Wij zijn toekomstplannen aan het maken voor een emigratie naar het buitenland. Nu ben ik me inmiddels al aardig aan het inlezen op internet wat betreft het exporteren van een paard maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Welke keuringen, papieren en testen moet ik nu allemaal regelen? welk papierwerk moet ik op orde hebben? wat zijn ongeveer de totale kosten?
Ik heb inmiddels ook al een e-mail verstuurd naar een paardentransportbedrijf.
maar mijn belangrijkste vraag, hoe risicovol is de reis voor je paard? wat haar welzijn betreft en eventuele emotionele schade? het klinkt misschien heel zeurderig maar mijn paard is als mijn baby en ik vind het dus moeilijk om haar alleen op pad te sturen en uit handen te geven.
ik ben zeer benieuwd naar ervaringer van andere paardeneigenaren.
hoeveel dagen duurt zo'n reis? wat zijn de kosten? hoe gaat het de paarden af tijdens en na zo'n reis. gaat ieder paard verplicht in quarantaine?
We willen pas over een paar jaar vertrekken, maar is het voor een oudere pony zwaarder dan een jonge? krijgen ze kalmeringsmiddelen tijdens zo'n reis?
ik vind het allemaal heel spannend, ik wil me uiterst goed voorbereiden en de juiste beslissing nemen wat mijn paard betreft. wij zijn onafschijdelijk van elkaar, ik heb ook altijd gezegd dat ze bij me blijft tot haar dood, maar als zo'n reis te heftig is moet ik misschien toch de keuze overwegen om een goed adres voor haar in nederland te zoeken.
) zoals ik mijn paard ken vermoed ik geen grote problemen wat betreft het leven in egypte. uiteraard vergt het wel wat aanpassing, daar ben ik me wel van bewust.
bij aankomst in het buitenland.