Ik zit er over te denken om een trailer aan te gaan schaffen. Nou weet ik niet precies of dit kan/ mag achter mijn auto.
Ik heb een peogeot 206 cc die 1100 mag trekken. En heb een paardje van 430 kilo.
Nu zit ik dus een beetje te kijken naar lichte trailers met een ledig gewicht van 500-550. Met mijn paardje erbij zit ik dan rond de 900-1000. Als ik de trailer in gewicht laat terugkeuren is dit dan te doen? En is er iemand die mij iets kan vertellen over kogeldruk?
Het gaat overigens maar om een stukje van 5-10 min rijden met de trailer. Dus geen grote afstanden.
cc is wel wat zwaarder he dan een gewone 206. en heb een sterke motor.
Maar als de auto 1100 kilo mag trekken, waarom zou 900-1000 kilo dan niet kunnen?
playboysches
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-11 18:38
Helaas heeft ook niemand uit mijn omgeving een auto met trekhaak. Heb al gekeken naar een vrachtwagentje en een andere auto. Maar wil eigenlijk gewoon deze auto houden, want hij rijd heerlijk en ben er echt blij mee.
Een trailer achter deze auto is niet aan te raden, maar mag ook niet eens.
Zelfs al krijg je het voor elkaar een trailer te vinden die onder de 1100 kg blijft, dan zit je nog met je kogeldruk. De peugeot mag maar 50 kg hebben, maar voor een 1,5 paards moet je toch zeker rekening houden met zo'n 75 kg kogeldruk.
Verder houdt het motorvermogen ook niet over, 110 pk en 147 Nm zijn niet echt cijfers die je voor een trailer wilt zetten.
Ik zou zeggen, huur/leen eens een keer een trailer, zet je paard erin, en probeer eens een rondje te rijden. Dan kom je er al vrij snel achter of het te doen is of dat je toch uit moet kijken naar een andere oplossing.
900 kilo "dode" lading trekken is toch wel heel wat anders dan een bewegend stampend paard. Ik geloof niet dat ik het aan zou durven met zo'n lichte auto.
gaucho
Geplaatst: 07-07-11 20:27
Ik heb een even zwaar paardje, en trek een anderhalfpaards trailer met een sterke diesel die 1400 mag trekken. Minder zou ik persoonlijk niet willen. Heb eerder een mondeo benzine gereden die rond de 1300 mocht trekken en daar zou ik niet zo snel weer voor kizen, je hebt echt weinig over.
Karreman
Geplaatst: 08-07-11 10:43
Er zijn legio autootjes die qua pk's en kenteken best een trailer kunnen/mogen trekken maar wat ik zeer belangrijk vind is dat de trekauto zelf ook enige massa heeft. Want als de trailer begint te slingeren heb je met een zware auto meer te vertellen dan met een lichtgewicht peugootje of ander merk.