Overname paard- rechten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Friesepoonie

Overname paard- rechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:22

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds een jaar of 4 een paard voor derden. Hiervoor heb ik nooit iets hoeven betalen en ik mocht dit dier als mijn eigen paard beschouwen. De eigenaren van dit paard hebben afgelopen week een heel nare ervaring in het verkeer gehad en het had weinig gescheeld of ze waren er niet meer geweest. Gelukkig zijn ze er nog, maar ze hebben hierdoor wel goed nagedacht. Daar kwam het weekend nog een situatie bij op en zij hebben mij het volgende gevraagd:
- wil ik het paard op naam overnemen voor een symbolisch bedrag.
Voorwaarde daaraan is wel dat het dier (in ieder geval voorlopig) bij hen blijft staan en dat zij, als ik het niet zelf doe, ieder jaar proberen een veulen bij de merrie te fokken. Nu is dit voor mij geen probleem en heb ik het hier erg naar mijn zin. 'Pension'geld 'betaal' ik door 's winters uit te mesten en regelmatig te voeren. In natura dus (en niet vastgelegd)
Tweede (achterliggende) reden is dat de kans bestaat dat er op een aantal van zijn paarden beslag (kan) worden gelegd. Ze hebben mij verteld dat als ik eigenaar van het betreffende paard ben, dit paard dan niet in beslag kan worden genomen. Voordeel hiervan is dus dat ik 'mijn' paard niet kwijt zou raken mocht de eigenaren iets overkomen.

Toen ik dit mijn vriend voorlegde schoot die meteen in de stress. 'Dat moet je niet doen, dat is niet rechtsgeldig' was ongeveer waar zijn betoog (en dan laat ik alle beledigingen aan het adres van de eigenaren maar even weg) op neerkwam. 'Ze gebruiken jou om dat paard te kunnen houden' en 'Als je het dier daar weg wil halen, dan heb je pas écht een probleem'. Nu is het wel zo dat de eigenaren dat inderdaad niet zo leuk zouden vinden als ik dat paard er vrij snel weg haal. Ik kom er echter al jaren, heb het er erg naar m'n zin en voor mij is dat (in ieder geval de komende jaren) niet aan de orde. Daarnaast vertrouw ik deze mensen. Ben ik nu zo naïef en ga ik teveel uit van het goede van mensen; willen ze gewoon écht voorkomen dat ik dit dier kwijtraak of gebruiken ze me inderdaad?
Voor ik een beslissing neem is mijn vraag aan jullie eigenlijk dit (en misschien dat er juristen (in opleiding) zitten die mij hierbij kunnen helpen)
- zal ik dit dier op naam nemen waardoor er in de huidige situatie geen verandering komt, behalve dat ik het dier op naam heb
- wat zijn mijn rechten bij een eventuele in beslagname van bezittingen? Mijn vriend vertelde dat alles op het terrein aanwezig dan in beslag kon worden genomen, maar dat zou ook betekenen dat mijn auto als ik daar op dat moment toevallig ben, in beslag kan worden genomen.

Ik hoop dat ik alles zo goed mogelijk heb uitgelegd. Mochten mensen meer gegevens nodig hebben wil ik die wel verstrekken.

groetjes,

annastasia

Re: Overname paard- rechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:37

Een paard op naam zetten, betekent niet dat jij de eigenaar van het beest bent.
Je moet aan kunnen tonen dat je de ''eigenaar'' bent. Bv door rekeningen te kunnen overleggen waaruit blijkt dat jij alles voor dit paard betaald. (kan bv zijn, stallingsgeld, hoefsmid, DA, voer etc). Volgens mij moet dit wel langer als een bepaalde termijn zijn.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:42

annastasia schreef:
Een paard op naam zetten, betekent niet dat jij de eigenaar van het beest bent.
Je moet aan kunnen tonen dat je de ''eigenaar'' bent. Bv door rekeningen te kunnen overleggen waaruit blijkt dat jij alles voor dit paard betaald. (kan bv zijn, stallingsgeld, hoefsmid, DA, voer etc). Volgens mij moet dit wel langer als een bepaalde termijn zijn.

Of door een simpele ondertekende koopovereenkomst. Volgens mij als het jouw bezit is, kan daar geen beslag op worden gelegd. Anders zou ik de pineut zijn als bij de manege waar ik sta beslag wordt gelegd, terwijl ik daar niets mee te maken heb!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:10

Wat mij te binnen schiet:

*wat wordt verstaan onder overnemen? Dat het paard jouw eigendom wordt? Dan inderdaad een koopovereenkomst opstellen en door beiden ondertekenen. Het paard op jouw naam zetten is niet voldoende voor eigendom.

* in die koopovereenkomst zul je ook iets op moeten nemen over dat initiatief over het fokken van de veulens. Hoe gaan jullie om met de risico'? Wat ik mij ook afvraag is of de 'verkopers' dit wel kunnen 'eisen' bij andermans eigendom. Dat paard wordt immers aan jou verkocht en dan hebben zij er in principe niets meer over te zeggen. Maar dat is misschien een vraag voor Bokkers met een juridische achtergrond.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 11:52

Maar is een koopovereenkomst wel rechtsgeldig als wij die 'zelf' opstellen? Of moet een notaris dit doen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:54

Friesepoonie schreef:
Maar is een koopovereenkomst wel rechtsgeldig als wij die 'zelf' opstellen? Of moet een notaris dit doen?

Dat is voorzover ik weet gewoon rechtsgeldig, als beide partijen de overeenkomst maar ondertekenen.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 12:00

Ok, tnx. Heeft iemand van jullie misschien zelfs een (voorbeeld) koopovereenkomst? Dan kan ik die aanpassen aan onze situatie. Graag via pb...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:01

Even googlen en op Bokt zoeken voor een paar modellen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:02

Vergeet niet vast te leggen voor wie de bijkomende kosten van de dracht zijn. Stel dat de merrie nav de dracht overlijdt, complicaties krijgt etc. etc. :)

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:24

Ik vind het nogal een vreemd verhaal, en vind het geen goede reden van de huidige eigenaren om het paard zo maar op jouw naam te zetten.
Als je op papier eigenaar bent van het paard ben je ook verantwoordelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:23

Wat betreft het in beslag nemen, dan zou het wel fijn zijn dat paard op jouw naam staat, dus koopovereenkomst opmaken en door beiden laten ondertekenen. Dan is paard van jou. Paspoort en eventuele papieren ook door jou in ontvangst te nemen en niet bij die mensen laten.

Wat het veulens fokken betreft daar zou ik niet zo blij mee zijn, wat als het fout gaat? Daar zou ik dan een aparte overeenkomst voor maken (dus los van de verkoopovereenkomst) als een soort lease constructie voor het gebruik van de merrie om een veulen te fokken. Risico's voor degene die er een veulen uit wil.

Je betaalt niet voor de stalling en daarvoor mest je uit, maar in feite 'betaal' je door een veulen te fokken, want neem aan dat je daar ook niet voor betaald krijgt?
Maar hoe je dat juridisch in elkaar moet timmeren heb ik geen kaas van gegeten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:47

als je zeker weet dat je het paard wil overnemen dan zou ik als bijlage in de koopovereenkomst een aantal afspraken vastleggen

- fokken van de veulens, wie betaald de kosten en van wie worden de geboren veulens.
- kosten onderhoud/stalling, ook vastleggen dus dat je daar staat in ruil voor bepaalde werkzaamheden
- verplaatsen, mocht je ooit verhuizen naar de andere kant van het land moet het wel mogelijk zijn dat het paard mee verhuisd.
etc

Als jou auto toevallig op het terrein staat en de boel wordt in beslag genomen hoef je je geen zorgen te maken, dmv het kentekenbewijs kan je zo aantonen dat het jouw auto betreft.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:34

Misschien een overbodige opmerking (want wellicht had je er zelf al over nagedacht), maar je moet er rekening mee houden dat als het tot inbeslagname komt omdat die mensen schulden hebben, jij de stal ook kwijt bent. Je moet je afvragen of je in dat geval voldoende middelen en mogelijkheden hebt om een drachtige merrie en veulen te kunnen onderhouden. Aangezien je nu gratis staat.Verder zou ik in de overeenkomst iets laten zetten over de eigendom van het veulen en de kostenverdeling (dekgeld, drachtigheidscontrole, speciaal voer etc.). Als die mensen geldproblemen hebben, dan zullen ze al het geld goed kunnen gebruiken en een veulen zal dan zeker verkocht worden (ook al brengt het momenteel niet veel op...)