Eerste keer paardentandarts.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Eerste keer paardentandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:13

Hoi,

Ik wist niet goed waar dit te plaatsen omdat ik graag ervaringen hoor van mensen hoe hun paard het de eerste keer vonden dat de paardentandarts langs kwam.
Voor mijn paard is het de eerste keer dat ze moet, wilde het eigenlijk al veel eerder doen maar ben een beetje bang dat ze in paniek gaat schieten. Ze is er inmiddels 4 dus het wordt tijd er eens naar gekeken wordt. Maar ze is een beetje eenkennig, en dan zeker als degene nog een man is. Dus dat is eigenlijk mijn 2de vraag zijn er veel vrouwelijke paardentandartsen?
En als jullie een aanrader hebben voor iemand die zeer rustig en geduldig is en goed met eenkennige paarden zou dat ook prettig zijn.
Misschien maak ik mezelf te druk en is er helemaal niets aan de hand maar ben benieuwd hoe jullie ervaringen waren toen die de eerste keer kwam.

Thenexttry

Re: Eerste keer paardentandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:16

kijk eens op www.paardentandarts.nl zijn hele fijne jongens . ik heb ook een eenkenning paard en hij heeft het niet op vreemde mensen hun zijn geweest ik heb hem zelf vastgehouden en gerustgesteld en het ging super . ook laten hun je zelf voelen in je paard zijn mond zodat je de haken etc voelt.

zijn echt heel goed!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:18

http://www.paardenmond.nl/

bel deze maar eens.
Hij doet mijn dieren al jaren en ben zeer te spreken over de goede man.
Heeft bij ons ook een byzonder eenkennig paard zo ver gekregen dat die nu heeeeel tam zijn gebit laat doen.
Hij heeft geduld en neemt de tijd, legt dingen uit en laat je zelf voelen in de paarden mond.
Hij komt in het hele land, het beste is hem te bellen in de avond om 18.30 uur.
Hij rekent tenminste ook nog een leuke prijs voor een behandeling.
Je bent nog geen 25 euries kwijt voor het veilen incl. reiskosten ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:29

als ik de prijslijst kijk klopt dat niet quartel,25 euro incl voorrijkosten en behandeling...

ik kan jullie mark hooijer aanraden,kundige en rustige man.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:32

Jawel klopt wel hoor Snoevie. Wij hebben hem ook en hij doet het echt goed. Legt alles goed uit. Is heel rustig met de paarden

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:34

huh dat begrijp ik niet?

Behandeling: 21 euro

Voorrijkosten: 14 euro tot 100 km vanaf zwolle.
21 euro 100 tot 200 km vanaf zwolle.
28 euro boven de 200 km vanaf zwolle

of misschien idd als je veel paarden op 1 stal hebt,dat scheelt natuurlijk

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:50

In de praktijk klopt dat zeker wel :j

Bij voldoende aantal paarden word een behandeling slechts 20 euro ;)

Als hij een afspraak met je kan maken op een moment dat hij toch in de buurt is............ :D
Hij is nu eenmaal een van de zeldzame mensen die het niet nodig vind meer te rekenen........
Hij doet bijna alle paarden op mijn vorige stal en nu ook op mijn huidige stal _/-\o_

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:13

Die van ons (6 jarige merrie) is ook net voor 't eerst behandeld. Ze is ook nogal eenkennig en net als jij was ik bang dat ze zou gaan flippen. Ik was superblij met onze vrouwelijke paardentandarts die niet alleen het paard heel relaxed behandelde maar ook in no time de stress uit mij kreeg.
25 euro voor de hele behandeling zoals quartel schrijft......ik weet niet wat en hoe die tandarts dat doet want alleen het sederen kost al 25 euro.....
Ik betaalde voor de hele behandeling 100 euro. Daarvoor was ze een uur bezig, incl. het verwijderen van de wofstanden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:17

onze tandarts kan alles zonder verdoving :D
Veel fijner voor het paard die overigens alles wat hij doet toe laat :j

Ik heb ook eens een tandarts bezig gezien met sedatie en elektische spullen.....een heel gedoe zeg.....
was ook meer dan een uur bezig en eigenaar kreeg een heeeeele vette rekening :')
Vervolgens moest die tandarts 3 x terug komen omdat het dier niet meer eten kon :?

Ik houd het wel fijn op Spencer, die komt 1 x en dan kan mijn paard er weer een jaartje tegen ;)

Wolfstanden zijn er zonder verdovingen etc ook zo uit......stelt niet zo heel veel voor

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:19

Tandartsen zijn gewend aan eenkennige paarden die niet dagelijks bij een tandarts komen, dus je hoeft niet bang te zijn dat je paard gaat flippen :)
Mijn jonkie (bijna 3) is pas geleden voor het eerst geweest, die was er niet echt gecharmeerd van dat iemand hààr voor de verandering aan het 'klieren' was, maar vond het niet zodanig rot of akelig dat ze vervelend werd :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:24

Je hebt er mensen dtussen zitten die het niet fijn doen en waarbij je paard in het verzet schiet, maar je hebt ook tandartsen waarbij je paarden in slaap vallen.
Geef mij Olaf Franzel maar!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:25

hahaha,ja olaf.....daar zeg je wat......aparte man(niet verkeerd bedoeld).

Ook erg lief met de dieren ja

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:44

quartel schreef:
Wolfstanden zijn er zonder verdovingen etc ook zo uit......stelt niet zo heel veel voor

Zeker, als het tenminste gebeurt voor het derde jaar en niet zoals bij die van ons op 6 jarige leeftijd. Dan zitten ze helemaal vast en moeten er uitgesneden worden. Lekker zonder verdoving }>

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:45

Ik weet niet hoe hij dat doet.....mijn paarden hebben die al op jonge leeftijd laten trekken. ;)
Als er gesneden moet worden is dat niet best.......lijkt me heel erg sterk dat hij dat zonder verdoving zou doen.
En als jij hem zou kennen zou jij er ook anders over denken. :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:43

Dankje wel allemaal ik ga eens even op internet speuren en de site's bekijken en het dan gewoon een afspraak maken. Het is dat ik zo'n "lomp" paard heb die altijd in van die bijna onmogelijke dingen doet.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:17

Bij ons komt hij ook altijd bij meerdere paarden tegelijk en inderdaad bij een jong paard op stal ook wolftand getrokken zonder verdoving...paard gaf geen kick :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:19

Ik heb erg goede ervaringen met Jan Groeneveld (ff googlelen). Hij neemt de tijd voor zowel paard als eigenaar, verdoofd in principe niet, werkt niet elektrisch, alle paarden (ook jonkies) zijn super braaf bij hem. Mijn shet was vervelender dat de 3 jr kwpnner die voor het eerst moest ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:47

Hoihoi,

Mijn paard Bandito is niet zo lang geleden voor de eerste keer geweest (3,5 jaar oud).
We hebben altijd wel veel grondwerk en sacking out gedaan.
Door daar tijd in te steken is Bandito niet zo snel bang voor 'enge' dingen, eerder nieuwsgierig :D
Dus dat kan ik je zowiezo aanraden (iedereen eigenlijk!).

Maar als je de tandarts op korte termijn wilt laten komen, kun je je paard voorbereiden door hem te wennen aan dingen in z'n mond.
Zo kun je beginnen met je vingers, een tak, een bit, enzovoorts. Gewoon een beetje spelen en weer weghalen als hij braaf/ rustig is.

Bandito is door mijn eigen dierenarts gecontroleerd, omdat ik het een fijne, rustige man vind.
Plus dat ik goede verhalen over hem heb gehoord als tandarts. En uiteindelijk was het zo voorbij, niks aan de hand.
Alleen hebben we er een paar oncharmante foto's aan overgehouden :D : [ITP] JustaSweetBandito ondergaat een onterende behandeling...

Succes!

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:52

quartel schreef:
Ik weet niet hoe hij dat doet.....mijn paarden hebben die al op jonge leeftijd laten trekken. ;)
Als er gesneden moet worden is dat niet best.......lijkt me heel erg sterk dat hij dat zonder verdoving zou doen.
En als jij hem zou kennen zou jij er ook anders over denken. :D

Nee joh, mijn "lekker zonder verdoving" was met een vleugje sarcasme. Geen weldenkend mens gaat in levend weefsel snijden zonder verdoving toch?

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:55

wij hebben jan groeneveld ook op stal! is een goede man en idd erg rustig(nu hebben wij dan alleen maar oudjes op stal)en kan er goed met paarden omgaan. gaat ook met verdoving

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:57

annebe schreef:
Je hebt er mensen dtussen zitten die het niet fijn doen en waarbij je paard in het verzet schiet, maar je hebt ook tandartsen waarbij je paarden in slaap vallen.
Geef mij Olaf Franzel maar!

Mijn paard (en zo'n beetje alle paarden op stal) zijn groot fan van Olaf! Laatst kwam hij een keer NIET voor de mijne maar een ander en ik liep net naar de longeerbak. Jippe zag Olaf en ging spontaan vol op de ezel-rem (kortom, niet meer vooruit te branden!!!! en normaal loopt ie zo mee) tot Olaf hem geknuffeld had :+ Toen was het goed en liep ie weer met mij mee. _/-\o_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:58

Miekje23 schreef:
wij hebben jan groeneveld ook op stal! is een goede man en idd erg rustig(nu hebben wij dan alleen maar oudjes op stal)en kan er goed met paarden omgaan. gaat ook met verdoving

Jan verdoofd niet hoor :n

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:03

Mijn paarden gaan naar John Kegge van Happy Horse (of happy mouth, weet t ff niet meer) Hij komt door heel Nederland, check is gratis, ook als er dus niets gedaan hoeft te worden, behandeling 50 euro. Hele aardige man, gaat eerst met je paard staan kussen en knuffelen en is heel rustig. Alle paarden, ook de bange, wantrouwige, eenkennige etc, lieten het gebeuren. Sommigen vonden het best spannend natuurlijk, maar geen rare dingen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:36

bij Spencer betaal ik ook niks als bij controle blijkt dat er niets gedaan hoeft te worden _/-\o_