Afrijden voor het BE rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_2

Afrijden voor het BE rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:56

Hoi,

Aangezien ik over twee weken mag afrijden met de aanhanger ben ik toch wel erg benieuwd wat er allemaal tijdens zón examen wordt gevraagd. Ik heb een dagcursus geboekt, en nog niet heel erg veel rijervaring met een aanhanger.

Wat zijn jullie ervaringen met het BE examen?

En hebben jullie nog nuttige tips en oefeningen oid?
Natuurlijk ga ik nog wel even van tevoren oefenen met achteruit rijden ed.

marloes_s

Re: Afrijden voor het BE rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:01

Het is inderdaad wel handing om van tevoren nog even goed te oefenen met achteruit rijden.
Verder stelt het examen eigenlijk niet zo heel veel voor, ik vond de lessen moelijker.

Eerst begin je met wagen aankoppelen. Daarna moet je even de algehele check doen (banden, lichten e.d.). En daarna gewoon rijden. Als bijzondere verrichting hoefde ik alleen maar een bochtje achteruit in een zijpaadje te draaien, dus dat was goed te doen. Nou en na zo'n 20 minuutjes rijden kon ik weer gaan afkoppelen en that's it. Ohja en in het begin krijg je ook nog een paar vragen over de auto en aanhanger.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:02

Niet te truttig rijden (dwz, niet rijden alsof je met een paard in de trailer rijdt), dat is tenslotte niet het geval. Daarnaast willen ze zien dat je verkeersinzicht hebt en goed kunt anticiperen op wat komen gaat. Goed in je spiegels kijken bij alles wat je doet, maar zeker bij het wegrijden na het stilstaan.
Populaire bijzondere verrichtingen zijn, inparkeren en bochtje achteruit.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:08

Dank jullie :D
Helpt het ook om van tevoren bij het ""gewoon" rijden je binnenspiegel weg te draaien en op de buitenspiegels te rijden?
Ben vooral beng dat ik weer te zenuwachtig ga worden, net als toen ik voor mijn B mocht(die heb ik dan ook in 2 keer gehaald).

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:46

Idd, precies wat _Sim zegt :j

Lekker gaan oefenen en dan gaat het echt vanzelf :)
De spiegels wegdraaien zou ik niet doen, heeft ook niet echt veel nut denk ik :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:39

zorg dat je recht achteruit en bochtje achteruit kunt rijden als je aan je dagcursus begint.

ik vond de cursusdag erg vermoeiend. je krijgt veel info, moet een paar uur auto rijden en je hebt toch al stress omdat je die middag af moet rijden. als ik het achteruit rijden die dag had moeten leren had ik het denk ik niet gehaald.

je krijgt die dag ook wat theorie, wat geloof ik vooral bestaat uit je positie kiezen op de weg. (waar ga ik staan als ik op een kruising moet keren enz.)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:53

Inderdaad de bijzondere verrichtingen vooraf al een paar keer oefenen. Achteruit rijden heeeel langzaam met koppeling continu gedeeltelijk ingedrukt zodat je controle houdt. Bochten achteruit royaal op tijd inzetten zodat je het stuur niet meer dan 1/2 slag hoeft te draaien en op tijd weer recht kunt zetten. Vlot optrekken, vlot doorrijden. Je moet niet gaan rijden alsof je een paardentrailer met paard trekt maar alsof je met 'dode' lading rijdt. En ook belangrijk: dùrf te wachten bij kruisingen, je ben nu eenmaal niet zo snel weg dan een losse auto.
Rotondes pak je altijd de buitenste baan, ook als je de derde afslag moet hebben, je kunt in je spiegels niet zien of je naar buiten kunt schuiven.
Succes!

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 09:12

Hoi Allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie tips.
Ik zou volgende week vrijdag mogen afrijden voor de cursus.
Zou.... maar ik heb het gisteren al gedaan!(werd donderdagmiddag gebeld of ik een week eerder wou ;) )

Inderdaad wel intensief om te rijden. Mijn instructrice kon het achteruit rijden ook niet zo goed uitleggen... Want dat had ik dus nog maar 2 keer thuis geoefend omdat ik dacht nog een week te hebben! Maar toen het kwartje viel ging het ineens lekker :)
Alleen dat vlot doorrijden in de stad, en tussen allerlei drempels vond ik niet zo grappig, ik remde volgens haar ook steeds te vroeg etc.

Dus ik ging het examen al in met het gevoel dat ik het niet kon gaan halen, maar dat de cursus dan vats een hele nuttige ervaring was geweest.
Aankopellen ging prima, maar das het makkelijke stuk :P Toen gaan rijden. Ik had tegen mezelf gezegt: niet zenuwachtig worden, gewoon rijden, dan maar wat rustiger aan want veiligheid gaat voor.
Dus op die manier gereden en wat denk je..... GELSAAGD!!! :D:D:D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:14

Gefeliciteerd! En nu lekker zelf op pad met je paard!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:30

Proficiat!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:54

gefeliciteerd :D