Paard op proef nieuw baasje: doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pient

Paard op proef nieuw baasje: doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:44

Hoi, ben blij een heel geschikt persoon gevonden te hebben voor mijn paardje dat ik zelf niet kan houden. Probleem is alleen dat zij eerst willen kijken of het paardje in hun kudde past. Zelf heb ik zoiets van: dat is dan het probleem van de nieuwe eigenaar en wennen aan een nieuwe kudde duurt sowieso soms lange tijd. Maar zij stellen dit als voorwaarde en willen m twee weken op de proef. Komt dit wel meer voor?
En zo ja, hoe zit het dan als het paard bijv. kreupel raakt in de tijd dat hij op proef is??

suffie

Re: Paard op proef nieuw baasje: doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:08

Waarschijnlijk als je gaat zoeken op dezelfde titel zul je heel veel reacties vinden.

Zelf geef ik nooit een paard mee op proef. Mensen mogen het paard net zo vaak uitproberen bij mij thuis onder mijn toezicht. Stel dat jouw paard niet wordt geaccepteerd in de kudde, maar aan gort wordt geslagen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:13

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:16

Ik zou je paardje ook echt niet mee geven. Dadelijk krijg jij zelf de schuld als hij een paar flinke klappen krijgt op de wei en hij er iets aan over houd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:20

Lastig, ergens zou ik het als ik koper was erg fijn vinden om een paard te kunnen uit proberen. Anderzijds zit je met een hoop gedoe er omheen. Wat als er iets met het paard in die tijd gebeurt. Daar zou ik als koper ook niet aan willen denken dat het dier nog niet echt van mij is.
Als verkoper zou ik het nooit doen. Je weet niet hoe je het paard eventueel terug krijgt na 2 weken. Maar anderszijds als je de kopers niet geheel vertrouwd zou ik het paard niet verkopen.
Het blijft lastig maar als het voor hun puur is voor te kijken of die in de kudde past zou ik het niet doen. Als je zoiets goed voorbereidt is er meestal weinig aan de hand anders zou het mijn inziens niet zo'n big deal zijn om de kudde op te splitsen als het echt niet gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:45

Kun je wel doen als de mensen je aanstaan en je vind het een goede plek, ik heb het ook een keer gedaan met een door de nieuwe eigenaren afgesloten verzekering van de aankoopwaarde en op schrift dat je je paard terugkrijgt zoals hij weg is gegaan. Tussentijdse kosten waren 20 euro per week (verzekerde waarde van de pony 5000 euro) voor deze mensen en daarmee gingen ze akkoord en op schrift dat alle tussenliggende kosten van Da voor hun waren.

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:27

Ik zou net als hiervoor gezegd is schriftelijk vastleggen dat als het paard iets gebeurd in die 2 weken, al gaat zijn hoefijzer maar los, dat die mensen dan de volledige kosten daarvoor betalen. En je kan het inkorten tot een week. Maar wel zo dat als er iets mee gebeurd of dat hij blijvend ongeschikt wordt om te verkopen enz dat ze de volledige vraagprijs aan jou geven oid. In elk geval goed afspraken maken op PAPIER!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:31

Lastig. Ik snap jou maar ook de koper. Ik heb mijn paard op een stal staan waar de paarden in kuddes staan (24/7 buiten) en in mijn pensioncontract staat een maand proeftijd omdat het dier inderdaad in de kudde moet passen. Dit lukt in 95% van de gevallen prima. Twee weken vind ik trouwens kort om hier echt een ja/nee oordeel aan te hangen, tenzij ze de dieren meteen bij elkaar zetten. Als je zaken stapje voor stapje wil doen dan kan het aardig lang duren. Mijn paard staat nu 6 weken in de nieuwe kudde en begint nu pas echt zijn plek te vinden....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:35

nee, ik zou het niet doen.....

simpelweg omdat je het risico loopt dat je paard stuk geslagen word.
De nieuwe eigenaar kan het dier toch ook komen observeren in de groep waar het nu in staat?
Daar kan je al een hoop aan zien hoor als je er een beetje kijk op hebt.
De mate van dominantie pik je er zo uit.
En de nieuwe eigenaar weet zelf heel goed wat voor karakters ze in de andere weide heeft lopen en kan zo best een beetje inschatten of het gaat lukken of niet.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:38

Het lijkt mij toch dat een nieuw paard eerst even apart gaat ? het liefst even een week of wat naast de kudde ?
Ik zou het risico niet nemen, straks krijg je je paard kapot terug, je zou niet de eerste zijn :=

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:40

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:43

heel simpel,nee,ze komen maar naar jou toe om te kijken of t klikt en hoe ie in de omgang is ,maar verhuizen is verkocht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:46

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:00

Op proef zou ik normaal gesproken wel doen, met goede afspraken op papier, echter dan in een kudde zou ik niet doen, daar kan teveel gebeuren, als je kan afspreken met de kopers dat het paardje niet in de kudde komt maar er bv. wel naast kan lopen (dan kan je ook al wel zien hoe er op haar/hem gereageerd wordt), dus goed gescheiden door een deugdelijke omheining, dan zou het wel weer kunnen. Of het e.e.a. deugdelijk is zou je zelf kunnen bekijken bij de kopers en je zou het ook goed kunnen omschrijven wat jij verstaat onder deugdelijk.
Succes met je keuze en de verkoop ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:43

ik vind dit een moeilijke omdat er risico's aan verbonden zitten.

als jij denkt dat het supergoede eigenaren zouden zijn zou ik een overeenkomst opstellen met als voorwaarde dat als zij het paard op proef willen hebben ook alle risico bij hun ligt.

Dus het paard wordt/is bij aflevering gekeurd, gaat op proef, wordt het paard daar kreupel of loopt verwondingen op dan is het risico volledig bij de nieuwe eigenaren en draaien zij voor alle kosten en behandelingen op en evt minderwaarde van het paard na genezing of is de koop definitief.

Meestal gaat het wel goed, zeker nu de paarden op de wei staan en men de paarden aan elkaar laat wennen dmv een paar dagen met een draadje ertussen. Als het tijdstip van bijvoegen goed gekozen wordt (als de paarden net uitgerend zijn bijv) is het risico nog minder.
Je kan ook eisen dat je erbij bent als dit gebeurd zodat je kan zien of het goed gaat. Bij ons op stal is het meestal met een half uur bekeken (na vooraf wennen dmv draadje ertussen), dus je hoeft er geen dagen bij te staan. Op de wei gaat het nog makkelijker, dan gaan ze als je pech hebt een rondje rennen maar meestal blijft het bij even snuffelen en dan verder met eten.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:47

Ik heb mijn paard ook een week op proef gehad maar toen hebben we hem apart gezet in de weide en dus niet in de weide met de groep, als er iets gebeurd of kreupel wordt wat doe je dan.
Ik zou het niet riskeren!

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:59

ik zou het niet doen, is dan inderdaad het probleem van de nieuwe eigenaar

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:17

Ik kan me voorstellen, dat ze willen kijken of t klikt. Alleen heeft t volgens mij niet eens zin voor maar 2 weken. Ik vind een periode van 2 weken om te kijken of t klikt met een kudde veel te kort. Je laat ze toch eerst wennen met een draad ertussen? Tussen die van mij heeft t bijna 2 maanden geduurd.... Je kunt ze evt voorstellen dat ze t paard kopen en als t niet klikt en ze heeft lichamelijk niets, dat je haar terugkoopt....blijft altijd een risico, paardenhandel. Ben op zoek naar een lief bereden pony'tje voor een jong kindje......en dan moet je mensen op hun woord geloven dat t diertje echt ok is voor een kind....vind het nogal wat...
......mij is altijd geleerd....Bij twijfel NIET doen....!!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:20

Nee ik zou het niet doen, als je paard iets overkomt dan ben jij degene die daar veel last van gaat krijgen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:31

Niet om die reden 'of ie in de kudde past'.
Ik heb wel mn huidige nieuwe paard op proef gehad en dat was erg fijn. Ook gelijk laten keuren. :j
Maar was er ook al wel vrij zeker van dat t m was, maar door proef werd gevoel even bevestigd.
Al is het maar een klein weekje.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:39

Hier komen nieuwe ponys ook altijd eerst een tijdje op proef, zonder worden ze gewoon niet gekocht ;) Om bijvoorbeeld te kijken of hij dan nogsteeds te rijden is, of stalgebreken ontdekken. Hebben we ook weleens gehad, was een superleuk ponytje die we zouden gaan beleren maar hij heeft 2 weken lang tegen zijn staldeur staan schoppen. Stond de hele dag buiten maar van eind middag tot 's morgens vroeg stond die te schoppen nou die is toch echt teruggegaan hoor...
Maar om terug te komen op je verhaal, op proef ja maar niet met deze reden. Desnoods zetten ze hem op een apart stukje met zicht op die andere paarden. Wij doen altijd erg voorzichtig met ponys op proef, het is immers nogsteeds een eigendom van iemand anders. Dus ik zou gewoon zeggen dat ze hem apart moeten zetten, of met één pony die echt heel betrouwbaar is. Al krijgt hij wel een klap zit jij ermee

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:43

Ik heb mijn pony wel 2 weken op proef gehad van de verkoper. Was ik toch wel erg blij mee. ook een contractje opgesteld. Vroeger was het best wel gewoon volgens mij om een paard/pony op proef te krijgen.
Ik snap als verkoper wel dat je daar anders tegenaan kijkt, dan wanneer je een paard zelf wilt kopen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:15

dit zou ik zeker niet doen. Bij plaatsing in een kudde binnen 2 weken??? Zeker direct bij de groep doen en jij het risico hebben dat het fout gaat. Hier gaat geen enkel paard in de groep zonder dat zij enkele dagen naast elkaar gestaan hebben (met draad ertussen) en indien wij het idee hebben dat het niet goed gaat kan deze periode naast elkaar langer duren. En dan praat ik ook nog over paarden die als veulen in de groep gestaan hebben en enkele jaren in opfok gestaan hebben of zelfs maar enkele maanden elders in training hebben gestaan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:24

Nee niet doen!
Als er wat bij hun gebeurt en hij raakt kreupel zit je met de gebakken peren !