Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elanor schreef:Dat soort 'niet doorverkoop'-bedingen zijn niet in te roepen tegen derden. Dus al zet je dat in je contract, als de nieuwe eigenaar het paard toch besluit te verkopen, dan kan de 'eerste' eigenaar daarmee niet zijn paard terugkrijgen.Je kunt het wel in het contract zetten (A verkoopt onder de ontbindende voorwaarde dat het paard X niet zal worden doorverkocht het paard X aan B), maar als het paard dan toch wordt doorverkocht, komt het er waarschijnlijk op neer dat er schadevergoeding wegens contractbreuk moet worden betaald. Maar daar is het de 'eerste' eigenaar natuurlijk niet om te doen, daarmee krijgt die het paard niet terug.
NB: stel je koopt een paard en er staat de volgende dag een totaal onbekende op de stoep die zegt: "ik was dan wel niet de vorige eigenaar van het paard dat u hebt gekocht, maar ik had dus een contractje met de vorige eigenaar, en hoewel u daar natuurlijk niets van kon weten kom ik nu toch het paard ophalen." Dat moet niet kunnen natuurlijk, dan kun je nooit meer zeker iets kopen. Als de 'eerste' eigenaar echt het risico niet wil lopen dat het paard niet wordt doorverkocht, moet hij gewoon zelf eigenaar blijven.