Mdf of Spaanplaat voor zadelkast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Mdf of Spaanplaat voor zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:24

Ik wil samen met een vriendin een zadelkast maken, maar welk hout is beter en het goedkoopst?
Mdf of Spaanplaat? En wat is de beste afmeting zodat er 2 zadels in passen? Hoogte word 2 meter. andere tips
voor mogelijkheden zijn ook welkom....

Tatyana

Re: Mdf of Spaanplaat voor zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:45

Allebei niet, beter is multiplex. Dat kan veel beter tegen water, is vanaf 12mm (voor zadelkast kan je beter 18 mm platen gebruiken) watervast verlijmt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:03

Tatyana schreef:
Allebei niet, beter is multiplex. Dat kan veel beter tegen water, is vanaf 12mm (voor zadelkast kan je beter 18 mm platen gebruiken) watervast verlijmt.

Helemaal mee eens, is wat duurder maar dan heb je ook wat. Zorg wel voor voldoende ventilatie anders verschimmelt alles en dat is niet fijn :n

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:12

Multiplex is te duur, voor het zelfde geld heb je dan een kant en klare nieuwe kast.
de stal waar het komt te staan is zeer goed geventileerd en water kan absoluut niet bij
de kasten in de buurt komen, we moeten met spoed een kast maken omdat we ruimte gebrek hebben
en 1 van onze kasten op instorten staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:12

marjan1986 schreef:
Multiplex is te duur, voor het zelfde geld heb je dan een kant en klare nieuwe kast.
de stal waar het komt te staan is zeer goed geventileerd en water kan absoluut niet bij
de kasten in de buurt komen, we moeten met spoed een kast maken omdat we ruimte gebrek hebben

Dan neem je een kant-en-klare nieuwe kast (van spaanplaat, die na hooguit twee jaar in elkaar stort.......)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:19

zeker als je er twee zadels in gaat hangen....
Marktplaats staat vol met diverse kasten te koop, misschien staat daar een bruikbare bij? Kijk eens bij PSU/leger kasten of oude kantoorkasten.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:38

cissy schreef:
zeker als je er twee zadels in gaat hangen....
Marktplaats staat vol met diverse kasten te koop, misschien staat daar een bruikbare bij? Kijk eens bij PSU/leger kasten of oude kantoorkasten.

Had al gekeken op marktplaats, maar daar stond dus helaas op 1 na (waar ik dus ook bod op heb gedaan) niks kwa afmetingen op wat wij zoeken. Bij kantoorkasten stond dus ook niks,bijna allemaal met een diepte van 50 cm, en daar gaat dus net geen zadel in passen. Dus vandaar dat we liever 1 zelf gaan maken. We willen er max zo'n 100 euro per kast voor uitgeven. Dus denk dat daar wel wat voor te vinden is kwa hout. Alleen hier bij ons in de buurt zijn die multiplex platen rond de 30 euro, en dan heb je een plaat van 2.50m X 1.20. en dat X 4 platen ongeveer per kast, dan word het wel een hele dure bedoeling hihi.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:42

Laatst bijgewerkt door cissy op 18-07-11 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:44

marjan1986 schreef:

Dat de stal goed geventileerd is is goed voor je paard, de kast moet goed geventileerd zijn voor je leer. Tja als jij er dan uit gaat dat het hout nooit nat wordt kun je er ook nooit een vochtige deken in gooien, een fles shampo in om laten vallen of je net schoongespoelde bit in weghangen. Als je dat allemaal niet doet neem dan vooral spaanplaat, lekker goedkoop en ruimt zichzelf binnen een jaartje of twee vanzelf op.
Hm PSU officierskast mjam, wil ik ook wel :wow:

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:48

ik zou zelf betonplex halen en daar wat van maken gaat jaren mee.
dan iets meer uitgeven maar als je na 2 jaar weer een kast moet maken ben je net zo veel kwijt.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:49

cissy schreef:
Ik had een PSU kast voor soldaten, daar paste prima een zadel overdwars in, beugel erin gemaakt en ging goed. Nu heb ik een PSU kast voor officieren (die is iets groter) en ook daar past wel een zadel in.
Oude brandkasten staan ook nog wel eens op MP, wel loodzwaar maar ook erg degelijk!

Oke thnx voor de tip zal ik daar ook nog ff naar kijken! Heb zelf dus nog een dossierkast als zadelkast waar net geen 2 zadels inpassen maar de 2de kast mag maar maximaal 70 cm breed zijn, dus de zoek opdracht word beetje moeilijk. Groter mag niet beneden op stal staan, en om nou steeds de zolder op en af te moeten via de ladder met zadel is ook niet echt veilig. hahah. Hoogte maakt dus niet veel uit als hij maar niet te breed is. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:50

heb mn berichtje ge-edit met twee PSU kasten, de grote variant... die zijn er dus ook kleiner.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:52

Weet iemand dan nog adres rondom friesland waar ze voor redelijke prijs Multiplex verkopen???????

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:56

cissy schreef:
heb mn berichtje ge-edit met twee PSU kasten, de grote variant... die zijn er dus ook kleiner.

Oke, zo iets heb ik nu dus ook, die is dus zo ingedeeld dat daar dus geen 2 zadels jammer genoeg in passen, maar voor een tweede kast is dit dus te breed helaas. ;( Pensionhouder wil er niet nog zo'n kast bij. Anders had ik het indd wel geweten. haha. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:59

je kunt de indeling toch eruit slopen en er zelf een handiger plankensysteem in maken?
Ik had de kleine variant en daar hing mijn zadel dus zijwaarts in op een beugel, paste nog genoeg andere rommel bij.
Moet nog ergens een foto hebben van die kast met zadel erin, maar is geen digitale foto (is ook al 100 jaar geleden...) zal hem eens opzoeken.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 00:08

cissy schreef:
je kunt de indeling toch eruit slopen en er zelf een handiger plankensysteem in maken?
Ik had de kleine variant en daar hing mijn zadel dus zijwaarts in op een beugel, paste nog genoeg andere rommel bij.
Moet nog ergens een foto hebben van die kast met zadel erin, maar is geen digitale foto (is ook al 100 jaar geleden...) zal hem eens opzoeken.

Kijk maar es ff :D
Ik heb aardig wat rommel kwa dekens hoofdstellen en zadeldekken enzo dat dat dus niet in die ene kast gaat passen, we hadden met zijn tweeen een complete box tot onze beschikking waar ons overige spul dus in zakken en tassen kon liggen, maar nu moet er een nieuw paard in die stal en moet ons spul in het gangpad komen in kasten en moet er dus een kast bij om al het extra daar kwijt te kunnen.
goh je spaart wat op hoor als je 8 jaar lang je paardjes aan huis hebt gehad en nu ineens op een pension stal staat, moet echt wennen, Had thuis altijd een blokhut voor al mijn spul en op de vorige stal 3 archief kasten die bij de stalling in zaten. en nu dus maar 1 eigen kast.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:15

bij ons op stal hebben ze houten kasten gemaakt, met een cilindierslot erin. is hoog genoeg, heb bovenin een plank waar ik m'n dekjes en dekens etc. heb liggen. aan beide zijwanden een hanger voor hoofdstel en halsters en dan heb ik onderin poetskist en overige dingen staan. en dan tegen de achterwand een zadelsteun, met ruimte tot een 2e. ik weet de afmetingen van de kast zo niet uit m'n hoofd. Maar het is een fijne kast :)