Paard delen, contract opstellen is dit rechtsgeldig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WM_

Paard delen, contract opstellen is dit rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:10

* Eerste vraag op Bokt.nl *

Hallo, ik zal eerst de situatie een beetje proberen uit te leggen:
Ik wil heel graag een paard kopen of het paard wat ik bij mijn verzorgpaarden heb in de winter ergens anders (met binnenrijbak) stallen.
Aangezien ik zelf studeer, en dus financieel en kwa tijd niet ruim zit, wil ik dit paard delen met een vriendin van mij. Echter wil ik wel zorgen dat het paard verzekerd is, en zeker als wij er een kopen, moet hij op een iemands naam komen te staan. Maar voor het geval wij onderling ruzie krijgen, of er iets met het paard gebeurd en bijvoorbeeld die vriendin van mij snel weg is, wil ik een contract opstellen. Dit om zeker te zijn dat ik niet met een paard kom te zitten wat ik financieel niet kan geven wat hij nodig heeft.

Stel dat ik nu een contractje typ, en deze door beide partijen laat ondertekenen. Is dit contract dan rechstgeldig of moet ik hiermee eerst naar een notaris of iets dergelijks (en gaat dat me klauwen met geld kosten)?

Ik hoop dat iemand er een antwoord op heeft.
Ook graag reacties van andere mensen die een paard 'delen', hoe pakken jullie dit aan?

Ik zal vast wel het een en ander in mijn verhaal vergeten zijn te vermelden, ernaar vragen mag uiteraard!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:12

Nee dit is niet rechts geldig.
Alleen via een Notaris een contract maken is rechts geldig.
Je hebt dan alleen een 'bewijsje' in handen,meer niet.Hiermee kan je bij de rechter niets.

WM_

Re: Paard delen, contract opstellen is dit rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:17

Heb je toevallig enig idee wat daar de kosten van zijn, ik kan zo op internet niet echt de informatie vinden die ik nodig heb.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:18

gohya schreef:
Nee dit is niet rechts geldig.
Alleen via een Notaris een contract maken is rechts geldig.
Je hebt dan alleen een 'bewijsje' in handen,meer niet.Hiermee kan je bij de rechter niets.

Onzin. Een contract als deze is wel rechtsgelding, onder de noemer onderhandse akte. Het enige probleem waar je tegen aan zal lopen is dat je "contract" inhoudelijk niet rechtsgeldig is, of later toch nog steken laat vallen. Maar verder, jou handtekening en haar handtekening eronder, en je hebt een rechtsgeldig document.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:20

Ik heb via de notaris een akte laten maken voor onze stichting,zodat we dus een officiele stichting zijn.
Met alle gegevens,K.v.K. enz.Dit koste een paar jaar geleden rond de €350,-.
En volgens mij was dit de goedkoopste in de regio.

@solarpleure
Voor de Wet is dit NIET rechtsgeldig.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:23

Mhh is banketstaaf om te zeggen maar ik heb dit nog nooit lang goed zien gaan. Er ontstaan vaak problemen en ruzies en dan uiteindelijk....

Ik zou ervoor kiezen dat 1 het paard koopt en de verantwoordelijke is en jullie betalen samen en regelen samen. Contracten is leuk maar als het misgaat en iemand vecht het aan kan het naar lopen.
Nu als het misgaat blijft het paard bij de eigenaar en je kan iemand anders gaan zoeken of de andere persoon neemt hem over.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:29

gohya schreef:
@solarpleure
Voor de Wet is dit NIET rechtsgeldig.

Voor de wet is dit WEL rechtsgeldig. Een onderhandse akte (welke er zou komen in dit geval) wordt in de wet benoemd als bewijs in de rechtsgang. Het is rechtsgeldig omdat er hier een uitdrukkelijke wil en verklaring zal worden gedaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:18

Vreemd,bij mij werd het ondertekende contract niet rechtsgeldig verklaard.
Dit is ook de reden waarom ik geen mensen meer op mijn paarden laat rijden.Ondanks een getekend contract blijf ik verantwoordelijk als er iets gebeurt.Contract of niet,ik ben de betaler voor de kosten.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:24

Ik zou geen paard samen kopen. Liever een die het paard koopt en de ander, die het paard bijrijdt. Of probeer je huidig verzorgpaard te verplaatsen. Wie weet vind de eigenaar dat ook een goed idee?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:37

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:12

Natuurlijk is een dergelijk contract rechtsgeldig. Het is een afspraak die je op schrift vast legt. En er is geen wet die je verbiedt afspraken te maken en er is evenmin een wet die je verbiedt die afspraken vast te leggen. En als je afspraken maakt, dan moet je je daar - dat zegt de wet ook - aan houden.

Wat je níet kan doen, is in een overeenkomst afspraken maken die bindend zijn voor niet-contractspartijen. Dus ik kan niet met mijn bijrijder afspreken dat ik als eigenaar van een paard - anders dan de wet zegt - niet aansprakelijk ben voor schade, maar dat mijn bijrijder dat is. Die afspraak geldt dan alleen tussen mij en mijn bijrijder, maar niet tussen mij en de eigenaar van de auto waaraan mijn paard schade aanricht.

Waarvoor je naar de notaris moet, is bijvoorbeeld om een rechtspersoon (bijvoorbeeld een Stichting, of een BV) op te richten, je testament, huwelijkse voorwaarden of het overdragen van een huis etcetera. Andere afspraken mág je vastleggen bij de notaris, maar dit bevat nauwelijks meerwaarde.

ontopic: ik zou het je echt van harte willen afraden. Samen een paard kopen, en dat nog wel in een roerige fase van je leven (student, straks een eerste baan, wellicht daarvoor verhuizen etcetera) en met een zodanige afhankelijkheid van elkaar (je geeft aan dat je het zonder een tweede verantwoordelijke voor het paard niet gaat redden), is wel min of meer vragen om problemen. Ik zou inderdaad de verantwoordelijkheid bij de ene persoon leggen, die is dan eigenaar, en de andere persoon betaalt een deel (voor mijn part de helft) van de kosten en heeft daarmee de helft van de tijd recht op het genot van het paard. Dat kunnen jullie dan zelf uitzoeken. Maar als je je indenkt waar je zoal gedonder over krijgt (en denk nou niet: ja, maar daar hebben we het dan nu toch een keer goed over, want er is weinig zo veranderlijk als het eigenaarschap van een paard), dan weet je dat je vroeg of laat op een punt komt dat je ergens fundamenteel anders over denkt. Als je bevriend wil blijven met die vriendin: niet samen een paard kopen ;-)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:26

Ik sluit me bij Floortje aan (aanbod en aanvaarding, rechtshandeling etc is kan aan worden voldaan)... in Nederland doen wij aan partijautonomie... dat vinden we heel belangrijk. Het houdt in dat je zelf mag bepalen met wie wat en in welke vorm je iets afspreekt. Als de wet uitdrukkelijk een vormvereiste stelt zoals Floortje ook al schreef moet een contract daar wel aan voldoen anders is het nietig (niet rechtsgeldig, kunnen er geen aanspraken in rechte aan gekoppeld worden).

Of het contract rechtsgeldig is, lijkt mij niet het grootste probleem, eerder wat er in het contract moet staan. Je kan namelijk nooit alles voorzien terwijl er met paarden nogal eens onvoorziene omstandigheden voorkomen. Wat ga je doen als een van de twee niet meer verder wil of als je paard kreupel is en naar een kliniek moet en ga zo maar door. Bovendien los je een ruzie ook niet op met een contract en kun je het ook niet voorkomen. Het zorgt er alleen voor dat je een aanspraak in rechte hebt op de ander maar de ruzie blijft bestaan.

Waarom zoek je geen vast bijrijdpaard? Als je in Amsterdam studeert/woont wordt dat erg lastig maar voor de rest kun je over het algemeen vaak wel iets vinden....

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:31

Het is wel rechtsgeldig hoor. Het is inderdaad een onderhandse akte. Een contract bij de notaris is een authentieke akte.
Een authentiek akte heeft wel als voordeel dat er meer bewijslast is. De notaris kan dan bij een eventuele rechtszaak (hoop voor jullie dat dat niet gebeurt natuurlijk) een verklaring afleggen dat de akte klopt. Dit helt omdat hij een onpartijdige partij is.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:38

Ik denk dat je het van een ander oogpunt zou moeten bekijken.
Wil jij - als het niet goed gaat - nog wel dat diegene blijft?
Wil jij geld steken in de kosten van een advocaat om je recht te halen?
Als de andere het niet meer kan betalen kan zij haar eigendom aan iemand anders verkopen.
Wil je dat?

Daarbij komt ook dat je altijd de ander zijn goedkeuring moet vragen. Wil je dat?

Realiseer je dat al dat geld voor een contract of het naleven ervan in je paard gestoken kan worden.

Je zou ook een zeer goedkope stalling kunnen zoeken, die andere als verzorgster aan kunnen wijzen en klaar is kees.

Normaal is het met mensen zo: gedeelde smart is halve smart.
Met het delen van een paard is gedeelde smart dubbele smart.

Succes!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:42

Buiten bovenstaande adviezen, als het mis gaat, gaat het meestal mis op de financien, of heeft het misgaan gevolgen voor de portemonnee. Dan helpt een contract of niet direct, want er naar verwijzen betekend niet dat er geld gaat rollen, of helemaal niet, want de 'foute' partij handelt juist fout door gebrek aan geld.

Je kan soms iets moois bereiken, door deze constructies, maar ze zijn als er geen heel duidelijk evenwicht is, meestal al van begin af aan wankel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 02:24

Ik kan je het delen van een paard echt sterk afraden.. Zelf ook jaren geleden op die basis een paard gekocht, das nog geen half jaar goed gegaan. Ook drama geworden om alle kosten ed uiteindelijk netjes te regelen, zij nam mijn deel namelijk over.. Nee, echt niet doen. Wij hadden alles compleet besproken, ook onze methoden enz, dachten dat we op een lijn zaten maar is zo'n drama geworden, bleken compleet verschillend. Wacht gewoon tot je het zelf kan betalen :) Das echt nog de beste oplossing :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 06:28

gohya schreef:
Vreemd,bij mij werd het ondertekende contract niet rechtsgeldig verklaard.
Dit is ook de reden waarom ik geen mensen meer op mijn paarden laat rijden.Ondanks een getekend contract blijf ik verantwoordelijk als er iets gebeurt.Contract of niet,ik ben de betaler voor de kosten.

Het is al tijdje geleden maar om in te haken:
Zeer waarschijnlijk is het contract niet rechtsgeldig omdat het tegen de wet in gaat. Jij hebt waarschijnlijk in je contract ergens opgenomen dat alles op eigen risico gebeurd, wat volgens de wet never nooit is. Contracten zijn gewoon rechtsgeldig, foutieve contracten niet.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:36

kan je niet in het boekje van het paard (chipboekje neem aan dat ze geen papieren heeft het paard) haar als sanitair verantwoordelijke laten opschrijven. Dan houd dat in dat zij verantwoordelijk is voor de kosten aan het paard. Ongeacht op wie zijn naam het paard staat.
Dat is wel rechtsgeldig!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:21

Aansprakelijkheid uitsluiten in de afdeling van 6:162 dat kan inderdaad niet. Dat gedeelte is van dwingend recht

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:54

DromenLies schreef:
Aansprakelijkheid uitsluiten in de afdeling van 6:162 dat kan inderdaad niet. Dat gedeelte is van dwingend recht

en dat is dan ook weer niet waar. Je kan van alles afspreken, maar dat geldt niet voor personen die geen contractspartij zijn. En een van de definities van onrechtmatige daad is dat er geen overeenkomst aan ten grondslag ligt. Je kan dus met je contractspartij wel overeenkomen dat die de schade zal dragen, maar tegenover de persoon die de schade lijdt, ben jij aansprakelijk. Makkelijker is overigens gewoon een AVP-verzekering afsluiten en zorgen dat die op de hoogte is van de overeenkomst en ervoor zorgen dat aansprakelijkheden die bij jou komen te liggen, gewoon gedekt zijn.