hoogte in vrachtwagen voor paard te vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

hoogte in vrachtwagen voor paard te vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 19:00

Na 1,5 jaar geen transport meer te hebben,
zou mijn zus voor ons een b-rijbewijs camionnetje willen kopen.
Het is een tweedehands (van zo'n jaar of 20), met weinig kilometers en er zijn recent een heleboel dingen aan vernieuwd. (banden en nog vanalle mechanische dingen :p)
Alleen: vanbinne, waar de paarden staan, is hij 2.05 meter hoog. Mijn paard is 1.74 groot ongeveer, dus we zijn niet zeker of dit hoog genoeg zal zijn.
We kunnen hem laten verhogen als dit nodig zou zijn.
Vanbinne, waar de paarden staan, is het heel ruim en zeker plaats genoeg, alleen over de hoogte zijn we niet zeker.
Heeft iemand ervaring met hoogtes? of grotere paarden in een camionnetje ofzo?
Wie kan mij helpen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:40

dat is veel te laag, trailers zijn al bijna allemaal al standaard 2.20. Je paard is 1.74 op zn schoft dat zou betekenen dat hij nog maar 16 cm voor zn hals en hoofdhoogte over heeft (zn oren zijn al bijna zo lang) en dus met zn hoofd constant tegen het dak staat.... niet fijn tijdens een reis!

daffodil

Re: hoogte in vrachtwagen voor paard te vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:43

Dat is dus precies waarom ik nooit naar een vrachtwagentje hoef te kijken, daar is mijn paard te groot voor! Een paard van 1.74 zou ik er persoonlijk ook echt nooit inzetten. En verhogen, kan dat zomaar? Hou dan ook rekening met dat je meer wind pakt op de snelweg bijvoorbeeld, het lijkt me dat zoiets niet zomaar kan...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:49

ik heb er eentje laten staan omdat het maar 2.05 was binnenin. Ik heb maar een E-pony en het probleem was dus niet zo dat het binnen in niet hoog genoeg zou zijn, maar voor het laden. je paard loopt omhoog en als dan het dak "laag is" dan wordt het eng en gaan ze hun hoofd juist hoger doen...
Nu heb ik 2.15 (denk ik) en mijn paard heeft zat ruimte over (ze is 1.56).

Een binnenwerk van meer dan 220 ga je bijna niet vinden... plus je gaat heel veel wind vangen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:54

Dat meer wind pakken kun je oplossen met een dakspoiler,dat is geen punt...zou mij eerder zorgen maken of je de bak zomaar mag verhogen.Weet niet wat de wetgeving in België is hiervoor maar informeer eens bij de instantie die hier over gaat.

Wellicht dat je ook wat info kunt vragen bij de dealer,weet niet welk merk deze camignon is maar informeren kan geen kwaad ;)

Heb je hem wel eens geladen in een trailer/vrachtwagen van deze hoogte?Zou best eens mee kunnen vallen hoor...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:16

Ik heb een vrachtagen die idd wat extra hoog is wat echt ideaal is. Mijn paard is 1,72 hoog en hiervoor stond hij al eens in een vrachtwagen die iets lager was. Zijn oren zaten tegen het dak aan en daat had hij geen problemen mee.

Toen ik ging kijken kwam ik mijn huidige wagen al vrij snel tegen en de extra hoogte is ideaal. Ik heb geen windvanger en alsnog rijdt mijn wagen 90 km hard zat dus. Wil dat wel nog gaan regelen maar ja prijzen he.

Even een tip ik zou niet naar een wagen kijken boven de 20 jaar ivm vrijstelling wegen belasting. Ik betaal 100 euro per kwartaal aan wegenbelasting en hij is uit 1991 als die 100 euro het probleem moet zijn moet je er niet aan beginnen.
vergeet niet hoe ouder de wagen hoe groter het onderhouds bedrag kan worden kan je aanraden hier wel goed bij stil te staan.
Kosten zoals een distributieriem vervangen kunnen behoorlijk oplopen.

Zou eerder bij alle wagen kijken naar het laadvermogen dat is vaker het probleem. Ik heb beuwst gekozen voor een mitsubishi omdat die vaak meeste ruimte over hebben. LET OP: hoe meer je er nog in moet bouwen hoe zwaarder de auto wordt dus minder laadvermogen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:20

het is inderdaad te laag :j wij hadden voor onze paarden een vrachtwagen van 2.15, en ook die was te laa. ( mijn paard was 1.76, en de kleinste van 1.63 )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:14

daffodil schreef:
Dat is dus precies waarom ik nooit naar een vrachtwagentje hoef te kijken, daar is mijn paard te groot voor!

Hier hetzelfde probleem, mijn paard is 1m83 dus dat past gewoon niet!
Mijn trailer heeft binnenhoogte 2m36, dat gaat voor hem. Lager zou ik niet gaan.

Kleine opmerking: als het om een B-vrachtwagentje gaat, let dan goed op met het gewicht. Meesten mogen amper één paard meenemen... tenminste, dat was mijn ervaring toen ik op zoek ging, ik vond er nergens een waar ik mijn 800 kg wegend paard mee mocht vervoeren, zelf meerijden en dan nog wat materiaal meenemen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:31

We gaan maandag testen of hij er comfortabel op staat of niet.
In de trailer ging het wel, alleen omdat het vooraan zo smal was, was dit meer een probleem.
We hebben hem ook jaren in een andere vrachtwagen vervoerd, die ook niet zo hoog was (mss wat hoger dan deze), maar dat was ook geen probleem.
Hij zou ook aan 2 kettingen komen te staan, dus kan hij zijn hoofd toch niet helemaal naar boven doen (k weet wel dat dit geen punt is, want ze moeten gewoon genoeg ruimte hebben)
Eerlijk gezegt denk ik dat dit niet zo'n heel groot probleem gaat worden....
Het is een oude wagen, maar het is maar om een jaar of 2 mee te rijden....
We kunnen geen trailer nemen, en ook geen grote vrachtwagen (geen c-rijbewijs), dus is dit de enige oplossing.
En ik denk ook niet dat er heel veel vrachtwagens zijn die heel hoog zijn vanbinnen.
Maandag testen we met hem erop, we zullen zien hoe dat gaat.
En er mag 900kg op, en het is maar voor mijn paard alleen, dus er gaan er nooit 2 op komen.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:36

Als het maar voor 1 paard is, waarom zou je dan niet voor een trailer gaan kijken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:38

het zal waarschijnlijk wel gaan, vriendin had vroeger ook een camion van maar 205 hoog, maar haar paard laadde hier veel moeilijker op en stond wat krapjes... ALs ze 1x hun hoofd goed stoten kan het zijn dat ze niet meer willen laden...
ik vind 215 het minimum en voor grote paarden is het nog krap...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:44

Miiej schreef:
Als het maar voor 1 paard is, waarom zou je dan niet voor een trailer gaan kijken?

Omdat hij een trailer afbreekt :D
Hij 'zit' op de stang vanachter omdat hij super bang is.
Op vrachtwagen, klein of groot, maakt ni uit, staat hij wel rustig. Daar 'zit' hij meestal ook met zn kont tegen de wand, maar daar kan het geen kwaad.
Op de trailer is hij zo 1 keer door de stang gezakt en begonnen we te slingeren op de snelweg, dus dat wil ik zeker voorkomen

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:53

Oke begrijpelijk!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 21:42

Ik ben er ondertussen nog niet uit...
Ik heb met mijn zus nog eens overlegt, en zij zei dat hij 205 lang was, waar het paard komt (van de voorstang tot waar zn kont komt), en dat hij 210 hoog zou zijn.
Das al 5cm meer dan ik dacht :p
We hebben het eens gemeten, en hij is 185cm lang (dus heeft nog ruimte), en qua hoogte zullen we wat moeten zien. Hij moet zijn hoofd nog comfortabel hebben...
Volgens mij zou het wel lukken, maar we zullen zien....
Ik herinner mij nog van toen we er in stonden, dat hij niet opvallend laag was ofzo...
De garagist kon wel met gestrekte arm ongeveer aan het plafond, en das niet echt een kleine man ;-)
Ik hoor verschillende hoogtes van trailers en vrachtwagens enzo, dus ik zit nog steeds te denken of het zou lukken of niet....

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:08

Verhogen is vaak het probleem niet (wel extra kosten), men hanteerd gemiddeld wel als standaard een binnen hoogte van 2.20. In iedere geval voor paarden.
Let idd. op het gewicht en laat de wagen anders wegen op een weegbrug.
Verhogen gaat wel ten koste van het laadvermogen, net als alle andere aanpassingen..........

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:17

Miiej schreef:

Ik heb ook maar 1 paard en ook een vrachtwagen?. Waarom zou je met 1 paard niet voor een vrachtwagentje kunnen gaan?.

Reden voor mij was puur de kosten dit is veel goedkoper dan een duurdere auto per km en een trailer erbij. Plus dat ik nu een auto van de zaak rij. Dan was ik met 2 auto's helemaal duurder uit.

Ivm hoogte:
Kijk naar de gemiddelde hoogte van een standaard trailer dat moet ook voor je vrachtwagen goed zijn.

Als je paard gaat zitten let dan wel op wat voor een vrachtwagen je koopt?. Die van mij staan net als in een gewone trailer.
En een vrachtwagen geeft geen garantie dat hij rustig "blijft".

Succes/