Welke trailer(1,5 p) is qua eigen gewicht het lichtste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

Welke trailer(1,5 p) is qua eigen gewicht het lichtste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 00:29

Ik ben opzoek naar een trailer met een laag eigen gewicht. De Heja is de laagste die ik nu ben tegengekomen met een eigen gewicht van 540 kg.

Maar zijn er nog trailers die lichter zijn?

Voor deze discussie begint, mijn auto mag genoeg trekken (1400 kg) en ben ik bezit van een E rijbewijs. Paard/pony zal hooguit 550 kg wegen maar wil gewoon een lekker licht ding vanwege gemak en rijcomfort en om zo niet aan de top van het trekvermogen van mijn auto te zitten

friesiszwart

Re: Welke trailer(1,5 p) is qua eigen gewicht het lichtste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:56

Ik denk niet dat er lichtere trailers zullen zijn. Dit is wel heel licht. Let wel het opgegeven gewicht is vaak het ledige gewicht, dus zonder het gewicht van reservewiel en balken, etc..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:57

Een Thiel Pico is licht maar die zit rond de 600 kg.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:59

Mijn Henra staat ook voor 540 op het kenteken, hij weegt zeker meer...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:12

mijn henra staat daarintegen weer voor 650 op papier...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:14

Ik lees even mee want heb de zelfde vraag met de zelfde reden. 540 is op marktplaats voor mij ook het ligste dat ik kon vinden.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:23

Onze 2paards weegt 620 kilo, dus ik denk dat er toch wel 1,5 paards lichter dan 540 moeten zijn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:52

veel lichter zul je ze ook niet gaan vinden, hoe wil je anders je paard veilig vervoeren?
Nog lichter betekend dus ook minder sterk materiaal (aluminium is licht maar ook sterk) en het kan ook bijna niet anders dan dat een trailer rond de 550 kg moet wegen gezien de constructie en het gewicht dat hij moet kunnen dragen = paard! Vergeet de zijwaartse krachten niet als je paard eens tegen de wand gaat hangen.
Balsa trailers bestaan (gelukkig) niet!

Persoonlijk heb ik voor het rijcomfort toch liever een zware trailer, rijdt prettiger dan zo'n licht stuiterend ding achter je auto.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:14

Ik heb een Heja (540 kg)... Veel lichter ga je ze inderdaad niet vinden. Het is een heel complete en fijne trailer. Dat "minder sterk materiaal" verhaal herken ik helemaal niet. Mijn trailer is volpolyester met een polyster grindlaag over de vloer en een dikke rubber mat erover en rubber op de zijkant. Ik heb hem nu zo een 5 jaar en heb er nog nooit ernstig veel onderhoud aan gehad (paar keer gasveren), vloer is gewoon nog goed en de service van de Heja is super.

Het enige nadeel is dat deze trailer een slag kleiner is, dus als je een wat groter paard hebt (rond de 1.70) wordt hij wel wat krapjes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:54

lees nou wat ik schrijf: nóg lichter betekend minder sterk materiaal, ergens moet dan toch het lichte gewicht vandaan komen....?
Vandaar dat ze bijna niet lichter te vinden zijn. In jouw geval is de trailer kleiner dan normaal en dat uit zich dus ook in het gewicht. Ponytrailers zijn ook vaak stukken lichter maar dan moet je je paard dubbel vouwen.
Zet die trailer voor de gein eens op de weegbrug met zn gietvloer, rubberen matten en rubber op de zijkant, grote kans dat hij de 540kg niet meer haalt.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:14

Even ter verduidelijking: kentekengewicht en daadwerkelijk gewicht wil nog wel eens behoorlijk verschillen. Voor de typegoedkeuring moet een trailer eenmalig worden gewogen. Sommige fabrikanten maken de keuze om de trailer zo kaal mogelijk te wegen. Dus zonder rubber op de bodem, tussenschot weglaten enz... In dat geval heb je op papier een interessant laag gewicht...totdat je je trailer zelf gaat wegen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:56

Rijcomfort heb je juist als de kar wat zwaarder is.
Een lege lichte trailer is veel meer wind gevoelig, dan 1 met wat meer gewicht.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:07

Brainless schreef:
Rijcomfort heb je juist als de kar wat zwaarder is.
Een lege lichte trailer is veel meer wind gevoelig, dan 1 met wat meer gewicht.

En ik heb dit juist andersom... Ik heb nu een aantal trailers meegehad en de Heja beviel mede door het lage gewicht zowel achter de auto en gewoon zo met bv wegrollen het beste. Het enige nadeel vond ik het formaat(hij is inderdaad wat aan de kleine kant)
Vandaar dat ik opzoek ben naar een trailer in de gewichts klasse als de Heja. Ben nu de Thiel, Atec Starline en de Humbaur singel Alu ook al tegengekomen. Zijn er nog meer trailers in deze gewichtsklasse?(dus zeg tot pak h'm beet 600 kg eigen gewicht)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:11

600 is een normaal gewicht voor een 1 of 1 1/2 paard trailer.
Maar als je veel lichter gaat is het wel wind gevoeliger.

Wij hebben een karretje gehad met een vaste huif erop (gewicht +/- 400 kilo) wat een ramp was dat, wij namen toen liever de trailer mee om wat te vervoeren dan dat karretje.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:13

@cissy, je hoeft niet gelijk zo aangebrand te reageren... Ik geef alleen maar mijn mening, ik val je niet aan en zeg ook niet dat je niet gelijk hebt. Ik zeg alleen dat die van mij 540kg, iets kleiner, voldoende solide is en goed bevalt.

Dat hij de praktijk iets zwaarder zal zijn, ben ik het mee eens, maar is verder voor mij niet zo belangrijk, omdat ik toch niet aan het laadvermogen kom...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:14

@aafje Heja 1 3/4 is een stuk ruimter en is 620 kg (op papier, voordat we die discussie weer krijgen)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:17

ik reageer niet aangebrand hoor, dat maak jij er van, jouw post deed mij voorkomen dat je niet helemaal goed gelezen had dus herhaal ik het nog maar een keer :)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:17

Brainless schreef:

Wij hebben een karretje gehad met een vaste huif erop (gewicht +/- 400 kilo) wat een ramp was dat, wij namen toen liever de trailer mee om wat te vervoeren dan dat karretje.

Zoek ik dan echt zo verkeerd? Ik kom enkel maar spec's tegen van trailers die boven die 600 komen, en dat is voor mij denk wel echt de max...

Ik was inderdaad niet opzoek naar een trailer van 400 kg, dat is niet echt veilig en dat begrijp ik ook helemaal. Ideeal is 550kg maar tot dat gewicht en degelijk kom ik alleen de Heja tegen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:18

Ik heb een 1.5 paards Atec Centaurus, zit rond de 600 kg. idd. Hoge en brede trailer voor een 1.5 paards en rijd t prima, zowel geladen als leeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:19

Mijn trailer is op papier geloof ik 560? maar het echte gewicht is leeg 620.
Dit komt door de (extra) matten en verstevigde laadklep.
Bij veel trailers is dit zo.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:25

Dat gaat snel hoor, ik heb er idd een veehekje in laten zetten, andere stangen etc. en dat levert toch allemaal extra gewicht op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:32

aafje87 schreef:
Brainless schreef:

Zoek ik dan echt zo verkeerd? Ik kom enkel maar spec's tegen van trailers die boven die 600 komen, en dat is voor mij denk wel echt de max...

Ik was inderdaad niet opzoek naar een trailer van 400 kg, dat is niet echt veilig en dat begrijp ik ook helemaal. Ideeal is 550kg maar tot dat gewicht en degelijk kom ik alleen de Heja tegen.

maar denk je dat die 50 kg verschil gaat uitmaken?
ik denk dat je eerder naar de wegligging etc moet gaan kijken en ze gewoon moet uitproberen
beter eentje van 600 kg die lekker rijdt dan eentje van 450 waarmee je als een dweil over de weg gaat.
Je auto kan het hebben zeg je dus wat is dan het probleem?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:26

Herrinner me opeens, woonde nog in Belgie toen ik m'n Henra Buffalo aanschafde. 1,5prd, rubberen gietvloer, zadelkamer. In Belgie worden ze gekeurd voor aankoop, hij woog 650 terwijl hij volgens Henra 540 weegt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:29

Onze 1,5 paards Aluminimum Humbauer trailer is geloof ik rond de 600 kg. Veel lichter dan dat zal je niet snel vinden.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:37

Aaah, heRinner, excuses.