[OV] Paard laten verzekeren in belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[OV] Paard laten verzekeren in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:40

Daar ik net een tweede paard aangeschaft heb, maak ik me toch wel wat zorgen ivm men spaarpotje voor dierenartskosten.
(mede daar ik van dichtbij een koliekgeval gezien heb dat al 5 dgn in gent staat en geopereerd is, dus dat is heel erg duur!)
ik heb wel men basispotje, maar in bovenstaande geval bv kan ik het nooit bekostigen.

Daarom zou ik me wat willen orienteren ivm verzekering voor mijn paarden die in dergelijke kosten tussenkomen. welke instantie verstrekt dergelijke verzekeringen? kostprijs per maand?
waar moet ik rekening mee houden?
stel dat paard geopereerd wordt, is er dan een basiskost voor mij en legt de verzekering de rest op, of hoe werkt dat precies?
let wel: ik woon in belgie :D

Laulitz

Re: [OV] Paard laten verzekeren in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:26

Ik lees even mee. Ik weet dat er verzekeringen zijn die je het aankoopbedrag terug betalen als het paard overlijd, maar verzekeringen voor dierenartskosten ben ik nog niet tegen gekomen.. (Blijkbaar wordt dit in BE ook weinig gedaan in vergelijking met NL)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:33

Je hebt er verschillende en afhankelijk van de verzekerde waarde ook verschillende vereisten. Mijn paard is verzekerd bij Catherine De Buyl, vanaf 10.000 vragen ze recente röntgenfoto's, dacht ik. Dan kan je ook nog verschillende categoriën kiezen zoals : hospitalisatie kosten hoger, west-nijl virus, niet meer bruikbaar voor de sport, ...
Je hebt altijd een franchise van 200€, maar dat is overal denk ik.

Je hebt ook nog fairmount, maar daar ken ik de mogelijkheden niet van.
Afhankelijk van het bedrag, kan het duur zijn (omniumverzekering van een auto). Maar zoals je zegt, als je moet beslissen "opereren of niet", dan zeg ik ook liever zonder na te denken "doe maar".

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:35

Mijn paard was verzekerd bij Equine Risk, had 20% eigen risico maar verder was hij verzekerd tot max het verzekerde bedrag per jaar aan ziektenkosten. Ben daar erg tevreden over geweest, kijk maar op www.uwpaardverzekeren.nl

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 10:56

dank je voor de link
bij mij gaat het om trekpaarden, dus niet specifiek de waarde van het paard dat ik verzekerd wil (dat is nihil) maar eventueel wel grotere kosten (zoals bv een koliekoperatie, oid)
echter wil ik wel zelf het zeggenschap behouden wat ik doe met mijn paard (bv bij een peesblessure ga ik ze echt niet in een box opsluiten, dan komt beessie gek, dus dan vliegt ze gewoon een jaar of twee jaar de weide op, zoals anders )

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:06

Ik zit net met hetzelfde :p maar dan voor mn springpaard.
Ik ga waarschijnlijk een verzekering nemen bij hippo zorg.
Je hebt verschillende soorten verzekeringen. Even uit de folder:
doorverzekering
- dood en noodslachting door ongeval of acuut verlopende ziekte
- brand
Dus je krijgt het bedrag terug van je paard (voor hoeveel hij verzekerd is), maar je paard is dan dood.

dood- en ongevallen verzekering
hetzelfde als hierboven, maar + blijvende ongeschiktheid door ongeval
bv je paard breekt zn been, of krijgt een peesblessure, waardoor hij niet meer geschikt is voor de sport of te rijden,
je paard leeft dus nog, en je krijgt ook het verzekerde bedrag terug...

Dit is dus voor ongevallen en de dood

Je hebt ook nog ziektekostenverzekering (dit is denk ik wat je bedoeld)
er is beperkte of uitgebreide verzekering.
Er is een maximum van 30 dagen van opname, verder worden ook bijkomende kosten als rontgenfotos, genees- en verbandmiddelen en ortopedisch hoefbeslag terugbetaald.
Er staat wel een maximum enz op. (je moet eens op de site klijken, want het is nogal moeilijk om uit te leggen)

Volgens wat ik verstaan heb, is als je paard bv koliek krijgt en hij gaat naar de kliniek dan zijn er 3 mogelijkheden:
- of je paard wordt niet geopereerd, je krijgt de ziekenhuiskosten terugbetaald als dit niet meer is dan de verzekerde waarde (wel franchise van 200 euro dacht ik)
- je paard wordt geopereerd en blijft leven: je krijgt ook alle kosten terug betaals, idem als vorige
- je paard wordt geopereerd en sterft: je kiest voor ofwel de waarde van het paard terug te krijgen, of de kosten van de operatie en hospitalisatie terug te krijgen, maar hier staat ook een limiet op...

Ik weet er ook niet alle details van, maar dit is ongeveer wat ze me uitgelegt hebben...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 13:13

het laatste is heel duidelijk, dankjewel!
ik wil idd de ziektekosten, aanschaf vd paarden zijn "miniem", en wss als paardlief moet afgemaakt worden gaan ze naar de slacht.
bij de link dat er iemand gegeven wordt kun je geen basisverzekering afsluiten voor trekpaarden én kun je geen ziekteverz. afsluiten zonder basis ...

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:05

hippo zorg is ook van interpolis net als equine risk, hebben ong gelijkwaardige voorwaarden!