verhoging verzekering met terugwerkende kracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

verhoging verzekering met terugwerkende kracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:10

Ik kreeg vandaag weer een rekening van de onderlinge veeverzekering, periode 1 mei tot 1 november. Leuk en aardig, maar het is toch behoorlijk verhoogd.

Citaat:
Er zat een begeleidend briefje bij, gedateerd 15 mei 2011:
In de afgelopen ledenvergadering is medegedeeld dat Mw. enz. bereid gevonden is om het penningmeesterschap op zich te nemen. De Nederlandse Bank die hiervoor haar goedkeuring moet geven is hiermee akkoord gegaan.

We hadden het afgelopen jaar veel afgekeurde paarden en pony's en ook blijkt de restwaarde ieder jaar minder. Het bestuur ziet zich daarom genoodzaakt om de premie per 1 mei 2011 in alle rubrieken met 0.25% te verhogen.

Verder is de assurantie belasting overheidswege per 1 maart 2011 verhoogd van 7.5% naar 9.7%.

Het gaat mij dus om al die verhogingen. Mag men dit, en dan vooral die 0.25% nu pas melden? Of is dit een reden om per direct de verzekering op te zeggen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:28

Tja ik zou hem opzeggen. Dat zij veel afgekeurde paarden hebben gehad is niet jouw probleem.

germie

Re: verhoging verzekering met terugwerkende kracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:34

Dat is dus ook mijn insteek. Ik ga het ook opzeggen, er spelen meer dingen mee (de laatste jaren is elk half jaar het bedrag verhoogd).
Maar de vraag is nu van kan ik vanwege deze verhoging die mij niet eerder is medegedeeld per 1 mei van de verzekering af?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:36

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:23

NM >> TAO

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:18

Je zult de kleine lettertjes moeten lezen van je contract. Ik denk dat je er neits tegen kunt doen. Werkt waarschijnlijk net zoals dieseltoeslag in de transportsector. Die is ook variabel.

HobbyRobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:02

De verhoging van de assurantiebelasting kun je niets aan doen, dat wordt doorgaans vermeld in de voorwaarden (wettelijke regelingen die wijzigen etc). Verder kan ik me niet voorstellen dat een verhoging van 0.25% veel is. Dat is 25 eurocent per 100 euro.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:58

Voor zover ik weet is dit strikt genomen geen echte verzekering maar is dit een soort vereniging, waarvan je feitelijk lid bent door het sluiten van een 'verzekering'. Dit is een zogenaamde 'onderlinge', gebaseerd op het principe dat je met z'n allen inlegt om de schade te kunnen betalen van degene die schade lijdt. Er staat ook dat in de ledenvergadering (waarvoor je wellicht een uitnodiging hebt gehad?) besloten is om dat te doen.
Ik vraag me dus af in hoeverre je een poot hebt om op te staan? Ik denk dat je er weinig tegenin kunt brengen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 09:36

Ik ga proberen om het op te zeggen per 1 mei. Lukt dat niet, dan per 1 november.
Naar een ledenvergadering ga ik niet, maar ik lees wel altijd de notulen, die ik dus kennelijk met dit begeidend briefje gekregen heb. Maar met deze zoveelste verhoging ga ik niet meer akkoord. Er wordt elk half jaar verhoogd de laatste tijd.

Je kunt wel zeggen dat 0.25% niet veel is, maar het is een percentage van de verzekerde waarde van m'n paard. Dus je hebt het over een bedrag met nog een 0 erbij een een ander getal dan de 1 ervoor. En dan tikt het wel aan. Het is tevens een bedrag wat je per half jaar betaalt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:41