kan ik paard kopen als ik zo doorga?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joy1996

kan ik paard kopen als ik zo doorga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:09

Hoi,

Ik heb een baantje en kleedgeld dat bij elkaar is ong. 150 in de maand.
En als ik nou 100 euro in de maand opzij leg om te sparen voor een paard,
zou ik dan op mijn 18/19e dan een paard kunnen kopen?
(daar bedoel ik eigenlijk mee de maandelijkse kosten dus niet de aanschafkosten).
Nu ben ik 14 maar als ik wat ouder ben ga ik natuurlijk ook wat meer verdienen
En dus ga ik dan ook wat meer per maand opzij leggen.
Dan ga ik dus ongeveer 4 of 5 jaar sparen.
In de vakantie werk ik ook wel wat meer.
Als ik dus dat per maand opzij leg zou ik dan een paard kunnen kopen ?(het onderhouden)
Oh ja ik woon in Delft dus zou het daar dan te doen zijn?
Hoef niet veel luxe.

Samsie

Re: kan ik paard kopen als ik zo doorga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:14

En wat dan als je gespaarde geld op is?

Paard moet naar de hoefsmid, dierenarts en een stalling heb je vaak niet voor 100 euro, tenzij je alleen een weilandje wilt.

Ik heb zelf ook een pony, moet ook wat meebetalen maar niet het hele bedrag.
Ik ben nu 17, maar zoveel verdien ik niet. Dan zou ik wel heel veel moeten gaan werken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:14

Dat hangt er vanaf wat voor opleiding je gaat doen, na de middelbare school etc etc.
Misschien ga je wel iets doen dat je geen tijd meer hebt voor een paard.
Als je misschien hulp krijgt van je ouders, vast inkomen hebt, dan zou het wel kunnen.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:24

mika11 schreef:
Dat hangt er vanaf wat voor opleiding je gaat doen, na de middelbare school etc etc.
Misschien ga je wel iets doen dat je geen tijd meer hebt voor een paard.
Als je misschien hulp krijgt van je ouders, vast inkomen hebt, dan zou het wel kunnen.

Ik heb dit jaar VWO gedaan maar ga volgend jaar naar HAVO toe,
eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik later wil worden.
Liefst iets met dieren.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:25

oh me ouders willen wel wat betalen maar dat is maar 100 euro...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:30

Maar dan moet je toch eerst weten wat voor opleiding je gaat doen, hoe je inkomsten zijn als je 19 bent enz. Dan kun je nu wel gaan sparen, dat is altijd nuttig trouwens.
Misschien ga je wel studeren in een andere stad?
Toen ik 19 was ben ik een paar jaar gestopt met paardrijden omdat ik aan het studeren was, op kamers was. Pas daarna kon ik het allemaal weer oppakken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:24

je bent heel goed bezig. 14 jaar en nu al aan het kijken of je het rond kan breien. Tuurlijk kan je eerder een paard kopen als je nu begint te sparen, Mar besef wel, dat de werkelijke kosten van een paard niet zit in de aanschaf, maar het onderhoud, dierenartskosten, kosten voor zadel ed.

Ga zo door en dan heb je misschien voor je 20ste al een eigen paard.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:33

Als ik jouw was zou ik voorlopig nog wachten met een paard.
En er alles aan doen om een zo goed mogelijke opleiding te volgen, scheelt echt een hoop voor later.
Ga lekker met vriendinnen weg en leuke dingen doen.

Als je straks een goede opleiding hebt, verdien je genoeg voor een paard te kopen.
Zoek lekker een verzorgpaard en ga genieten van je jeugd.

Het zou zo zonde zijn als je nu al zo veel verantwoordelijk op je neemt, dat je zoveel moet gaan werken om je paardje te kunnen bekostigen.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:39

De stalling in delft ligt min op 250 en max op 300 dan moet je nog meer erbij rekenen hoefsmid veearts enz en dan kijken je het red.
Komen altijd iets meer kosten bij dan je denkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:06

Ik vindt het heel goed dat je nu al wilt sparen voor iets wat je op je 18e of 19e wilt kopen :)
Als je nu die 100 euro in de maand spaart heb je straks minstens 4800 euro. Nou als je daar nog het geld bijdoet wat je met vskantiebaantjes verdient en eventueel verjaardagsgeld. Dan denk ik dat je daar een leuk paardje voor kan kopen.

Natuurlijk hangt het ervan af hoe je leven eruit ziet als je 18 bent. Mischien studeer je wel een eindje van huis en heb je niet eens tijd voor iets anders.

Maar mischien heb je dat ook wel en dan heb je er tenminste het geld voor! :D

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:13

Ik zou zeggen "ga er voor".
Als een eigen paard echt je droom is dan ben je ook bereid om er wat voor te doen toch.
Er zijn zoveel mensen die een eigen paard eigenlijk niet kunnen betalen en er dag in dag uit toch van genieten. Natuurlijk zul je ook in de toekomst geld moeten reserveren voor onvoorziene omstandigheden.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 10:58

LinsxDot schreef:
De stalling in delft ligt min op 250 en max op 300 dan moet je nog meer erbij rekenen hoefsmid veearts enz en dan kijken je het red.

Ik dacht dat je wel een wat goedkopere stalling kon vinden in Delft maar max. 300 klopt niet.
Ik zit zelf op manege waar het al 375 is, mijn moeder zat op een manege waar het 500 kostte en dan alleen de stalling nog maar!

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:04

joytje333 schreef:
LinsxDot schreef:

Ik dacht dat je wel een wat goedkopere stalling kon vinden in Delft maar max. 300 klopt niet.
Ik zit zelf op manege waar het al 375 is, mijn moeder zat op een manege waar het 500 kostte en dan alleen de stalling nog maar!

de min van 250 klopt ook niet. Ik betaal rond de 200 per maand in Delft.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:34

beaniej: Mag ik weten waar dat is?

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:34

Ik heb ook ongeveer genomen he :)

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:10

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:12

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:19

Het sparen voor aanschaf, tuigage en potje DA zal je met een beetje opletten wel lukken, maar voor het onderhoud moet je gewoon maandelijks een bedrag binnenkrijgen. Bij een gezonde pony die al passend tuig heeft en op blote voeten staat kom je er wel met 1.5x je stalling mits je geen wedstrijden gaat rijden of meer dan noodzakelijk aan dekjes, borstels, etc. aanschaft.

Ga nu sparen en kijk als je 18/19 bent eens wat je wil wat er mogelijk is en hoeveel je naast paard nodig hebt voor inrichting huis en vervoer naar paard toe. Op tijd beginnen met sparen is zeker een belangrijke voorwaarde om je droom waar te kunnen maken. Succes!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:22

hond...paard, wat wordt het volgende wat je misschien kunt kopen.....
toen ik je topic over de hond las....dacht ik, ach laat dat meisje! een hond hoeft echt geen 10 keer per dag uitgelaten te worden en kost echt geen 80 euro per maand aan voer en dierenarts (tenzij je een ziektepatientje hebt)....
maar nu wil je een paard?

Misschien toch maar eerst even beginnen met goudvissen (wel in een heeeeeeel groot aquarium uiteraard) of een cavia?

dat redt je namelijk zeker met je geld.....
Dit is trouwens niet vervelend bedoelt. Maar mensen hier op bokt gaan je toch niet het advies geven wat je wilt.
Op je 14e ben je namelijk niet echt klaar om zelf helemaal 100% de zorg en kosten op je te nemen. Je moet naar school, dus zullen je ouders ook de hond mee uit moeten laten. Hetzelfde geldt voor een paard. Daar moet je ook iedere dag naar toe, en kost zeker 200-400 euro per maand.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:25

ps: dromen mag altijd ;) doe ik ook nog steeds (over een huis met stallen, binnenbak, aan het bos etc.)
Maar als je hier advies gaat vragen krijg je waarschijnlijk niet het antwoordt wat je wilt.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:31

Ze zegt ook niet dat ze nu een paard wil kopen, maar als ze 18/19 is en dat ze daar nu al voor wil sparen.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:40

dank je kimmysan

Nou kijk ik ga dus sparen voor paard en als ik 18/19 ben dan wil ik een paard kopen.
Maar ik heb nog 50 euro over en ga meer verdienen dus kan ik per maand ook nog 80 euro aan hond besteden omdat ik dat ook heel graag wil.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:44

En je wil ook een hond? Je opent 2 gelijke topics..

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:04

Sky_As schreef:
hond...paard, wat wordt het volgende wat je misschien kunt kopen.....
toen ik je topic over de hond las....dacht ik, ach laat dat meisje! een hond hoeft echt geen 10 keer per dag uitgelaten te worden en kost echt geen 80 euro per maand aan voer en dierenarts (tenzij je een ziektepatientje hebt)....
maar nu wil je een paard?

Misschien toch maar eerst even beginnen met goudvissen (wel in een heeeeeeel groot aquarium uiteraard) of een cavia?

dat redt je namelijk zeker met je geld.....
Dit is trouwens niet vervelend bedoelt. Maar mensen hier op bokt gaan je toch niet het advies geven wat je wilt.
Op je 14e ben je namelijk niet echt klaar om zelf helemaal 100% de zorg en kosten op je te nemen. Je moet naar school, dus zullen je ouders ook de hond mee uit moeten laten. Hetzelfde geldt voor een paard. Daar moet je ook iedere dag naar toe, en kost zeker 200-400 euro per maand.

Als je nou gewoon eens leest in plaats van iemand af te branden die in principe gewoon goed bezig is en wilt sparen voor iets wat ze heel graag wilt.
Het is goed om een droom te hebben en te sparen om die uiteindelijk te verwezelijken. En mischien lukt dat niet als ze 18 is, maar het kan nooit kwaad om alvast te sparen.
En wat dan nog als ze ook een hond wilt. Man man wat kunnen mensen hier toch altijd lekker afkeurend doen zeg, bah!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:07

Je zal moeten zorgen dat je tegen die tijd een bijbaantje hebt waar je meer mee verdient, maar er is niks mis mee om nu al te sparen voor een leuk aankoopbudget, en vooral een spaarpotje voor als er wat fout loopt.
Als je het echt zo consequent kan volhouden, dan heb jij over een paar jaar een paardje!
Ik ben overgigens ook op mn 14 beginnen sparen, en heb op mn 17e mijn eerste eigen pony gekocht.