Geen familie die in de paarden zitten hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Geen familie die in de paarden zitten hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 10:55

Beetje rare titel, maar om het even toe te lichten, naast mijn nicht ben ik de enige in de familie die wat met paarden heeft. Ik ben op mijn 10e begonnen toen ik met een vriendin mee ging naar haar paardrijlessen maar mijn familie heeft nooit echt iets met paarden gehad. Mijn moeder is er bang voor en mijn pa kan er wel mee om gaan maar niet dat ik kan zeggen joh wil jij mijn paard even een rondje mee nemen of iets dergelijks.

Dat kan erg nadelig zijn, bijv nu. Mijn paard heeft zonnebrand creme op zijn neus nodig en nou ben ik dat glad vergeten, anders was ik vanmorgen vroeg er heen geweest om het even op te smeren. Dit houd nu dus in dat ie de hele dag zonder zonnebrand creme in de volle zon staat.

Ik sta op een stalling waar ik niet close ben met de mensen op stal, dus hun kan ik het sowieso niet vragen. In dit geval had het erg handig geweest als mijn ma er bijv even heen kon fietsen of rijden om het even op zijn neus te smeren. Maar omdat mijn moeder echt bang is van paarden en mijn paard nou niet de makkelijkste is is dat dus gewoon geen optie.

Een tijd terug ging het goed fout buiten en ben ik mijn paard kwijt geraakt en mijn voet ernstig verzwikt. Ik vond hem een paar kilometer verderop bij een stalling, toen ik hem zocht heb ik uiteraard direct mijn ouders gebeld dat ik hem kwijt was en ze kwamen meteen. Ik kwam ze onderweg dat ik met mijn paard terug naar mijn stalling liep (een kwartier lopen) maar ik had een ontiegelijke pijn in mijn voet. In dit geval had het ontzettend fijn geweest als mijn moeder of vader of zus of wie dan ook het paard had kunnen overnemen en ik had vervoert kunnen worden met de auto. Maar dit was weer geen optie omdat ze er gewoon geen ervaring mee hebben... Dus ik heb een kwartier naar huis moeten hinken.

Dat soort dingen, ik merk dat dat wel heel erg nadelig is. Uiteraard staan mijn ouders paraat waar ze kunnen helpen, en ik had gewoon beter op moeten letten en vanmorgen vroeg er heen moeten gaan maar daar heb ik nu niks meer aan. Ik ben het vergeten, kan gebeuren.

Hebben jullie ook wel eens dat jullie denken, ja nu had het handig geweest om familie te hebben waar je dit soort gunsten aan kan vragen? :)

mystery1980

Re: Geen familie die in de paarden zitten hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:58

ja, ook ik ben de enige in de familie die wat met paarden heeft, gelukkig staan ze bij mij op stal wel voor me klaar en heb ik ook nog een stel vriendinnen die bij kan springen.
Kun je geen bijrijdster zoeken die je helpt met dat soort dingen, daar kun je ook flink steun aan hebben.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:59

Nee eigenlijk niet. Voor zulke dingetjes vraag ik stalgenoten. Ik woon al jaren niet meer thuis, dan is de band met je ouders ook anders: je regelt je eigen zaakjes (althans, ik). Ook staat mijn paard ruim 35 km van waar mijn ouders wonen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:01

Ik heb wel wat familie in de paarden maar die zie ik verder nooit, mijn naasten zijn ook geen echte paardenmensen.
Al kan mijn man,schoonvader etc wel overweg met mijn paard mocht het nodig zijn.
Ik denk ook dat het ligt aan het ''openstaan'' ervoor.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:01

Nee, echt nog nooit gedacht.

Ik heb genoeg kennissen (en vrienden) die wel wat met paarden hebben. Daar kan ik op terugvallen als de nood aan de man is. Ik zorg ook dat ik voldoende contact heb met mijn stalgenoten, mede om dit soort dingen te kunnen opvangen.

Met mijn familie deel ik andere dingen. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:02

Hmm das lastig inderdaad.. Ik ben ook de enige in de familie die er echt wat mee heeft, maar mn ouders hebben jaaaaren terug wel een paard gehad (paps had toen nog een heel goede baan, alle vrienden hadden een paard, kopen wij ook maar een paard. Uiteindelijk is t dier heel goed terecht gekomen hoor, is in Dl geloof ik nog dressuurkampioen geworden, had veel te veel potentie voor mn ouders := ) dus ze weten wel wat ze doen. Mn moeder vindt het allemaal maar niks, daar hoef ik niks aan te vragen, maar als het nodig is kan mn vader wel helpen :) Op de show ook heel fijn, kan ik rustig omkleden enz enz, houdt paps m vast en loopt er wat mee heen en weer :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 11:05

Op mijn winterstalling heb ik ook echt een goede band met mijn stal genoten, zou dit soort dingen ook echt wel aan ze kunnen vragen. Op de stalling waar ik nu sta is dat helaas echt heel anders.

Heb wel een bijrijdster maar durf zoiets eigenlijk ook niet aan haar te vragen. Als ik een dag niet kan vraag ik wel of zij wil maar voor de rest.... Kan op zich wel is vragen, :) zal wel meteen even een mail sturen maar denk niet dat het een optie is.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:06

helaas heb ik ook geen familie die van paarden houdt. Wellicht als je wat hulp hebt toch iemand op stal kiezen die je genoeg vertrouwd om spoedeisende dingen soms even uit handen te nemen.
Verder ben je toch op jezelf aangewezen, niets mis mee, ook daaraan leer je wennen.

sterkte

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:07

Ondanks mijn vader zelf rijd, doet hij niks met mijn pony.
In noodgevallen, of als ik op vakantie zou zijn, is hij wel in staat om naar mijn pony toe te gaan.
En als ik iets vergeten ben bel ik mijn stal eigenaresse op, of sms ik haar of zij het kan doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:14

Mijn ouders hebben er ook niets mee. En springen alleen bij in geval van nood.
Tot nu toe heeft mijn moeder 1x geholpen met voeren (pony's staan nu ruim 7 jaar aan huis), ik had een ontsteking in m'n evenwichts orgaan, dus kon geen rechte lijn lopen. Dus mijn moeder zag mij al op m'n kop liggen als ik hooi van de grond wilde pakken (wat dus ook prompt gebeurde, bukken zonder evenwicht is niet handig :+ ).

Mijn zusje heeft zelf een pony gehad, weet dus hoe het werkt. Ze springt bij als ik op vakantie ben. Maar ben altijd maar kort weg en zorg dat er niet veel meer hoeft te gebeuren dan water controleren en eventueel hooi voeren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:16

Mijn vader heeft niet zoveel met paarden, die vind het best leuk om af en toe te kijken en te aaien, maar verder is het hem om het even. Mijn moeder heeft vroeger zelf paard gereden en is er ook wat handiger mee. Alle twee mijn ouders vinden het best om dingen met mijn paard te doen. Mijn vader helpt me altijd op keuringen, kan haar vasthouden als het moet, ondanks dat Vjesta best druk kan zijn. Mijn moeder helpt met transportbeschermers, kan stukken met haar wandelen en heeft er ook al weleens op gezeten. Ze mist alleen de handigheid die je krijgt als je iedere dag met een paard bezig bent.

Toen mijn paard ziek was en ik toch echt terug moest naar Breda voor mijn studie zijn ze er meerdere keren per dag geweest, samen met mijn bijrijdster. Toen hebben ze ook samen met de stalhouder besloten om de dierenarts nog eens te bellen etc.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:19

Moet idd wel zeggen dat ik altijd zorg voor een vangnet voor het geval ik ziek ben :j Bij mn eerste paard (althans, samen gekocht, daardoor ook maar kort gehad, was geen doen) was dat mis gegaan. Mede-eigenaar was op vakantie, paard moest aan de ab terwijl ik met een zware blaasontsteking op de bank lag en nog geen glaasje water binnen hield, was echt flink ziek. Paard was heel bang voor mannen (door vrouw opgevoed) dus mn vader kon de ab niet geven, mn moeder durfde het niet omdat hij toch ook niet de makkelijkste was (jaarling). Tsja, daar ga je dan.. Moet toch, was niet erg ideaal. Nou was dat wel een heel vervelende situatie maar het heeft me wel geleerd ervoor te zorgen dat er afspraken zijn met stalgenoten voor het geval er iets is :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:22

Ik ben de enige in de famillie die in de paarden zit.
En ben nog eens ontzettend fanatiek ook nog. Ik werk fulltime in de paarden en rijd daarnaast paarden voor een privestal.
Maar op hulp kan ik altijd rekenen, heb een heel scala aan paardenvriendinnen die ik zo kan bellen indien de nood aan de man is.
Ook de eigenaar van de privestal helpt me overal waar nodig.

Dus misschien toch maar eens wat meer vriendschappen sluiten in de paardenwereld??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:25

Herkenbaar! Vroeger thuis was het een drama, ze snapten ook niet wat ik met die paarden moest en kon dus ook geen hulp verwachten.
Maar nu woon ik samen en ik heb mijn vriend met zachte hand gedwongen om wat met mijn paarden te kunnen doen, voor het geval dat er eens wat aan de hand is met mij. Dat geeft mij een hoop rust en het is fijn om te weten dat er iemand is die het kan opvangen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 11:31

De stal waar ik nu sta heeft dan wel heel veel paarden maar grotendeels van dezelfde persoon, en nog een deel van mensen die nooit komen en een deel van mensen die ik nooit zie. Er is 1 iemand waar ik meer mee heb maar ik helaas heb ik haar nummer dan weer niet....

Op dit soort momenten verlang ik wel weer naar mijn winter-stalling, maar ben wel blij voor mijn paardje dat ie lekker in een kudde kan staan en op gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:31

nee, mijn ouders en familie dicht in de buurt hebben er niks mee :D maar ik heb ook geen paard....
mijn familie in friesland heeft heel veel paarden :)

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:32

Ghehe mijn ouders hebben mijn paard in 2 jaar tijd 2 maal gezien :+ Vind het wel prima zo, heb genoeg vriendinnen die zouden kunnen bij springen.. Gelukkig nog nooit gehoeven!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:38

Ik heb helemaal geen familie die in de paarden zit of vrijwillig aanbieden om mee te gaan.

Ik heb gelukkig wel stalgenoten die ik in geval van nood kan vragen of ze een handje kunnnen helpen. Mijn vader heeft in 2 jaar haar 1 keer gezien, mijn vriend gaat wel eens mee. Maar die speelt dan wat met de hond, of helpt mee met hooien en de weides. Maar hij durft mijn paard net vast te houden aan het einde van het touwtje :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:40

Dit is misschien een mooie aanleiding om het contact met je mede-stalgenoten wat aan te halen.
Goede contacten en vriendschappen moet je ook de kans geven om te kunnen ontstaan.
Ik denk dat mensen het over het algemeen geen punt vinden om iemand ergens mee te helpen. Zeker als jij daarbij aanbiedt om zo nodig een keer een klus voor hen te doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:35

Mijn vriend heeft niet eens iets met paarden. Maar als ik ziek ben, of voor mijn werk ontiegelijk laat ofzo, dan gaat hij wel naar stal beest voeren en wei uitmesten!
In het begin een aantal keren samen gedaan, hij heeft zelfs een paar lessen gehad. Maar hij vindt het rijden en alles eromheen niets, alleen als er een beest verzorgd moet worden, dat doet hij dat. Gewoon om de simpele reden dat als je huisdieren hebt, je goed voor ze moet zorgen en als ik dat dan om een of andere reden niet kan, doet hij het.

En daarnaast regel ik heel veel met stalgenoten als we samen weg zijn, dat is ook wel heel prettig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:42

Tijd om je ouders op te leiden tot paarden assistent.
Als ze meer begrijpen van het fenomeen "paard", kunnen ze je ook vaker helpen. En wie weet, moet je dan je paard delen met je ouders.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:45

hahaha mijn moeder krijg ik nooit zover denk ik. Als ik bij mijn paard z'n stal sta en ik kijk achterom staat ze in eens 5 meter verderop. En dichterbijer komt ze dan ook niet.

Mijn pa daarintegen lijkt wel een goede invloed op paarden te hebben en is volgens mij ook wel geinteresseerd erin. Maar ik zie hem niet voor mij eventjes naar mijn paardje rijden om hem creme op zijn neus te smeren :')

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:54

je bent zeker niet de enige! ik moet ook alles alleen doen!
mijn moeder is allergisch voor paarden en komt gewoon nooit eens in de buurt van m'n paard (ik moet er zelfs bijna niet over beginnen).
m'n vader komt wel eens mee naar m'n paard als het moet, bijvoorbeeld als de veearts komt. hij staat wel achter me maar is eigenlijk doodbang van die dieren (hij is meer morele steun). en daarbij komt nog eens dat er honden rondlopen op de manege waar hij ook doodsbang van is (hij durft de auto soms niet eens uit).
Mss kan je wat contact zoeken met de mensen op stal zodat zij mss eens iets (een kleinigheid) kunnen doen voor je .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:55

ga met je ouders samen een freestyle cursus doen. Als ze zien hoe ze op afstand een paard kunnen sturen, dan durven ze vast wel dichterbij te komen.
http://www.dressuurnatuurlijk.nl/freest ... dwerk.html
Redelijk bij jou in de buurt; hartstikke leuk en je moeder hoeft er niet op.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:07

Klinkt inderdaad goed :) zou d'r misschien nog wel over kunnen halen maar 300 euro voor 3 dagen een cursus vind ik een beetje zot.... Dat is 2 maanden stalling voor mij.