Afgekeurd paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blackone

Afgekeurd paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 01:42

Sorry, als het niet goed staat.

Na mij vorige topic --> http://82.161.230.94/forums/viewtopic.php?f=29&t=1498958&sid=1963940258c72fb498b312abacba7190

Vraag ik mij af, hoe jullie er over denken dit paard te kopen.
Ik ben er van op de hoogte dat het paard officeel niet verkocht mag worden.
Zou jij een afgekeurd paard voor een symbolise prijs over nemen?

Over t paard:
-10 jaar, sinds 6 jaar artrose in een linker voorbeen.
-Tot op heden geen tot weinig last van.
-Loopt m niveau heeft hoger niveau gelopen.
-Rij het paard al 3 jaar, geen dag problemen gehad.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 02:01

Ik heb je vorige topic niet gelezen, maar ik begrijp uit je OP dat je het paard al 3 jaar rijdt, en dattie de voorbije 3 jaar amper last had van de artrose..

Dus waarom niet. Besef dan wel waar je aan begint, op een dag kan je misschien niet meer rijden, en als het heel erg tegen slaagt moet je er ooit misschien over nadenken hem te laten gaan. Het is je eigen keuze, ik zou niet weten waarom je het niet zou doen.. Maar weet dan wel waar je aan begint.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:34

Nee ik zou er persoonlijk niet aanbeginnen. Als ik een paard zou kopen zou ik voor een goed paard gaan of een paard dat ik al jaren ken maar een paard wat officieel niet verkocht mag worden nee echt niet. Ik zou de eigenaar echt niet steunen in haar manier van "zaken" doen. Het paard is daar wel de dupe van maarja. Gezien je vorige topic is de eigenaar niet echt een eerlijk mens, en die liever geld verdiend over andermans rug en daar zou ik niet aan meewerken.

police

Re: Afgekeurd paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:38

afblijven zonde van je geld, anders aangepaste prijs...E500 is ie dan waard...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:38

Tigra_ schreef:
Nee ik zou er persoonlijk niet aanbeginnen. Als ik een paard zou kopen zou ik voor een goed paard gaan of een paard dat ik al jaren ken maar een paard wat officieel niet verkocht mag worden nee echt niet. Ik zou de eigenaar echt niet steunen in haar manier van "zaken" doen. Het paard is daar wel de dupe van maarja. Gezien je vorige topic is de eigenaar niet echt een eerlijk mens, en die liever geld verdiend over andermans rug en daar zou ik niet aan meewerken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:42

Nooit doen. Niemand kan je garanderen wanneer het misgaat. Die drie jaar dat het goed is gegaan zegt niks over de toekomst, en imo haal je je er alleen maar ellende mee op je hals.

Als je een paard koopt, koop er eentje die goed is en die wel verkocht mag worden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:44

Zeker aangezien jij op de hoogte bent van het feit dat het paard niet verkocht mag worden zou ik er niet aan beginnen. Bovendien heeft het paard best een zware afkeuring (artrose is niet niks). Wat nu goed gaat, kan morgen voor altijd mis zijn. Lekker laten zoals het nu is en het paard niet kopen dus.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:50

Je rijdt het paard al 3 jaar, dus je hebt er ook een band mee opgebouwd... Ik weet niet wat je wilt gaan doen? Als je wedstrijdambities hebt etc, ligt het natuurlijk ook wel weer iets anders dan gewoon lekker in het bos rondhobbelen...

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn kreupele lieveling van de manege graag gekocht had, dan maar nooit meer rijden... Dus het ligt ook aan je ambities. En natuurlijk ook hoe erg de vorm van de artrose is. Ken ook genoeg paarden met artrose die gewoon alles nog kunnen doen omdat het bij hen (nog) niet zo erg is en er rekening mee gehouden wordt.

En even voor de negatieve reacties: je kan ook een paard van in de 10.000 euro's kopen die morgen in de wei een trap krijgt en ook niets meer kan... Dus dat wil echt niet veel zeggen.. Je weet nu van te voren waar je rekening mee moet houden.

Qua prijs: niet de volle pond betalen natuurlijk

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:16

police schreef:

Nou voor zo'n paard vindt ik dat nou niet echt een symbolisch bedrag hoor. Zou eerder dan aan 50 euro denken.
Gezien het dier niet verkocht mag worden is die eigenlijk nog geen cent waard. Ik bedoel dit niet vervelend naar de TS maar het is toch ronduit schandalig dat de eigenaar gewoon de verzekering aan het beduvelen is. Eerst een paard afkeuren wie weet hoeveel ze er voor gekregen heeft daarna voor een slachtprijs terug kopen afhankelijk van de grootte gok ik dat het zeker niet meer is dan 300 euro en dan nog een keer het paard verkopen. Daar kun je toch niet achter staan. Ik weet niet wat voor persoon de eigenaar verder is maar je moet hier niet intrappen. En ja het paard is er de dupe van maar door het paard te kopen keur je het gedrag van de eigenaar wel goed.

xsenny

Re: Afgekeurd paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:22

ik zou er ook niet aan beginnen .
het gaat je straks een hoop ellende opleveren ,
een hoop dierenarts kosten en een hoop leed.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:36

Het is voor ons natuurlijk makkelijk om te zeggen 'niet doen', maar ik snap ook wel dat je een band met dat paard hebt opgebouwd en dat je om zo'n dier gaat geven.
Ik heb zelf 2 jaar geleden ook de kans aangeboden gekregen om mijn bijrijpaard te kopen. Deze merrie had problemen met been(regelmatig kreupel) en verder was ze behoorlijk onbetrouwbaar. Ik reed haar al 5 jaar en toen de eigenaar me vroeg of ik haar wilde onvernemen wilde ik dat eigenlijk meteen doen. Ik heb toen een heel goed gesprek met mijn instructrice gehad en zei raadde me aan om het gewoon niet te doen. Ze zei: Paarden krijgen altijd wat, maar je moet niet al beginnen met een paard wat niet gezond is" Uiteindelijk heb ik, met pijn in mijn hart, besloten om haar niet te kopen en 2 jaar later heb ik een ander eigen paard gekocht. Ik ben nog altijd blij met mijn beslissing!!

Maar je moet voor jezelf even heel duidelijk op een rijtje zetten wat je zelf in een paard zoekt. Ben je er heel goed van bewust dat het nooit beter met dit paard zal gaan dan nu en waarschijnlijk alleen maar slechter. Dit gaat je een hoop ellende, verdriet en kosten opleveren. En wat wil je met dit paard gaan doen? Wil je fanatiek gaan dressuren, wedstrijden rijden? Of wil je af en toe rijden en verder door het bos hobbelen? En dan ben ik het nog met Trigra eens: de manier van zakendoen van de eigenaar is ronduit schandalig en door het paard zo van haar te kopen keur je haar gedrag min of meer goed. Ik vind het 'symbolisch bedrag' ook echt veel te hoog voor een paard wat niks meer waard is.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:37

Hoezo mag het paard officiël niet verkocht worden? Omdat ie artrose heeft?

Een jaar of 4 geleden zowat is de plaatselijke manege hier afgebroken. Die moest plaats maken voor een brug, die er uiteindelijk niet eens komt. Dus alle manegepaarden moesten worden verkocht. Op eentje na is dat gelukt. Er waren toen 2 'golden ponys', iedereen kent er wel zo eentje. Zo'n oude goedzak, van amper 1.30m, waar de beginnertjes op leren rijden.

Zo waren er dus 2. Allebei in de 20 jaar, eerder tegen de 30 zelfs. Eén van de lesgeefsters kocht de ene, en zette haar op de wei voor een fijne oude dag. Ze leeft nog steeds. De andere werd gekocht door een vast berijder. Géén beginnertje, maar wel een lichamelijk gehandicapt meisje. Ik heb met mijn eerste paard een tijdje samen bij hun op de manege gestaan, en dat beestje wordt echt rotverwend. Staat in een heerlijke grote stal, op zaagsel, elke dag weidegang, en van tijd tot tijd maken ze samen eens een wandelingetje. Niet alleen natuurlijk, want da's niet verantwoord. Af en toe vraagt ze aan iemand, ik heb er ook al opgezeten, om de pony eens goed te laten lopen, beestje is een beetje dik :P Een aantal keer per jaar staat ze kreupel, maar dat heeft haar niet tegengehouden de pony te kopen.

Het gaat er maar om welke band je ermee hebt. En dat je, op voorhand al, moet beseffen dat het fout kan gaan.

silfer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:38

Ik zou het gewoon doen. Maar gebruik het paard dan alleen als vriendje (recreatie), en niet als wedstrijdpaard. Want daar krijg je problemen mee. Ik heb je vorige topic gelezen....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:40

Als je wedstrijden wil gaan rijden , zou ik het niet met dit paard doen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:42

Tigra_ schreef:
police schreef:

Nou voor zo'n paard vindt ik dat nou niet echt een symbolisch bedrag hoor. Zou eerder dan aan 50 euro denken.
Gezien het dier niet verkocht mag worden is die eigenlijk nog geen cent waard. Ik bedoel dit niet vervelend naar de TS maar het is toch ronduit schandalig dat de eigenaar gewoon de verzekering aan het beduvelen is. Eerst een paard afkeuren wie weet hoeveel ze er voor gekregen heeft daarna voor een slachtprijs terug kopen afhankelijk van de grootte gok ik dat het zeker niet meer is dan 300 euro en dan nog een keer het paard verkopen. Daar kun je toch niet achter staan. Ik weet niet wat voor persoon de eigenaar verder is maar je moet hier niet intrappen. En ja het paard is er de dupe van maar door het paard te kopen keur je het gedrag van de eigenaar wel goed.

Helemaal mee eens. Het klinkt of de eigenaar dubbelop wil vangen over de rug van het paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:42

JunkDeLuxe schreef:
Hoezo mag het paard officiël niet verkocht worden? Omdat ie artrose heeft?

Het paard is afgekeurd door de verzekering voor de sport hierdoor heeft de huidige eigenaar geld uitgekeerd gekregen, maar dan mag het paard niet meer de sport in of verkocht worden gezien de eigenaar het paard terug gekocht heeft, als ze hem niet terug gekocht had zou die naar de slacht gegaan zijn. Staat allemaal in het andere topic.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:43

Tigra_ schreef:
police schreef:

Gezien het dier niet verkocht mag worden is die eigenlijk nog geen cent waard. *knip* En ja het paard is er de dupe van maar door het paard te kopen keur je het gedrag van de eigenaar wel goed.

Helemaal mee eens,doordat jij met je goeie hart dat beestje nog een paar goeie rustige jaren wilt geven die miss heel duur worden en zeker te weten dat jij op een dag hem echt moet laten gaan...al die pijn erbij etc.

Jij wilt het goed doen (hartstikke te begrijpen) enkel juist daardoor kan die vorige eigenaar weer doorgaan want iemand koopt wel dat zielige paardje en zij heeft er verder geen kosten meer aan.

Zou me niet eens verbazen als dat beestje nu onder de pijnstillers zit om maar goed te lopen :o

Esther28

Een afgekeurd paard (door de verzekering) mag niet meer verkocht worden en niet meer uitgebracht worden.

Vala

Ik begrijp niet waarom het paard niet verkocht mag worden. Omdat ie afgekeurd is? De eigenaresse heeft em toen toch terug gekocht van de verzekering?
Mijn paard heb ik ook gekocht met de wetenschap dat ie artrose heeft. Willens en wetens. Ik kende het paard al 5 jaar. Ik wilde na allerlei fiasco's een braaf, leuk paard voor licht dressuur en recreatie. Maar ik rij er absoluut geen wedstrijden meer mee. Dat is toch een ander soort training. Nu 'train' ik op lossigheid en hem goed houden. En ik heb er veel plezier in!

En als hij niet verkocht mag, wat ik raar vindt, de verzekeringen zijn er zelf ook niet vies van om paarden op transport te zetten of op de markt te verkopen dan, dan doe je toch een andere regeling, alsof je hem krijgt ofzo?
Pff, ik weet weer waarom ik nooit maar dan ook nooit meer wat te maken wil hebben met een verzekering.
Laatst bijgewerkt door Vala op 25-06-11 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:44

Niet kopen tenzij je je mede schuldig wil maken aan verzekeringsfraude. Deze regels zijn er niet voor niets. Handelen in afgekeurde paarden vind ik ronduit walgelijk en op deze manier hou je dat wel in stand.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:44

Lijkt me niet meer dan normaal dat zo,n paard niet verkocht mag worden. Je weet nooit wat er daar na mee bgebeurd?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:45

Vala schreef:
Ik begrijp niet waarom het paard niet verkocht mag worden. Omdat ie afgekeurd is? De eigenaresse heeft em toen toch terug gekocht van de verzekering?

Regel van de (meeste) verzekeringsmaatschappijen...en terecht anders zouden alle afgekeurde paarden van hand tot hand gaan en iedereen er maar geld aan verdienen over de rug van het dier.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:46

Ik zou het niet doen.
Een paard met artrose kan heel erg achteruitgaan..
Hij is nu misschien 3 jaar stabiel, maar als je er meer van gaat vragen gaat hij misschien wél beginnen kreupelen en heb je nog een hoop kosten bij..
Ik heb zelf ook een paardje met artrose gratis mogen 'leasen', omdat hij niet meer meekon in de sport en dat mijn ambities niet meer waren.
Paardje kon bij mij gewoon rustig rondhobbelen, maar na een tijdje uit het niets kon het beestje niet meer uit zijn stal..
Toen we hem wouden laten behandelen kwam er aan het licht dat de vorige eigenaars er zoveel tegen de atrose hadden 'ingespoten', dat hij niet meer verholpen kon worden en dat het elke moment beter kon zijn, maar ook elke moment kon verslechteren..
Toen is hij terug naar de vorige eigenaars gegaan, en wat ze er verder mee gedaan hebben weet ik niet..
Maar zo zie je maar dat een paard met artrose een grote verrassing is, de ene keer is hij zoveel jaren stabiel, de andere keer kan het plots omslagen.

Zoals er trouwens ook al gezegd is, een paard dat afgekeurd is en waarvoor je een uitkering gekregen hebt mag normaal ook niet overgekocht worden?
Daarom 'leasden' we de onze, hij mocht bij ons staan, zij hadden er geen last meer mee en een stalletje vrij.
Als je hem dan toch wil kopen kan je misschien vragen dat je zo geen oplossing kan vinden?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:46

Nou daar is een verzekering ook niet vies van hoor! Er wordt geld verdiend over de ruggen van afgekeurde paarden.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:47

Junkdeluxe als je leest zie je dat het paard afgekeurd is door de verzekering en daarom niet meer verkocht mag worden. TS, ik zou ook niet meewerken aan dit soort praktijken, en echt, er staan zoveel paarden te koop, je vindt heus wel een gezond paard. Zal wel niet zo goedkoop zijn als dit paard maar dat bespaar je dan weer aan dokterskosten en medicijnen.