eigenaar paard betaald niet voor de stalling , en nu???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inaruiter

eigenaar paard betaald niet voor de stalling , en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 16:46

voor mijn zus stel ik deze vraag. ze heeft een boerderijtje net over de grens in duitsland.
een paar paarden en pony's. nu heeft ze een stal verhuurd aan een meisje die haar oude pony daar heeft gestald.
de afspraken waren duidelijk. echter het meisje betaald de afgesproken prijs niet.
ze betaald eigenlijk vanaf januari niets. komt niet meer langs en reageert niet op sms en/of telefoontjes.
het paardje maakt wel kosten en is nodig aan de hoefsmid toe.
wat te doen?.... mijn zus heeft geen paspoort van het paardje maar krijgt wel de zorg opgedrongen.
ze kan het paard toch ook niet aan zijn lot overlaten...
help....

Laura_x_

Re: eigenaar paard betaald niet voor de stalling , en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:48

Bij het meisje langs gaan? Onverwacht?

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:50

Dierenbescherming of politie bellen en paardje laten weghalen door hun. Dan wordt het wel goed verzorgd, maar niet op kosten van je zus.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:52

Aangetekende brief sturen? Is er een contract?

'Mijn' oude pensioneigenaar heeft eens een pensionpaard gewoon aan de buitenkant van het hek gebonden en weide op slot gedaan. Maar die was ook gewoon een beetje gek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:53

Is het meisje in dit verhaal 'volwassen' of nog minderjarig?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:28

heel rap een aangetekende brief sturen en diegene in gebreke stellen voor het aantal maanden stalgeld en als ze niet binnen 10 dagen betalen of langskomen dat dan de pony aan het hek wordt geknoopt.
Heeft je zus een contractje met die huurder?
ik weet niet of de regels in Dld anders zijn dan hier, misschien iemand die dat weet?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:49

Als pensionhouder heb je (minimale) zorgplicht, aan een hek/boom knopen kan niet, dan ben je zelf net zo fout als de ander. Om bv. kosten te drukken kan je vriendin de pony 24/7 in het land laten lopen, dan heb je geen kosten aan bodembedekking e.d..
Probeer bij haar langs te gaan, dan wel bij haar ouders en leg die het verhaal uit, zet het zo wie zo op papier/brief (dan kan je die gelijk afgeven) en bij versturen wel aangetekend doen, uiteraard een termijn er in noemen waarin de betaling binnen dient te zijn.
Als er niet op gereageerd wordt dan een tweede brief met daarin een sommatie en in gebrkee stelling, let op: dit dient er letterlijk in te staan.
Het kan zijn dat voor je vriendin er een ander recht geldt omdat ze in Duitsland woont, het e.e.a. zou ze daar ook kunnen uitzoeken.
Ze zal in ieder geval een dossier moeten gaan opbouwen met brieven e.d.. Zonder dat kan je helaas niets, je hebt bewijs nodig.
Kijk of je haar kan traceren bv. op hyves/facebook e.d...........
Veel succes!!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:04

Ik zou idd eventjes langsgaan en haarfijn uitleggen dat er betaald dient te worden.
Is dat niet het geval binnen een bepaald termijn, zeg je het paard te verkopen aan de slager. Of je zegt hem af te leveren bij haar thuis.
Beetje iemand anders op kosten jagen en de verantwoordelijkheid verplaatsen... even aktie ondernemen nu. ~~}>

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:20

Daarom dat -als ik ooit stallen verhuur- er bij wanbetaling dat bedrag van de waarde van het paard word afgetrokken.
Stel nu dat het paard €3000 waard is en de stalhuur 300 is, je telkens je niet betaalt de staleigenaar voor de waarde van 300 eur = 1/10e mede-eigenaar wordt van het paard.
Na 10 keer niet betalen is het paard dan van hem zogezegd, en is hij in het recht je paard te verkopen om zijn kosten terug te verdienen.

Maar ik weet natuurlijk niet of je een contract hebt afgesloten en zo ja, wat er over wanbetalen in dat contract staat.
Dan ga ik mee met de rest van het topic: aangetekende brief sturen, politie/ dierenbescherming verwittingen, ...
Officiële stappen ondernemen, in de mate van het mogelijke in Duitsland.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:28

Optiwolk schreef:
Daarom dat -als ik ooit stallen verhuur- er bij wanbetaling dat bedrag van de waarde van het paard word afgetrokken.
Stel nu dat het paard €3000 waard is en de stalhuur 300 is, je telkens je niet betaalt de staleigenaar voor de waarde van 300 eur = 1/10e mede-eigenaar wordt van het paard.
Na 10 keer niet betalen is het paard dan van hem zogezegd, en is hij in het recht je paard te verkopen om zijn kosten terug te verdienen.

Maar ik weet natuurlijk niet of je een contract hebt afgesloten en zo ja, wat er over wanbetalen in dat contract staat.
Dan ga ik mee met de rest van het topic: aangetekende brief sturen, politie/ dierenbescherming verwittingen, ...
Officiële stappen ondernemen, in de mate van het mogelijke in Duitsland.

Met zo'n contract heb je geen poot om op te staan...

Ts: je hebt zorgplicht, dit is het risico van het vak. Db komt de pony niet halen, dat heb ik bij zo'n zelfde geval ook geprobeerd. Ze moet even kijken op paardenadvocaat.nl (of iets in die richting), daar staat allea over je rechten en plichten op dat moment.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:32

Nee? Waarom, als ik vragen mag?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:36

Zoals gezegd werd. Aangetekende brief sturen en een termijn van twee weken geven om contact op te nemen om een betalingsregeling op te stellen en anders word het dier overgedragen aan de dierenbescherming. Het is niet jouw paard en je kan een eigenaar nooit onteigenen. je bent verplicht de eigenaar op de hoogte te stellen, maar het paard staat bij jou ( zus) op stal en dus is je zus sanitair verantwoordelijk. Dit houd in dat als er iets met het paard gebeurd dat het jou verantwoordelijkheid is. Maar je kan ze wel op de hoogte stellen dat het paard over twee weken overgedragen word aan de dierenbescherming als er geen regeling getroffen is en het meisje ( en niemand in haar familie/vrienden kring) het recht heeft om jouw terrein te betreden totdat het bedrag voldaan is of officieel een betalingsregening is vastgesteld. Het paard aan de buitenkant van het terrein vastbinden valt onder verwaardelozing en kan je zus in problemen brengen. gewoon aan de wet houden, dan sta je het sterktste.

AapjeAstrid

Een aangetekende brief sturen waarin je zegt wat geconstateerd is (al vanaf januari niet betaald) en een termijn noemen waarbinnen dit opgelost moet worden en wat de gevolgen zullen zijn als het niet binnen de termijn wordt opgelost. Als de termijn verstreken is nog een brief sturen met de consequenties en dat die nu in zullen gaan. Qua consequenties zullen denk ik enkel gerechtelijke stappen mbt wanbetaling mogelijk zijn aangezien er minimale zorgplicht is. Het paard kan dan overgedragen worden aan de dierenbescherming.
Laatst bijgewerkt door AapjeAstrid op 28-05-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

horsiegek

Volgens mij mag je dat zelf niet zo regelen over zulke grote bedragen. Stel het gebeurd wel dan kan de rechter zeggen: ja maar jij kan die handtekening vervalst hebben... contracten over grote bedragen moeten toch altijd officieel geregeld worden? Ik kan me niet voorstellen dat een rechter je op zo'n moment in je gelijk stelt met een zelfgemaakt contract. Maar misschien heb ik het mis hoor;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:37

contract is pas rechtsgeldig als het genotariseerd is. En dat is het niet ( neem ik aan) dus niet rechtsgeldig. het enigste wat zo en contact aan kan tonen is dat er een officiele overeenkomst is gemaakt. Dus je kan het aanvechten als overeenkomst, maar niet zonder juridische steun.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:38

Branca schreef:
Ik zou idd eventjes langsgaan en haarfijn uitleggen dat er betaald dient te worden.
Is dat niet het geval binnen een bepaald termijn, zeg je het paard te verkopen aan de slager. Of je zegt hem af te leveren bij haar thuis.
Beetje iemand anders op kosten jagen en de verantwoordelijkheid verplaatsen... even aktie ondernemen nu. ~~}>

Dat is wat ik zou doen, beetje hard optreden, alleen ik zou niet aan de slacht verkopen, maar gewoon bij haar thuis afleveren en wegwezen en de gemaakte kosten verhalen op haar of haar ouders.

Of de optie van de dierenbescherming, dat is ook wat ik zou overwegen, maar dan gelijk overdragen en het adres geven van dat meisje, dan kunnen ze het uit gaan zoeken met dat meisje.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:41

Jaa dat bedoelde ik. Maar LecyTinker, de DB komt de pony niet ophalen... dat was ook niet zo toen ik ze hiervoor belde, en die pony was verwaarloosd, mager, stond in een meter stront en de hele dag op stal. Maar hij had toch een dak boven zn hoofd en kreeg wat hooi en water??? Onbegrijpelijk...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:44

Heb je trouwens wel bewijs dat ze je niet/wel betaald heeft?
Als jij meent dat ze niet betaald heeft, maar dat staat nergens als bewijs. (Elke maand handtekening onder betaling en vanaf januari dus niet meer) dan kun jij dus niet bewijzen dat ze niét heeft betaald.
Als je hoger op gaat, zal zij menen dat ze heus betaald heeft..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:44

horsiegek schreef:
Jaa dat bedoelde ik. Maar LecyTinker, de DB komt de pony niet ophalen... dat was ook niet zo toen ik ze hiervoor belde, en die pony was verwaarloosd, mager, stond in een meter stront en de hele dag op stal. Maar hij had toch een dak boven zn hoofd en kreeg wat hooi en water??? Onbegrijpelijk...

Maar je kan wel de DB opbellen en de situatie uitleggen en aan hun vragen wat je kan doen. Op deze manier kan je het op de officiele manier regelen en hoef je je geen zorgen te maken over dat je de wet niet volgt. De DB kan je wel een duw naar de juiste instanties geven. Op deze manier sta je alleen maar sterker in je schoenen. Maar je bent verplicht de eigenaar op de hoogte te stellen voordat je actie onderneemt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:46

Giolli schreef:
Heb je trouwens wel bewijs dat ze je niet/wel betaald heeft?
Als jij meent dat ze niet betaald heeft, maar dat staat nergens als bewijs. (Elke maand handtekening onder betaling en vanaf januari dus niet meer) dan kun jij dus niet bewijzen dat ze niét heeft betaald.
Als je hoger op gaat, zal zij menen dat ze heus betaald heeft..

Dat is het gevaar als je het onder de tafel door doet. als het bedrag officeel betaald is ( via rekening) dan zal je ook nog wel eens het probleem kunnen hebben dat er nog belasting over geheft gaat worden, ook de maanden daarvoor en de maanden die niet betaald zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:47

Voor zover ik weet heeft het verhaal van optiwolk wel een kern van waarheid
in nl is het zo dat je
Meerdere aanmaningen moet sturen
Tegen de tijd dat de stalling de waarde van het dier overstijgt laat je de eigenaar duidelijk eten via bv aangetekende brief of een van advocaat dat de warde gaat overstijgen en dat ze rap moet betalen
mocht ze in "gebreke" blijven dat je dan stappen gaat nemen om haar te onteigenen

Mijn advies naar je zus
In du is ze verplicht rechtsbijstand te hebben dus licht die in en vraag naar de Duitse procedure in dit soort zaken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:51

Kennis van me heeft dat ook gehad. uiteindelijk na 2 jaar (eigenaar was niet te traceren) pony verkocht (kennis had wel het paspoort)
Nooit meer wat van gehoord

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:54

zijn jullie al ooit eens in gesprek gegaan met de ouders van dit meisje ?
ik zou als allereerst een langs gaan op gesprek , daarna toch het rijtje van de andere geoperde opties afwerken , DB , politie , ed ,,,

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:05

in nederland geldt de regel dat je tot je 26 (thuiswonend) onder de financiele verantwoording van je ouders valt. Dus meiske overslaan en rechtstreeks naar de ouders gaan als ze nog thuiswonend is.

xxSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:41

Ik zou de dierenbescherming en de politie bellen.

de dieren bescherming zal waarschijnlijk het paardje weghalen, en de politie neemt hopelijk contact op met het meisje, wals ze dan wel de telefoon opneemt.

een 2e wat je kan doen is dat je zus misschien onverwacht naar het meisje toe gaat, en een gesprek met haar kan voeren.