Zonder chip (MET DNA-identificatie) een startkaart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Rachelle_

Zonder chip (MET DNA-identificatie) een startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:41

Ik heb een paard gekocht met een Zangersheide stamboek. Ze heeft geen chip, wel een DNA-identificatienummer.

Ik had al het een en ander gelezen over de microchip, deze zou volgens de europese regeling niet verplicht zijn,
alhoewel NL en Belgie dit wel vaak willen laten geloven.

Ook las ik dat Zangersheide een van de weinige stamboeken is die ook zonder chip werkt en dus met DNA-identificatie.

Is het in NL nodig om dit paard alsnog te chippen of kan ik mijn startkaart ook aanvragen met deze DNA-identificatie?

Mikkie

Re: Zonder chip (MET DNA-identificatie) een startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:56

Op onderstaande website kun je veel info vinden over een DNA-registratie:
http://www.invisio.nl/antichip/
Als je deze mensen een mailtje stuurt heb je binnen no-time een reactie terug. Althans dat had ik wel.

Voor zover ik weet is een DNA-registratie geldig als het geregistreerd is in het paspoort door middel van een VHL-ID code. (sticker op blz.38 van paspoort en ingevuld op de plek waar normaal het chipnummer zou staan.)
De eigenaar ontvangt een ontheffingsbrief in tweevoud. Een exemplaar wordt samen met het paspoort naar de paspoortuitgevende instantie, waarna de instantie het paspoort aanpast (sticker) en het tweede exemplaar is voor de eigenaar zelf.
Volgens mij is officiële registratie en de ontheffingsbrief voldoende om een startkaart te kunnen aanvragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:29

Je kunt met een geregistreerd DNA-profiel gewoon wedstrijden rijden.
Mikkie schreef:
Volgens mij is officiële registratie en de ontheffingsbrief voldoende om een startkaart te kunnen aanvragen.

Niet alleen volgens jou; het is gewoon mogelijk. Die ontheffingsbrief hoef je net eens te overleggen.

_Rachelle_

Re: Zonder chip (MET DNA-identificatie) een startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:36

Beankt voor de reacties! Het is inderdaad ook geregistreerd doormiddel van een VHL-ID code.

Moet ik dan bij het aanvragen ipv het chipnummer het dna registratie nummer invoeren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:30

_Rachelle_ schreef:
Beankt voor de reacties! Het is inderdaad ook geregistreerd doormiddel van een VHL-ID code.

Moet ik dan bij het aanvragen ipv het chipnummer het dna registratie nummer invoeren?

Yep...

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:14

@ikke: ik heb even slag om de arm gehouden omdat het voor mij ook allemaal nog redelijk nieuw is. Paard met DNA-registratie is pas twee weken van mij, vandaar. Maar wel fijn dat jij het bevestigd, dan is mijn speurwerk toch wel goed geweest. Ik vind dat er bar weinig over te vinden is op internet.

@TS: ik heb tot nu toe overal de VHL-ID-code neergeschreven waar ze om het chipnummer vroegen (verzekering, stallingsovereenkomst e.d.) en nog geen enkele vraag erover gekregen. Ik heb er voor de zekerheid overigens wel overal nog DNA voorgezet. Wellicht overbodig, maar beter iets te veel opschrijven, dan iets te weinig.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:27

Interessant, ik lees even mee.
Hoe gaat dat dan als je een controle op wedstrijd krijgt? Nemen ze dan een plukje manen mee voor onderzoek? En moet je dat dan zelf betalen, en wat kost dat?

Ik zat die site te bekijken. Wat erg zeg dat er iemand met een haflinger door een officiele commissie uit Ermelo gewoon onjuist geadviseerd wordt! (wordt gezegd dat chippen verplicht is als je je paard wil vervoeren en dat DNA-registratie niet voldoende is) Ik heb wel eens vaker het idee dat men bij een advies gewoon de veiligste weg als antwoord geeft zodat ze altijd "save" zitten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:29

Ik vond nog wel iets anders wat je moet doen als je een paard importeert:

Citaat:
Een paspoort aanvragen na invoer vanuit een derde land

•Binnen dertig dagen na invoer uit een derde land vraagt u een paspoort aan. Als het paard al een paspoort heeft, dient u binnen dertig dagen een aanvraag in om de gegevens uit het paspoort in de database te laten opnemen. Hiervoor neemt u contact op met een paspoortuitgevende instantie.
Ga naar het invoerschema

Van de site http://www.nl-paardenpaspoort.nl , kopje info per doelgroep-paardenhouder.