Beste tijd om een paard aan te schaffen (Seizoen)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

De beste tijd om een paard aan te schaffen is:

1. de lente
14 (23%)
2. de zomer
6 (10%)
3. de herfst
15 (25%)
4. de winter
14 (23%)
5. maakt niet uit
10 (16%)

Totaal aantal stemmen: 59

Zilfstar

Beste tijd om een paard aan te schaffen (Seizoen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:18

Jaaaaa! Ik had weer een discussie met mijn man hihi :D En dacht: ik gooi hem op Bokt! Niet man, maar discussie.... :P

Ik had hem mijn vorige poll laten lezen: Pony voor kind: ongezien cadeau of samen zoeken?
En naar aanleiding daarvan waren wij wat mogelijke scenario's en uitkomsten aan het bespreken. Het gebeurt (ALS het gebeurt) pas over anderhalf jaar als onze dame 8 is/ wordt, maar het is een leuk onderwerp. Manlief was het eens over dat: wij een voorselectie maken, kind onder smoesjes erop gaat rijden, keuring en aankoop wordt gedaan zonder dat ze het weet en dat ponybeest dan met strik en al ineens op stal staat. Maar toen kwam het:

Dochter is eind december jarig en dan staat de hele stal op stal met overdag wat uren paddocktijd.
Onze Jippe hebben we in het voorjaar (mei) gekocht zodat hij direct ook mee kon op de wei, in de zomer af kon wennen van zijn deken en alle ruimte had (op de wei) om te wennen en niet direct uren in de nieuwe stal hoefde te staan.
Wat ons dus tot de discussie bracht wat de beste tijd was om een pony aan te schaffen:

December lijkt logisch dan kan het echt voor haar verjaardag zijn, maar pony moet dan meteen uren wennen op een nieuwe stal in de box. Is dat een probleem?
Voorjaar lijkt dus beter ivm weidetijd maar dan zit je weer vlak voor de zomervakantie en krijgt kind zomaar uit het niets een pony???
Na de zomervakantie dus herfst kan pony eerst op de wei nog, maar ook dan blijft de reden dat ze het kado krijgt vaag.... Of moet je dan zeggen: in december krijg je niks meer... (op kleine dingetjes na met verjaardag en sint)
Zoon behoeft geen eigen pony (die wil alleen onze Fries) dus samen geven is ook geen optie.

Wat mij tot de vraag hierboven brengt: Wat is volgens jou zowiezo de beste tijd om een pony te kopen? En wat zou je in ons geval adviseren/ tips geven :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:25

Qua prijzen zou ik zeggen herfst/winter... De aanschafprijs is dan een stuk minder omdat mensen de dieren vaak niet op stal willen hebben. Maar voor het wennen aan elkaar (pony en kind) is het fijn als de pony veel de wei in kan en dus rustiger is :) Dan leren ze elkaar goed kennen en als ie dan in de winter iets meer energie heeft is dat "minder eng".

marjolein_el

Re: Beste tijd om een paard aan te schaffen (Seizoen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:29

In mijn situatie zou ik lente zeggen, vlak na de winter als alle sneeuw weg is. Dan heb je alle tijd om aan elkaar te wennen en zit het weer lekker mee. Niet zoals bij mij, ik had mijn pony net 2 dagen toen het begon te vriezen en ik heb iets van 2 maanden niet kunnen rijden. Dat is ook niet echt een lekker begin.

Voor wedstrijdruiters zou ik zeggen herfst, dan hebben ze de herfst en de winter om te trainen en kunnen ze als het wedstrijdseizoen weer begint starten.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:04

Ik zou zeggen winter, dan zijn de prijzen lager (omdat de kosten hoger zijn), en de pony staat waarschijnlijk ook al op stal op zijn oude adres. Je dochter kan dan mooi in de besloten omgeving van de binnenbak wennen aan de nieuwe pony en in de lente/zomer, als ze goed aan de pony gewend is er lekker mee naar buiten (onder begeleiding). Daarnaast is het een geweldig verjaardagscadeau natuurlijk!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:20

Ik heb voor herfst gekozen. Dan zitten de dieren nog niet echt in de wintervacht en kun je het uiterlijk dus nog beoordelen. Daarbij zijn mensen aan het eind van het zomerseizoen graag hun pony kwijt als ze die toch willen verkopen, in de winter zijn de kosten meestal gewoon hoger. En dan gewoon afspreken dat ze pas in december mag verhuizen naar de nieuwe stal. Dan wel liefst een pony die in de winter al in een stal staat dus niet van 24/7 buiten opeens naar binnen moet. Kun je haar niet in de nieuwe stal zetten met de smoes dat ze van iemand anders is?
Goed dat je er zo over nadenkt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:23

Zelf zou ik ook kiezen voor lente, wel dan richting zomer. Zodat als de pony zomereczeem heeft je dit snel opmerkt.. (en geloof me, daar word nogal makkelijk over gelogen, maantjes groeien in de winter namelijk weer mooi aan, lijkt net of beest niks heeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:25

Je zou ook met haar verjaardag bekent kunnen maken dat ze een pony krijgt, dat ze mee mag helpen uitzoeken, en dat je de aanschaf pas in het voorjaar doet. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:39

Ik zou zeggen het maakt niet uit. Komaan, een pony als verjaardagscadeau voor je kleine meid, ze gaat zo gelukkig zijn. Natuurlijk zijn bovenstaande argumenten geen leugens, maar daar zou ik mijn beslissing niet vanaf laten hangen. Een pony went ook lekker op stal hoor (vroeger op de manege gingen ze juist altijd eerst een tijd op stal/alleen in de paddock, meteen met een vreemde groep paarden een vreemde wei opgegooid worden is ook niet alles ;) ).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:39

Ik heb maakt niet uit ingevuld, er zijn voor en nadelen van lente, zomer, najaar en winter. Zelf zou ik dat niet laten bepalen om een pony te kopen. Daarnaast kan het tijd kosten om de juiste pony te vinden voor je dochtertje en kan het daardoor langer duren waardoor je in een andere periode een pony koopt dan je in eerste instantie wou.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:49

jawel hoor; puur prjistechnisch gezien is de late herfst de beste tijd. De winter komt eraan, met alle (prijstechnische) gevolgen van dien, in de vorm van inkoop en/of opslag van voeding (hooi en brok), waterleidingen die kunnen bevriezen en al dat soort "ellende" meer. Zit de pony toch al op de schopstoel, dan is dat vaak de overweging om de pony voor wat minder te verkopen, zodat de extra kosten en werk ook niet meer nodig zijn.

Of dit ook de beste pony's zijn, moet ieder voor zich uitmaken. Ik kan niet voor een ander bepalen wat goed of slecht is..........

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:12

Ik zou voor de lente of nu zomer gaan.......

Lotje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:19

Die van mij kwam ook in de winter =D heb er niets van gemerkt. Maar dat komt ook omdat mijn paard daar ook al op stal stond. Zou dus even kijken naar waar je de pony vandaan haalt, hoeveel hij/zij daar buiten stond. Daarbij kan je dat ponytje dan altijd in het paddock etc zetten. Bedoel er is geen leuker kado dan op je verjaardag een pony in stal te hebben staan toch? *D

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:25

Tsja, als het een verjaardagscadeau is...dan gewoon lekker in de winter als ze jarig is. Ik vind zomereczeem wel iets waar je goed op moet letten, maar ik vind jullie idee onwijs leuk. Winter is misschien niet ideaal, maar is misschien voor je kleine meid juist wel okee, omdat ze hem/haar dan in de eerste instantie "van stal" kan gaan halen...Leuk idee hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:33

Voorjaar, ik neem aan dat je een brave pony wilt dus de beste tijd is dan het voorjaar want dan zijn ze meestal fris, dus dan kom je het jaar erop ook niet voor problemen te staan als de pony je dochter alle hoeken van de bak laat zien omdat je hem bij hoogzomer, 30 graden, dus zo sloom als wat gekocht hebt.
Vraag om wat oude foto's om te bekijken , daar kun je wel op zien of ze exceem hebben en dat kunnen ze op elke leeftijd ontwikkelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:19

Als je nu een geschikt paard tegen zou komen, kopen en haar laten verzorgen (idee verzorgpony) en dan met haar verjaardag een strik erom heen. Dan zou ik het gezicht van je dochter wel willen zien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:29

Ik denk ook dat er eind herfst en winter gezien de prijzen erg handig kan zijn. Veel mensen willen er dan ineens weer vanaf, maar in de lente/zomer kun je natuurlijk "gelijk" aan de slag als je zo'n bagger winter hebt met veel sneeuw en vriezen kun je in ieder geval hier met alleen een buitenbak niet heel veel doen en is het jammer dat je toch niet met regelmaat dingen kunt doen. Dus ik zelf zou voor de lente gaan denk ik.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:39

Ik ben zelf erg blij dat ik mijn pony midden in de winter heb gekocht.
Was stom toeval, ik was helemaal nog niet actief op zoek naar een eigen paard, maar doordat ik door het weer gedwongen was eerst vooral dicht bij stal met hem bezig te zijn zijn we in de eerste maanden vooral bezig geweest elkaar te leren kennen en zijn we nu ruimschoots door het uitprobeergedrag (wat eigenlijk elk paard wel even doet bij een nieuwe eigenaar) heen en kunnen we lekker genieten van het mooie weer. :)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:50

Ik heb voor de winter gekozen. Als je een rustig paard zoekt en het is in de winter rustig dan zeker de rest van het jaar. Mijn eerste paard heb ik in november uitgezocht op rustig karakter en was idd een super makkelijk dier de rest van het jaar...........oktober beginnen met zoeken....LEUK!!! Veel plezier met uitzoeken! Wat een bofferds zijn de kinderen van paardenliefhebbers toch!