Hoe rijden jullie je grijs kenteken auto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Hoe rijden jullie je grijs kenteken auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 08:28

Wij zijn aan het orienteren voor een andere auto.
Nu zit ik te denken aan een grijs kenteken auto.

Wij hebben een bedrijf, dus dat is voor ons mogelijk.
Echter kunnen wij geen BTW terugvorderen, en zijn wij niet tot een BTW boekhouding verplicht.

Stel dat ik ook wat prive met de auto zou gaan rijden, kan dat?
En wat voor bedrag moet ik daarvoor rekenen?
Meende dat die prijzen nogal pittig waren.

Het zal bij ons om een 2de handse auto gaan.

Hoe doen jullie dit of hebben jullie de auto alleen voor bedrijfmatig gebruik?
Mag natuurlijk ook via PB ;-)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:29

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:18

Hier vind je meer informatie over het grijs kenteken: http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-35.html#P1933_88630

Je mag dus een grijs kenteken rijden als je de auto voor minstens 10% voor het bedrijf gebruikt. Wat wel verstandig is, als je de auto vooral prive gaat gebruiken, dat je de auto in privé zet en niet in je bedrijf. De brandstofkosten e.d. zijn dan ook allemaal privé, maar je zit dan niet met de bijtelling die geldt voor een bedrijfsauto die je ook privé gebruikt.

L_Rivaldo

Re: Hoe rijden jullie je grijs kenteken auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:32

Ik heb een auto die op grijs kenteken staat maar wel partuculier op naam.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 12:45

L_Rivaldo schreef:
Ik heb een auto die op grijs kenteken staat maar wel partuculier op naam.

Daar betaal je toch meer wegenbelasting voor?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:52

Ik betaal meer als ondernemer op grijs kenteken, maar minder als partuculier die op geel kenteken rijd.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:19

Winna schreef:
Hier vind je meer informatie over het grijs kenteken: http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-35.html#P1933_88630

Je mag dus een grijs kenteken rijden als je de auto voor minstens 10% voor het bedrijf gebruikt. Wat wel verstandig is, als je de auto vooral prive gaat gebruiken, dat je de auto in privé zet en niet in je bedrijf. De brandstofkosten e.d. zijn dan ook allemaal privé, maar je zit dan niet met de bijtelling die geldt voor een bedrijfsauto die je ook privé gebruikt.

Ik zou dat dus niet doen en alles op de zaak zetten :D. De bijtelling betaal je niet van je prive rekening :D.
Vraag even een goede uitleg aan je boekhouder.

tampert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:01

Een grijs-kenteken mag je als ondernemer rijden als je kan aantonen dat je een BTW-nummer hebt, en dat je aannemelijk kan maken dat je meer dan 10% van je kilometers per jaar zakelijk gaat rijden met deze auto. Het grote voordeel zit in de lage motorrijtuigenbelasting die je mag gaan betalen (2009: plusminus €23,- per maand) en dat grijs-kentekenauto’s in de regel diesels zijn welke weer hun voordeel bij de pomp opleveren.

Een grijs-kenteken mag je als ondernemer rijden als je kan aantonen dat je een BTW-nummer hebt, en dat je aannemelijk kan maken dat je meer dan 10% van je kilometers per jaar zakelijk gaat rijden met deze auto. Het grote voordeel zit in de lage motorrijtuigenbelasting die je mag gaan betalen (2009: plusminus €23,- per maand) en dat grijs-kentekenauto’s in de regel diesels zijn welke weer hun voordeel bij de pomp opleveren.

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:06

ik lees mooi even mee, want wij zijn daar ook mee bezig

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:10

Als je ondernemer bent, en je koopt een grijs kenteken auto krijg je (vrijwel) automatisch het ondernemers tarief berekend, ookal heb je hem prive staan.

Wat betreft de bijtelling, dit is vaak 25% van de nieuwwaarde idd, zodra je meer dan 500 km per jaar prive rijdt.
Als de auto echter ouder dan 15 jaar is, dan geldt een andere regel, namelijk 35% van de dagwaarde.
Dat is dus aanzienlijk goedkoper.

Privé mag je ook best behoorlijk wat dingen aftrekken.
Je hebt natuurlijk al de lagere wegenbelasting. maar ook op de brandstof heb je voordeel, je mag dit niet ten laste van de zaak brengen, maar je mag wel voor 75% de btw terugvorderen.
Als je daarnaast nog een kilometer administratie bijhoudt, dan mag je voor iedere zakelijke km 19 cent declareren wat bij je aangifte aan het einde van het jaar toch ook een leuke aftrekpost is.

Als je een vrij nieuwe auto hebt, zou ik hem prive houden, bij een wat oudere auto kun je hem ook op de zaak zetten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:45

Het gaat om een auto uit 2004 (zoals het nu lijkt).

De huidige auto is volledig prive (betaal ik zelf).
Maar ik weet niet of we dat weer gaan doen.
Is dus nog even weer flink rekenen.

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:11

Ik weet wel dat ze vanaf 2005 BPM vrij zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:44

Je moet om grijs te mogen rijden een ondernemer zijn en minimaal 10% van je km's per jaar zakelijk rijden en een KVK nr hebben, dat is wat de MRB wil, meer eisen zijn er niet voor zover ik weet (ben momenteel ookbezig met uitzoeken en dit is wat de belastingdienst mij vertelde)

Voor de inkomstenbelasting moet je zelf bepalen of je m op prive of zakelijk zet net wat jou het beste uitkomt.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:46

Er is nog een tussenvorm, tarief bestelauto particulier.... zie www.rdw.nl

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:57

klopt, dat is als je als particlier grijs rijdt maar geel betaald zonder provinciale opcenten maar dat is alsnog niet grappig om te moeten betalen, ik betaal nu zo'n 110 per maand terwijl op grijs iets van 20,- is, dat is een hoop geld verschil per maand!

Vandaar dat ik het aan het uitzoeken ben, als ik dan toch een eigen bedrijfje wil starten dan is grijs een leuke bijkomstigheid :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:51

Voor ons is tarief bestelauto particulier niet van toepassing.
De wegenbelasting ga ik uit van € 35,- per maand.

Alleen als je meer als 500km per jaar prive rijd dan moet je dus 25% van de nieuwwaarde afdragen (en dat vind ik niet grappig).
Als het nou van de aanschafwaarde was, ok.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:52

annastasia schreef:
Alleen als je meer als 500km per jaar prive rijd dan moet je dus 25% van de nieuwwaarde afdragen (en dat vind ik niet grappig).

En dat is nu precies de reden waarom wij vorig jaar besloten hebben om de auto prive te kopen. Alleen de bedrijfskilometers hoeven we nu maar bij te houden en af te boeken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:57

en je hebt de auto wel laten meetellen voor de investeringsaftrek?
Staat hij ook op de balans en je betaald ook gewoon het lage tarief?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:20

annastasia schreef:

Je moet niet 25% van de nieuwwaarde afdragen. Je krijgt 25% bijtelling van de nieuwwaarde van de auto/bestelbus.
Dat betekend dat je belastbaar inkomen verhoogd wordt.

Echter als je in een zuinige auto rijd is dit geen 25% maar 20% (auto's die niet meer dan 116 (diesel) of 140 (andere brandstoffen) aan CO2 per kilometer uitstoten.)en als je in een hele zuinige auto rijd is dit maar 14%. (De auto mag dan niet meer CO2 uitstoten dan 95 gram per kilometer als hij op diesel rijdt en 110 gram per kilometer als hij op een andere brandstof rijdt.)

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:31

annastasia schreef:
en je hebt de auto wel laten meetellen voor de investeringsaftrek?
Staat hij ook op de balans en je betaald ook gewoon het lage tarief?

Nee, we hebben hem echt privé gekocht... Als je een echte nieuwe auto koopt, dan is het wel interessant om het zakelijk te kopen...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:35

Als je je auto prive koopt, maar wel ondernemer bent, dan mag je hem gewoon grijs houden en grijs betalen als je minimaal 10% van de kilometers zakelijk rijdt. Gekke is dat je het weer niet aan hoeft te tonen :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:29

Ik ving van de week ergens in boekhoud-kringen op dat dat van die 500 km waar je onder moet blijven niet meer zou gelden vanwege recent gewijzigde regelgeving , en dat woon-werk kilometers tegenwoordig ook bij privé-gebruik geteld worden. Pin me er niet op vast , maar dat is wat ik toevallig hoorde :)

Overigens valt het niet mee om onder de CO2 uitstoot te blijven met een bedrijfsbusje...ik heb het kleinste en zuinigste busje dat er is , met de minste CO2 uitstoot , en die zit er nèt boven :P

Busje is een Fiat Fiorino (vrijwel hetzelfde als een Peugeot Bipper en een Citroën Nemo) , heeft een kleine laadruimte waar net een lage europallet in past en rijdt op een tankje van 40 liter diesel makkelijk zo'n 750 km :)

Misschien dat er inmiddels wel busjes aan voldoen , dat weet ik dan weer niet :P

Maar als je een gewone auto zoekt dan is dat wel te vinden.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:32

XoNo schreef:
Als je je auto prive koopt, maar wel ondernemer bent, dan mag je hem gewoon grijs houden en grijs betalen als je minimaal 10% van de kilometers zakelijk rijdt. Gekke is dat je het weer niet aan hoeft te tonen :?

Helemaal correct!