Waarom paard aan linker kant in 2-paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Waarom paard aan linker kant in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 09:48

:wave:

Wij hebben de laatste wedstrijd een andere trailer gehuurd dan normaal.
We huren altijd een 2-paards trailer omdat ze dan vast staat (kleinere ruimte) en een 1-paards trailer vinden we te smal voor het uitladen.

Nou zei de eigenaar van de trailer dat we haar aan de linker kant moesten zetten.
Eigenlijk doen we dat altijd, omdat er rechtsvoor een zadelkamer zit.
Maar ik vroeg me eigenlijk toch wel af waarom je je paard links moet zetten als hij alleen in een 2-paards trailer staat.

Vanky.

44Myrthe44

Re: Waarom paard aan linker kant in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:49

Dan staat je paard op de rotondes in de binnenbocht, zodat je trailer niet naar buiten omvalt!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:50

Idd wat Myrthe zegt :j

DenK4ever

Ik heb altijd geleerd dat dat te maken heeft met de gewichtsverdeling en aflopend wegdek...
Rechts heb je de berm, stel dat je met je wiel erin komt en je paard staat ook rechts, dan kan ie gaan overhellen...

Mercedesss

Dat is omdat de weg altijd een beetje rond afloopt voor de afwatering en omdat als je in de berm komt als je bv raar moet uitwijken je eerder kans hebt op omslaan als je paard rechts staat.

mebianca

Wij doen het omdat we met de rechter kant vaak in de berm rijden als er auto's passeren. Volgens mij blijft het paard het meest stabiel staan als hij links staat.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:52

Omdat wanneer je per ongeluk van de weg af raakt (bv met één kant), de trailer niet zo snel om zal kiepen als het meeste gewicht nog op het verharde wegdek staat. Wanneer je het paard rechts hebt staan, zal dit gemakkelijker kunnen gebeuren, en het is moeilijker om je trailer weer bij te sturen als je wel op tijd bent om de combinatie te corrigeren.

Tevens heb je op deze manier een minder "centrifugerende kracht" naar buiten (in bv bochten en rotondes).

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:53

Het wegdek is bol,
als je dan aan de lage kant (rechts) je paard/pony neerzet heb je eerder kans dat de trailer om-kiept.
Als hij bijvoorbeeld in de berm raakt etc.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:15

Het is een combi van alle hierboven genoemde zaken, dus voor het paard prettiger en veiliger om links te laden. Als er twee paarden in de trailer moeten dan moet je ook de zwaartste links zetten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:41

44Myrthe44 schreef:
Dan staat je paard op de rotondes in de binnenbocht, zodat je trailer niet naar buiten omvalt!

Dan is er iets flink mis met de rijstijl van de chauffeur en de stabiliteit van de trailer.
De trailers van tegenwoordig vallen echt niet zomaar om hoor!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:42

Hier heb ik dus echt nog nooit bij stilgestaan!!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:43

Wij hebben om bovenstaande redenen ook altijd ons paard links in onze tweepaardstrailer staan.
Ik verbaas me er wel eens over dat er nog steeds paarden alleen aan de rechterkant staan, of zou het tegenwoordig met de stabielere en bredere trailers niet meer veel uitmaken?

ik heb het in ieder geval altijd zo geleerd...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:39

Irma_Maandag schreef:
Tevens heb je op deze manier een minder "centrifugerende kracht" naar buiten (in bv bochten en rotondes).

Dus jij rijdt alleen maar bochten naar links? :+
Bochtenrijden is echt geen argument, omdat je nu eenmaal bochten beide kanten op rijdt.

Bol wegdek was dat vroeger wel, toen trailers nog starre assen en bladveren hadden. Moderne trailers hebben onafhankelijke wielophanging en schokdempers, daar maakt het geen fluit bij uit.

Ik zet (jonge) paarden juist bewust rechts, omdat ze dan beter achter zich kunnen kijken naar achteropkomend verkeer. Een paard dat links staat, kijkt naar de zijwand van de trailer en ziet niets. Dat vind ik veel belangrijker dan het hypothetische geval dat ik met mijn rechterwielen in de berm kom en dan ook nog eens onvoldoende power zou hebben om de handel er weer uit te trekken.
En als ik bang zou moeten zijn voor omkukelen als de trailer 5 of 10 graden schuin hangt, kan ik óók niet op oneffen wedstrijdparkeerterreinen komen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:32

Euh, of het paard nou z'n kop naar links of naar rechts draaien moet, is toch om het even?

Links laden is in de landen waar we aan de rechterkant van de weg rijden altijd het beste. Of het nou een paard is of goederen die je in een busje / vrachtwagen / trailer enz. laadt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:34

Voor zover ik weet is het omdat het paard achter je stuur moet staan, zodat je bij smalle weggetjes niet in de berm kan zakken.. maar de trailers van tegenwoordig (plus de auto's) zijn daar een stuk beter op bedacht!

Die van mij staat óf breed (lange stang) of rechts. Als ik haar links zet, valt ze om.. echt niet te filmen, ze knalt gewoon om!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:36

Een paard draait zijn hoofd toch de kant uit waar het geluid vandaan komt? Dus dan kan ik me heel goed vinden in de uitleg van Ibbel.

Ik heb altijd geleerd op een paard links neer te zetten. Zelf geen trailer, geen auto die hem mag trekken, dus als de bestuurder van de combinatie het paard links wil hebben (en dat is meestal het geval) gaan we dat gewoon zo doen...

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:52

Onze pony's hebben we op de vrachtwagen (2 paards) de zwaarste altijd links staan. Ik vind dat toch het meest logisch. Ik let er meestal ook op op de weg in bochten met al die zwaargeladen vrachtwagens is er spoorvorming waar je automatisch in komt te zitten. De wegen hier zijn bijna allemaal een beetje rond omdat het water dan beter weg kan. Ik dacht er net ook aan volgens mij bij de meeste trailers zit het deurtje waar de paarden door kunnen kijken ook links maar dat weet ik niet zeker, maar bij ons is dat wel het geval.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:56

kollee3 schreef:
Onze pony's hebben we op de vrachtwagen (2 paards) de zwaarste altijd links staan. Ik vind dat toch het meest logisch. Ik let er meestal ook op op de weg in bochten met al die zwaargeladen vrachtwagens is er spoorvorming waar je automatisch in komt te zitten. De wegen hier zijn bijna allemaal een beetje rond omdat het water dan beter weg kan. Ik dacht er net ook aan volgens mij bij de meeste trailers zit het deurtje waar de paarden door kunnen kijken ook links maar dat weet ik niet zeker, maar bij ons is dat wel het geval.

Dat is verschillend per trailer :j , en eerlijk vind ik rechts ook handiger. Als je met pech langs de snelweg komt te staan, kan je veel veiliger even bij de paarden kijken (oid).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:10

DenK4ever schreef:
Ik heb altijd geleerd dat dat te maken heeft met de gewichtsverdeling en aflopend wegdek...
Rechts heb je de berm, stel dat je met je wiel erin komt en je paard staat ook rechts, dan kan ie gaan overhellen...

Dat heb ik ook altijd zo begrepen :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:12

Als je je paard aan de linkerkant in de trailer hebt staan, heeft de trailer meer grip als je in de berm komt met je rechterwiel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:12

Miseria schreef:
Dat is verschillend per trailer :j , en eerlijk vind ik rechts ook handiger. Als je met pech langs de snelweg komt te staan, kan je veel veiliger even bij de paarden kijken (oid).

Dat maakt toch geen verschil? Mijn deurtje zit aan de rechterkant, dus de kant niet aan de weg als ik de trailer stil zet langs de weg. Daardoor kan ik mijn paard ook prima aan de linkerkant zien staan hoor ;)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:41

Angela schreef:
Dat maakt toch geen verschil? Mijn deurtje zit aan de rechterkant, dus de kant niet aan de weg als ik de trailer stil zet langs de weg. Daardoor kan ik mijn paard ook prima aan de linkerkant zien staan hoor ;)

:+ Het ging juist over waar het deurtje zat ;) Dus dat het deurtje per trailer links of rechts kan zitten, maar ik vind rechts handiger.. omdat hij dan aan de kan is van de berm zeg maar.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:43

Mij werdt ook altijd verteld (vooral door papa) dat het zwaarste paard aan de linkerkant moest, of als die alleen staat dus aan de linkerkant (achter de bestuurder)
Maar de redenen heb ik nooit echt geweten..
Nu wel :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:49

- omwille van bol wegdek
- als je op een smalle baan komt en je zou met 1 kant eraf rijden, dan staat het gewicht nog steeds op de baan en niet in de kant/gracht
- je paard staat altijd binnenkant bocht, ook met bochten naar rechts. Je paard situeert zich in het midden van de baan dus ook midden van de bocht waar de centrifugale krachten minder zijn volledig buitenkant (linkerrijkvak)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 00:34

DenK4ever schreef:

Als je examen doet, dan kunnen hier vragen over gesteld worden en wat hierboven staat klopt!!!
Was een vraag, die ik tijdens mijn examen E achter B kreeg!