Bijrijdersvraag mbt betalen en lessen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Bijrijdersvraag mbt betalen en lessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:41

Ik heb zelf 0 ervaring met bijrijders. Heb wel zelf een verzorgpony gehad en daarvoor een bijdrage betaald, maar dat was een shet waar zoon wat op rondhobbelde en ging dus om een klein meer symbolisch bedragje. Maar nu heb ik de volgende vraag. Let op: Het gaat niet voor NU maar voor in de toekomst.

Als wij over een jaar of anderhalf een pown voor dochter (dan 7 a 8 jaar oud en 1 a 2 jaar rij-ervaring) zouden gaan kopen, wordt dat wrs een C-pony.
Nu zat ik te denken dat:
A dochterlief dan natuurlijk nog niet zo goed rijdt dat ze slangenvoltes, wijken etc doet
B de pony wel uitdagingen nodig heeft
C het ook handig is als pony (die wrs dat soort oefeningenj wel al kan) wel bij gehouden wordt dan wel dat dit soort oefeningen aangeleerd worden
D het ook fijn is als pown af en toe flink aan het werk wordt gezet (afwisseling)
E IK natuurlijk NIET op een C-pown pas :+

Dus zaten wij te filosoferen om dan tegen dit tijd een bijrijdster te zoeken. Wij denken dan aan iemand die 1 a 2 keer per week op die pown gaat rijden (waarvan evt 1 keer met les)
Is dit een goede nuttige gedachtengang?
Wat is dan reeel om als bijdrage te vragen?
En ervan uitgaand dat bijrijdster een x-bedrag betaald om de pony dus 2 keer per week te rijden en dan 1 keer ermee zou lessen per week, zou zij dan zelf die les moeten betalen of zouden wij dan die les moeten betalen? Hoe doen jullie dat/ hebben jullie dat gedaan? Mogen uitgebreide ervaringen, tips, suggesties zijn. Want we hebben hier echt 0 ervaring mee en zijn wel zuinig op onze beestjes.

Liselot

Re: Bijrijdersvraag mbt betalen en lessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:42

ik zou geen vergoeding vragen, maar wel de les door de bijrijder laten betalen. Bedenk goed dat het ruitertje jou ook een dienst bewijst ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:47

hihi jullie denken wel echt aan alles volgens mij..

Ik geloof dat ik het vooral even zou afwachten. Assumptie B is namelijk niet noodzakelijkerwijs waar. Mocht blijken dat pown zich toch verveeld dan zou je op maneges/ponyclubs kunnen zoeken naar een goede ruiter. Of een bijdrage reëel is hangt af van de achtergrond van de ruiter, een arm gezin zal er sneller moeite mee hebben dan een rijker. Het is ook maar uit hoeveel ruitertjes je kunt kiezen natuurlijk en waar jullie (en vooral je dochter) mee klikt. Het zou voor mij in elk geval niet zeer belangrijk zijn, een goede instelling en ruitervaardigheden staan voor mij in zo'n situatie op 1.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:49

Ik zou het ervan af laten hangen wat de bijrijder dan precies mag/moet doen.

Bijvoorbeeld: Je laat de pony bijrijden door een ruitertje dat zelf ook een pony heeft, misschien wel wedstrijden rijd, lekker kan rijden en jullie dus enkel helpt door een/tweemaal per week jullie pony op niveau te houden. Ik zou deze persoon niet laten betalen omdat diegene totaal niet afhankelijk is van jullie om te kunnen rijden en omdat het niveau van de ruiter in dit geval hoger is dan het niveau van de pony.

Andere situatie: De bijrijder is een ruitertje van de manege dat gewoon net wat meer ervaren/ouder is dan je dochtertje en nog veel kan leren van deze pony met goede les. Deze ruiter kan door deze pony meer rijden, beter leren rijden, kortom de ruiter wordt er beter van. In dat geval zou je een bijdrage kunnen vragen.
En stel nou dat je dochter maar een of tweemaal per week rijd en je iemand vind die vaker rijd of zelfs wedstrijden mag rijden met je pony zou je misschien iets meer kunnen vragen, aangezien diegene dan zowat de beschikking heeft over een eigen paardje...

Kortom, zoveel situaties, zoveel regelingen.
Persoonlijk denk ik dat je best blij mag zijn als je iemand kan vinden die een C pony goed bij kan rijden en dat je daarom ietwat voorzichtig moet zijn met betalen. Kleine goede ruiters zijn niet dikgezaaid.

Oja, nog iets. Als je een echt goed doorgereden pony hebt, is het helemaal niet erg als die tijdelijk wat minder fanatiek op niveau gereden word. Op het moment dat je dochter verder komt en beter gaat rijden, pikt de pony dat zo weer mee op. Het is imo niet eens noodzakelijk om het beestje steeds bij te laten rijden hoor.

En nog iets, haha schiet me vanalles te binnen. Als je handig bent met de dubbellonge of lange lijnen is dat ook een zeer goede optie! Kan je heel veel mee doen, pony fijn loswerken maar ook een pasje wijken, sb, travers en alles.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:50

Ik ga mee met Liselot.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:58

Ik heb zelf een bijrijdster,maar ik vraag haar geen vergoeding.
Ik heb zo iets van zij helpt mij om mijn paard beweging te geven die ik hem
niet kan geven op de dagen dat ik geen tijd heb.
Daar voor kan ze gratis rijden op een leuk paard waar ze ook wat van kan leren.
De lessen vind ik dat ze die zelf moet betalen als ze behoefte aan les heeft.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:01

Ik heb al meer dan 35 jaar bijrijders maar nog nooit iets gevraagd behalve het goed onderhouden van mijn spullen.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:06

Ik vind ook niet dat je geld moet vragen. Als de bijrijder les wil moet die dat wel zelf betalen zou ik zeggen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:07

Idd ik ga mee met de rest, ruiter bewijst jou ook een dienst. En als enige eis zou ik stellen dat ze les neemt en dat zelf betaald.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:16

voor het 1 a 2 keer in de week bijrijden en dan ook nog eens eisen dat er gelest word, nee dan kan je niet echt een bijdrage gaan vragen, zeker omdat het ook nog eens bedoeld is zodat de pony manieren worden aangeleerd en braaf gehouden, dan is jouw voordeel groter als die van de bijrijder
Als het nu om een paard ging met wedstrijdkwaliteiten die ookal wat bereikt heeft die 2 a 3 keer gereden zou mogen worden dan zou je een bijdrage kunnen vragen van bv 50 euro.
Ik heb altijd eigen paarden gehad en soms reed ik ook paarden bij voor mensen en ik heb er nooit voor betaald, nu rijd ik op het moment ook bij omdat ik nu zelf geen paarden heb, maar hoef hier ook niets voor te betalen, omdat ze juist blij zijn met mijn ervaring, lessen en wedstrijden betaal ik wel zelf al heb ik ook een tijd een paard bijgereden die PSG was geweest en toen kreeg ik wekelijks les op kosten van de eigenaresse en 1 keer betaalde ik zelf.
Ik vind het wel af en toe heel bijzonder als ik zie wat mensen durven te vragen als bijdrage voor soms ponies of paarden die nog niet eens een B proef kunnen lopen of al knetteroud zijn, dan moeten ze een leaser gaan zoeken, dan huren ze het paard voor een aantal dagen maar dan heb je ook minder inspraak als eigenaar.
Zelf heb ik ze nooit gehad bij mijn paarden, ze doen het toch altijd anders als ikzelf zou doen die bijrijders.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:06

Nou eisen dat er gelest wordt: Nee. Maar kan me voorstellen dat als je manegeruiter bent en je een bijrijdpown vindt die bijv een aardig proefje kan lopen, dat je dan zelf als bijrijder les wilt hebben. En dat zou wat ons betreft mogen.

En ja, wij denken idd aan van alles. Ook omdat het nog zo lang duurt eer we het gaan doen. Dan zie je nog wel eens wat of je bedenkt eens een scenario. Hoort voor mij allemaal ten eerste bij een stuk voorpret en ten tweede is het een stuk voorbereiding etc. Om goed beslagen ten ijs te komen haha.

_Esther_87_ schreef:
Oja, nog iets. Als je een echt goed doorgereden pony hebt, is het helemaal niet erg als die tijdelijk wat minder fanatiek op niveau gereden word. Op het moment dat je dochter verder komt en beter gaat rijden, pikt de pony dat zo weer mee op. Het is imo niet eens noodzakelijk om het beestje steeds bij te laten rijden hoor.

En nog iets, haha schiet me vanalles te binnen. Als je handig bent met de dubbellonge of lange lijnen is dat ook een zeer goede optie! Kan je heel veel mee doen, pony fijn loswerken maar ook een pasje wijken, sb, travers en alles.

Kijk dit zijn bijv handige dingen om te onthouden/ mee te nemen in het hele verhaal. En ja... ik zou zeker ook met pown aan de slag gaan hoor. Doe nu ook Lange Lijnen met onze Fries :j Maar ja, heb dus OOK mijn handen vol aan huishouden en een Fries, dus als iemand die pown 2 dagen per week beweging wil geven naast ons eigen gezin is voor alle kanten prettig :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:42

Als het je om de tijd gaat denk ik niet dat een bijrijder de oplossing is. Jij bent op zoek naar een jonger kind wat nooit alleen met de pony aan de slag zal kunnen. Dus ofwel je vind een kind met ouders die de tijd en kennis hebben om telkens mee te gaan (ten eerste heeft het merendeel daarvan een eigen pony, ten tweede kan je niet echt geld vragen, muv lessen, als ze echt alles zelf moeten doen denk ik)
Andere optie is dat je een kind vind wat jijzelf moet begeleiden en constant bij aanwezig zijn en dan kost het je waarschijnlijk meer tijd dan dat je er zelf mee aan het werk gaat.

FemkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:46

Ik ben zelf bijrijdster en betaal de eigenaar van het paard 50 euro per maand. Daarvoor zou ik aanvankelijk 2 dagen in de week haar paard verzorgen en rijden, maar doordat haar andere bijrijdster is gestopt en zij zelf niet genoeg tijd heeft ga ik inmiddels 3 dagen in de week. Het paard is begin 20 en is geen wedstrijdpaard of zoiets, maar dit maakt mij ook niet uit.
In principe vind ik een bijdrage van 50 euro geen probleem, maar wanneer de situatie zo is dat je als bijrijdster meer over gaat nemen omdat de eigenaar geen tijd heeft vind ik dat de bijdrage dan verminderd of tijdelijk weggelaten zou moeten worden. Je bewijst de eigenaar als bijrijdster dan al een dienst.
Zou je als bijrijdster les willen nemen met het paard, vind ik wel dat dat voor rekening van de bijrijdster moet komen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:50

Ik zou juist geen bijdrage doen maar verplicht eens per week (prive)lessen oid .. :)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:58

Voor 1 a 2x per week een pony aanschaffen is geen goed uitgangspunt.
Ik zou wachten met een eigen pony voor dochter tot ze groter en vooral zelfstandiger met pony is.
Zou het niet beter zijn om dochter ergens als bijrijdster onder te brengen tot ze ver genoeg is voor een eigen pony?
Dan ken ik iemand die een erg lief, mak, ouder paard (15+) voor haar dochter heeft gekocht waar ze zelf ook op kan rijden. Moeder en dochter wisselen nu af met rijden. Deze dochter is 13.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:03

Liselot schreef:
ik zou geen vergoeding vragen, maar wel de les door de bijrijder laten betalen. Bedenk goed dat het ruitertje jou ook een dienst bewijst ;)

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 19:55

pieps schreef:
Voor 1 a 2x per week een pony aanschaffen is geen goed uitgangspunt.
Ik zou wachten met een eigen pony voor dochter tot ze groter en vooral zelfstandiger met pony is.
Zou het niet beter zijn om dochter ergens als bijrijdster onder te brengen tot ze ver genoeg is voor een eigen pony?
Dan ken ik iemand die een erg lief, mak, ouder paard (15+) voor haar dochter heeft gekocht waar ze zelf ook op kan rijden. Moeder en dochter wisselen nu af met rijden. Deze dochter is 13.

Ik heb het idee dat mijn post toch wat onduidelijkheid met zich meebrengt.

De pony wordt niet aangeschaft voor 1 of 2 keer per week voor dochter. Pas als blijkt dat dochter

A. idd door wil gaan met rijden EN
B. idd richting wedstrijden wil (en ze er talent voor heeft al zit dat er momenteel wel in) EN
C. ze wat ouder is (dus wrs 8) EN
D. alles qua tijd en geld hier in huis nog optimaal is...

komt er een pony bij.
Dit zal betekenen dat

1. Dochter minstens eens per week les zal hebben op pony
2. daarnaast zeker 1 a 2 keer per week op pony zal gaan rijden
3. Daarnaast OOK zeker 1 keer per week andere dingen met pony zal doen (grondwerk oid)
4. Moeder (ik dus) ook zeker meerdere keren per week met de pony bezig zal zijn naast eigen paard

Zoals te zien is, willen we dus pas een pown als dochter hier echt veel tijd in wil/ kan steken. En zal het werken met pony verdeeld zijn over moeder en dochter. Ik ga echt geen pony kopen terwijl ik niet elke dag erheen kan en daarom dus een bijrijder nodig heb omdat ik zelf er niet aan toe kom. (maar dit geldt ook voor mijn eigen paard. Die heb ik omdat ik er elke dag heen kan)

We zaten alleen te denken of het wellicht handig is een bijrijder te hebben die wat verder gevorderd is, om de pony af en toe even wat bij te rijden op een hoger nivo. En wat dan gangbaar zou zijn om evt als bijdrage te vragen (want ik heb daar geen ervaring in en weet dus niet OF het uberhaupt normaal is daar iets voor te vragen. EN het is dus NIET als training van de pony, maar meer zodat de pony wat afwisseling heeft qua nivo en dat een meisje er lol aan kan beleven om een verzorgpony te hebben).

Nogmaals; De bijrijdster zou er dus NIET komen omdat we bij voorbaat al denken te weinig tijd te hebben om de pony te verzorgen! We willen zelf (moeder en dochter) een volledig plan hebben dat pony elke dag bezig is (of minstens 1 rustdag heeft) en dat de pown daarnaast dus wat bijgereden wordt qua nivo. Als ik op de ochtend hem lekker aan de longe of lange lijnen of wat dan ook aan het werk heb gehad zie ik er geen kwaad in als in de avond een bijrijder hem/haar nog eens pakt voor een half uurtje rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:59

Citaat:
We zaten alleen te denken of het wellicht handig is een bijrijder te hebben die wat verder gevorderd is, om de pony af en toe even wat bij te rijden op een hoger nivo. En wat dan gangbaar zou zijn om evt als bijdrage te vragen (want ik heb daar geen ervaring in en weet dus niet OF het uberhaupt normaal is daar iets voor te vragen. EN het is dus NIET als training van de pony, maar meer zodat de pony wat afwisseling heeft qua nivo en dat een meisje er lol aan kan beleven om een verzorgpony te hebben).

Hier spreek je jezelf (een beetje) tegen.
Iemand die op een hoger niveau rijdt traint nl. wel degelijk je pony.

Ik vind dan ook dat je geen geld moet vragen (het zou je normaal geld kosten).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:10

Ik bedoel dus dat ALS er een bijrijder zou komen deze dus van een hoger nivo zal zijn dan dochter. Dus niet een beginner ofzo. Het is dus niet de bedoeling dat die bijrijder de pony dingen aan moet leren ter lering van dochter. DAT zou training zijn in mijn ogen (dus een bijrijder die zelf hoger is de het nivo van Pony. Bijv stel dat pony L is dat je er een Z ruiter op zet die hem nieuwe dingen leert. Dat is training. Heb je een M pony en je zet er iemand op die al B rijdt of L dan heeft ie toch wat meer te doen dan onder alleen dochter die nog niks rijdt.... bijvoorbeeld dus he.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:14

Ik vind een paard/pony op (een redelijk) niveau houden ook training.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:17

Ik vind dat je heel goed overal over na denkt!
Je verwacht niet dat je dochter iedere dag gaat en rijd, dat kun je op die leefdtijd niet dwingen!
Ik zou bijrijder nemen idd, en dan de les zelf laten betalen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:17

Brainless: Ach, ons leek het gewoon leuk voor een amazone van een jaar of 12 a 14 (of ouder mits klein genoeg) om op een leuke pown te kunnen rijden. En dat ze dan beter kan rijden dan dochter (hetgeen ons logisch leek gezien haar leeftijd dan) en dus de pony dan wat meer uitdaging heeft naast de lessen en ritjes met dochter leek ons leuk meegenomen. Ik denk dat deze constructie wel vaker voorkomt hoor....

HeleneDas: dank je!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:19

Dan zou ik er niks voor vragen. Hoezo wil je er geld voor. Het is toch een win win situatie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:20

@TS
Natuurlijk komt die constructie vaker voor (ik ben er ook bekend mee)..... maar dan heb je als eigenaar alleen maar profijt van.
Moet dan de bijrijder daar dan nog extra voor betalen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:38

Zoals eerder gezegd (want ik voel me nu net een geldwolf ofzo :+ ) ik heb geen enkele ervaring met bijrijders etc. Dus ik vroeg het me af of het normaal was daar een bijdrage voor te vragen (en zo ja hoeveel dan)
Het wordt me inmiddels wel duidelijk (genoeg) dat in dit soort gevallen het niet gebruikelijk is (volgens Bokt) om een bijdrage te vragen. Maar als de bijrijdster lessen zou volgen het wel nromaal is dat ze die dan zelf betaald.