proefperiode?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bren

proefperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 22:51

hoi meiden,

ik zit met een probleem/uitdaging ;) .

mijn paard staat te koop en er is een geintresseerde voor,
meisje heeft afgelopen dinsdag in de bak en buiten gereden en vanavond weer.
ze is er helemaal gek van en wil hem eigenlijk wel kopen.
alleen nu kwam ze met de vraag of ze hem 1 maand op proef mocht bij haar op stal.
toen stelde ik al voor dat ze hem op de stal waar hij nu staat een maand te rijden maar ze heeft geen
rijbewijs en met openbaar vervoer is de stal lastig te bereiken dus geen optie.

maar ik vind het lastig zou een x bedrag krijgen en mocht ze hem dan niet nemen zou ze dat bedrag niet terug hoeven maar dat is 1 tiende van het gehele aankoopbedrag.
en ik vind het best een risico voor mij zoiezo moet ik mijn huidige stal aanhouden mocht ze hem terug brengen en ik heb daar totaal geen zicht op wat er met hem gebeurt.
weten jullie wat een beetje de gang van zaken is bij dit soort dingen?

Roxx

Re: proefperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:54

Ik zou dit nooit doen! Ze kunnen in een maand een hoop verkloten aan je paard. Zoals je zelf al zegt: je hebt er totaal geen zicht op wat daar met hem gebeurt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:56

Naja, als je hem verkoopt kunnen ze ook een hoop verpesten. Daar heb je dan ook geen invloed op.
Wat je kan doen, is het hele aankoopbedrag innen, en haar voor de extra kosten laten betalen die je hierdoor oploopt. Zij wil het zo, dus dan moet ze ook de consequenties maar dragen toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:58

Ik zou het absoluut niet doen. Je hebt geen idee hoe ze voor hem zorgen. Ze kunnen gouden bergen beloven, maar als je ziet wat er aan een paard te verkloten valt in een week dan zou ik een maand echt nooit doen.

Bij mij zou een paard pas van het erf af gaan als ze verkocht is, en het volledige bedrag betaald, en that's it. Garantie tot aan de klep van de trailer. Ik vind het heel reeël dat je aanbied dat ze hem een maand bij jou komt rijden. Dat ze geen rijbewijs heeft is haar probleem en niet t jouwe.

tinkervrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:59

hallo, ik heb nu zelf een pony voor mijn dochters op proef..
wij hebben hem een week ..
ik betaal daar 250 euro voor als het hem niet word ben ik het kwijt
maar we hebben er ook een week plezier van gehad ..
maar wij kopen hem dus ik heb een aanbetaling van 250 euro gedaan
alles staat wel op papier ook extra verzekering mocht er iets gebeuren ...
hoop dat je er wat aan heb groetjes

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:00

eilleen333 schreef:
Naja, als je hem verkoopt kunnen ze ook een hoop verpesten. Daar heb je dan ook geen invloed op.

Nee, maar dan is hij wel verkocht en is het dus HAAR paard. Bij een proefperiode kunnen ze hem zo terugbrengen en zit TS met een verpest paard als er iets fout gaat.

bren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 23:01

nee maar als hij verkocht is is het hun probleem nu draai ik voor de kosten op,
en stel hij breekt zn been daar zit ik met een onverkoopbaar paard.
ik vind het erg moeilijk bij mij op stal had ik geen probleem gevonden,
maar dat word lastig,maar snap haar ook wel...

maar is er ook niet wettelijk geregeld dat je een periode van 6 weken hebt om hem na aankoop terug te brengen mits met goede reden?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:02

Bij twijfel niet doen, dit is echt te gevaarlijk := Je weet nooit wie je tegenover je hebt staan..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:02

Ik zou nooit aan proeftijd doen op ander terrein.

Als ik een paard verkoop wil best een proeftijd doen, maar dan wel hier!
Ik wil er dan zelf bijzijn.
Je wilt niet weten hoevaak ze z'n paard verpesten en dan terug komen brengen.

wie weet gooien ze hem bij de nieuwe kudde in, krijgt hij een klap van een ander en heeft hij een langdurige blessure.
Jij raakt hem dan niet meer aan de straatstenen kwijt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:04

bren schreef:
nee maar als hij verkocht is is het hun probleem nu draai ik voor de kosten op,
en stel hij breekt zn been daar zit ik met een onverkoopbaar paard.
ik vind het erg moeilijk bij mij op stal had ik geen probleem gevonden,
maar dat word lastig,maar snap haar ook wel...

maar is er ook niet wettelijk geregeld dat je een periode van 6 weken hebt om hem na aankoop terug te brengen mits met goede reden?

Ja als er een verborgen gebrek is waar jij van wist,..

En dan heb je ook het hele bedrag gekregen.

Bij een verborgen gebrek mogen zij hem terug brengen als ze kunnen aantonen dat het er al langer zat enz..

Maar stel jij verkoopt het paard.
Paard wordt gekeurt, is goed.
Komt op zijn nieuwe stal, breekt een been.
Dan is het hun probleem.

Als je hem op proef doet is het jou probleem.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:11

Ik denk, dat als het paard verkocht wordt en dan verpest, dat het paard de enige is met een probleem ;)

Ik begrijp het probleem van TS wel. Wat je evt kan afspreken, is dat ze het paard een maand op proef houdt, en mocht het tegenvallen, dat TS dan helpt iemand anders te vinden, maar dat de koper wel verantwoordelijk blijft voor eventuele kosten. Dus dat het paard op de nieuwe stal blijft staan, en mocht het een been breken, dan is dat het probleem van de koper.

Persoonlijk zou ik een paard ook niet snel op proef geven, als het niet op de huidige stal kon blijven staan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:20

Ik heb zelf mijn paard ook op proef meegegeven, maar wel onder strikte voorwaarden. het paardje moest geschikt zijn voor huikarren, tja dat kun je in je eigen buitenbakje niet zien natuurlijk......

Het volledige aankoopbedrag vooraf betaald hebben, maar goed, dat lijkt me normaal
bij terugbrengen een gezondheidsverklaring van een onafhankelijk dierenarts overleggen, op kosten van de koper.

Als je een standaard koopcontract afsluit, staat dat er ook in, of kun je het er in laten zetten. (Is dus iets anders dan een aankoopkeuring)

Als mensen geen koopcontract willen afsluiten, is dat in mijn ogen al dubieus en zou ik niet tot koop overgaan.
(Je krijgt bij iedere aankoop een kassabon of kwitantie, waarom hier dan niet bij)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:10

Ik zou het ook nooit doen.
Ze mogen 100 x komen rijden bij mij op stal maar paard gaat niet het erf af voordat de koop rond is.

Dat is net zoals met het verkopen van huizen. Een sleutel afgeven voor het transport geeft ook alleen maar ellende.

Stel dat het helemaal niet klikt, dan kun je in het belang van het paard altijd nog zelf besluiten om de koop ongedaan te maken.

Als koper zou ik overigens wel altijd proberen om een proeftijd te krijgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:47

Hier ook het advies niet doen, laat ze maar bij jou op stal komen, ze doen er dan maar wat meer moeite voor.
Er kan zoveel gebeuren op die andere stal, paard kan ook gestolen of doorverkocht worden of doodgaan of heel ziek worden en wat dan?? Zoals gezegd je hebt er dan geen zicht op.
Dan zit jij met de gebakken peren zonder centen en zonder paard.
Vertrouw niemand op zn blauwe ogen en ook een contract is niet sluitend, gewoon verkopen zonder proef is de beste optie. Of bij jou op stal proef en dan ook niet 1 maand maar 2 weken is genoeg.

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:11

het is net als wat er hier gezegd wordt: er kan altijd iets misgaan en dan zit jij ermee
ik vind het al hel erg goed van je dat je een proefperiode wil geven op jou stal. dan heb je nog zicht op wat er gebeurd en gaan er minder snel dingen mis
ik zou het ook niet doen. ze kan met jou aanbod akkoord gaan en dan iets meer moeite doen toch . als ze echt het paard wil hebben heeft ze dat er ook wel voor over voor 1 maand

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:21

Moet toch ff grinniken hoor.. als iemand een paard wil kopen wordt er altijd aan alle kanten geroepen het dier op proef te nemen (en kan dat niet, nou, dan is er vast iets raars aan de hand!) maar andersom wordt er ineens geadviseerd het beslist niet te doen? Ts, ik snap je punt heel goed! Maar miss kun je het zo doen dat ze hem koopt maar mocht het niet klikken een maand heeft om er toch vanaf te zien? Dan wel idd zorgen voor een goed contract waarin je ook redenen om er vanaf te zien in opneemt.. Logisch dat je bang bent dat het mis gaat maar miss kun je mee met hem daarheen brengen? En verder gewoon goede afspraken maken en met haar bespreken wat je angsten zijn :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:02

amyz schreef:
Moet toch ff grinniken hoor.. als iemand een paard wil kopen wordt er altijd aan alle kanten geroepen het dier op proef te nemen (en kan dat niet, nou, dan is er vast iets raars aan de hand!) maar andersom wordt er ineens geadviseerd het beslist niet te doen? Ts, ik snap je punt heel goed! Maar miss kun je het zo doen dat ze hem koopt maar mocht het niet klikken een maand heeft om er toch vanaf te zien? Dan wel idd zorgen voor een goed contract waarin je ook redenen om er vanaf te zien in opneemt.. Logisch dat je bang bent dat het mis gaat maar miss kun je mee met hem daarheen brengen? En verder gewoon goede afspraken maken en met haar bespreken wat je angsten zijn :)

Dat is helemaal niet waar.
Het dier kan gewoon geprobeert worden, maar dan thuis!!!

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:38

Nooit doen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:07

Ik zou zeker wel een proefperiode geven, maar dan wel op eigen stal. Je hebt er inderdaad geen controle over, en als het paard iets overkomt, zit wel jij met de gebakken peren...

Misschien is er iets af te spreken over dat jij de koper 2 of 3 keer in de week ophaalt op de plek waar het openbaar vervoer wel komt? en dan een proeftijd van 2 weken ofzo? Als je dat er voor over hebt, en de mogelijkheid hebt tenminste, het is natuurlijk niet niks, maar als je daardoor je paard aan een nieuw fijn thuis helpt, is dat natuurlijk ook wat waard.

bren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 13:41

nou het is voor mij ook een half uur rijden naar stal dus haar taxieen zie ik niet zo zitten.

maar het is opgelost ze gaat hem 2 weken bij mij op stal bijrijden,
mocht ze hem daarna nog zo leuk vinden koopt ze hem.
prima opgelost!!

bedankt voor jullie reacties!

blondeyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:24

hm raar,nu kan ze plots wel bij je op stal komen rijden?? :9

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:27

Ik krijg zelf een pony op proef maar wij hebben een duidelijk contract opgesteld.
Waarin beide partijen dingen hebben aangevoerd.
Zoals wanneer welke kosten voor wie zijn.
Mocht de pony schade oplopen bij dan zijn de kosten voor mij.
Zijn er verborgen gebreken dan zijn de kosten voor hun.
ik betaal echter wel het hele aankoop bedrag in 1 keer

Ik denk als je duidelijk alles op papier hebt dat het best kan.

Had ze wel een klik met je paard want daaruit kun je misschien al wel opmaken of je paard terug zou worden gebracht of niet

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:01

nooit een paard maar gedeeltelijk laten betalen.
ik heb ooit een paard vastgehouden voor iemand en die zei daarna vrolijk de koop af, terwijl wij geen proefperiode af hadden gesproken. maar ik zou hem vasthouden omdat ze meteen na de koop op vakantie ging.

dan heb je dus alle kopers afgebeld en kun je het paard opnieuw op marktplaats zetten. die kopers komen niet meer terug, want die vertrouwen zo'n vaag verhaal niet.

of je hem op proef mee laten nemen na betaling volledige bedrag moet je zelf weten, al zou ik dat zelf ook niet zo snel doen.

edit, zie dat ze al bij jou komt rijden. dat is mooi opgelost :) wel raar dat het nu opeens wel kan

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:05

Ik zou dit zelf nooit doen.. stel dat er daar wat gebeurd?!? je paard krijg je er niet mee terug..

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:38

ik zou zoiets niet doen. er kan een hoop worden verpest!