kosten dieren arts.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

kosten dieren arts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 00:10

ik weet niet of het zo goed staat

hallo, bokkers
ik wil graag weten wat de kosten zijn van bijv:
koliek
operaties enzo voort
eigenlijk zo veelmogelijk

ik wil het graag weten voordat ik mijn paardje koop.

miss zegge jullie wel informeer met de da, maar ik wil het nu graag van jullie weten,

groetjes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:27

Een koliekoperatie kan in de kosten lopen zo vanaf 2500 euro verder is alles afhankelijk van hoe het verloopt, waarschijnlijk grote van het paard, complicaties en hoe lang het dier op de kliniek moet blijven kan dat wel oplopen tot 6000 euro.
En zo is het met alle operaties wel denk dat je minimaal wel aan zo'n 1500 moet denken voor de operatie en dan nog de kosten als het paard van te voren nog op de kliniek moet zijn en dan de na zorg nog.
Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat een paard geopereerd moest worden dus kan je verder niet helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:40

Hier gelukkig ook nog nooit een operatie nodig gehad, wel vorig jaar een paar keer veearts langs laten komen. Hártstikke leuk, avond-, weekend- of spoedtarief als je paard op zondagavond ineens niet meer eet terwijl dat z'n grootste hobby is. Dag erna wilde hij niet meer opstaan, hup weer veearts erbij. Allerlei onderzoeken, spullen die erin werden gespoten, metacam... ben je zo een paar honderd euro verder. Of je paard knalt in een lompe move met z'n oog tegen een staldeur. Kassaaaaa voor je veearts.

Kortom: er is geen peil op te trekken, er gebeurt ook altijd net iets wanneer het net heel erg beroerd uitkomt, in de week voor je wedstrijdje ofzo. Het handigst is om per maand een bedragje apart te leggen voor dit soort ongevallen :) Het is ook handig om hier vast mee te beginnen voordat je je paard afrekent, zul je zien dat je anders net als ik wordt geconfronteerd met entingen die niet op orde zijn, rare dingen in z'n gebit en dat soort gedoe.

Fenn

Re: kosten dieren arts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:52

[VP]->[TAO]

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:57

Dit is heel erg verschillend. Het ene is complexer als het andere, en tussen de klinieken en da-prijzen zitten ook veel verschillen. Het beste kun je even contact opnemen met je DA, en de kliniek bij jou in de buurt.

Je kunt ook nog overwegen om je paard te verzekeren voor ziektekosten, dan weet je van tevoren waar je aan toe bent.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:59

Tja, dat wisselt van de omstandigheden, in welke vorm een ziekte optreedt, de grootte van het paard (gewicht, medicijnen gaan nl per gewicht, dus een paard van 600 kg heeft meer nodig dan een pony van 150 kilo), hoevaak een dierenarts langs moet komen en op welke tijdstippen ('s avonds, 's nachts of weekends zijn duurder), of hoelang een dier op de kliniek moet blijven, welke dierenarts/kliniek je heengaat, of er complicaties optreden, etc.

Daar kun je echt niet 1 antwoord per ziekte op geven.

Zelfs iets simpels als een Influenza-enting kost bij de ene kliniek niet hetzelfde als bij de andere, alleen al omdat je te maken hebt met verschil in voorrijkosten, evt. staffelkorting omdat je meerdere paarden op 1 adres laat enten, of geen voorrijkosten omdat je ermee naar een kliniek rijdt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:29

Ik hanteer als vuistregel dat je 500 euri's per maand opzij moet kunnen zetten, om een paard netjes te kunnen betalen.
Het gaat er dan niet om dat een paard je elke maand 500 euri's kost, maar dat je je paard nog steeds kunt betalen wanneer de TV het opgeeft, de wasmachine een waterballet veroorzaakt en de motor van je auto in de soep draait. Kortom, ik neem in dat bedrag ruimte mee om je buffers op peil te houden die je nodig hebt om gewoon je dagelijkse (onverwachte) kosten van het leven te kunnen blijven betalen, ook wanneer de boel op een hoop loopt.

Wanneer je dergelijke buffers netjes op peil hebt, dan maakt het niet uit wat een koliekoperatie kost. Die buffer is op dat moment beschikbaar; aan jou om te bepalen of de operatie zinvol is (80% van de paarden overleeft een koliekoperatie niet eens!!).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:31

ikke schreef:
Ik hanteer als vuistregel dat je 500 euri's per maand opzij moet kunnen zetten, om een paard netjes te kunnen betalen.
Het gaat er dan niet om dat een paard je elke maand 500 euri's kost, maar dat je je paard nog steeds kunt betalen wanneer de TV het opgeeft, de wasmachine een waterballet veroorzaakt en de motor van je auto in de soep draait. Kortom, ik neem in dat bedrag ruimte mee om je buffers op peil te houden die je nodig hebt om gewoon je dagelijkse (onverwachte) kosten van het leven te kunnen blijven betalen, ook wanneer de boel op een hoop loopt.

Wanneer je dergelijke buffers netjes op peil hebt, dan maakt het niet uit wat een koliekoperatie kost. Die buffer is op dat moment beschikbaar; aan jou om te bepalen of de operatie zinvol is (80% van de paarden overleeft een koliekoperatie niet eens!!).

En die 500 is ook weer heel afhankelijk van waar je paarden staan. Is dat een dure pensionstal, een boer, of aan huis? Paarden aan huis zijn na de grote aanschaf voor omheining, bak, stal enz. veel goedkoper maandelijks (als ze gezond blijven), dan wanneer je al 360 euro (of nog meer) kwijt bent voor de stalling.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:38

Angela schreef:
ikke schreef:

En die 500 is ook weer heel afhankelijk van waar je paarden staan. Is dat een dure pensionstal, een boer, of aan huis? Paarden aan huis zijn na de grote aanschaf voor omheining, bak, stal enz. veel goedkoper maandelijks (als ze gezond blijven), dan wanneer je al 360 euro (of nog meer) kwijt bent voor de stalling.

Oh, jij betaald geen hypotheeklasten over weidegrond? Leg eens uit......

Ik zeg toch ook dat het een VUISTREGEL is! oftewel een richtprijs en ja de feitelijke kosten zijn volledig afhankelijk van de lokatie. maar er is ook meer in het leven dan dat paard. Handig om dat even mee te nemen in je overwegingen......

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:51

Het probleem met zieke paarden is dat het simpelweg niet in te calculeren is. Maar het voordeel als je een paar honderd euro per maand extra te besteden hebt, is dat je met de dierenarts ook wel een betalingsregeling kan treffen als je spaarpotje in toereikend is.
En inderdaad er is niets van te zeggen. Zo heb je jarenlang geen kosten en dan ineens heb je 2000 euro aan dierenarts kosten en ontploft je koelkast een maand later :+ En dan heb ik nog geen auto, wasmachine, droger, vaatwasser, en andere dingen die veel geld kosten...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:56

Verschilt ook nog eens per DA wat de kosten zijn. En je hoeft niet bij een koliek aanval gelijk een koliek operatie uit te voeren ;)
ik sluit me aan bij yessy

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:07

Verschilt heel erg per DA.. denk dat je beter dat kan opvragen bij je DA zelf :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:18

Het hangt er ook vanaf of en hoe je je paard verzekert.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:34

De kosten van een DA zijn altijd afhankelijk van meerdere factoren. Het handigst zou zijn als je het paard in kwestie gewoon verzekerd.
Vaak kan je wel kostenramingen opvragen, maar ze zullen nooit een precies bedrag kunnen noemen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:44

sarah_12345 schreef:
De kosten van een DA zijn altijd afhankelijk van meerdere factoren. Het handigst zou zijn als je het paard in kwestie gewoon verzekerd.
Vaak kan je wel kostenramingen opvragen, maar ze zullen nooit een precies bedrag kunnen noemen..

Hoezo? Wat is er zo zinvol aan verzekeren?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:48

ikke schreef:
[Ik zeg toch ook dat het een VUISTREGEL is! oftewel een richtprijs en ja de feitelijke kosten zijn volledig afhankelijk van de lokatie. maar er is ook meer in het leven dan dat paard. Handig om dat even mee te nemen in je overwegingen......

Het was geen afbreuk aan jou, meer dat het ook nog wel eens veel hoger uit kan vallen als de 500 euro die je aangeeft. (met 360 euro stalgeld is 140 euro voor alles wat daar nog bijkomt niet veel) Het is uiteraard verstandig om voor al je onverwachte uitgaves reserves te hebben. Net uitkomen is nooit een goed idee.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:51

Dank jullie wel voor de vele reacties. Het paard gaat helaas niet door. Ze zeiden dat hij 11 was maar bleek al 20 te zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:52

ikke schreef:
sarah_12345 schreef:

door te verzekeren ben je zekerder van je maandelijkse lasten. Het betekend niet dat je goedkoper uit bent in totaal, maar je weet wel wat je maandelijks kwijt bent aan de ziektekosten (mits je ALLES verzekerd, zonder eigen risico)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:58

Is het mogelijk je paard zonder eigen risico te verzekeren voor alles? En als het mogelijk is: wat gaat het kosten? Je kunt je paard wel tot max 2000 euro verzekeren maar dan mag je alsnog bijbetalen als het fout gaat, dus je moet dan rond de 5000 gaan zitten. Ik ben bang dat als je op die manier gaat verzekeren, je per jaar zo'n beetje de waarde van je paard aan verzekeringen betaalt...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:01

Yessy schreef:
Is het mogelijk je paard zonder eigen risico te verzekeren voor alles? En als het mogelijk is: wat gaat het kosten? Je kunt je paard wel tot max 2000 euro verzekeren maar dan mag je alsnog bijbetalen als het fout gaat, dus je moet dan rond de 5000 gaan zitten. Ik ben bang dat als je op die manier gaat verzekeren, je per jaar zo'n beetje de waarde van je paard aan verzekeringen betaalt...

Alles kan, als je maar betaald :j Goedkoop (of goedkoper als niet verzekeren) wordt het waarschijnlijk niet, maar het geeft wel zekerheid over je maandelijkse kosten.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:03

ikke schreef:
sarah_12345 schreef:

Angela heeft er al reactie op gegeven. Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij ons. Wij zijn ook elke maand rond de 120 euro kwijt aan in principe niets. En wij zijn aan het eind van het jaar dus ook 1200 euro lichter maar wel blij dat we gezond zijn :))
Je kan de verzekering zo gek maken als je zelf wilt dacht ik.
En zonder eigen risico, dat is waarschijnlijk erg duur. Het ligt er aan wat voor paard je hebt, en wat je doel ermee is.
Edit: Zie dat het al gemeld word :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:06

Yessy schreef:

9 vd 10 dingen worden niet gedekt door een verzekering.. Osteopatie, fysiotherapie en alle andere "alternatieve" geneeskunde word bijna nooit vergoed. Terwijl ik zelf daar juist gebruik van maak. Meer als van een normale DA.

En dan nog word er als je paard verzekerd is maar de helft van operatie's enz. terug betaald vaak. Dus ik denk dat verzekeren zinloos is. En je beter zelf wat geld kan sparen.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:07

Anoniem schreef:
Yessy schreef:

9 vd 10 dingen worden niet gedekt door een verzekering.. Osteopatie, fysiotherapie en alle andere "alternatieve" geneeskunde word bijna nooit vergoed. Terwijl ik zelf daar juist gebruik van maak. Meer als van een normale DA.

En dan nog word er als je paard verzekerd is maar de helft van operatie's enz. terug betaald vaak. Dus ik denk dat verzekeren zinloos is. En je beter zelf wat geld kan sparen.

Als je dat heel fanatiek en structureel doet is dat natuurlijk ook de mooiste optie. Alleen vaak gaat dat potje dan toch ineens op aan andere dingen. En een operatie van 2000 euro die voor de helft vergoed word vind ik toch nog een mooi bedrag wat je dan terugkrijgt hoor :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:11

Angela schreef:
ikke schreef:

door te verzekeren ben je zekerder van je maandelijkse lasten. Het betekend niet dat je goedkoper uit bent in totaal, maar je weet wel wat je maandelijks kwijt bent aan de ziektekosten (mits je ALLES verzekerd, zonder eigen risico)

Dat lukt je niet. Ten eerste kom je niet onder een eigen risico uit en daarnaast hanteren verzekeraars maxima per geval en niet zelden ook maxima per jaar!

Yessy schreef:

Bedenk dat je ongeveer 15 - 18% van de verzekerde waarde op jaarbasis aan premie betaald. In zo'n zes jaar heb je dus je eigen spaarpot betaald aan de verzekering en heb je de "pech" dat er niks te claimen valt, is het geld weg. heb je zelf gespaard, heb je het geld op je rekening en heb je na 8 jaar opeens een serieus probleem, dan heb je ruim het geld, i.p.v. het plafond van de verzekeraar dat je intussen allang zelf hebt opgehoest.

Wanneer je daar dan nog bij opteld dat ziektekosten voor een niet onbelangrijk deel afhankelijk zijn van de wijze waarop je het paard houdt, dan wordt verzekeren een relatief begrip.......
sarah_12345 schreef:
ikke schreef:

Angela heeft er al reactie op gegeven. Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij ons. Wij zijn ook elke maand rond de 120 euro kwijt aan in principe niets. En wij zijn aan het eind van het jaar dus ook 1200 euro lichter maar wel blij dat we gezond zijn :))
Je kan de verzekering zo gek maken als je zelf wilt dacht ik.
En zonder eigen risico, dat is waarschijnlijk erg duur. Het ligt er aan wat voor paard je hebt, en wat je doel ermee is.
Edit: Zie dat het al gemeld word :)

Een paard verzekeren is NIET hetzelfde als je eigen ziektekostenverzekering. Om te beginnen zijn de bedragen voor mensen vele malen hoger. Een operatie bij mensen redt je niet onder de 20.000 euro!! Je kunt aardig wat opereren aan een paard voordat je 3000 euro hebt uitgegeven. Dat is nogal niet een verschil!!
Bovendien zijn jouw ziektekosten verzekerd, ongeacht de kosten daarvan en toch is je premie maar 1500 euri's op jaarbasis. Wanneer je je paard voor 1500 euro verzekerd (de verzekerde waarde zit dan rond de 9000 euro) en je heb dan een ziektekostenpost van 15000 euro, kun je die ontbrekende 6000 euro alsnog zelf ophoesten!! DAAR zit 'm de valkuil!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:19

sarah_12345 schreef:
Anoniem schreef:

Als je dat heel fanatiek en structureel doet is dat natuurlijk ook de mooiste optie. Alleen vaak gaat dat potje dan toch ineens op aan andere dingen. En een operatie van 2000 euro die voor de helft vergoed word vind ik toch nog een mooi bedrag wat je dan terugkrijgt hoor :)

Dat is ook zeker een mooi bedrag dat je terug krijgt, maar als je ziet hoeveel je voor zo'n verzekering moet betalen. Kun je dat geld denk ik beter gewoon iedere maand in een noodgevallen potje doen.
Maar dat moet je idd wel heel structureel en consequent doen ja en ik begrijp dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is.