Moeilijk doen met trailer of spannend stukje wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Moeilijk doen met trailer of spannend stukje wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:31

Moeilijk moeilijk..

Over iets meer dan een week gaat ponylief verhuizen naar een nieuw stalletje. Nu zit ik enorm te dubben over wat handig is met inladen..

Bis staat nu op het land. Heerlijk natuurlijk maar waardeloos om daar te moeten laden. T is namelijk in de bocht van een snelwegafrit, dus altijd vrij druk met verkeer. Het land bestaat uit meerdere afgezette stukjes en als het hek helemaal open is kom je wel op een breed pad waar makkelijk een auto + trailer op kan staan. Maaaar... Er is, door de afgezette stukken land, géén ruimte om te draaien. Dat houdt dus in dat trailer + auto ofwel achteruit ingeparkeerd moeten worden, ofwel achteruit uit moeten parkeren. Wat op zich prima zou zijn, ware het niet dat je direct een 80km-weg op moet draaien waar het altijd vrij druk is. Ik heb met mijn kleine autootje af en toe al moeite om weg te komen, en dan sta ik gewoon op het stukje ''oprit'' voor het hek (waar mijn autootje precies op past, is niet zo lang) waar overigens ook een enorme kuil in zit, ook niet ideaal met de trailer. Paps heeft op zich lak aan andere mensen, die moeten dan maar even wachten tot wij rustig goed op de weg staan (of op het weiland zeg maar), mja, t is onze trailer niet en zeker als Bis er eenmaal in zou staan ben ik als de dood dat er een ongeduldige idioot bij zit en dat er iets gebeurt.

Optie 2 is om het stukje van 15 minuten te lopen naar stal, zodat de trailer daar neergezet kan worden en we daar rustig kunnen laden. Nou klinkt dat makkelijk, maar t valt nogal tegen.. Bis is op zich bomproof en we wandelen heel veel, laatst is hij voor het eerst in 1,5 jaar in paniek geraakt (was ook wel heel spannend, sprong ineens hond in de sloot en kwam achter ons aan terwijl er voor ons een andere hond extreem begon te blaffen). Anyway, op zich vertrouw ik hem volledig. Maaar.... We lopen dan langs die 80km-weg, waarbij we ook nog eens een viaduct over de snelweg moeten bedwingen. Naar het land toe zijn we ook lopend gegaan, maar dat was met nog 2 andere paarden erbij die al ouder en wijzer waren. Desondanks trok Bis toch even een sprintje toen hij doorhad dat we over blikken dingetjes heenwandelden en is hij erg onrustig geweest tot we eroverheen waren. Misschien was die ene keer voldoende en zou hij nu reageren zoals meestal; gezien, niet omgevallen, prima.
Maar als hij het wél nog erg spannend vindt loop je wel over een viaduct.. Langs een drukke weg.. Als het echt mis zou gaan (worst case scenerio) kan ie aan de kletter gaan en zo op de snelweg belanden.. Hij wordt sowieso erg heet als we gaan wandelen dus het risico dat hij het erg spannend vindt is wel degelijk aanwezig. Normaal gesproken probeer ik een nieuwe omgeving eerst te verkennen samen met een ander paard, rustige omgeving kan ik na 1 of 2 keer makkelijk in mn uppie doen met m maar dit is wel iets wat hij denk ik al vaker gezien zou moeten hebben.

Ik vind het gewoon erg moeilijk. Als ik zeker zou weten dat hij zó de trailer op zou lopen zou ik m gewoon parkeren aan de overkant van het land, daar is een hotel met grote parkeerplaats. Maar omdat Bis de laatste keer ineens vreselijk kuren kreeg met laden durf ik dat ook niet echt aan.

Wat zouden jullie doen? Heb overigens wel al een mailtje gestuurd naar mn pensionhoudster over de mogelijkheid om de trailer op het land te zetten, maar dan zit je hoe dan ook alsnog met het draaien enzo..

cissy

Re: Moeilijk doen met trailer of spannend stukje wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:39

Ik zou de trailer op die parkeerplaats bij dat hotel zetten, hij kan beter dáár niet in 1 keer de trailer oplopen en kuren krijgen dan bij het land met een te krappe ruimte.

Ik zou het ook gaan oefenen vóórdat je gaat verhuizen, zodat je niet de stress en de tijdsdruk hebt van het moeten verhuizen. Zo te horen maak je je er nu al zo druk om dat je er op kunt wachten dat hij vervelend gaat doen.
Misschien valt het allemaal wel hartstikke mee.

succes!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:24

Thnx! Intussen de pensionhoudster gesproken en zij zegt dat ze zelf ook gewoon laatst een ander paard daar heeft neergezet door de trailer op t land te rijden, dan maar moeilijk uitparkeren.. Qua laden is de ruimte er wel, maar t is meer dat je dus met trailer en al óf achteruit moet insteken, óf achteruit de weg weer op moet en dat alles bij een vrij drukke weg..

Oefenen voor de verhuizing zou ik heeel graag doen, maar bij gebrek aan trailer is dat geen optie..

Maar ik denk dat ik me idd compleet onnodig druk zit te maken := Gelukkig hebben we hier van die homeopathische anti-stressmiddeltjes liggen, niet onverstandig om die in te nemen alsie gaat verhuizen :=

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:30

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:33

Heee das misschien ook nog wel een idee inderdaad! Enige punt is dat er aan de kant van t land nauwelijks ruimte is langs de weg.. Hmm, even denken hoe het handig is maar vind t idd wel een goed idee :j

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:37

Of gewoon even 2 mensen op de weg zetten die het verkeer even stil houden doen wij ook best vaak als de melkwagen achteruit de dam op moet rijden en dat is ook vanaf een 80 km weg..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:38

:D hihi ach waarom ook niet idd :=

Denk dat t stukje wandelen m sowieso ook gewoon niet gaat worden.. Ik loop daar veel te veel over te zenuwen en dan kan het ook alleen maar fout gaan..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:39

waarom moeilijk doen als er aan de overkant een groot parkeerterrein is? :?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:10

Tsja das idd ook weer waar.. Nadeel is alleen dat (ik ben echt paranoia aan het worden geloof ik hoor, poown is namelijk doodbraaf over het algemeen) dat pal aan de snelweg ligt.. Ben nooit zo'n heel groot voorstander van laden op niet-afgesloten terrein maar nogmaals, geloof dat ik in de paranoia-modus zit :=

Iig heel erg bedankt dat jullie meedenken met me want mijn gedachten erover slaan intussen nergens meer op :')

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:16

Trailer + auto aan de overkant neerzetten, daar kan je net zolang aanklooien totdat ponylief er op is gelopen. Niet stressen ( moeilijk ik weet het, heb zelf ook altijd worse case scenario's in mijn hoofd als het om ponylief gaat :+ ), dan gaat ponylief als het goed is, zo achter je aan de trailer op.. Welshjes blijven je verrassen, als je denkt dat het niet goed gaat, gaat het goed en andersom :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:31

Hihi das zeker waar :D T is gewoon flauw dat ik na de keuring, en daarmee dus de trailerstaak, bij gebrek aan trailer geen kans meer gehad heb om te oefenen.. Ik zal zaterdag eens kijken qua route lopen naar t hotel (want volgens mij loopt er een sloot omheen, goh, en ineens bedenk ik me dattie dan dus ook niet zomaar de weg op kan rennen := )waar de ingang zit naar de parkeerplaats :D

Bedankt iig!

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:32

Kun je niet op een moment gaan dat er niet zoveel verkeer over de weg komt.
bv 's morgens vroeg of 's avonds wat later als het nog licht is natuurlijk

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:35

We gaan idd sowieso op een zaterdagochtend dus dat scheelt hopelijk al een heel eind met verkeersdruk :j

Ik ga iig even uitpluizen of het inderdaad handig is om op de parkeerplaats te laden en anders wordt het gewoon trailer achteruit t land op rijden, liever dat t moeilijk gaat met inparkeren dan met uitparkeren als Bis er al in staat..

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:13

heel veel succes er mee :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:23

DRukke wegen zijn ook wel eens rustig. Op zondagochtend bijvoorbeeld en 's ochtends rond half tien is het ook vaak rustig... veel succes!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:32

Gewoon je trailer achteruit in parkeren en paard erin zetten. Als je zorgt dat je op een rustig moment bent kom je heus de weg wel weer op en anders zoals ArabicQueen zegt even het verkeer tegenhouden. Niet moeilijker maken dan het is. :) En mss iemand meenemen die niet zenuwachtig is want ik krijg al stress van je door het beeldscherm heen. :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:32

:')

Nja paps gaat sowieso mee en als er iemand niet van zn stuk te brengen is is hij het wel.. Op normale stress reageert Bis meestal wel heel goed, die verbaast me dan meestal door zich heel erg keurig te gedragen. Je hoort m haast denken ''baas, relax. Kijk eens, gaat prima toch? Mooi, nu klaar, niet meer zeuren, dat hebben we dan ook weer gehad'' :=
Heb intussen gelukkig wel al iets minder stress :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:15

Het is prima gegaan :D Trailer gewoon vooruit in gereden, toen afgekoppeld, trailer gedraaid, auto er langs (paadje was toch breder dan ik dacht) en weer aan gekoppeld. Toen Bis uit t land gehaald, ook heel gedoe want omdat er geen opening in het draad zat op t onderste draadje gaan staan (eigenaresse van de trailer was ook mee om te helpen dus paps en zij deden t draad) en bovenste omhoog gehouden. Ja, daar staat normaal stroom op dus Bis had ernstig zn twijfels en het kostte wat overredingskracht om hem eruit te krijgen := trailer ging ie ook wat muiten maar na tien minuutjes geduld stond ie erin :) Nu eet ie heerlijk grasjes op zn nieuwe plek :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:23

Fijn zo!