paard zijn, maar ze is niet de opdrachtgever van de keuring geweest en heeft ook niks betaald waardoor ze misschien wat meer recht op het rapport had gehad.
TS ik zou de DA bellen en zeggen dat hij onjuist heeft gehandeld door dat rapport plompverloren aan die persoon te geven. Dat mag hij nl niet.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:15

Alleen de opdrachtgever van de keuring mag de gegevens van de keuring opvragen bij de DA.

Ik neem aan dat jij de opdrachtgever was(staat jouw naam ook op het keuringsformulier?) omdat jij de keuring betaald hebt.

Dus de DA had de gegevens niet mogen geven. Tenzij zijn naam op het keuringsformulier stond als opdrachtgever natuurlijk..

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:15

juist, de opdrachtgever krijgt het rapport en niemand anders. Lekker makkelijk, laat je een ander de keuring betalen en jij verkoopt daarna gewoon je paard aan een ander.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:17

_Sim_ schreef:
Ik vind het niet netjes dat de eigenaar achter de rug van TS de DA heeft gebeld voor het keuringsrapport. Vind het ook niet kunnen dat de DA dat zomaar heeft gegeven. Mag ze wel de eigenaar van het paard zijn, maar ze is niet de opdrachtgever van de keuring geweest en heeft ook niks betaald waardoor ze misschien wat meer recht op het rapport had gehad.
TS ik zou de DA bellen en zeggen dat hij onjuist heeft gehandeld door dat rapport plompverloren aan die persoon te geven. Dat mag hij nl niet.

Hier ben ik het mee eens :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:18

Niet echt netjes van e da

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:22

Ik zou t zeker aan geven bij de DA, verkoper krijgt nu n dienst waar ze niet voor betaald heeft.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:29

Ik zal eens hetzelfde vraagstuk op een andere situatie toepassen.

Stel je bent op vakantie, er gebeurt iets met je paard (open wond, schuld ligt bij een ander) en degene wiens schuld het is laat de DA netjes komen en jouw paard behandelen op zijn/haar kosten.

Na je vakantie wil je wel graag even het rapport hebben van de behandeling, want je wilt weten wat er dan precies gedaan is, en dat mag, het is toch immers jouw paard?

Maar dan zegt de DA, jij bent niet de opdrachtgever en jij hebt de rekening niet betaald, dus krijg je dat rapport ook niet...

Zie je mijn punt hierin? Er is een behandeling (keuring) uitgevoerd op je paard, betaald door iemand anders, en je hebt toch het recht op een verslag van de behandeling (keuring) omdat het jouw paard is...

Vaak zijn grotere klinieken ook zo ingesteld dat de opdrachtgever betaald. dus bij veel stallen die collectief enten betaald de stalhouder (opdrachtgever) de factuur die ook aan hem/haar gestuurd wordt. De individuele eigenaren betalen weer ieder hun deel terug aan de stalhouder. En toch hebben die pensionklanten ook recht op inzage of een kopie van de factuur.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:30

ik vind dat de verkoper dit niet kan maken
lekker makkelijke manier om een gratis keuringsrapport te krijgen
Neem eens contact op met de arts zou ik zeggen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:35

Ik zie je punt Shamalarabs, maar vind de vergelijking niet helemaal gelijkwaardig. In het geval van de ts heeft de verkopende partij commencieel belang bij het rapport. Bij jouw voorbeeld is dit niet het geval. Ik neem aan dat de stalhouder in die kwestie het rapport zelf afgeeft aan de desbetreffende eigenaar.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:36

ShamalArabs schreef:
Ik zal eens hetzelfde vraagstuk op een andere situatie toepassen.

Stel je bent op vakantie, er gebeurt iets met je paard (open wond, schuld ligt bij een ander) en degene wiens schuld het is laat de DA netjes komen en jouw paard behandelen op zijn/haar kosten.

Na je vakantie wil je wel graag even het rapport hebben van de behandeling, want je wilt weten wat er dan precies gedaan is, en dat mag, het is toch immers jouw paard?

Maar dan zegt de DA, jij bent niet de opdrachtgever en jij hebt de rekening niet betaald, dus krijg je dat rapport ook niet...

Zie je mijn punt hierin? Er is een behandeling (keuring) uitgevoerd op je paard, betaald door iemand anders, en je hebt toch het recht op een verslag van de behandeling (keuring) omdat het jouw paard is...

Vaak zijn grotere klinieken ook zo ingesteld dat de opdrachtgever betaald. dus bij veel stallen die collectief enten betaald de stalhouder (opdrachtgever) de factuur die ook aan hem/haar gestuurd wordt. De individuele eigenaren betalen weer ieder hun deel terug aan de stalhouder. En toch hebben die pensionklanten ook recht op inzage of een kopie van de factuur.

Je kan het van alle kanten bekijken, maar alleen de opdrachtgever van een keuring mag het keuringsrapport inzien.
Als TS de opdrachtgever is geweest, mag de eigenaar van het paard het keuringsrapport niet inzien.

En van welke kanten je dat dan ook wilt bekijken, en vergelijken met iets anders, alleen de opdrachtgever mag het keuringsrapport inzien.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:37

ja maar dit gaat over een aankoopkeuring, wellicht kan iemand met juridische kennis hier een antwoord op geven.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:42

capopjekop schreef:
Ik zie je punt Shamalarabs, maar vind de vergelijking niet helemaal gelijkwaardig. In het geval van de ts heeft de verkopende partij commencieel belang bij het rapport. Bij jouw voorbeeld is dit niet het geval. Ik neem aan dat de stalhouder in die kwestie het rapport zelf afgeeft aan de desbetreffende eigenaar.

Op de eerste plaats zou ik ook graag willen weten bij afkeuring wat er dan wel niet mis is met het dier...

En op de tweede plaats: zonder het rapport in te hebben gezien kan het best zo zijn dat het paard niet is "afgekeurd" maar dat de potenciele koper dat zegt omdat ze zich bedacht heeft en zo makkelijk onder een afspraak uit wil komen (mondeling of schriftelijk maakt niet uit, afspraak om bij goedkeuring te kopen = afspraak om te kopen bij goedkeuring).

Ik ken de hele situatie niet hoor, maar ik kan me wel verplaatsen in de verkoper.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:43

Denk niet dat je de keurende dierenarts hier mee kunt lastig vallen.
Hij staat geheel buiten de afspraken die beide partijen hebben gemaakt.
Ik maak altijd de afspraak als ik een paard laat keuren. Bij goedkeuren zijn de kosten voor mij en bij afkeuren voor de koper. De verkoper heeft dan in mijn ogen ook recht op het rapport. Het is tenslotte zijn paard.
Dat deze het achter je rug om heeft gedaan is niet netjes maar om nu tegen de keurende dierenarts te zeggen ik betaal maar de helft vind ik niet netjes van jou kant.
Je hebt een risico genomen en bij deze verloren.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:44

Een eigenaar is toch bijna altijd bij zo'n keuring, en dan wordt er precies uitgelegd hoe of wat er aan de hand is. Lijkt me dus niet dat de eigenaresse niet geweten heeft wat er met het paard aan de hand is. Bij de klinieken hier in de omgeving is het wel het geval dat degene die betaald inzicht heeft in het rapport, dus als de eigenaar niet als opdrachtgever staat krijgt deze het rapport ook niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:53

Ben het volledig met je eens TS!
Zou ook bij de DA aan de bel hangen.
Jij was de opdrachtgever, dan heb jij ook alleen recht van inzage.
Dat ze de rekening dan ook maar naar de eigenaar sturen, als ze hem het rapport toesturen!

Vreemd vind ik wel dat jij het paard dus niet wilt op basis van dit rapport en een ander het paard dus wel koopt op basis van dit rapport (want dat schrijf je tenminste). Of de verkoper heeft het rapport toch niet laten zien, of ze hebben veel van de prijs afgedaan, anders kan ik me niet voorstellen dat een ander zo gemakkelijk over de eventuele uitslag "ataxie" kan stappen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:04

Wie betaalt, bepaalt. Als jij opdrachtgever bent mag de DA de keuring niet zomaar doorspelen aan een ander. Ik zou de DA opdracht geven de factuur dan ook maar naar de eigenaar te sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:14

Verkoper heeft TS eerst toch gevraagd om het keuringsrapport? Dus hoezo achter de rug om. Ten tweede heeft de da het rapport aan de verkoper verstrekt, dus dan zou ik eerder daar aan de bel hangen.

Het paard is afgekeurd, was ook wel zo netjes van je geweest om de verkoper op de hoogte te brengen waarom het paard is afgekeurd. Persoonlijk had ik sowieso een kopietje naar de verkoper gestuurd. Jij hebt de info waar je om gevraagd en voor betaald hebt immers?

Waarschijnlijk wil de verkoper de volgende koper vertellen waarom paard is afgekeurd, zo rooskleurig was het voor haar immers niet?

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:44

Bedankt voor alle reacties!

Ik was inderdaad de opdrachtgever. Dit staat ook op het keuringsrapport.
Eigenaar was aanwezig bij de keuring en weet dus precies waarom het paard niet goedgekeurd was. Ik had de afspraak gemaakt met de verkoper dat zij het rapport kon krijgen als ze mee betaalde, die afspraak is zij dus niet nagekomen. De reden dat zij het rapport wilde was voor commerciele doeleinden. Zij wilde haar paard tenslotte verkopen.

Over de nieuwe koper. Ik verwacht dat de verkoper het verhaal iets mooier heeft verteld dan de dierenarts het heeft verteld. Op het rapport staat namelijk alleen dat linksachter onvoldoende activiteit laat zien en dat de reden onbekend is. Maar dat het advies is om na een maand weer te laten keuren. De dierenarts kon na alleen een klinische keuring natuurlijk niet zeggen of het probleem kwam uit de rug, een ataxie of iets onschuldigs als spierzwakte of ongelijk bekapt. Daar was meer onderzoek voor nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:27

mindim, als de verkoper niet mee wilt betalen maar wel het keuringsrapport wilt gebruiken, is dat toch niet eerlijk als zij zomaar dit rapport opvraagt zonder toestemming van de opdrachtgever?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:33

meggiemeg schreef:
Denk niet dat je de keurende dierenarts hier mee kunt lastig vallen.
Hij staat geheel buiten de afspraken die beide partijen hebben gemaakt.
Ik maak altijd de afspraak als ik een paard laat keuren. Bij goedkeuren zijn de kosten voor mij en bij afkeuren voor de koper. De verkoper heeft dan in mijn ogen ook recht op het rapport. Het is tenslotte zijn paard.
Dat deze het achter je rug om heeft gedaan is niet netjes maar om nu tegen de keurende dierenarts te zeggen ik betaal maar de helft vind ik niet netjes van jou kant.
Je hebt een risico genomen en bij deze verloren.

Dit is volgens mij niet waar.
"Keuring kosten koper" is heel leuk voor de verkoper, maar heeft voor hem ook een nadeel, nl dat hij geen recht heeft op het rapport of de rontgenfoto's die genomen zijn. Die zijn van degene die ervoor betaalt.
De DA is in dit verhaal in de fout gegaan door dat rapport te geven . TS is hem maar 75 euro schuldig, geen 150.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:44

Raar inderdaad dat de DA het keuringsrapport zomaar aan de eigenaar geeft terwijl die niet de opdrachtgever was. Aan de andere kant gebeurt dit misschien wel vaker alleen hoor je het dan niet.

Ik heb ook een paard laten keuren die niet goed bleek te zijn zijn op de buigproef. Ik heb het keuringsrapport wel zelf mee naar huis genomen, maar voor hetzelfde geld heeft de eigenaar een kopie opgevraagd bij de dierenarts en gekregen terwijl ik het betaald heb. In mijn geval was er alleen geen sprake van dat ik het paard overnieuw zou laten keuren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:54

Ik vindt ook dat de DA hier degene is die je erop aan moet spreken. Die zou mijn inziens eerst toestemming moeten vragen aan degene die moet betalen. Lekker makkelijk om zo voor niets een keuringsrapport te krijgen.
Ik zou hier zeker weten de DA voor bellen en het hem even vertellen dat hij dat niet kan maken als jij het volledige bedrag moet betalen.