Wat zijn mijn rechten? Paard gekocht 3x Kreupel in 2 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV_oud

Wat zijn mijn rechten? Paard gekocht 3x Kreupel in 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:26

Hoi.
Ik zit hier in een wat rottige situatie.
Ik weet niet of het hier goed staat, zoniet graag naar het goede verplaatsen! :)

Ik zal alles even uitleggen..

1 April ben ik wezen kijken bij een paardje, dat leek ons allemaal wel heel leuk.
2 April hebben we hem Klinies laten keuren, is goedgekeurd, Linker voorbeen wel 2 passen onregelmatig, maar dat mag zei de keurder.
3 April hebben ze hem hier gebracht.

Één week later, ik heb denk ik in die week 3x gereden, halfuurtje om lekker rustig te beginnen, was het paard naar het rollen kreupel geworden.
Het was niet heel erg, maar wij hadden zo iets van nouja, dit kan gebeuren.

1.5 Week later, ik ga naar de wei toe, komt ie STOKkreupel op mij af lopen.
Dierenarts laten komen, hij wist niet wat het was, geen hoefzweer etc, maar het was niet goed zei hij, dus we moesten naar de Kliniek Bears.

Wij hebben dus de Kliniek Bears opgebeld, 4 dagen later konden wij terecht.. helaas is dit wel wat laat, maar voorruit.
Paard in de trailer (met moeite) erheen rijden, wachten, tot we aan hem eruit mochten halen.
Toen mochten we hem eruit halen, en er was niet echt meer wat aan de hand.. hij liep wel wat "typisch"
Toen hebben hun hem 20 min ge longeerd in de longeercirkel, op het zand, daarnaar rondje linksom en rechtsom op het harde, rechtsom begon hij onregelmatig te lopen, aan het linker voorbeen.
Maar ze wisten niet echt waar het weg kwam, dus als hij weer stokkreupel werd moesten wij direct de zelfde dag terug komen.
3 Dagen geleden, wéér kreupel toen ik naar het land ging, ik haal hem uit het land om hem in de bak te zetten en te laten lopen om te zien of we naar de kliniek kunnen, en het was weer weg.

De dierenarts uit Hardeguryp, Boersma, zei dat we hem direct terug moesten brengen! Die vertrouwde het 100% zeker niet, als ie niet kreupel loopt loopt ie nog niet goed zegt hij.

Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn, en wat ik hier verder mee aan moet.. we hebben de vorige eigenaars opgebeld, maar die willen hem niet terug.

Ik heb gehoord als je niet tevreden bent over de aankoop dat je hem binnen een halfjaar mag terug brengen, maar weet niet of dit waar is.

Het paard is 9 Jaar, en M dressuur geweest. Heeft achter een "lichte" peesblessure gehad, maar later naar info zoeken bleek die niet zo licht te zijn, en heeft hij ook stamceloperatie gehad, waar ons niets van verteld is, en hij heeft gezwommen, enz enz..
Laatst bijgewerkt door KellyDV_oud op 26-05-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:29

Wat is nu de diagnose?

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:30

unamie schreef:
Wat is nu de diagnose?

Ze weten niet wat het is, en als ie weer kreupel is (overduidelijk) moet ik terug komen.

Silly1972

Re: Wat zijn mijn rechten? Paard gekocht 3x Kreupel in 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:33

Wil je hem houden, of breng je hem liever terug? Als je hem liever terug brengt zou ik de verkoper opbellen en horen wat hij ervan zegt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:33

Zit er niks klem,zoals na het rollen.En dat dat later weer goed schiet?

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:34

Nou kijk, natuurlijk hou ik hem liever, maar ik heb hier niet voor betaald, dus heeft het een voorkeur dat hij terug gaat, voor de prijs waar wij hem voor gekocht hebben en de gemaakte dierenartskosten..
De verkoper wil hem niet terug nemen, ze zegt dat ze ons een gezond paard heeft verkocht, en dat ie dit doet omdat ik hem niet genoeg aan het werk kan zetten omdat ik niet op M/Z niveau rijd.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:34

& De Osteopaat is ook geweest, geen resultaat.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:40

ik denk eigenlijk dat je geen poot hebt om op te staan. De verkopers hebben namelijk netjes gehandeld, ze hebben het paard goedgekeurd bij jou afgeleverd. Zij kunnen dus min of meer bewijzen dat alles in orde was toen het paard naar jou ging en dat het paard bij jou pas zijn kreupelheid heeft opgelopen.

Als je meer zekerheid wilt zou ik röntgenologisch keuren, maar dat had je eigenlijk voor de koop moeten doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:41

ik zou eens naar rechtsbijstand bellen kijken wat die je kunnen vertellen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:42

je hebt PB

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:43

Nou klinisch zegt niet zoveel, ik denk dat je niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan, maar ik weet het niet zeker. Volgende keer rondom op de foto zetten, zeker als hij onregelmatig loopt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:43

Hee Kel,
vervelend zeg.. jammer dat jullie hem niet rontogolisch hebben laten keuren had je een hoop leed bespaart!! Veel succes ermee.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:44

KellyDV schreef:
unamie schreef:
Wat is nu de diagnose?

Ze weten niet wat het is, en als ie weer kreupel is (overduidelijk) moet ik terug komen.

Dan zou ik dat eerst maar een goed laten onderzoeken
Paard kan wel ergens een breuk(je) opgelopen hebben
Bij een oude peesblesure die opspeelt of artrose kun je wel verhaal halen

Is er ook een bloedproef gedaan bij het klinisch keuren?
Laatst bijgewerkt door unamie op 26-05-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:45

KellyDV schreef:
Nou kijk, natuurlijk hou ik hem liever, maar ik heb hier niet voor betaald, dus heeft het een voorkeur dat hij terug gaat, voor de prijs waar wij hem voor gekocht hebben en de gemaakte dierenartskosten..
De verkoper wil hem niet terug nemen, ze zegt dat ze ons een gezond paard heeft verkocht, en dat ie dit doet omdat ik hem niet genoeg aan het werk kan zetten omdat ik niet op M/Z niveau rijd.

Dat lijkt me onzin. Dat je dat niveau niet rijd wisten ze waarschijnlijk al toen je hem ging kopen. Toch?
Staat er in het goedkeuringsrapport ook een op/aanmerking dat hij 2 passen onregelmatig liep?

Want als er in het rapport staat dat hij helemaal goed is, en hij wordt bij jou kreupel. Dan ben ik bang dat je niet echt iets hebt om op te staan...

Edit: Wat betreft de 'lichte' peesblessure blijkt dat de verkopende partij dingen heeft 'verzwegen'. Of er ieder geval niet eerlijk over is geweest.
Dat is wel weer een punt want je misschien kunt plaatsen onder 'verborgen gebreken'?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:47

Inderdaad, geen poot om op te staan, want ikbegrijp dat hij particulier is gekocht?
Wat betreft de osteopaat, je zegt alleen...geen resultaat, maar is er een goede bij geweest en wat moest je doen na de behandeling?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:49

Kan het niet uit die oude peesblessure komen? Het lijkt mij dat dit paard last heeft van een chronisch iets aangezien hij ook aquatheraptie heeft ondergaan? Iets wat er bij een klinische keuring niet altijd uit hoeft te komen, maar wel al langer speelt en bij de verkopers bekend was. Is er bloed afgenomen tijdens de keuring? Ivm evt. pijnstillers?

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:50

even kijken bij de site van vereniging eigen paard, daar staat ook het eea op en misschien kunnen zij je wel helpen ze hebben ook juristen.
ik zou er wel heel snel werk van maken want als ik het zo lees ben je gewoon belazerd!!

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:50

@ unamie
Als wij hem nu laten onderzoeken, zoals hij nu is, niet echt kreupel dus, komen we rond de €10.000,- nouja, dat hebben wij natuurlijk niet liggen.

Hij is niet Rontgen gekeurd ivm de kosten daarvan, dat hebben wij niet zomaar liggen.

@ Paulusjuh
Het is ook onzin, maarja :=.
En in de keuringspapieren staat inderdaad dat hij 2 passen onregelmatig liep naar de buigproef.

@ aerdenhout1
Wij hebben Annemyke Kingma erbij gehad, hij moest 4 dagen rust hebben, dat hebben we gedaan, daarna opbouwen met longeren, 2x zonder hulpteugels kwartiertje, daarna 2x met elastiekje 20minuutjes, toen weer rijden, eerst opgebouwd met kwartiertje, 20min, halfuur, langer rij ik zowizo nooit.

En er is bij de Kliniese keuring geen bloed afgenomen, en die oude peesblessure was achter, dit is voor..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:52

Om een peesblessure achter te ontwijken kan het voorbeen overbelast raken.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:52

Een vriendin heeft een x een paard gekocht, was klinies goedgekeurd, maar er was iets ingespoten zodat ie 1maand gewoon goed liep, zei heeft hem volgensmij teruggebracht.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:52

@ Ladygiroc
Het lijkt mij eigenlijks wat stug, want ze hebben bij de Kliniek achter ook 2x gebogen, maar daar loopt ie gewoon goed op..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:54

De osteopaat klopt in dit gaval! ( je wil niet weten hoeveel beunhazen er rond lopen!!)
2 passen onregelmatig na de buigproef is ook niet echt alarmmerend, dus kan me wel voor stellen dat hij daar niet op is afgekeurd!

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:55

Hihi ja, dat zal wel..
En dat klopt inderdaad, volgensmij mogen ze 4 stappen onregelmatig lopen.. nouja, dit waren er dus 2. :j

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:56

Ik zeg ook niet dat dat het is. Ik geef alleen aan dat het kan :)
Het lijkt mij dat als jij je paard naar een goede kliniek brengt, ze daar heus wel kunnen achterhalen waar het probleem vandaan komt. Hij zal dan zeker op de foto moeten. Aan de hand van de foto's weet jij precies wat je paard mankeerd en wat de toekomst brengt. (ook voor in de verkoopadvertentie)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:57

:j
Ja, maar dan ben ik dus €10.000,- kwijt..