meten voor bv vliegen- en/of regendeken enz????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

meten voor bv vliegen- en/of regendeken enz????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:36

Hoe meet ik de maat op voor een regendeken of dergelijke?
Het is een a-welsh pony.....maar weet totaal niet hoe ik zulke dingen opmeet.
Ook ivm zadel enz...we hebben nu wel een zadel, maar hoe weet ik dat het echt goed zit? |o

bedankt

Princesj

Re: meten voor bv vliegen- en/of regendeken enz????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:49

In de ruitersport zaak kunnen ze je prima adviseren voor dekens. Aan de stokmaat van je paard zit een bepaalde maat deken gelinked. Vaak mag je ze ook wel even passen met een zweetdeken eronder.

Voor het zadel zou ik een zadelmaker laten komen. Deze kan hem direct controleren en evt. aanpassen.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:51

voor je zadel een zadelmaker langs laten komen.
er staan wel dekenmaattabellen op internet, ligt er een beetje aan hoe groot je pony is ;)

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:58

ok...dan ga ik z'n schoft eens moeten proberen op te meten. =)
thx!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:03

Zadel is maatwerk,zeker goed laten checken...ook na bv een half jaar/jaar,zeker als paardje groeit.

Dekenmaat is ook niet zo ingewikkeld,passen wel belangrijk.Je kunt evt. de maat opmeten van schoft naar staart...dat is de bovenmaat.Die van mij zijn 1,33m en hebben een bovenmaat van 115cm en een ondermaat van 165cm (beetje als richtlijn)
Verder is de bouw van je paard belangrijk,veel/weinig boeg.Die van mij zijn breed en passen dus geen dekens van HH terwijl deze wel perfect liggen op rankere paarden.

Als je voor de 1e keer een deken aan gaat schaffen is het mooi als je deze mag passen.Zorg dan wel dat je paard gepoetst en droog is en leg even een laken oid eroverheen.Zo blijft de deken hagelnieuw en dat is fijn als je hem weer terug moet brengen.

Wat is de schofthoogte van je paardje?

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 15:19

geen idee juits, vermoed rond de 1.20m. Daarom dat ik dat eens moet opmeten. Wat is een ondermaat?
grtz

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:36

Bovenmaat: schoft-staart (op de foto 95cm)
Ondermaat: boeg-billen (op de foto 142cm)

In Nederland wordt meestal de ondermaat gebruikt (in mijn geval 165cm),in het buitenland de bovenmaat (in mijn geval 115cm)

Zo zie je hoe je hem op kunt meten...

Afbeelding

Afbeelding
Bron: http://www.paardenzooi.nl/c-876162/dekens/

Volgens de tabel heb je bij een paard met een schofthoogte ongeveer 145cm nodig,dat is dus een mooie maat om te proberen te passen :)

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 15:57

dank je wel Tinky :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:49

Asjeblieft hoor en veel succes.Let er goed op dat de deken niet te strak bij de schouders zit zodat je paardje zich lekker kan bewegen ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:47

Toch zou ik gewoon de maat nemen met een meetlint, die dekentabellen zijn leuk maar klopt in mijn geval niet.
Mijn paardje heeft een stokmaat van 1.52 maar een deken van 1.95 of zelfs 2.05.
Gewoon een meetlint van het midden van de borst over het hele lijf naar het midden van de staart. En de schoftlengte naar staart ook meten. En dan gaan shoppen! :D

Tinky12, HH past bij mijn breedgeschouderd paard juist uitstekend, zo zie je maar weer, meten is weten! Pasvorm is heel belangrijk en als je van te voren al meet dan scheelt het je een ritje ruitersportzaak om te ruilen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:20

Cissy...vandaar dat ik de foto met lijntjeheb geplaatst ;) De dekentabellen zijn altijd een indicatie,net als kledingmaattabellen voor mensen.Toch is het fijn om een maat te weten waar je mee kunt beginnen,zeker als je er nooit eerder met dekens te maken hebt gehad.

Jouw paard lijkt mij wel met mijn broekmaat :P

Goed dat HH bij je paard past,bij die van mij echt voor geen meter.Mega strak bij de schouders..Rhino past wel perfect :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:51

Dan nog zou ik een meetlint pakken en niet naar de dekenmaattabel kijken, scheelt je gewoon heen en weer rijden. De dekentabel is een indicatie inderdaad, maar zoals bij mij kom ik dan toch echt wel met een veel te kleine deken thuis.

Heb daar ooit eens een hele discussie over gehad met een dekenverkoopster, ik moest toch echt die maat hebben en die 1.95 zou toch echt te groot zijn volgens haar! _O- Ja, geef mij nou maar die deken, als ie te groot is is dat mijn probleem.

Wat gek dat de HH dan bij jouw paard niet past en te strak zit en bij de mijne (die echt megaschouders heeft = quarter) het juist de deken is die perfect past?

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:23

ok...dank jullie wel.....kga zo even een meetlint meenemen en hopen dat hij het goed laat opmeten :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:07

Cissy...waarschijnlijk zit het hem in de schofthoogte,die sportwagens van mij staan dicht bij de grond met hun 133cm :D Op de een oft andere manier creëert dat bij sommige merken een probleem.Vraag mij niet waarom :P

Vke...succes hoor :)

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:36

heb gemeten....schoft tot grond 122cm
schoft tot straat 90cm
midden borst tot midden staart 150cm

khad hier nog een fleece dekentje liggen voor pony, dat even geprobeerd maar het bedekt zijn poep niet eens....dus weet ik dat dit voor een shet of apony is. :-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:40

Dan kun je het beste 155cm proberen of 5 inch (152cm bij engelse maat dekens) Maar kan per merk verschillen...als je een nieuwe deken gaat kopen,vraag dan of je hem kunt ruilen als hij niet past.Wil je een 2e hands,vraag dan of je hem mag passen voordat je hem koopt.Kijk dan wel voor dekentje in de buurt ;)

Succes!!

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 22:53

kga miss van iemand hier op bokt een aantal dekens kopen, maar zijn maat 165. Zouden deze veels te groot zijn? Hij heeft wel een brede poep....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:01

Denk dat hij/zij daarin verzuipt :+ Ik kan die van mij ook geen deken van 175cm opleggen...

Is er niet iemand bij je in de buurt met een paardje met een deken die je even mag lenen om te passen?Wat was de lengte van de fleece trouwens?

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:18

Heb je wel vanaf de manenkam (schoft) gemeten? Dus niet onderkant schoft (aan de rug kant). Het lijken erg rare maten(??) Je zou zeggen dat je ondermaat 150/155 nodig zou hebben (aan de ondermaat die je hebt opgemeten af te lezen). Maar dat zou betekenen dat je een deken van 105cm bovenlengte nodig zou hebben. Misschien bovenmaat nog een keer opmeten? :)*

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:24

Die maten tabel klopt hier ook niet.

Ik heb een pony van 1.51m met dekenmaat 165.
Ene en pony van 1.35m met dekenmaat 175-185.

Het ligt enorm aan de bouw van het paard.
Ik ben ook gewoon gaan passen en zo aan de goede maat gekomen.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:36

lexie2010 schreef:
Heb je wel vanaf de manenkam (schoft) gemeten? Dus niet onderkant schoft (aan de rug kant). Het lijken erg rare maten(??) Je zou zeggen dat je ondermaat 150/155 nodig zou hebben (aan de ondermaat die je hebt opgemeten af te lezen). Maar dat zou betekenen dat je een deken van 105cm bovenlengte nodig zou hebben. Misschien bovenmaat nog een keer opmeten? :)*

lexie, maar moet ik de ondermaat opnemen in het midden van de borst tot midden staart of gewoon van het voorbeen tot aan de bil? zal foto's nemen dadelijk of straks....en deze eens posten :)
miss dat ik het idd mis opmeet |o

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:37

Tinky12 schreef:
Denk dat hij/zij daarin verzuipt :+ Ik kan die van mij ook geen deken van 175cm opleggen...

Is er niet iemand bij je in de buurt met een paardje met een deken die je even mag lenen om te passen?Wat was de lengte van de fleece trouwens?

nee, jammer genoeg niet dat ik weet.
kzal die fleece ook eens opmeten....

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:53

lexie2010 schreef:

heb dus idd midden borst tot midden staart 158cm gemeten....en schoft 125cm, de rug van eind "manen" tot begin staart blijft 90cm of ik doe serieus iets mis ;)