Bedankt allemaal voor het meedenken!
Laat ik de situatie nog een beetje verder uitleggen en vertellen aan welke punten ik wil werken.
Om te beginnen is het paard niet bang, hij vind de trailer spannend, maar bij beide keren heb ik geen angstig paard gezien. Enkel toen ik erachter stond met de stang (alleen staan, niet vast gedaan) zag hij mij plots en daar schrok hij wat van. Eigenaresse schrok daar weer van, paard reageert daarop, gaat die trailer uit en neemt haar zo mee.
Direct daarna het paard weer de trailer op gezet (zonder stang) laten wachten en haar hem weer eruit laten lopen. Daarna los geoefend met de stang, maar buiten de trailer vond hij die niet eng.
Hij loopt ook altijd in stap en rechtuit de klep af. Ik heb hem geen enkele keer de trailer uit zien schieten, alleen weet hij dat hij sterker is en dus gewoon door kan lopen. Daarna direct weer haar aan het werk gezet om hem weer erin te zetten en hem te laten wachten totdat zij zegt dat hij terug mag. Vertaal ik weer in 'geen angstig paard'.
Ook toen ik hem vast hield en even moest wachten liep hij zo een paar passen de trailer in, op zoek naar de laatste plukjes hooi.
Dan andere punt is dat de eigenaresse een meisje van 15 is met vrij weinig overwicht. Ze heeft mij gevraagd te helpen omdat hij nogal de leiding over neemt. Ze is goed met paarden (kan ook wel zien dat ze een echt goed team kunnen worden) maar hij is erachter gekomen dat hij nu nog de touwtjes in handen heeft. Echter is ze al een heel stuk opgeschoten sinds we samen begonnen zijn. De eerste keer schoot hij om de trailer heen en vloog ze achter hem aan. Nu heeft ze hem al bijna voordat hij eromheen gaat terug en ik zie daarin de komende weken alleen maar vooruitgang in komen. Alleen moet ze nog leren sneller op hem in te spelen en van zichzelf een betere houding te geven.
Ook is ze best geschrokken van de keer dat ze hulp heeft gehad, dat zij degene is die terughoudend is met het laden, niet hij.
Goed, wat wil ik? Ik heb om te beginnen geen haast. Al duurt het maanden, maakt mij niet uit. We oefenen gewoon trouw door, en nemen de tijd die we willen. Ik had de eerste keer niet verwacht dat hij erop zou staan (zeker niet binnen 30 minuten) en ik had de tweede keer niet verwacht dat hij er direct weer op zou staan. Ik probeer zo min mogelijk te verwachten, zo rustig mogelijk te gaan en inderdaad de tijd te nemen. Ook omdat het niet enkel het paard is dat moet leren, maar ze moeten samen leren de trailer te laden. Denk dat de winst uiteindelijk veel groter zal zijn als wanneer ik hem er op zet en zij erbij staat te kijken.
Een tweepaards staat daar niet op stal geloof ik maar zal daar eventjes over overleggen. Ikzelf zou het al prettig vinden als we een trailer kunnen hebben met een stang die aan 1 kant vast zit, want nu moet ik telkens die zware stang zelfs dragen
Dan, denk ik niet dat ik te snel ga, maar bij beknopt uitleggen sla je soms dingen over. Ik ben pas begonnen met de stang (zelf vasthouden en zeker niet vast zetten) toen hij rustig de trailer op liep, ze hem daar kon laten staan en zelf het deurtje uit kon. Al die tijd kon hij stil staan en onder beloning wachten, dus leek mij, tijd voor volgende stap. Hij schrok toen wat van mij en ging weer achteruit. Dus, stapje terug gedaan en weer toegewerkt tot een paard dat de trailer op loopt, blijft wachten. Ik hoopte om met de stang erachter hem te kunnen laten wachten en zo toe werken na een tijd gewoon stil kunnen staan en uiteindelijk toewerken naar de klep dicht met als resultaat een rondje rijden. Echter liep ik dus toen tegen het 'stangprobleem' aan.
Het is nog een vrij jong paard met niet een enorme concentratie. Ik probeer dus altijd te zoeken naar het juiste moment van druk (zowel bij hem als bij de eigenaresse) en het juiste moment om te stoppen. Hij mag wel aangeven dat het voor hem oke is, maar hij moet wel leren te blijven wachten totdat wij zeggen dat hij terug mag.
Maar ik wil niet werken met een te grote druk, omdat daaruit gebleken is dat het averechts werkt, bij beide partijen in dit geval. Ik denk dat als ik door ga zetten met de stang, hem vast zet in de trailer, stang erachter hang en het hem maar uit laten zoeken, dan we dan een tegenover gesteld resultaat krijgen. Ik wil niet dat hij gaat 'vechten' met de stang, hangen, enz enz. want vrees dat hij dan angstig wordt voor de trailer. Echter ben ik zo'n probleem nog niet eerder tegen gekomen. Snap dat hij moet gaan leren te wachten, wachten en wachten en dan pas de stang er weer eens bij pakken? Maar, hoe leer in de eigenaresse ook te wachten, wachten, wachten, in haar lichaamstaal?
Al met al, leuke uitdaging en totaal geen haast begrijp me niet verkeerd 
(zal ongetwijfeld weer wat vergeten zijn, dus als er nog iets onduidelijk is, gillen
)