binnenhoogte vrachtwagen/trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

binnenhoogte vrachtwagen/trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 14:12

wegens de combi van auto + trailer niet zal lukken om legaal en veilig mee te rijden, ben ik me nu aan het informeren naar een kleine vrachtwagen met B rijbewijs.
het is om een trekpaard te vervoeren, die ongeveer 1.65 is met korte hals,dus laadvermogen min 1000 kilo.

echter spot ik nu ook veel omgebouwde vrachtwagens, tot zelfs een peugeot boxer bestelwagen waar er een laadklep aangehangen is en twee stangen ingestoken.
ik heb geen afkeer tegen ombouw, maar ook geen idee wat de hoogtematen zijn voor een paardenwagen?
ik vervoer er enkel trekpaarden in die dus niet zo hoog komen kwa hoofd als de gemiddelde warmbloed :)

Ersina

Re: binnenhoogte vrachtwagen/trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:16

Binnenhoogtes bij trailers en vrachtwagen(tje)s variëren van 2.20 tot 2.50m ongeveer.

Waar je rekening mee moet houden is dat als een paard schuin omhoog de laadklep opkomt, het niet het idee moet hebben dat het plots moet bukken.
De opening moet uitnodigend zijn en beneden de 2.20m is hij dat meestal niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 15:45

oke, heel erg bedankt, dus vanaf 2.20 zitten we redelijk safe kwa hoogte?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:41

Ja, daar beginnen de standaards voor paarden van 1.65m zeg maar.
Met trekpaarden moet je je meer zorgen maken om het laadvermogen en zeer betrouwbare bodem, lijkt mij.
Een paard vervoeren is anders dan normale vracht op een pallet, door de enorme druk die er op kleien oppervlakten (hoeven) is.
Bij ombouw moet dus ook de bodem verstevigd zijn.
De bodem heeft daarbij te lijden van mest en urine en er zijn diverse gevallen bekend van paarden die door de bodem gaan met 1 been en dat loopt nooit goed af, omdat ze het bij het terugtrekken met de scherpe randen te maken hebben en het niet meer past, waardoor ze het been tot het bot kapot trekken, nog maar te zwijgen over wanneer het de weg raakt ... Dat wil je echt niet meemaken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 10:28

Ersina schreef:
Ja, daar beginnen de standaards voor paarden van 1.65m zeg maar.
Met trekpaarden moet je je meer zorgen maken om het laadvermogen en zeer betrouwbare bodem, lijkt mij.
Een paard vervoeren is anders dan normale vracht op een pallet, door de enorme druk die er op kleien oppervlakten (hoeven) is.
Bij ombouw moet dus ook de bodem verstevigd zijn.
De bodem heeft daarbij te lijden van mest en urine en er zijn diverse gevallen bekend van paarden die door de bodem gaan met 1 been en dat loopt nooit goed af, omdat ze het bij het terugtrekken met de scherpe randen te maken hebben en het niet meer past, waardoor ze het been tot het bot kapot trekken, nog maar te zwijgen over wanneer het de weg raakt ... Dat wil je echt niet meemaken.

ik ben me inderdaad bewust van het laadvermogen en de bodem, zowiezo wordt de bodem nog eens extra versterkt door ons, dus dat is geen probleem. ik was meer bezig met de afmetingen omdat ik een vrachtwagentje gezien had, zonder afmetingen, maar "ingericht" voor 2 grote pony's, en ik geen idee heb hoe ze dat precies zien :D