Prima te laden, maar breekt tijdens het rijden de trailer af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Prima te laden, maar breekt tijdens het rijden de trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:55

Hoi,

Gaat over een paard wat in juli 4 jaar wordt, nog onbeleerd. Kent nog niet zo veel maar is wel vaak in handen. Loopt gewoon de trailer op, stang kan dicht en de klep gaat dicht. Als je gaat rijden, al is het maar 5 km per uur, dan springt hij met zijn voorbenen over de stang. Hij onploft als het ware, wij draaien de panieksluitingen eruit en dan draait hij voorlangs in de trailer zodat hij met zijn neus naar de klep toe staat. Vervolgens loop hij kalmpjes de trailer af, als de klep en de stang open gedaan worden.

Wat te doen? Kent iemand dit en heb je tips voor een eventuele oplossing?

kiki1976

Re: Prima te laden, maar breekt tijdens het rijden de trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:27

Ik lees ff mee onze merrie doet dit dus ook....

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:32

En als je hem achterstevoren vervoert? Zo staan ze in de vrachtwagen ook weleens, met de neus tegen het verkeer in. Schijnt een positief effect te hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:34

Hoe heb je hem vaststaan? En wat doet ie als ie een vriendje bij hem zou hebben staan?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:12

Paard van een vriendin stampt graag de hele trailer in elkaar. Die staat nu met zijn achterbenen gekluisterd. Staat in een 2paards trailer met tussenschot en dan gaat het goed. Paard heeft verder geen problemen met op de trailer staan, maar zodra die gaat rijden is zij het er niet mee eens.

Nu gaat het hier wel om een 8 jaar oude e-pony die veel mee gaat op de trailer. En niet om een groen paard.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:16

probeer de trailer eens helemaal af te sluiten.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:19

Idd, de trailer helemaal afsluiten, dus achter zeiltje of klepje ook dicht. Achterstevoren is ook nog een optie. Er zijn paarden die 'wagenziek' worden en als die achterstevoren staan helpt dat blijkbaar.
* Ziet op de snelweg al een paardenhoofd uit de trailer steken :') *

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:25

Een trailer is niet gemaakt om achterstevoren in de vervoeren. Dus zou daar ook niet aan beginnen.

Hoe hebben jullie hem vaststaan?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:31

Mijn vaders paard doet het ook, maar alleen als hij alleen in de trailer staat.
In al die jaren heeft hij het nog nooit gedaan met een paard naast zich, maar alleen.... gegarandeerd dat het fout gaat.
Uiteraad hebben we het opgegeven om hem alleen mee te nemen na alle ongelukken en schades...

Dus, misschien is een medereiziger al genoeg.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:31

ik volg dit ook even. Mijn merrie begint ook altijd te stampen als we gaan rijden. Laden is ook geen probleem. Ze staat gewoon aan 1 kant vast. En ik heb een 1.5 paards trailer. Ze duwt ook vaak als we rijden wat erg lastig rijden is. Volgens mij staat ze dan op 3 benen te duwen of zo.
Gelukkig komt ze wel niet over de stang heen zoals bij jou het geval is.

Achterstevoren vervoeren zou ik ook niet zo snel doen hoor het lijkt me inderdaad niet zo dat een trailer daar geschikt voor is.

ximmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:27

ik volg dit topic ook eventjes mee...

Heb wel gisteren een ander probleem gehad...

Op wedstrijd gisteren lag mijn paard op zijn rug omgekeerd in de trailer (stond vastgebonden). Volgens ooggetuigen zou hij met zijn hoeven op de zadelkamer gestaan hebben en dan achterover gevallen zijn (2paardstrailer, stond alleen), normaal is ie relatief 'rustig' in trailer....

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:37

Hij staat op een 2 paardstrailer met flexibel tussen schot. Hij staat dan aan 1 kant vast. Eerst had ik een elastieken lijn speciaal voor de trailer waar hij aan vast stond. Die was direct de eerste keer kapot. De tweede keer had ik een verstelbare stoffen lijn (ook speciaal voor de trailer) Hij is hier toen met zijn voorbeen overheen gesprongen tijdens het rijden.

Achterstevoren ben ik niet geheel gerust op omdat ik bang ben dat hij er over de klep probeert uit te komen. Ben nu met hem bezig om hem een half uur op de trailer te laten staan tot dat hij gewend is helemaal alleen te staan... ik sta nu met hem samen er op en corrigeer hem wanneer hij met zijn voorbenen begint te maaien. Hij is verder niet in paniek als hij gewoon moet staan wachten maar hij is erg ongeduldig.

Ik heb nog niet weer met hem durven rijden. ik houdt hem graag heel :-)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:18

Misschien tussenschot eruit of in een 1,5-paards trailer.
Mijn paard gaat leunen in de trailer, met zijn lichaam tegen de ene wand en hij zet zijn voeten tegen de andere wand. Zo is hij een keer in een 2 paarstrailer gevallen omdat daar ook een los tussen schot in zat. Daar ging hij met zijn hoeven onderdoor en kon geen houvast meer vinden. Sinds hij in een 1,5-paardstrailer is vervoerd gaat het stukken beter. Sommige bochten moeten we wel in slowmotion nemen, maar hij is rustiger en blijft overeind.

Sommige paarden vinden meer ruimte fijner, maar ik ken ook gevallen die juist helemaal opgesloten beter stonden (2-paards met vast tussenschot).

succes!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:24

Ik lees even mee, die van mij doet precies hetzelfde. Zo ben ik hem al een keer verloren ook :+
(lees, lostrekken, omdraaien, en door de smalle opening klimmen tijdens t rijden)

Met een ander paard ernaast hielp helaas niet, evenals achteruit vervoeren (in een B vrachtwagentje was dit, hij kom nog over de stang en toen moest ik via de achterkant springen :+ )

Het enige wat tot nu toe lijkt te werken is een grote vrachtwagen, dan staat hij aan 2 kettinkjes en doet hij niets. Maar om nou elke keer de paardentaxi te huren als ik ergens heen wil...

Nogmaals met zn maatje samen durf ik eigenlijk niet meer te oefenen nadat het al een aantal keer zo mis is gegaan (1x hem verloren, 1x achterstevoren en 1x over de voorstang binnen 50 meter van stal). Hij heeft geen trailertrauma maar ik :+

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:25

muppetmayo schreef:
Ik lees even mee, die van mij doet precies hetzelfde. Zo ben ik hem al een keer verloren ook :+
(lees, lostrekken, omdraaien, en door de smalle opening klimmen tijdens t rijden)

Met een ander paard ernaast hielp helaas niet, evenals achteruit vervoeren (in een B vrachtwagentje was dit, hij kom nog over de stang en toen moest ik via de achterkant springen :+ )

Het enige wat tot nu toe lijkt te werken is een grote vrachtwagen, dan staat hij aan 2 kettinkjes en doet hij niets. Maar om nou elke keer de paardentaxi te huren als ik ergens heen wil...

Nogmaals met zn maatje samen durf ik eigenlijk niet meer te oefenen nadat het al een aantal keer zo mis is gegaan (1x hem verloren, 1x achterstevoren en 1x over de voorstang binnen 50 meter van stal). Hij heeft geen trailertrauma maar ik :+

Nou dat is nou exact waar ik bang voor ben. Dat hij er dus weer achterstevoren op komt en door de kleine opening er door heen gaat.

Ik heb ook een trailertrauma!!

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:23

Whiz schreef:
Ben nu met hem bezig om hem een half uur op de trailer te laten staan tot dat hij gewend is helemaal alleen te staan... ik sta nu met hem samen er op en corrigeer hem wanneer hij met zijn voorbenen begint te maaien. Hij is verder niet in paniek als hij gewoon moet staan wachten maar hij is erg ongeduldig.

Heel goed om met hem te gaan oefenen inderdaad. Wat goed kan werken is, niet meteen een half uur willen. Laat hem staan totdat hij ontspant en beloon dan door hem er weer uit te laten. Herhaal dit waarbij je dan de tijd steeds verder uit kan bouwen.

Verder is het misschien een goed idee voor je om informatie/hulp te vragen bij het monty roberts centrum. Paarden die onervaren zijn op de trailer of onrustig zoals die van jou, laten ze in een volledig kale trailer (dus zonder schotten, voorstang en achterstang) los staan en gaan er dan kleine stukjes mee rijden. De achterkant schermen ze af met een hek dat ze op een bepaalde manier bevestigen. Ze hebben veel ervaring in hoe je dit op een veilige manier kan doen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:37

LindaJ schreef:
Whiz schreef:
Ben nu met hem bezig om hem een half uur op de trailer te laten staan tot dat hij gewend is helemaal alleen te staan... ik sta nu met hem samen er op en corrigeer hem wanneer hij met zijn voorbenen begint te maaien. Hij is verder niet in paniek als hij gewoon moet staan wachten maar hij is erg ongeduldig.

Heel goed om met hem te gaan oefenen inderdaad. Wat goed kan werken is, niet meteen een half uur willen. Laat hem staan totdat hij ontspant en beloon dan door hem er weer uit te laten. Herhaal dit waarbij je dan de tijd steeds verder uit kan bouwen.

Verder is het misschien een goed idee voor je om informatie/hulp te vragen bij het monty roberts centrum. Paarden die onervaren zijn op de trailer of onrustig zoals die van jou, laten ze in een volledig kale trailer (dus zonder schotten, voorstang en achterstang) los staan en gaan er dan kleine stukjes mee rijden. De achterkant schermen ze af met een hek dat ze op een bepaalde manier bevestigen. Ze hebben veel ervaring in hoe je dit op een veilige manier kan doen.

oke, thanx voor de tip.