paard is wagenziek en nu...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

paard is wagenziek en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 08:05

Enorm probleem.
Mijn verzorgpaard is wagenziek.
Hij gaat braaf de trailer op, staat keurig stil, maar zodra die eraf komt, lijkt die wel dronken

Moet erbij zeggen dat het paard in zijn korte leven ( 5 jaar) 3x vevoert is geweest en 3x ondersteboven eruit kwam
Dit waren wel stukken van meer dan 2/3 uur. ( dit was niet bij ons)

Van de week hebben we een klein stukje gereden, denk zo,n 10 min, paard uit de wagen en hij stond erbij alsof die uit de draaimolen kwam. De persoon die rijdt, rijdt echt niet hard of onverantwoord.

Je zou dus zeggen dat het door zijn evenwicht komt. Het is een groot paard 190, volop in de groei, zowel lengte en als breedte.

Wat kunnen we hiermee doe, is er wat aan te doen.
En de simpelste oplossing door te zeggen , niet meer op trailer, ja die kan ik zelf ook wel verzinnen, wil gewoon goed advies.

En ja er was een topic een uit 2008, maar inmiddels zijn we 3 jaar verder en 3 jaar meer ervaring zullen we maar zeggen :o

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:16

Zo te lezen heeft dit paard een paar minder goeie ervaringen en kan daardoor dit probleem hebben.
Ik denk veel keren een klein stukje rijden tot hij eraan gewend is en proberen te zorgen dat er niks gebeurt.
En idd rustig aan rijden vooral de bochten.
Misschien een keer andere trailer proberen ik weet niet of hij in deze trailer naar buiten kan kijken?
Trailer waar hij andersom kan staan dus dan rijdt hij achteruit het schijn dat paarden dat veel prettiger vinden.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:28

Je kunt ook proberen of het helpt als je je paard eerst een poosje op de trailer laat staan voordat je uitlaadt. Dan is ie weer wat bijgekomen.
En zoals hierboven al werd gezegd, steeds een klein stukje rijden, of een grotere afstand in etappes, met bv 10-15minuten pauze (dat de auto stil staat) tussendoor. Dan kan hij er qua hoofd en lijf aan wennen, dan kun je het opbouwen, steeds langere stukken als het goed gaat.
Gebeurt het ook als je paard in de trailer staat en je niet gaat rijden? Probeer dat eens, gewoon thuis inladen, kwartier of half uur laten staan, hoe is ie dan? Want als ie dan ook 'dronken' is, zit het meer in zijn hoofd dan in zjin lijf.

Delphi2

Re: paard is wagenziek en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:31

Is de trailer wel groot genoeg, heeft het paard wel voldoende ruimte voor zijn hoofd? Ik kan me voorstellen dat als hij helemaal opgepropt moet staan hij erg moeilijk zijn evenwicht kan bewaren.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 08:51

Delphi2 schreef:
Is de trailer wel groot genoeg, heeft het paard wel voldoende ruimte voor zijn hoofd? Ik kan me voorstellen dat als hij helemaal opgepropt moet staan hij erg moeilijk zijn evenwicht kan bewaren.

paard is in een vrachtwagen vervoert geweest
en de trailer is ook ruim en hoog genoeg, daar ligt het echt niet aan

dat van achterste voren in de trailer staan, had ik ook aan gedacht, maar wist niet of dat kon
wat ik overings ook al bedacht had, zo,n stripje wat je bij auto,s weleens ziet voor mensen die wagenziek zijn
dat onder de trailer te hangen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:32

Zitten er wel raampjes in de trailer waardoor het paard naar buiten kan kijken? Dan kan hij zichzelf weer focussen op de omgeving en wordt wellicht niet meer zo wagenziek.
Als ik bijvoorbeeld zelf niet naar buiten kan kijken word ik ook kotsmisselijk in de auto.

En rijdt de chauffeur werkelijk wel zo langzaam als je zegt, kan diegene een volle kop koffie op het dashboard zetten en zonder te morsen rijden?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:50

@cissy, Als ik zeg, dat de chauffeur prima rijdt, dan is dat zo. En er is niemand die met een volle kop koffie op zijn dashboard kan rijden zonder te morsen.

De trailer-vrachtwagen waar hij evt. in vervoert word zitten volop ramen, genoeg frisse lucht. Dat is allemaal in orde

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:58

je wilt niet weten hoe vaak mensen dénken dat ze rustig genoeg rijden maar hun paard wat anders vindt.... er zijn niet voor niks zoveel trailerlaadproblemen :)

en ja, met paard in de trailer kan ik prima met een volle kop koffie rijden zonder te morsen, dat ben ik mijn paard verplicht.
Maar goed, als jij zegt dat het zo is dan zal het wel, ik geef het je alleen maar mee als tip, of je hier iets mee doet moet je zelf weten, ik heb er verder ook geen verstand van :+
Laatst bijgewerkt door cissy op 22-08-11 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:02

Esmeralda schreef:
@cissy, Als ik zeg, dat de chauffeur prima rijdt, dan is dat zo. En er is niemand die met een volle kop koffie op zijn dashboard kan rijden zonder te morsen.

Jawel, dat kan wel, en het feit dat jij aangeeft dat "niemand dat kan" geeft ook te denken over de chauffeur. Ja, het vergt een hoop concentratie om die kop koffie op je dash te laten staan, maar het kan wel. Geen haast hebben en goed weten wat je doet met je stuur en pedalen en wat dat voor consequenties heeft zijn wel essentieel.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:15

Jammer dat jullie doorgaan over de chauffeur, denken jullie nu werkelijk dat hij als een malloot rijdt en daardoor het paard in gevaar wil brengen. Hij rijdt echt wel verantwoord, gaat normaal de bochten door. En bij een lastige weg, rijdt hij vooraan in de file zullen we maar zeggen. Sorry maar aan deze antwoorden heb ik gewoon niks.

Had graag een antwoord gehad, waar ik wat aan heb, waar ik wat mee kan.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:26

Esmeralda schreef:
wat ik overings ook al bedacht had, zo,n stripje wat je bij auto,s weleens ziet voor mensen die wagenziek zijn
dat onder de trailer te hangen.

Dat rubberen strookje wat je ziet hangen onder een auto, is ervoor te zorgen dat de auto niet statisch word, en je dus geen schok krijgt als je uitstapt.

Hoe hoog is de vrachtwagen en trailer? Als de schofthoogte al 1.90 is, moet zijn hoofd dus zeker op een hoogte van mininmaal 2.50 zijn ongeveer. Volgens mij is de extra hoge van bockmann nog nieteens zo hoog.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:31

@Vienna2007 de vrachtwagen is echt heel hoog, kan die makelijk met zijn hoofd omhoog, zonder het dak te raken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:31

Voor een paard dat gevoelig is voor de beweging moet je voorzichtiger rijden dan normaal gesproken goed is voor een paard. Ik zeg niet dat hij rijdt als een malloot, mogelijk dat veel paarden heel tevreden zijn met die chauffeur, maar dit paard vergt mogelijk dus dat beetje meer voorzichtigheid. En het gaat dan niet om snelheid, maar om soepelheid en het paard de kans geven om te leren wat voor beweging eraan komt. Die kop koffie op het dashboard is een heel goed controlemiddel om dat te waarborgen (beker water werkt ook en geeft minder vlekken ;) )

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 10:46

ja dat doen we ook, we laden hem in, vind die prima, rijden echt zo voorzichtig mogelijk, en zelfs het ritje van 10 min, toen kwam die er al draaierig uit. Dus tja, het is gewoon enorm lastig. Maar wat hier al eerder was geschreven, denk dat we hem er maar even in laten staan even tot zichzelf komen en dan eruit.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:34

Hmmm ik vind raar en lijkt me bijna neurologisch. Is het probleem met een dierenarts besproken?
Eigenlijk zou je eens een keertje in de trailer moeten meerijden om te zien en evt. Te filmen wat er met het paard gebeurd. Als hij zich slecht balanceert en er is niks aan de hand zijn er wel grondoefeningen voor.maar het klinkt in mijn oren als een neurologisch probleem dat echt nader onderzocht moet worden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:44

Pauline schreef:
Hmmm ik vind raar en lijkt me bijna neurologisch. Is het probleem met een dierenarts besproken?
Eigenlijk zou je eens een keertje in de trailer moeten meerijden om te zien en evt. Te filmen wat er met het paard gebeurd. Als hij zich slecht balanceert en er is niks aan de hand zijn er wel grondoefeningen voor.maar het klinkt in mijn oren als een neurologisch probleem dat echt nader onderzocht moet worden.

ja idd
maar meerijden in de trailer, van me leven niet, dadelijk valt die om of dergelijke
dan zouden we een camera moeten ophangen, dat zou wel optie zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:59

Je kunt in het voorstuk gaan staan en vragen of anderen buiten de trailer willen schudden. Zo heb ik dat ook eens gedaan, paard viel bijna meteen om, boog ook heel raar met haar hoofd.
Filmen is prettig voor de DA om zijn diagnose goed te stellen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:43

Pauline schreef:
Je kunt in het voorstuk gaan staan en vragen of anderen buiten de trailer willen schudden. Zo heb ik dat ook eens gedaan, paard viel bijna meteen om, boog ook heel raar met haar hoofd.
Filmen is prettig voor de DA om zijn diagnose goed te stellen.

en wat is daar uitgekomen???