JKK in geleverd hooi, wat zijn onze rechten/opties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

JKK in geleverd hooi, wat zijn onze rechten/opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:29

Hallo bokkers!
Wij zitten op stal met een lastig probleem. Onze paarden staan in pension bij een oudere boer, waar ongeveer 20 paarden gestald staan. Gistseravond werd onze nieuwe voorraad hooi afgeleverd. Tot onze schrik ontdekten wij nadat dit afgeladen en gestapeld was, dat er JKK in de balen zit. Hoeveel balen besmet zijn kunnen we zo niet zeggen, gezien het feit dat er meer dan 300 balen gestapeld staan.
Maar jullie begrijpen dat wij dit niet aan onze paarden gaan voeren. Onze stalhouder echter, beweert dat de paarden er wel omheen zullen eten, en wil verder geen actie ondernemen. Nu is bij ons bekend dat paarden JKK in het hooi vaak niet herkennen en dus gewoon opeten.
Vanmorgen hebben we een groot deel van het hooi uitgeplozen (uit diverse balen plukjes) en daar vonden we nog het nodige aan bloemen. Dit hebben we gemeld bij de stalhouder, maar hij wil er dus in principe niets aan doen. Vandaar dat wij op zoek zijn naar meer informatie in de hoop dat we de stalhouder kunnen overtuigen.

De concrete vraag is:
Hebben wij mogelijkheid tot het retourneren van dit hooi en het te laten vervangen door JKK vrij hooi? (de leverancier is ervan op de hoogte dat het hooi bedoeld is voor paarden)
Er is niet gevraagd of het hooi JKK vrij is.
Is het niet zo dat hooi dat niet JKK vrij is, niet voor paardenhooi verkocht mag worden?
Kunnen wij dit verhalen op de verkoper? Dit hooi wil ik namelijk niet aan onze paarden voeren.

Op internet las ik dat de dodelijke dosis ongeveer 4,8% van het totale lichaamsgewicht van het paard is. Ik meende mij te herinneren dat veel minder echter al voldoende kan zijn om een paard te doden. Heeft iemand een goede site/ artikel waar hier meer informatie over te vinden is?

Verder is alle informatie/ tips welkom!!
Alvast bedankt voor jullie reacties!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:39

paarden hebben weinig nodig omm aan dit kruid te overlijden. als het in de wei staat laten ze het normaal gesproken staan omdat het een vieze geur heeft. in het hooi is jkk nog steeds dodelijk omdat ze het dan niet meer ruiken, en dan is de kans groot dat ze het gewoon eten. ik zou dit hooi niet meer voeren en kontact opnemen met de leverancier over het hoe en wat. misschien dat jullie er samen wel uit komen. als er geen ander hooi is zou ik bij iemand anders kijken of die tijdelijk jkk-vrij hooi heeft tot de zaak opgelost is en de stalhouder zou ik een schop onder zijn kont geven.
veel succes nog.

Ashley5760

Re: JKK in geleverd hooi, wat zijn onze rechten/opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:46

Waarschijnlijk is dit berm/natuur gebied hooi. Door het tekort, gaat men dat ook voeren, heel leuk, maar staat vol JKK.
Het is natuurlijk stom van de boer dat hij dit niet gevraagd heeft. En het is ook zijn fout en niet van de leverancier, ik denk dat je weinig kan doen, de boer zal zelf actie moeten ondernemen. Voor zover ik weet zijn er geen regels voor.
Paarden halen bij hooi/gedroogd JKK het verschil er niet uit en zullen het dus opeten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:47

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:51

Maar tot dan zit je natuurlijk wel met het probleem dat hij het voert. Ikzelf zou per direct mijn paard daar weg halen voordat deze vergiftigd word.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:51

Ik heb de leverancier even gesproken toen het hooi gebracht werd (en kan mezelf nu wel voor mijn kop slaan dat ik er niet naar gevraagd heb). Dit hooi is echter niet afkomstig van berm gebied wist hij mij te vertellen. Verder is het kwalitatief ook gewoon goed hooi, alleen die verdomde plantjes...

@kinel: dat is een beetje het probleem, tijdelijk ander JKK vrij hooi laten komen. Ik heb zelf geen plek om het op te slaan en als de stalhouder geen ander hooi wil, krijg ik ook geen toestemming om het op het erf op te slaan. Op het moment liggen er nog wat balen hooi van vorig jaar. Daar voeren wij onze paarden nu mee. Als dat op is, hebben we echter geen alternatief meer. Eigen hooi kopen is helaas geen optie omdat we geen mogelijkheid hebbeb om het op te slaan.

Waar ik me het meest zorgen over maak, is dat stalgenoten het niet zien of de ernst er niet van inzien, en dit in hun paarden gaan voeren met alle gevolgen van dien. Veel van de paarden zijn ook van de stalhouder zelf. Als hij wil dat zij dit hooi eten, dan kunnen wij daar erg weinig tegen doen ben ik bang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:52

Benfan schreef:
Maar tot dan zit je natuurlijk wel met het probleem dat hij het voert. Ikzelf zou per direct mijn paard daar weg halen voordat deze vergiftigd word.

Maar dan moet je wel zeker van zijn dat het JKK is, er zijn meerdere planten die er op lijken en absoluut onschadelijk zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:53

Benfan schreef:

Gelukkig zal dat niet gebeuren. 2 van onze paarden staan nu op het land en krijgen alleen hooi als we ze naar stal halen en ze daar zelf iets geven. De 2 pony's van mijn zus krijgen wel altijd hooi, maar ook dit voert zij zelf. Dus wij kunnen nu nog gewoon de oude balen pakken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:54

Dus kun je in tussen tijd mooi het hooi laten testen, zou dat zeker laten doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:55

Sint Janskruid lijkt er nl heel erg op, en dat is niet giftig.
Even goed kijken naar de bloem kijken (blaadjes tellen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:55

Als je stalhouder er geen probleem in ziet, en hooi met eventueel JKK gewoon zou voeren, zou ik maken dat ik daar wegkwam.

Voor die tijd idd zeker zijn dat het echt om JKK gaat. Echter kun je verder niets doen. De koop van het hooi is gedaan door de stalhouder, als pensionklant kun je verder niets anders doen dan je bezorgdheid duidelijk te laten blijken...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:59

weet je wel zker dat het echt om het bewuste kruid gaat?
voor je een hoop elende op je hals haalt zou ik eerst zorgen voor zekerheid

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:59

Ik las op de site die eerder geplaatst is dat je je hooi kan laten testen bij de GD? Wij zijn er vrij zeker van dat het JKK is, hebben het vergeleken met planten hier in de buurt. Alleen zou ik het zelf wel prettig vinden als we een test was die ons oordeel kan bevestigen of verwerpen. Is dat mogelijk? We hebben de plantjes netjes in een zakje verzameld.
Toen we het trouwens voor de neus van een paard hielden at hij het niet op. Hij rook er wel aan, maar ging toch voor het sprietje schoon hooi.

Edit: Net de GD gemailt of het mogelijk is de planten te laten testen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:08

ik zou ook zodra dit hooi gevoerd gaat/moet worden mijn biezen pakken en mijn paard elders stallen. Je hebt je best gedaan om stalhouder en stalgenoten te overtuigen, als ze dit niet willen aannemen heb jij je best gedaan IMO.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:21

Plantje meenemen naar DA, eventueel laten doorsturen naar Uithof in Utrecht. Of misschien heeft je DA nog andere adviezen waar je heen kunt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:21

Wist niet dat dat ook in Utrecht kon. Dan haal ik straks nog wat plantjes en neem ik ze morgen mee naar school (laat ik nou net diergeneeskunde op de uithof studeren ;) ).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:35

Ik verplaats dit topic van MD naar TAO omdat het daar beter past.