Ik heb m'n ruiterbewijs járen geleden gehaald. Vooral omdat ik toen net mijn eigen pony had, ik het leuk vond om te leren en mijn ouders het een prettig idee vonden dat ik ook te paard veilig de weg op zou kunnen met kennis van de verkeersregels.
Maar nu...
- Er zijn voor enkele gebieden waar je niet mag rijden zonder ruiterbewijs maar die liggen mijlenver weg.
- En dan zit er een verzekering bij, maar ik ben toch gewoon AVP (voorheen WA) verzekerd en in geval van schade wordt dat toch eerst op mijn gewone AVP verzekering verhaald volgens mij. Onder http://www.srr-nederland.nl/index.php/veel-gestelde-vragen/verzekering worden ook geen voordelen van de verzekering bij het ruiterbewijs ten opzichte van je reguliere APV verzekering genoemd.
- Ik ben ook niet bijzonder gehecht aan het blaadje 'PaardenLeven' van de KNHS afdeling Recreatiesport.

Oftwel: ik zie er echt geen voordeel in om mijn ruiterbewijs te verlengen en ga hem dus denk ik maar stopzetten. Of zie ik nog een reden over het hoofd waarom ik hem aan zou moeten houden?
.
Dat het meer dekt is één ding, maar het verschilt natuurlijk heel erg per persoon of je een grote dekking nodig hebt.