overeenkomst schenking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

overeenkomst schenking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:20

Ik vroeg me af of er bokkers waren die bij 'schenking 'van een paard een overeenkomst hebben gebruikt.
Ik ben namelijk op zoek naar een voobeeld.
Er zou in moeten komen staan dat het paard niet gebruikt word voor de sport en niet door verkocht mag worden.
Verder dat de nieuwe eigenaar alle zeggenschap heeft over het paard.

Misschien iemand nog tips of suggesties?

Alvast bedankt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:23

Die constructie kan (alleen?) als jij eigenaar blijft.
Dus dat je hem in bruikleen geeft.

Een nieuwe eigenaar mag nl. zelf weten wat hij met zijn paardje doet.

Hoe zie jij het als hij niet doorverkocht mag worden? Wil jij je paardje dan weer terug hebben?

timokyana

Re: overeenkomst schenking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:25

Ik word de nieuwe eigenaar ;-)
De oude eigenaar wil dan idd het paard terug.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:26

Ik heb zelf ook een overeenkomst met de oude eigenaar. Maar daar staat alleen in dat zij afstand van hem doet incl toebehoren en dat ze me veel plezier toewenst.

Verder niks.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:33

timokyana schreef:
Ik word de nieuwe eigenaar ;-)
De oude eigenaar wil dan idd het paard terug.

Wettelijk is dat heel moeilijk, want de (nieuwe) eigenaar heeft volledig zeggenschap over het paard.

Je kan evt. een contractje opstellen met de afspraken, maar wettelijk gezien is die aan te vechten.
Maar dat maakt dan voor jouw (als nieuwe eigenaar) dan niets uit.
Dit geeft de oude eigenaar wel het gevoel dat alles goed geregeld is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:34

Dat is ook min of meer de bedoeling brainless.
Het paard heeft een chronische aandoening en mag niet meer in de sport lopen.
Hiervoor zouden de oude eigenaren graag wat meer zekerheid hebben dat het dier niet doorverkocht word.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:56

Een schenking lijkt me niet de juiste constructie hiervoor. Het vervelende met die contracten is dat er in de praktijk geen manier is om ze af te dwingen. Je kan vanalles op papier zetten tot je erbij neervalt, als de tegenpartij niet van plan is er zich aan te houden is er niets wat je eraan kan doen.

Kan je geen leasecontractje maken tegen een symbolische euro per maand? Op die manier blijft het paard wettelijk gezien eigendom van de vorige eigenaar, en is die er zeker van dat jij er niks mee kan doen wat hij niet wil.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 08:00

Rapperijder, een lease contract is geen optie.
Ik wil de zeggenschap over het paard. De oude eigenaren zijn het hier ook mee eens.
Echter voor het gevoel zien zij graag op papier dat het paard niet word verkocht door mij.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:18

Zou en niet in kunnen staan dat indien jij het paard weg wilt doen dat het paard aan de huidige eigenaar het paard terug kan kopen voor 1,00 euro?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:38

Dat soort 'niet doorverkoop'-bedingen zijn niet in te roepen tegen derden. Dus al zet je dat in je contract, als de nieuwe eigenaar het paard toch besluit te verkopen, dan kan de 'eerste' eigenaar daarmee niet zijn paard terugkrijgen. :) Je kunt het wel in het contract zetten (A schenkt onder de ontbindende voorwaarde dat het paard X niet zal worden doorverkocht het paard X aan B), maar als het paard dan toch wordt doorverkocht, komt het er waarschijnlijk op neer dat er schadevergoeding wegens contractbreuk moet worden betaald. Maar daar is het de 'eerste' eigenaar natuurlijk niet om te doen, daarmee krijgt die het paard niet terug.

NB: stel je koopt een paard en er staat de volgende dag een totaal onbekende op de stoep die zegt: "ik was dan wel niet de vorige eigenaar van het paard dat u hebt gekocht, maar ik had dus een contractje met de vorige eigenaar, en hoewel u daar natuurlijk niets van kon weten kom ik nu toch het paard ophalen." Dat moet niet kunnen natuurlijk, dan kun je nooit meer zeker iets kopen. Als de 'eerste' eigenaar echt het risico niet wil lopen dat het paard niet wordt doorverkocht, moet hij gewoon zelf eigenaar blijven. :)

Wellicht is de ontbindende voorwaarde dat het paard niet voor de sport zal worden gebruikt wél mogelijk. :)

Edit: als het je alleen om het "gevoel" van de vorige eigenaren te doen is, zet dan iets neer als: partij A schenkt het paard X aan partij C onder de ontbindende voorwaarden dat het paard X niet zal worden uitgebracht in de wedstrijdsport en dat paard X niet zal worden verkocht aan een andere (rechts)persoon dan partij A. Laatste voorwaarde heeft dus in feite geen zin maar klinkt best officieel, iedereen blij. :+

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:58

PB Sita_ eens, volgens mij heeft zij ervaring met dit soort contracten?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:49

Ik ben het met Elanor eens, ik zou iets vergelijkbaars in het contract zetten. Lijkt me voldoende voor de gemoedsrust van de oude eigenaars.

Ik heb mijn eerste paard "geërfd", maar omdat dat juridisch ook nogal een gedoe was heb ik ze gekocht voor een symbolische euro.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:04

Elanor,daar kan ik iets mee, dank je!

De rest, bedankt!